NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
K,
De vuren branden weer
IM© it vier heeft DE schoenen
Sombere verkeerstoekomst
IVOROL
No. 2851
Zaterdag 14 september 1957
61e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622
Abonnementsprijs f 2.50 per jaar Franco per post I 5.25 Advertenties 6 cent per mm
Naar een betere
veerverbinding
Kortgene - Wollaartsdijk?
Dat het in 1932 opgerichte z.g. „Brug-
comité" in verband met het thans in
uitvoering zijnde drie-eilanden-plan nog
niet is ontbonden of ingeslapen, werd
bewezen door haar enige dagen geleden
gehouden vergadering in „De Stads-
wijnkelder" te Kortgene, waarbij de heer
Van Poelje, lid van Gedeputeerde Staten
van Zeeland verschillende aspecten naar
voren bracht, die zouden kunnen leiden
tot verbetering van de bestaande, veelal
overbelaste, vervoersmogelijkheid op het
provinciale veer Korgene-Wolfaartsdijk.
Deze vergadering stond onder leiding
van de voorzitter van het brugcomité,
de heer M. W. van Arenthals en werd
bijgewoond door de beide burgemees
ters van ons eiland, de beide noordbeve-
landse statenleden, wethouders, raads
leden en bestuursleden van handels- en
landbouwverenigingen.
Uit de geanimeerde bespreking bleek
duidelijk dat er aan de huidige veer
dienst nogal wat haken en ogen kleven,
maar ook bleek, dat een algehele oplos
sing voor die veerdienst niet zo een
voudig te vinden is, temeer waar hoge
investeringen, mede in verband met het
drie-eilanden-plan, niet meer verant
woord zijn. Gedacht wordt nu aan het
als proef in de vaart brengen van een
tweede, kleinere, boot en een strakke
40-minutendienst voor de „Noord-Beve
land".
Waarom van deze vergadering geen
„verslag" mag worden gemaakt is ons
een raadsel. Zeker een 50-tal personen
waren op die vergadering aanwezig en
de heer Van Poelje hoedde zich er wel
voor geen beloften of toezeggingen te
doen.
Met interesse wordt door allen naar
een verbetering uitgezien. De steeds toe
nemende stroom van auto's en de, in
verband met de werkzaamheden aan het
drie-eilanden-plan, te verwachten nog
grotere toevoer van vrachtwagens en
materiaal, doen ons persoonlijk geloven
dat een 40-minutendienst zeker niet de
oplossing zal brengen. Ons inziens zou
een dienst, als de nu bestaande, met een
tweede boot als de „Gorinchem" de ide
ale oplossing zijn. Elk half uur een boot
ware wenselijk, maar schijnt niet ver
wezenlijkt te kunnen worden.
_/fo/77i??Tere
vLHMIUÓO. Babyderm-zeep
BAZAR TE COLIJNSPLAAT
Door de plaatselijke sportverenigingen
korfbal en voetbal zal op 4 en 5
oktober a.s. een bazar worden georgani
seerd in hotel „De Patrijs" ten bate dezer
beide verenigingen en de te organiseren
sportdag.
Het is het volgend jaar n.l. zo, dat de
korfbalvereniging zijn 25-jarig en de
voetbalvereniging zijn 20-jarig jubileum
hoopt te vieren. Hierbij komt dan nog
de officiële overdracht van het sport
terrein, met de nieuwe accomodatie door
de gemeente.
Dit alles zal gevierd worden op 30
april 1958 (Koninginnedag). Er zal dan
getracht worden om in de morgenuren
iets te organiseren voor de schoolgaande
jeugd, terwijl de rest van de dag in het
teken van de sport zal staan. Er is in
middels reeds contact opgenomen met
de K.N.V.B. voor een voetbalwedstrijd
Zeeland-West-Brabant, terwijl de korf
balliefhebbers hun hart kunnen ophalen
aan de wedstrijd Swift-rest Zeeland. Ver
der een grasbaan wielerwedstrijd en e-
ventueel nog een handbaldemonstratie,
dit alles omlijst met de medewerking van
de plaatselijke muziekkorpsen.
Voor dit doel is deze bazar georgani
seerd, een bazar met prijzen die als uniek
beschouwd kunnen worden voor Noord-
Beveland, met alle fabrieksnieuwe goe
deren.
Stadscentra verstikken
De veiligheid vraagt om perfecte wegen, maar
de wegen vormen een probleem op zich in ons land
(van onze verslaggever)
r 95-70 c» I
II als briljanten
DEN HAAG (P P) Nederland
tobt met een probleem dat ons aller
aandacht vraagt omdat we er allen
bij betrokken zijn van klein kind tot
grijsaard en dat is het verkeerspro
bleem.
Het aantal personenauto's nam dit
jaar weer met 20% toe en het to
taal aantal motorrijtuigen steeg dit
jaar tot een klein miljoen. De ver-
keersdiscipline en kennis der voor
schriften laten echter veel te wen
sen over en voorts wordt ons we
gennet te krap. Het is niet meer be
rekend op het in intensiteit toene
mende verkeer, om dan nog maar
over het parkeerprobleem in de gro
te steden te zwijgen. Waar moet dat
heen? Er zal een oplossing moeten
worden gevonden, want anders zou
de mens ten gronde gaan aan het
verkeer.
Om een beeld te krijgen van de hui
dige toestand en de plannen voor de toe
komst van onze wegenbouw hebben wij
ons licht eens opgestoken bij personen
en instellingen hier en in het buitenland,
waar men ook met soortgelijke proble
men tobt.
Het blijkt dat men aan de toeneming
van het verkeer vrijwel niets kan doen.
Onze eeuw van technische vooruitgang
brengt dit euvel onherroepelijk met zich
mee. Wij mogen er zelfs blij om zijn,
want het is een teken van vooruitgang
en welvaart!
Wat de verkeersdiscipline en kennis
der voorschriften betreffen, wordt er
momenteel aan gedokterd om hierin ver
betering te brengen, zowel door voor
lichting als door een onderzoek dat mo
menteel ingesteld wordt om te komen
tot vereenvoudiging van de vele voor
schriften. De KNAC, de ANWB, alsme
de de Bond voor Veilig Verkeer doen op
dit gebied alles wat in hun vermogen
ligt en vermoedelijk zal er in de toe
komst een grondige verandering komen,
want men is verkeerstechnisch op dood
spoor geraakt. Hierin moet verandering
komen dat staat vast en er wordt hard
aan gewerkt.
Rondwegen knellen.
Wat het wegennet betreft staat men
voor een geweldig probleem. Het blijkt,
dat zelfs de recent gebouwde wegen bin
nenkort niet meer zullen voldoen. Het
grote verkeersplein bij Utrecht doet nu
al geregeld opstoppingen ontstaan. Voor
enige jaren is men bij verschillende gro
te steden er toe overgegaan om zoge
naamde „rondwegen" aan te leggen, die
het verkeer door de stad ontlasten en
het om de stad leiden. Doch de snelle
uitbreiding van de grote steden heeft
hier en daar een gevaarlijke situatie ge
schapen, doordat aan de buitenzijde van
de rondweg hele wijken uit de grond ver
rezen, die met het oude deel verbonden
werden via drukke gelijkvloerse kruis
punten, die de rondweg kruisen.
Al naargelang de nieuwbouw zich uit
breidt neemt het verkeer op dergelijke
kruispunten toe, waardoor verschrikke
lijk gevaarlijke situaties ontstaan. Het is
slechts een kwestie van jaren of derge
lijke kruisingen liggen als het ware mid
den in de stad. Men heeft natuurlijk een
dergelijke snelle uitbouw der grote ste
den niet voorzien en tevens niet ver
wacht, dat de verkeersintensiviteit zo zou
toenemen.
In verschillende grote steden bemer
ken de winkeliers in het centrum een te
ruggang in hun omzet, omdat het pu
bliek de auto daar niet meer kan parke
ren. In veel nauwe straten komt een par
keer- of stopverbod. Gevolg: verplaat
sing van inkopen naar de buitenwijken,
waar meneer of mevrouw met de wagen
voor de winkeldeur kan stoppen.
In de Verenigde Staten.
Vijftig jaar geleden reden op de ame
rikaanse wegen enkele duizenden auto's,
maar dertig jaar geleden waren het er
al twintig miljoen, vijftien jaar geleden
dertig miljoen, in 1951 ongeveer 58 mil
joen en men verwacht in 1965 niet min
der dan 81 miljoen auto's op de wegen,
waarbij men met de schatting aan de
lage kant is.
Zelfs het prachtige amerikaanse sys
teem zonder kruisingen met wegen van
zes, acht en twaalf banen en gigantische
viaducten, blijkt niet meer te voldoen.
De nieuwe plannen, waarmee niet
minder dan 25.000.000.000 dollar zijn
gemoeid, voorzien in een net van hoofd
verbindingen met hoge capaciteit, die
209 van de 237 amerikaanse steden met
meer dan 50.000 inwoners onderling zul
len verbinden.
De Amerikanen staan kennelijk voor
niets, want reeds zijn er wegen aange
legd bij de ingang van grote steden,
waar vijf snelwegen elkaar in etages
kruisen en men dus een gigantisch bouw
werk kan aanschouwen van viaducten,
bruggen en tunnels boven elkaar. In
sommige gevallen heeft men dit net van
expressways verbonden met grote par
keerplaatsen op de hoge gebouwen. An
dere expressways komen boven de spoor
wegen de steden binnen en hebben hun
parkeerplaatsen boven de stationsempla-
gementen.
Onze buren bouwen reeds.
België heeft dit inmiddels van de A-
merikanen afgekeken en men is druk be
zig met de toegangen tot de stad Brus
sel in verband met de wereldtentoonstel
ling 1958 in deze stad. Ook van de brus-
selse boulevards zal het volgend jaar
veel gevergd worden en derhalve heeft
men er onder en er boven nieuwe snel
wegen aangelegd, die soms één groot
viaduct vormen, vaak hoog op betonnen
pilaren. Op die manier heeft het ver
keer op deze weg geen last van zijwe
gen en wat dies meer zij.
Vermoedelijk zal dus etagebouw en
het leggen van snelwegen onder of over
de stad inplaats van door de stad de op
lossing moeten bieden. Dat ziet men in
Nederland ook onder ogen. Maar daar
zullen enorme kapitalen mee gemoeid
zijn en het is voor de verkeersveiligheid
en ons volk te hopen, dat de bestedings
beperking niet te lang zal duren, want
anders komen we wat het verkeerspro
bleem betreft heel diep in de put te zit
ten en het zal dan een onmogelijke op
dracht zijn om er uit te komen en de
achterstand in te halen. Op betrekke
lijk korte termijn zal ons primaire wegen
net grondige veranderingen moeten on
dergaan. Gebeurt dit niet, dan zal de
narigheid niet te overzien zijn.
(Nadruk verboden).
Vacht handen
en nimmer
ruw of schraal
Tube 95 ct.
Het is de Hamamelis die het 'm doet
Van onze adverteerders
HAJUTO 1957
Op verzoek van het actieve Hajuto-
comité zijn wij maandag j.l. eens een
kijkje gaan nemen op het terrein, waar
de machtige tentoonstellingsgebouwen
reeds verrezen waren en waar met man
en macht nog gewerkt werd om de
stands vóór donderdagavond 8 uur in
gereedheid te krijgen.
Rondgeleid door enige comité-leden
kregen wij die middag een indruk van
de, voor onze provincie, gigantische af
metingen van het gehele complex en van
het titanenwerk dat nog op voltooiing
wacht.
Enige afmetingen: de tentoonstellings
zaal, waarin 88 stands een royale plaats
zullen vinden, is 75 meter lang, 33 me
ter breed en 10 meter hoog, de verver-
sings- en consumptiezaal meet 24 x 12
meter, de amusementszaal 30 x 15 meter
en het toneelpodium met waterorgel
15 x 8 meter.
Het aantal zitplaatsen is toereikend
voor ongeveer 1000 personen.
Gaarne zouden wij een beschrijving
geven van de te verwachten mooie
stands, maar dit is ons onmogelijk, om
reden er nog geen stands aanwezig wa
ren. De enkele stands die reeds enige
vorm hadden aangenomen lieten duide
lijk zien, dat er moeite noch kosten aan
worden gespaard om het geheel zo aan
trekkelijk en doeltreffend mogelijk te
doen zijn. Voor het zeeuwse publiek zal
de zeer grote maquette van de Brielse
Maas een grote aantrekkelijkheid blij
ken te zijn in verband met het drie-eilan
den-plan en delta-plan.
Wat ook nog niet te zien was, maar
wat men ons verzekerde dat het er zou
komen, was een met bloemen en plan
ten versierde en verlichte fraaie entree.
Een met al belooft het een attractieve
Hajuto 1957 te worden: Goes en de goese
middenstand waardig.
H®0FDPyfi?
Mijnhardt's Hoofdpijnpoeders. Doos 50 cent
De Ku-Klux-Klan
is op het oorlogspad
De vuren branden weer in het zuiden
van de Verenigde Staten. In Little Rock,
waar ongeregeldheden zijn geweest in
verband met het feit, dat enkele neger
kinderen de school wensten te bezoeken
die vroeger slechts voor blanken toegan
kelijk was, doch die op hoog bevel voor
negers was opengesteld, brandde mid
den in de nacht een groot vuur voor het
huis van burgemeester Mann.
Bij die gelegenheid is een kruis ver
brand. Wat dit zeggen wil is duidelijk.
Een waarschuwing van de Ku-Klux-Klan,
de geheime amerikaanse organisatie die
ten koste van wat ook de blanke supre
matie in de zuidelijke staten van de V.S.
wil handhaven en daartoe elk middel
benut, tot mishandeling en moord toe.
Niet alleen in Little Rock hebben de
vuren gebrand en zijn nachtelijke bijeen
komsten gehouden door de Ku-Klux-
Klan, neen, in het gehele zuiden gist het.
De Klan dreigt weer actief te worden,
nadat ze zich geruime tijd stil gehouden
heeft. En wat er dan kan gebeuren, is
niet veel goeds.
Ondergronds verzet.
In weerwil van de maatregelen, die de
overheid heeft genomen, waardoor de ac
tiviteit van deze gevaarlijke organisatie
aanmerkelijk minder werd, leeft de Klan
ondergronds voort en misschien acht zij
nu de gelegenheid gekomen de kop weer
op te steken. Daarom worden in de zui
delijke staten van Noord-Amerika weer
in de stilte van de nacht de vuren ont
stoken, die omringd worden door grote
scharen in witte gewaden gehulde ge
heimzinnige figuren en worden er krui
sen verbrand.
Er worden nieuwe plannen gemaakt
en misschien besluiten genomen, die lei
den tot mishandeling en moord, als mid
del tot het bereiken van het grote doel:
de handhaving van het blanke ras in A-
merika en de strijd tegen negers, joden,
vreemdelingen en katholieken, terwijl
men tevens wil trachten door deze mid
delen de mensen tot een zedelijker en
godsdienstiger leven te dwingen.
Officieel noemt deze organisatie zich
„mystieke vereniging voor sociale en va
derlandslievende gerechtigheid en wel
vaart", maar achter deze schoonklinken
de naam schuilt een luguber wezen.
De Klan.
Na het einde van de amerikaanse bur
geroorlog, in 1866, toen de vrijheid voor
de negerslaven de overwinning had be
haald, verzamelde de zuidelijke generaal
Nathan B. Forest te Pulaski (Tenn.) de
reactie, bestaande uit voorstanders van
de slavernij om zich heen en stichtte de
Ku-Klux-Klan.
Hoe men aan die woorden is gekomen
staat niet geheel vast, doch men ver
moedt, dat de naam ontstaan is uit de
woorden kuklos (grieks voor kring) en
clan (het keltische bond). De beweging
kreeg in 1867-1868 grote aanhang in
Noord-Carolina en verbreidde zich zeer
snel over alle zuidelijke staten, verwoes
ting en moord in haar schild voerend.
De leden der organisatie hebben zich
door dure eden verplicht tot geheimhou-
ding.
De misdaden leidden in 1869 tot uit
zonderingswetten en militair ingrijpen,
hetgeen tot een ware veldslag leidde.
In 1915 herleefde ze in al haar furi
euze beestachtigheid. Deze bloeiperiode
duurde tot ongeveer 1924, waarna de
Klan v/eer van het toneel verdween.
Na wereldoorlog II nam Samuel
Green, een arts, het heft in handen en
vooral in Georgië brak de terreur weer
los. In minder dan geen tijd stegen in
Noord- en Zuid-Carolina en in Califor-
nië, Mississippi en Georgië de vlammen
hoog op en leefde de bevolking in angst
voor de geheimzinnige witte figuren, die
op de meest onverwachte momenten in
grepen.
Afschrikwekkende voorbeelden.
De slachtoffers werden 's nachts uit
hun bed gehaald, geblinddoekt naar de
eenzame plekjes gebracht en onder ge
bed en het zingen van liederen hevig af
geranseld. Waren het negers of joden,
die door de Klan niet als mensen wor
den beschouwd, dan werden ze op beest
achtige wijze afgemaakt.
Een respectabele dame van zestig jaar
werd uit haar bed gehaald en zwaar mis
handeld, aangezien ze zich zogenaamd
aan „naaktdansen" zou hebben schuldig
gemaakt. Een man werd met een zweep
tot bloedens toe geranseld, omdat hij
een keer te diep in het glaasje had ge
keken. Anderen werden gemarteld, om
dat ze te weinig naar de kerk gingen.
Om een dergelijke kwestie werd een
jongeman achter op de koffer van een
auto gebonden en met een drijfriem af
geranseld. Zijn zuster die moest toekij
ken, werd later bewusteloos geslagen.
Het werd de overheid te bar en deze
greep opnieuw in. Edgar Hoover, hoofd
van de beroemde F.B.I. zond zijn man
nen naar het zuiden, alwaar in korte tijd
de leiders werden gearresteerd. Onder
deze leiders bevonden zich vele voor
aanstaande mannen, zoals vrederechters,
politiecommissarissen, een burgemeester,
bankiers, doch evenzo gewone lieden als
boeren, winkeliers en handarbeiders.
De grote leider van de K.K.K., Hamil
ton, kreeg vier jaar gevangenisstraf en
ook andere leiders werden veroordeeld.
Sindsdien is het rustig geweest, maar de
heren hebben hun straf uitgezeten en
men wist, dat de Klan wachtte op een
gelegenheid om weer actief te worden.
Zou de tijd gekomen zijn, nu de rege
ring besloten heeft de negers meer ge
lijk te schakelen met de blanken?
Het is ondoenlijk de Klan te vernieti
gen, ook al verbiedt men alle activiteit,
want volgens mededelingen van de po
litie telt de Klan in de zuidelijke staten
ongeveer een kwart miljoen leden, een
niet te onderschatten gevaar.
(Nadruk verboden).
Ganzepoortstraat 21, Tel. 2084 - GOES