NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Bedenkelijke reactie Plouvier heeft DE schoenen elastieken kousen OPENBARE WERKEN A. C. van der Me§t 5 No. 2873 Zaterdag 22 februari 1958 61e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622 Abonnementsprijs I 2.50 per jaar Franco per post I 5.25 Advertenties 6 cent per mm Wilt u een grote keuze in schoonheidsmiddelen, toiletartikelen en parfumerieën? Zoekt u naar juist dat geneesmiddel waarmee geadverteerd wordt: „Verkrijgbaar in apotheken en drogisterijen"? Hebt u verband- en/of verplegingsarti- kelen nodig, 'nhoogtezon, 'nasthmaspuit of wat ook voor uw lichamelijk welzijn? Ga dan naar Lange Kerkstr. 42, Goes, Tel. 2468 (Oil00) door dr. P. H. Ritter In de periode, die na de be vrijding is gekomen is de lands verdediging impopulair geworden. De mensen stellen vast, dat zij de grote slokop geworden is van 's rijks financiën, dat zij de be lastingbetaler extra bezwaart in een tijd, waarin het moeilijk is, de belastingen op te brengen. Inder daad: indien wij ontslagen zou den zijn van de begroting van de fensie, zou het beeld van 's lands welstand er heel anders uitzien, dan nu het geval is. Wij hebben tijdens de bezetting aan den lijve gevoeld wat de vrij heid waard is voor een mens en voor een volk en wij zijn allen bereid ook degenen die vroe ger met een gebroken geweertje in het knoopsgat liepen alles voor die vrijheid -op te offeren. Maar niemand, geen enkele leek in militaire zaken, kan zich een voorstelling vormen van wat er in een toekomstige oorlog zal omgaan en wat het nut is van de ontzaglijke bewapening die wij ons getroosten voor de handha ving van de onafhankelijkheid van ons land. Er heerst geen gerust heid over, dat die zal zijn ge waarborgd door ons samengaan in N.A.T.O.-verband. Trouwens, de hele techniek van de oorlogvoe ring heeft zich, sedert de tweede wereldoorlog gestreden werd zo grondig gewijzigd, dat de vroe gere oorlogskriteria niet meer gel den. De waarde van „legers" is sterk afgenomen; de toekomstige oorlog wordt een technische uit moording van weerloze burgerbe volkingen. De gemiddelde Nederlander be geert niet, dat ons land ontrouw wordt aan zijn bondgenootschap pelijke verplichtingen. Hij is be reid de bittere pil van de belas tingverzwaring te slikken en hij wil zich schikken naar het inzicht van de heren, die de hogere po litiek en strategie bepalen. Maar hij wil niet dat er aan oorlogsmid delen een cent meer uitgegeven wordt dan voor de middelijke be vordering van het strikt-Neder- lands belang strikt noodzakelijk is. Hij wil dat wij aan onze N.A.T.O.- plichten voldoen, maar hij meent dat wij, bij ons samengaan met de N.A.T.O. onze zelfstandige po sitie binnen de N.A.T.O. heb ben te verdedigen. En hij verzet zich er tegen, dat wij een geëxponeerde positie zullen innemen in de N.A.T.O.- strategie. Daarom wil Nederland geen raketten-basis, waardoor on ze kwetsbaarheid zou worden verhoogd. En er is óók oppositie tegen het stichten van raketten- fabrieken in Nederland. Dit wordt nota bene voorgesteld, ten einde de werkloosheid te verminderen. Terwijl ons volk smeekt om han den die huizen bouwen! Wij hebben met een enkel woord de moeilijke toestand ge tekend, waarin het ministerie van oorlog zich bevindt, dat ons volk heeft duidelijk te maken, waar de zin ligt van de offervaardigheid, die het van ons volk vergt en dat alle reden heeft zijn populariteit te versterken en niet te verzwak ken, omdat er om dat ministerie heen geruchten gaande zijn die, indien zij juist bleken, dat depar tement in een kwaad licht zouden stellen. Enige maanden lang is het dag blad „De Telegraaf" bezig, ern stige klachten over figuren in de hogere legerleiding. De beschuldi gingen betreffen de dienst, die zorgt voor het materieel van de landmacht en stellen in het licht, dat officieren, die hoge salarissen genieten zich zouden bezondigen aan corruptieve praktijken en zich aanzienlijke provisies zouden toe-eigenen. De beschuldigingen worden te ontstellender, omdat zij geplaatst worden in het verband van een vonnis, dat door de krijgsraad is uitgesproken tegen een Nederlands officier, majoor K., die op de corruptie zou heb ben gewezen. De beschuldigende artikelen twijfelen aan de solidi teit van het vonnis en laten door schemeren, dat de toeleg aanwe zig zou zijn geweest de lastige officier te beteugelen door hem door een strafvonnis onschadelijk te maken. Bij het vooronderzoek zou van „praktijken uit de onder wereld" zijn gebruik gemaakt; verder zou de krijgsraad uitspraak gedaan hebben op grond van be wijsmateriaal, afkomstig van ge tuigen met dubieuze reputatie. Wij laten de beschuldigingen voor wat ze zijn. Wij missen de gegevens om ze zelfstandig te be oordelen. Maar de zaak is in de Kamer gekomen. Die behandeling in de Staten-Generaal is onbevre digend geweest. Dé staats-secretaris van oorlog heeft aan de interpellerende ka merleden geantwoord, dat de zaak waarover zij inlichtingen vroegen heeft afgedaan en hij heeft aan die verklaring beledi gende woorden toegevoegd aan het adres van de pers en aan het adres van de lezers, die van de beschuldigende artikelen hebben kennis gq/iomen. Maar hij heeft ons geen enkel gegeven meege deeld. Wij roepen uit: „indien een zaak heeft afgedaan, dan moet zij zijn onderzocht. Waarom ont houdt de staats-secretaris het re sultaat van dat onderzoek aan de verontruste natie?" Het uitspreken van scheldwoor den is onbetamelijk tegenover de pers en tegenover de burgerij, vooral wanneer ze gedekt worden door de immuniteit, waarover de sprekers in de Staten-Generaal be schikken, maar als er geen inlich tingen worden verstrekt, dan blijft een gevaarlijk mysterie onopge lost. Een van de interpellanten, de heer Ritmeester, heeft aangekon digd, dat hij op de kwestie zal te rug komen. Hij moge spoedig aan zijn voornemen gevolg geven, want het doorvreten van het wan trouwen is een onheilspellend ver schijnsel. (Nadruk verboden). in de strijd tegen de werkloosheid (van onze economische medewerker) De werkloosheid vormt overal het gesprek van de dag, zo zelfs, dat in hoogste college van onze volksvertegenwoordiging, de Eer ste Kamer, het uitstel van de in vesteringsaftrek voor onze indu strie door de regering slechts kon worden afgedwongen door met een kabinetscrisis te dreigen. Intussen stijgen de cijfers van werkzoekenden. In januari kreeg het leger van gedwongen niets doeners 130.000 leden, d.i. 38 per 1000 arbeidskrachten. Vanzelf sprekend komen nu, de weer door gezamenlijk overleg verenigde vakcentrales in actie. Er moeten maatregelen worden genomen om de werkloosheid te bestrijden. Al lerlei middelen worden aangera den. Men moet de kredietverle ning verruimen, de werklozen te gemoet komen door hen een toe lage teverstrekken op verplaat singskosten, men moet de om scholing bevorderen en vooral moet de overheid bijspringen door het doen uitvoeren van openbare werken. Alhoewel de overheid wel be reid is eraan mee te werken de werkloosheid zo spoedig mogelijk de kop in te drukken, toont zij weinig haast met het uitdelen van regeringsopdrachten, terwijl de cijfers van de aantallen tot leeg heid gedoemden nog aan de op timistische kant zijn. Korter werken of niet werken? Tal van werkgevers zijn ertoe overgegaan een verkorte werk week in te voeren. Hadden zij dit niet gedaan dan zou het aantal uit het arbeidsproces genomen personen nog direct met ca. 10.000 mensen toenemen. Mocht de slapte in het bedrijfs leven voortduren, dan zal men de cijfers snel zien stijgen, ook al omdat de werkgevers bij het ont slag nu niet meer geremd wor den door de gedachte dat de ont slagenen terstond brodeloos zijn. De wachtgeld- efi werkloosheids verzekering vangt hen de eerste maanden op. Deze wetenschap bevordert een vrij snel ontslag. Bovendien bestaan er nog so ciale bezwaren tegen een verkorte werkweek. Werktijdverkorting im mers verhindert de werknemers om te schakelen naar een andere bedrijfstak. De evenwichtige structuur van het bedrijfsleven wordt dus door de verkorte werk week aanvankelijk verstoord. Ver volgens komen de betrokken werknemers later op de arbeids markt en wordt dus de kans om ander werk te vinden, geringer. Koek, ei en geld. Intussen is het niet alles koek en ei met die openbare werken. Volgens de bestaande klassieke theorie laat men deze pas uitvoe ren wanneer het bedrijfsleven zichzelf niet meer uit de crisis kan omhoog werken. Men kan ze onderscheiden in de gewone o- verheidsopdrachten, die ook bij voortduren van de gunstige con junctuur zouden moeten worden uitgevoerd en de openbare wer ken, die door de overheid wor den gelanceerd. Zij zijn niet nood zakelijk, kunnen soms nog jaren wachten of zijn uitgevonden met het specifieke doel om werk te scheppen. Ook kan men nog on derscheid maken in de goedkope openbare werken, zoals het ont ginnen van woeste gronden en eenvoudig graafwerk en de dure, waarbij bouwwerken, rioleringen e.d. te pas komen. Bij de keuze van het middel tot bestrijding van de ledigheid moet men nog in aanmerking nemen of de werkloosheid zich in bepaalde streken of seizoenen voordoet dan wel of het monster zich in het gehele land, een werelddeel of over de gehele aarde vertoont. De omvang bepaalt sterk de wijze van aanpak. Het bestrijden van werkloos heid door middel van openbare werken is eigenlijk een uitvinding van de beroemde econoom J. M. Keynes. Hij kwam met zijn op lossing van het probleem tijdens de wereldcrisis van de dertiger ja ren. Men kon maar niet over het dode punt heen komen. Keynes opperde toen het plan dat alle re geringen op zeer grote schaal op drachten zouden geven tot het doen uitvoeren van openbare wer ken. Het deed er niet toe of deze werken zo noodzakelijk waren. Wel moesten ze duur zijn en aan zoveel mogelijk mensen werk ge ven. Het directe doel was niet om die mensen aan werk te hel pen maar om geweldige bedragen aan koopkracht onder het publiek te spuiten. Van middel tot doel. Men sprak al spoedig van de „geldinjecties". Wanneer de ver dienende werkkrachten het geld zouden uitgeven, zouden alle in dustrieën weer opdrachten krijgen tot het maken van allerlei artike len. De ondernemers zouden weer optimistisch worden en zelf weer expansie-plannen vormen. Keynes' doel was dus niet de massa aan het werk te houden in die open bare werken, maar om ze via de overheidsopdrachten weer in het particuliere bedrijfsleven geplaatst te krijgen. Hij wilde een ketting reactie van activiteit in het leven roepen, omdat de ene industrie de andere aan werk helpt. Nu is Keynes' conceptie in de loop der jaren voor alles en nog wat gebruikt, onder meer hier voor dat men die openbare wer ken niet meer als middel, maar als doel ging zien. Overal waar de particuliere ondernemer geen werk meer biedt, moet de over heid inspringen. Vanzelfsprekend is dit onzin, omdat de overheid niet op elk terrein werkzaam is en dit op al lerlei gebied opdrachten zou uit lokken, die geen enkel economise^ rendement zouden afwerpen. Het Bij spataderen en vermoeide benen van de beste kwaliteit en precies de maat die U nodig hebt! Ook buikbanden, breukbanden, steun zolen, herniakorsetten en andere medi sche bandages! Onze hoor- apparaten zijn fantastisch UNGE KERKSTRAAJ 42 GOES TEIEF00H 2463 geven van overheidsopdrachten op een beperkt gebied brengt al leen verlichting in de economi sche positie van hen, die daardoor direct werk krijgen. Het effect van de koopkracht scheppende geld injecties treedt helemaal niet in werking en met het einde van de opdracht ploft ook de arbeids markt weer in elkaar. Niet voldoende. Voor een klein land als het on ze kan men zelfs de stelling po neren dat de geldinspuitingen van onze regering nimmer voldoende groot van omvang zouden kun nen zijn om het gehele economi sche leven weer op gang te bren gen. Dit middel gaat alleen op bij het onverhoopt bestaan van een crisis over een werelddeel of de gehele wereld. Dan zou onze regering in samenwerking met grote landen als Engeland, Frank rijk, de Verenigde Staten en an dere landen ertoe kunnen over gaan het middel van de ongelimi teerde openbare werken toe te passen. Over de financiële konsekwen- ties van de staat spreken wij maar niet. Zij zouden rampzalig zijn. Uit de voorgaande werkelijke be tekenis van de openbare werken- politiek moge duidelijk zijn dat deze in besproken vorm thans niet aan de orde is. De werkloos heid in ons land is nog niet be paald een conjuncturele werkloos heid. Bovendien verschilt zij aan zienlijk naar de provincies. Verge lijkt men Drente met Zuid-Hol land met een verschil van meer dan tien procent, dan is dit glas helder. Daarnaast is er een aan zienlijk werkloosheidsverschil per bedrijfstak met toppen voor de bouw- en metaalnijverheid. Zij is ditmaal deels door regeringsmaat regelen opgeroepen om een an der ernstig gevaar, dat van de in flatie, buiten de deur te houden. Zelfbeheersing nodig. Zeer terecht is men in bepaalde kringen van oordeel, dat men de aanzienlijke werkverruiming, hoe snel zij ook toeneemt, zoals die zich thans openbaart, vooralsnog als incidenteel kan beschouwen en plaatselijk als ernstig. De daarvoor te treffen tegen maatregelen moeten daaraan wor den aangepast. Dit kan nog des te gemakkelijker omdat men de ac tiviteit in de bouwsector bijvoor beeld met beperkte middelen kan stimuleren door verruiming van de subsidiepolitiek en het geven van een rentetoeslag bij de bouw van particuliere woningen. Moge lijk kan men de metaalindustrie te hulp schieten door het afgeven van defensie-opdrachten aan de nationale industrie. Onze slotsom kan zijn dat het doen uitvoeren van openbare wer ken in de goedkopere soort mo gelijk aan grondwerkers in be paalde provincies hulp kan bren gen, maar dat zij in een algemeen heid thans nog niet dienstig kun nen zijn, mede omdat de finan ciële toestand van 's rijks kas dit thans niet toelaat met het inflatie- spook op de achtergrond. Voor het overige werke men op korte •termijn met middelen, die bepaal de bedrijfstakken ten goede ko men. Mocht de wereldconjunctuur, die thans tekenen van zwakte ver toont, zich ziek melden, dan ko men er andere problemen aan de orde en zal men de kwaal op in ternationaal niveau moeten be strijden. Pas dan gaan de open bare werken een rol spelen als doeltreffend medicijn. Zolang men het economisch leven met name op fiscaal terrein nog zo kort houdt, zal men de thans optreden de werkloosheid met veel zelfbe heersing moeten bekijken. Drs. Mierlo. (Nadruk verboden). De beruchte slip ligt hier op de loer! Rijd voorzichtig en niet te snel! De rechter zou later wel eens meer belang kunnen stel len in het feit, hoe u vóór de slip reed, dan gedurende de glij partij Copyright Verbond voor Veilig Verkeer Ganzepoortstraat 21, Tel. 2084 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1958 | | pagina 1