NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD K, De vuren branden weer IM© it vier heeft DE schoenen Sombere verkeerstoekomst IVOROL No. 2851 Zaterdag 14 september 1957 61e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622 Abonnementsprijs f 2.50 per jaar Franco per post I 5.25 Advertenties 6 cent per mm Naar een betere veerverbinding Kortgene - Wollaartsdijk? Dat het in 1932 opgerichte z.g. „Brug- comité" in verband met het thans in uitvoering zijnde drie-eilanden-plan nog niet is ontbonden of ingeslapen, werd bewezen door haar enige dagen geleden gehouden vergadering in „De Stads- wijnkelder" te Kortgene, waarbij de heer Van Poelje, lid van Gedeputeerde Staten van Zeeland verschillende aspecten naar voren bracht, die zouden kunnen leiden tot verbetering van de bestaande, veelal overbelaste, vervoersmogelijkheid op het provinciale veer Korgene-Wolfaartsdijk. Deze vergadering stond onder leiding van de voorzitter van het brugcomité, de heer M. W. van Arenthals en werd bijgewoond door de beide burgemees ters van ons eiland, de beide noordbeve- landse statenleden, wethouders, raads leden en bestuursleden van handels- en landbouwverenigingen. Uit de geanimeerde bespreking bleek duidelijk dat er aan de huidige veer dienst nogal wat haken en ogen kleven, maar ook bleek, dat een algehele oplos sing voor die veerdienst niet zo een voudig te vinden is, temeer waar hoge investeringen, mede in verband met het drie-eilanden-plan, niet meer verant woord zijn. Gedacht wordt nu aan het als proef in de vaart brengen van een tweede, kleinere, boot en een strakke 40-minutendienst voor de „Noord-Beve land". Waarom van deze vergadering geen „verslag" mag worden gemaakt is ons een raadsel. Zeker een 50-tal personen waren op die vergadering aanwezig en de heer Van Poelje hoedde zich er wel voor geen beloften of toezeggingen te doen. Met interesse wordt door allen naar een verbetering uitgezien. De steeds toe nemende stroom van auto's en de, in verband met de werkzaamheden aan het drie-eilanden-plan, te verwachten nog grotere toevoer van vrachtwagens en materiaal, doen ons persoonlijk geloven dat een 40-minutendienst zeker niet de oplossing zal brengen. Ons inziens zou een dienst, als de nu bestaande, met een tweede boot als de „Gorinchem" de ide ale oplossing zijn. Elk half uur een boot ware wenselijk, maar schijnt niet ver wezenlijkt te kunnen worden. _/fo/77i??Tere vLHMIUÓO. Babyderm-zeep BAZAR TE COLIJNSPLAAT Door de plaatselijke sportverenigingen korfbal en voetbal zal op 4 en 5 oktober a.s. een bazar worden georgani seerd in hotel „De Patrijs" ten bate dezer beide verenigingen en de te organiseren sportdag. Het is het volgend jaar n.l. zo, dat de korfbalvereniging zijn 25-jarig en de voetbalvereniging zijn 20-jarig jubileum hoopt te vieren. Hierbij komt dan nog de officiële overdracht van het sport terrein, met de nieuwe accomodatie door de gemeente. Dit alles zal gevierd worden op 30 april 1958 (Koninginnedag). Er zal dan getracht worden om in de morgenuren iets te organiseren voor de schoolgaande jeugd, terwijl de rest van de dag in het teken van de sport zal staan. Er is in middels reeds contact opgenomen met de K.N.V.B. voor een voetbalwedstrijd Zeeland-West-Brabant, terwijl de korf balliefhebbers hun hart kunnen ophalen aan de wedstrijd Swift-rest Zeeland. Ver der een grasbaan wielerwedstrijd en e- ventueel nog een handbaldemonstratie, dit alles omlijst met de medewerking van de plaatselijke muziekkorpsen. Voor dit doel is deze bazar georgani seerd, een bazar met prijzen die als uniek beschouwd kunnen worden voor Noord- Beveland, met alle fabrieksnieuwe goe deren. Stadscentra verstikken De veiligheid vraagt om perfecte wegen, maar de wegen vormen een probleem op zich in ons land (van onze verslaggever) r 95-70 c» I II als briljanten DEN HAAG (P P) Nederland tobt met een probleem dat ons aller aandacht vraagt omdat we er allen bij betrokken zijn van klein kind tot grijsaard en dat is het verkeerspro bleem. Het aantal personenauto's nam dit jaar weer met 20% toe en het to taal aantal motorrijtuigen steeg dit jaar tot een klein miljoen. De ver- keersdiscipline en kennis der voor schriften laten echter veel te wen sen over en voorts wordt ons we gennet te krap. Het is niet meer be rekend op het in intensiteit toene mende verkeer, om dan nog maar over het parkeerprobleem in de gro te steden te zwijgen. Waar moet dat heen? Er zal een oplossing moeten worden gevonden, want anders zou de mens ten gronde gaan aan het verkeer. Om een beeld te krijgen van de hui dige toestand en de plannen voor de toe komst van onze wegenbouw hebben wij ons licht eens opgestoken bij personen en instellingen hier en in het buitenland, waar men ook met soortgelijke proble men tobt. Het blijkt dat men aan de toeneming van het verkeer vrijwel niets kan doen. Onze eeuw van technische vooruitgang brengt dit euvel onherroepelijk met zich mee. Wij mogen er zelfs blij om zijn, want het is een teken van vooruitgang en welvaart! Wat de verkeersdiscipline en kennis der voorschriften betreffen, wordt er momenteel aan gedokterd om hierin ver betering te brengen, zowel door voor lichting als door een onderzoek dat mo menteel ingesteld wordt om te komen tot vereenvoudiging van de vele voor schriften. De KNAC, de ANWB, alsme de de Bond voor Veilig Verkeer doen op dit gebied alles wat in hun vermogen ligt en vermoedelijk zal er in de toe komst een grondige verandering komen, want men is verkeerstechnisch op dood spoor geraakt. Hierin moet verandering komen dat staat vast en er wordt hard aan gewerkt. Rondwegen knellen. Wat het wegennet betreft staat men voor een geweldig probleem. Het blijkt, dat zelfs de recent gebouwde wegen bin nenkort niet meer zullen voldoen. Het grote verkeersplein bij Utrecht doet nu al geregeld opstoppingen ontstaan. Voor enige jaren is men bij verschillende gro te steden er toe overgegaan om zoge naamde „rondwegen" aan te leggen, die het verkeer door de stad ontlasten en het om de stad leiden. Doch de snelle uitbreiding van de grote steden heeft hier en daar een gevaarlijke situatie ge schapen, doordat aan de buitenzijde van de rondweg hele wijken uit de grond ver rezen, die met het oude deel verbonden werden via drukke gelijkvloerse kruis punten, die de rondweg kruisen. Al naargelang de nieuwbouw zich uit breidt neemt het verkeer op dergelijke kruispunten toe, waardoor verschrikke lijk gevaarlijke situaties ontstaan. Het is slechts een kwestie van jaren of derge lijke kruisingen liggen als het ware mid den in de stad. Men heeft natuurlijk een dergelijke snelle uitbouw der grote ste den niet voorzien en tevens niet ver wacht, dat de verkeersintensiviteit zo zou toenemen. In verschillende grote steden bemer ken de winkeliers in het centrum een te ruggang in hun omzet, omdat het pu bliek de auto daar niet meer kan parke ren. In veel nauwe straten komt een par keer- of stopverbod. Gevolg: verplaat sing van inkopen naar de buitenwijken, waar meneer of mevrouw met de wagen voor de winkeldeur kan stoppen. In de Verenigde Staten. Vijftig jaar geleden reden op de ame rikaanse wegen enkele duizenden auto's, maar dertig jaar geleden waren het er al twintig miljoen, vijftien jaar geleden dertig miljoen, in 1951 ongeveer 58 mil joen en men verwacht in 1965 niet min der dan 81 miljoen auto's op de wegen, waarbij men met de schatting aan de lage kant is. Zelfs het prachtige amerikaanse sys teem zonder kruisingen met wegen van zes, acht en twaalf banen en gigantische viaducten, blijkt niet meer te voldoen. De nieuwe plannen, waarmee niet minder dan 25.000.000.000 dollar zijn gemoeid, voorzien in een net van hoofd verbindingen met hoge capaciteit, die 209 van de 237 amerikaanse steden met meer dan 50.000 inwoners onderling zul len verbinden. De Amerikanen staan kennelijk voor niets, want reeds zijn er wegen aange legd bij de ingang van grote steden, waar vijf snelwegen elkaar in etages kruisen en men dus een gigantisch bouw werk kan aanschouwen van viaducten, bruggen en tunnels boven elkaar. In sommige gevallen heeft men dit net van expressways verbonden met grote par keerplaatsen op de hoge gebouwen. An dere expressways komen boven de spoor wegen de steden binnen en hebben hun parkeerplaatsen boven de stationsempla- gementen. Onze buren bouwen reeds. België heeft dit inmiddels van de A- merikanen afgekeken en men is druk be zig met de toegangen tot de stad Brus sel in verband met de wereldtentoonstel ling 1958 in deze stad. Ook van de brus- selse boulevards zal het volgend jaar veel gevergd worden en derhalve heeft men er onder en er boven nieuwe snel wegen aangelegd, die soms één groot viaduct vormen, vaak hoog op betonnen pilaren. Op die manier heeft het ver keer op deze weg geen last van zijwe gen en wat dies meer zij. Vermoedelijk zal dus etagebouw en het leggen van snelwegen onder of over de stad inplaats van door de stad de op lossing moeten bieden. Dat ziet men in Nederland ook onder ogen. Maar daar zullen enorme kapitalen mee gemoeid zijn en het is voor de verkeersveiligheid en ons volk te hopen, dat de bestedings beperking niet te lang zal duren, want anders komen we wat het verkeerspro bleem betreft heel diep in de put te zit ten en het zal dan een onmogelijke op dracht zijn om er uit te komen en de achterstand in te halen. Op betrekke lijk korte termijn zal ons primaire wegen net grondige veranderingen moeten on dergaan. Gebeurt dit niet, dan zal de narigheid niet te overzien zijn. (Nadruk verboden). Vacht handen en nimmer ruw of schraal Tube 95 ct. Het is de Hamamelis die het 'm doet Van onze adverteerders HAJUTO 1957 Op verzoek van het actieve Hajuto- comité zijn wij maandag j.l. eens een kijkje gaan nemen op het terrein, waar de machtige tentoonstellingsgebouwen reeds verrezen waren en waar met man en macht nog gewerkt werd om de stands vóór donderdagavond 8 uur in gereedheid te krijgen. Rondgeleid door enige comité-leden kregen wij die middag een indruk van de, voor onze provincie, gigantische af metingen van het gehele complex en van het titanenwerk dat nog op voltooiing wacht. Enige afmetingen: de tentoonstellings zaal, waarin 88 stands een royale plaats zullen vinden, is 75 meter lang, 33 me ter breed en 10 meter hoog, de verver- sings- en consumptiezaal meet 24 x 12 meter, de amusementszaal 30 x 15 meter en het toneelpodium met waterorgel 15 x 8 meter. Het aantal zitplaatsen is toereikend voor ongeveer 1000 personen. Gaarne zouden wij een beschrijving geven van de te verwachten mooie stands, maar dit is ons onmogelijk, om reden er nog geen stands aanwezig wa ren. De enkele stands die reeds enige vorm hadden aangenomen lieten duide lijk zien, dat er moeite noch kosten aan worden gespaard om het geheel zo aan trekkelijk en doeltreffend mogelijk te doen zijn. Voor het zeeuwse publiek zal de zeer grote maquette van de Brielse Maas een grote aantrekkelijkheid blij ken te zijn in verband met het drie-eilan den-plan en delta-plan. Wat ook nog niet te zien was, maar wat men ons verzekerde dat het er zou komen, was een met bloemen en plan ten versierde en verlichte fraaie entree. Een met al belooft het een attractieve Hajuto 1957 te worden: Goes en de goese middenstand waardig. H®0FDPyfi? Mijnhardt's Hoofdpijnpoeders. Doos 50 cent De Ku-Klux-Klan is op het oorlogspad De vuren branden weer in het zuiden van de Verenigde Staten. In Little Rock, waar ongeregeldheden zijn geweest in verband met het feit, dat enkele neger kinderen de school wensten te bezoeken die vroeger slechts voor blanken toegan kelijk was, doch die op hoog bevel voor negers was opengesteld, brandde mid den in de nacht een groot vuur voor het huis van burgemeester Mann. Bij die gelegenheid is een kruis ver brand. Wat dit zeggen wil is duidelijk. Een waarschuwing van de Ku-Klux-Klan, de geheime amerikaanse organisatie die ten koste van wat ook de blanke supre matie in de zuidelijke staten van de V.S. wil handhaven en daartoe elk middel benut, tot mishandeling en moord toe. Niet alleen in Little Rock hebben de vuren gebrand en zijn nachtelijke bijeen komsten gehouden door de Ku-Klux- Klan, neen, in het gehele zuiden gist het. De Klan dreigt weer actief te worden, nadat ze zich geruime tijd stil gehouden heeft. En wat er dan kan gebeuren, is niet veel goeds. Ondergronds verzet. In weerwil van de maatregelen, die de overheid heeft genomen, waardoor de ac tiviteit van deze gevaarlijke organisatie aanmerkelijk minder werd, leeft de Klan ondergronds voort en misschien acht zij nu de gelegenheid gekomen de kop weer op te steken. Daarom worden in de zui delijke staten van Noord-Amerika weer in de stilte van de nacht de vuren ont stoken, die omringd worden door grote scharen in witte gewaden gehulde ge heimzinnige figuren en worden er krui sen verbrand. Er worden nieuwe plannen gemaakt en misschien besluiten genomen, die lei den tot mishandeling en moord, als mid del tot het bereiken van het grote doel: de handhaving van het blanke ras in A- merika en de strijd tegen negers, joden, vreemdelingen en katholieken, terwijl men tevens wil trachten door deze mid delen de mensen tot een zedelijker en godsdienstiger leven te dwingen. Officieel noemt deze organisatie zich „mystieke vereniging voor sociale en va derlandslievende gerechtigheid en wel vaart", maar achter deze schoonklinken de naam schuilt een luguber wezen. De Klan. Na het einde van de amerikaanse bur geroorlog, in 1866, toen de vrijheid voor de negerslaven de overwinning had be haald, verzamelde de zuidelijke generaal Nathan B. Forest te Pulaski (Tenn.) de reactie, bestaande uit voorstanders van de slavernij om zich heen en stichtte de Ku-Klux-Klan. Hoe men aan die woorden is gekomen staat niet geheel vast, doch men ver moedt, dat de naam ontstaan is uit de woorden kuklos (grieks voor kring) en clan (het keltische bond). De beweging kreeg in 1867-1868 grote aanhang in Noord-Carolina en verbreidde zich zeer snel over alle zuidelijke staten, verwoes ting en moord in haar schild voerend. De leden der organisatie hebben zich door dure eden verplicht tot geheimhou- ding. De misdaden leidden in 1869 tot uit zonderingswetten en militair ingrijpen, hetgeen tot een ware veldslag leidde. In 1915 herleefde ze in al haar furi euze beestachtigheid. Deze bloeiperiode duurde tot ongeveer 1924, waarna de Klan v/eer van het toneel verdween. Na wereldoorlog II nam Samuel Green, een arts, het heft in handen en vooral in Georgië brak de terreur weer los. In minder dan geen tijd stegen in Noord- en Zuid-Carolina en in Califor- nië, Mississippi en Georgië de vlammen hoog op en leefde de bevolking in angst voor de geheimzinnige witte figuren, die op de meest onverwachte momenten in grepen. Afschrikwekkende voorbeelden. De slachtoffers werden 's nachts uit hun bed gehaald, geblinddoekt naar de eenzame plekjes gebracht en onder ge bed en het zingen van liederen hevig af geranseld. Waren het negers of joden, die door de Klan niet als mensen wor den beschouwd, dan werden ze op beest achtige wijze afgemaakt. Een respectabele dame van zestig jaar werd uit haar bed gehaald en zwaar mis handeld, aangezien ze zich zogenaamd aan „naaktdansen" zou hebben schuldig gemaakt. Een man werd met een zweep tot bloedens toe geranseld, omdat hij een keer te diep in het glaasje had ge keken. Anderen werden gemarteld, om dat ze te weinig naar de kerk gingen. Om een dergelijke kwestie werd een jongeman achter op de koffer van een auto gebonden en met een drijfriem af geranseld. Zijn zuster die moest toekij ken, werd later bewusteloos geslagen. Het werd de overheid te bar en deze greep opnieuw in. Edgar Hoover, hoofd van de beroemde F.B.I. zond zijn man nen naar het zuiden, alwaar in korte tijd de leiders werden gearresteerd. Onder deze leiders bevonden zich vele voor aanstaande mannen, zoals vrederechters, politiecommissarissen, een burgemeester, bankiers, doch evenzo gewone lieden als boeren, winkeliers en handarbeiders. De grote leider van de K.K.K., Hamil ton, kreeg vier jaar gevangenisstraf en ook andere leiders werden veroordeeld. Sindsdien is het rustig geweest, maar de heren hebben hun straf uitgezeten en men wist, dat de Klan wachtte op een gelegenheid om weer actief te worden. Zou de tijd gekomen zijn, nu de rege ring besloten heeft de negers meer ge lijk te schakelen met de blanken? Het is ondoenlijk de Klan te vernieti gen, ook al verbiedt men alle activiteit, want volgens mededelingen van de po litie telt de Klan in de zuidelijke staten ongeveer een kwart miljoen leden, een niet te onderschatten gevaar. (Nadruk verboden). Ganzepoortstraat 21, Tel. 2084 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1957 | | pagina 1