GEZELLIG BIL meisje gevraagd Parijse mode-show/ POLEY GOES Gebr. de Nooijer Net koffiemeisje gevraagd Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 15 maart 1958 no. 2876 Boze geesten voor de zegekar der liefdadigheid PREDIKBEURTEN Dankbetuiging Als a van bloemen houdt Sanderse met „The Black and Whites" 't Jantje van Alles verschillende groenten in 8-ons potten Neem een flacon Davitamon 10 in huis of een fles Pleegzuster bloedwijn BUIJZE'S DROGISTERIJ Commerciële programma's in onze ether! Verkapte radio-reclame (van onze sociaal-econ. medewerker) De tijd waarin we het hoogte punt van de goklust in Nederland beleefden, ligt al weer achter ons. Het aantal aankondigingen van acties, waarin we met een kwartje aan postzegels schatrijk konden worden, is zichtbaar verminderd, al zijn er nog wegen genoeg te vinden, waarlangs we kansen be houden om met een minimum aan inspanning een maximum aan ma teriële welstand te bereiken. We kennen de voetbaltoto, de staatsloterij, de inzetten bij paar denrennen en niet het minst de radio-acties voor een of ander liefdadig doel, waarin deskundi gen een grote vindingrijkheid ten toon spreiden om op een terrein, dat nog binnen de grenzen van de wet ligt, een beroep te doen op de liefdadigheidszin van ons volk, waarbij ze tevens alle goden uit hun rust roepen, die het op perhoofd zijn van een aantal on aangename eigenschappen van de mens. Onder die eigenschappen nemen hebzucht, drang naar suc ces zonder inspanning en sensatie- lust een voorname plaats in. Boze geesten zijn hier voor de zegekar van de hoogste waarden als naastenliefde en medeleven gespannen. In de taal van alle dag komt het er op neer dat het doel wel heilig is, maar de mid delen zijn alleszins verwerpelijk en de vraag is of deze combinatie via de luidspreker en straks de televisie geoorloofd is. De put blijft bodemloos. Vooropgesteld moet worden dat een groot aantal op liefdadigheid aangewezen instellingen voortdu rend om geld verlegen zit. Het is ook zeker dat de stroom van ge heel vrijwillige gaven voor deze instellingen de laatste jaren is ver minderd. Liefdadigheidsinstellingen heb ben echter dit gemeen: na het ontvangen van subsidie en talrijke giften blijven zij met tekorten worstelen, want hun arbeidsveld is onbegrensd. En wanneer men nu via een radio-actie, puzzel of ander gokspel de kas kan ver sterken, waarom zou men dan niet meewerken en enthousiast zijn? Van kwaad tot erger. De besturen van deze instellin gen zullen echter het lichamelijk euvel of de lichamelijke ziekte, die zij bestrijden, te lijf gaan met middelen, waarbij zij een andere ziekte opwekken, die van de gok lust en de gemakzucht. Men kan de lichamelijke kracht van weini gen willen versterken en tegelijk de geestelijke van velen ondermij nen. Het is maar de vraag welke kwaal meer schade aanricht. In de praktijk komt het er op neer dat men van minder edele midde len gebruik maakt om een nobel doel te bereiken. Doen de radioverenigingen er goed aan om hun medewerking aan deze acties te verlenen? Ook de besturen van deze lichamen gaan er vermoedelijk van uit dat men de liefdadigheidsinstellingen niet in de kou kan laten staan. Vervolgens wil men waarschijn lijk aan leden en niet-leden tonen hoezeer men met het lot van de op een ander gebied misdeelde mens is begaan. Of men echter aan de geeste lijke weerbaarheid van ons volk via de microfoon schade toebrengt vraagt men zich blijkbaar niet af. Dient men de cultuurverheffing door aan de luisteraars de ontkno ping van een gokspel op te lepe len? Vermoedelijk denkt men lou ter zakelijk. Men versterkt het lid maatschap van de grote categorie goklustigen. De rest schijnt niet belangrijk te zijn. Sprekende reclame. Nu is ook het bedrijfsleven in de acties betrokken op een wijze, die reeds discussie heeft uitgelokt. Via een huis aan huis verspreide folder wordt aangekondigd dat een aantal met name genoemde firma's de drukkosten van de fol der heeft betaald. Dezelfde be drijven zorgen ook dat er een groot aantal prijzen beschikbaar is. De financiering geschiedt dus door het bedrijfsleven, zodat de gehele opbrengst van het spel naar liefdadige instellingen gaat. Via een systeem van waardebon nen op de folder of door het aan brengen van tekens op een be perkt aantal van de drukwerk-op laag, dwingt men het radio-luiste rend publiek op een bepaald mo ment kennis te nemen van een aantal fabrieksmerken, die langs deze weg de gelegenheid krijgen de aandacht van duizenden te trekken. Hier wordt aan alle voorwaar den voor een sprekende reclame actie voldaan. Er wordt reclame gemaakt voor een beperkt aantal bedrijven en die moeten daar ook flink voor betalen. Men kan zeg gen dat hiermee langs indirecte weg radio-reclame wordt gemaakt Commerciële radio geboren! In Nederland is thans op inge nieuze wijze de commerciële ra dio-uitzending bij het publiek ge ïntroduceerd. Men kan het nog nauwelijks een fraaie wijze noe men. De organisatoren van deze op handelsleest geschoeide radio acties hebben de vrijheid een aan tal bedrijven voor deze acties uit te zoeken. Men beperkt zich bij voorbeeld tot het kiezen van één onderneming per branche. Er is hier dus sprake van een vraag-monopolie, waarbij men de prijs tot het ongehoorde kan op voeren. Er wordt geen belemme ring ondervonden van het verbod van radio-reclame, maar men wordt er zelfs door beschermd, want geen enkele andere dan de gekozen fabriek of handelsonder neming krijgt de kans om langs indirecte weg de radio in te scha kelen voor haar artikelenassorti ment. Verdient het in dit geval niet de voorkeur om de commerciële radio openlijk toe te laten en op te houden met dit spel van kat en muis? Men kan dan bepaalde uren uittrekken voor dit soort uit zendingen, waarbij geen monopo lie meer bestaat en iedere luiste raar er naar behoefte van kan pro fiteren. De opbrengst van de re clame komt dan middels een ver laagde luisterbijdrage aan alle ra dioliefhebbers ten goede. Vermoe delijk zullen dan de omroepver enigingen in alle toonaarden jam meren over het beknotten van hun zendtijd en het omlaag brengen van het peil van de omroep, waar zij thans zelf mee bezig zijn voor zover ze hun zendtijd voor de besproken radio-acties afstaan. De exploitatie. Toch kunnen de omroepvereni gingen zelf ook nog profiteren van de commerciële zijde der acties. Voor het ontvouwen van het ac tie-plan wordt uiteraard het om roepblad ingeschakeld. De deel nemende bedrijven zullen de ge bruikte ruimte en daarmee ge paard gaande advertenties moeten betalen. Die opbrengst komt via het omroepblad aan de betrokken radioverenigingen ten goede. Is dit geen indirect profijt van deze actie voor liefdadige instellingen? Er zijn in ons land wettelijke regels tegen het hazardspel en er is een loterijwet. Met deze regels wordt de spot gedreven of zij wer den of worden omspeeld. Zij wer den omspeeld met de voetbaltoto, die juridisch nog op losse schroe ven staat. Zij bleken niet van toe passing op kijk-u-rijk en andere kolommenpuzzels. Én met deze radio-acties wordt opnieuw aan getoond dat er in ons land onvol doende middelen zijn ter beper king van ongezonde driften ,en activiteiten. Ditmaal gaat het niet alleen om de goklust. Het gaat niet minder om de waarde en betekenis van een gift en de wijze waarop de naastenliefde niet wordt geculti veerd, maar geëxploiteerd. Ten slotte gaat het om de vraag of de commerciële radio hier langs een omweg wordt geïntroduceerd, of het juist is dat hét door luisterbij dragen gefinancierde radiowezen daarvoor gebruikt mag worden en of het radiobestel als cultuurdra ger met deze gang van zaken ge diend is. Drs. Hermes. (Nadruk verboden). Zondagdienst artsen Zondag a.s. doen dienst dokter Maas en dokter Bruynzeel. Ger. Gem. Colijnsplaat Donderdag 20 maart, 7 uur, ds. A. F. Honkoop van Goes. Bij ons vertrek naar Vlis- singen groeten wij familie, vrienden en bekenden en zeggen tevens alle lidmaat schappen en donaties op. N. Marcusse. Vlissingen, Beatrixlaan 131. Hartelijk dank voor de betoonde deelneming bij het overlijden van onze geliefde zuster Cornelia van Dis. Familie Van Dis. Colijnsplaat, maart 1958. Voor de zeer vele blijken ven belangstelling bij mijn 50-jarig jubileum ondervon den, betuig ik mijn oprechte dank. Inzonderheid aan de fa milie Van Langeraad en het personeel. A. Jille. Kamperland, maart 1958. Westhavendijk 21. De groente wordt schaars, de blikgroente goedkoper Thans 1 literblik sperciebonen voor 85 cent 1 literblik spinazie voor 70 cent 1 literblik doperwten vanaf 70 cent Ook alle groenten in halve blikjes, Olvarit babygroen te, soepgroente, tomatenpu ree enz., aan lage prijzen. Aanbevelend, Gebr. de Nooijer Wissenkerke bent u steeds bij ons welkom Loop gerust binnen en geniet ervan Bloemenmagazijn Lange Delft 55 Middelburg Telefoon 2609 Een voor halve dagen bij C. J. SCHIPPERS, Mo lenweg, Kamperland. HEDENAVOND in „DE KORENBEURS" te Kortgene UITNODIGING VOOR DE donderdag 27 maart Hotel „De Korenbeurs", Grote Markt, Goes 3 uur en 7.30 uur n.m. BOUSSAC, textielkoning en beschermheer van het huis DIOR, komt met zijn parijse manne quins om u aparte modellen te tonen, gemaakt van de befaamde Boussac-katoenstoffen Haute-Couture modellen zijn nu binnen uw bereik Haal, voor de zaal is uitverkocht, uw plaats bewijs in onze zaak, a f 1.— incl. thee GANZEPOORTSTR. Aanmelden werk D. BLANKEVOORT ZN Katseveer heeft alles voor de schoonmaak Prima dweilen f 0.75 Zemen vanaf f 1.95 De nieuwste dessins onkreukbaar tafelzeil f 4.50 per m Plastic kastranden f 0.80 per m Korte Noordstraat 15 MIDDELBURG, Tel. 3733 Zojuist ontvangen Witte bonen gemengd met snijbonen boerenkool, andijvie, rode bietjes en zuurkool Aanbevelend, Wissenkerke Onze voorraad BEHANGSELPAPIER is weer uitgebreid en wij randen elektrisch af FLEXA plastic lak- en muurverven, kwasten enz. J. LANSEN Tel. 257, Geersdijk Schildersbedrijf A. LANSEN Tel. 347, Colijnsplaat Deze maanden, nu we als het ware de winter achter de rug hebben en er praktisch nog geen verse groenten te krijgen zijn, is 'n zekere aanvulling van de vitaminen, die onontbeerlijk zijn voor uw gezondheid, zeker geen overbodige luxe. De veel voorkomende klachten van moeheid en slechte eetlust zullen als bij toverslag verdwijnen Beleefd aanbevelend, Westhavendijk 5, Kamperland

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1958 | | pagina 3