NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Plouvier lieeft DE sehoeneii De strijd om ons ivoor Vakantiereizen naar maat MJF m f§ en P«jn weg- Rftk OB QrfP wrijven met Burgerlijke Stand No. 2833 Zaterdag 11 mei 1957 60e jaargang VOORLICHTING VAN „VEILIG VERKEER" Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622 Abonnementsprijs 2.50 per jaar Franco per post I 5.25 Advertenties 6 cent per mm door dr. P. H. Ritter Reizenfabriek N.R.V. bouwt Duizenden vakantiereizen naar alle denkbare oorden liggen voor u klaar, kiest u maar uit! Over het conflict tussen de tandartsen en de ziekenfondsen is er in de laatste tijd veel geschreven. Dit is begrijpelijk, want behoorlijke tandheelkundige ver zorging is een belang van de eerste orde voor de volksgezondheid. Het is een ver heugend verschijnsel, dat het inzicht heeft veldgewonnen van de betekenis van gezonde tanden voor de hygiëne van de mens. Goede tanden te hebben is niet alleen een eis van reinheid, maar de functie van het gebit hangt ook samen met andere lichaamsfuncties en tandheelkundige hulp kan andere kwalen voorkomen. De beklemtoning van de waarde der mond- verzorging in het geheel der medische bemoeienis is echter een winst van de latere jaren. Zij doet zich gelden in de zwaardere algemeen-medische eisen, die tegenwoordig aan de tandheelkundige student worden gesteld, zij doet zich ook gelden in de geleidelijke aansluiting van de tandheelkunde bij de sociale medi sche voorzieningen. De betrekking tus sen tandartsen en ziekenfondsen is van jongere datum dan de verbinding van de algemene arts met deze instellingen. o In de jaren voor de invoering van het ziekenfondsenbesluit 1941, was het aan tal fondsen, dat aan zijn verzekerden tandheelkundige hulp bood gering. Bij de fondsen die deze hulp wel in hun verstrekkingen hadden opgenomen, ble ven de rechten meestal zeer beperkt. Een nieuwe situatie ontstond. Elke nieuwe situatie brengt haar moeilijkhe den mede en de tandheelkundige hulp via de ziekenfondsen moest noodzake lijk haar krisis-periode doormaken. Se dert het grote belang van de tandheel kunde voor de algemene gezondheid was erkend, deed zich de noodzakelijkheid voor van een zo uitgebreid mogelijke tandheelkundige verzorging. Niet alleen de beter-gesitueerden behoefden de hulp van de tandarts, maar ook de brede mas sa, en om de kleine man in staat te stel len zich van medische behandeling te voorzien, is het ziekenfonds het aange wezen middel. De hulp die de ziekenfondsverzeker den verkregen voor tandheelkundige be handeling was betrekkelijk beperkt van omvang. Op zogenaamde „luxe" behan delingen heeft de verzekerde geen recht. Bewust heeft men gekozen voor een door de Maatschappij van Tandheelkun de ontworpen systeem (genaamd syste matische rationele behandeling), dat zo veel mogelijk mensen een eenvoudige, maar goede hulp kon waarborgen. Op dit systeem waren ook de honorerings regelingen gebouwd, waarvan de laatste met ingang van 1 januari 1952 in over leg tussen ziekenfondsen en tandartsen tot stand kwam. o Ondanks deze aanvankelijke bereiking liepen de onderhandelingen tussen de beide partijen niet vlot. Vele besprekin gen werden er tussen ziekenfondsen en tandartsen gevoerd, maar er waren vele moeilijkheden te overwinnen en er zijn zelfs conflicten geweest, voordat het huidige geschil uitbrak. Van 1 april af achtten de tandartsen zich niet meer als „medewerkers" aan de ziekenfondsen verbonden en als ge volg daarvan zijn de ziekenfondsen niet meer in staat het recht van de verzeker den op tandheelkundige hulp te effectu eren. Evenmin zijn de ziekenfondsen op grond van wettelijke en statuaire bepa lingen, zonder nadere voorzieningen ge rechtigd om in plaats van „hulp in na- tura" aan de verzekerden een tegemoet koming in de voor tandheelkundige hulp gemaakte kosten te verlenen. Dit betekent in feite, dat de tandheel kundige hulp buiten de ziekenfondsver zekering komt te staan. De verzekerden ondervinden de gevolgen daarvan, door dat de tandarts onmiddellijk na de be handeling contante betaling eist en de betaalde bedragen door de verzekerde niet op het ziekenfonds kunnen worden verhaald. o Men heeft altijd bij de ziekenfonds verzekering voorop gesteld, dat het zie kenfonds over „medewerkers" beschikt (artsen, specialisten, apothekers, tand artsen en vroedvrouwen). Zodra echter een groep medewerkers collectief de me- werking aan de ziekenfondsen beëindigt, kan het ziekenfonds zijn functie voor dat onderdeel van het geheel der voorzienin gen niet meer vervullen. Helaas! wordt de oplossing van de thans aanhangige kwestie ook door vraagstukken van ad ministratieve aard bemoeilijkt. Als twee partijen haar strijd willen staken ten ba te van het algemeen belang, dan moet er worden bemiddeld. Maar in welke vorm? Door arbitrage of door bemidde ling? Arbitrage houdt in, dat een bin dende beslissing wordt gegeven, waar van partijen bij voorbaat hebben ver klaard zich neer te leggen. Men vraagt zich af, of arbitrage de meest aangewe zen vorm is om tot een oplossing te ko men. Er is nog verschil van mening tus sen de partijen. Zo maakt de kwestie van het gehalte van de aan de verzekerden te verlenen hulp een van de moeilijke punten uit. o De directe aanleiding van het conflict is het verschil tussen tandartsen en zie kenfondsen van inzicht over de hoogte der verrichtingstarieven, die de tandart sen aan de ziekenfondsen in rekening kunnen brengen. De ziekenfondsen me nen, dat alle hulp betaalbaar moet blij ven. Het steeds opvoeren van de zieken fondspremie, leidt tot een afglijden naar een restitutie-verzekering, al dan niet ge baseerd op de in wederzijds overleg vast gestelde tarieven en zij achten dit voor de volks gezondheids zorg een groot ge vaar. Men kan zeer moeilijk een conflict be oordelen zonder open te staan voor de argumenten van beide kanten. De lezer heeft er recht op het standpunt der zie kenfondsen te kennen, maar hij moet zich ook rekenschap kunnen geven van het inzicht der tandartsen. Het beroep van tandarts is aan zeer hoge kosten on derhevig. En wel aan soms haast niet te dragen onkosten. De salarissen van hun technici en as sistenten, de vernieuwing van hun in- instrumentarium en materiaal. Alles gaat met sprongen naar boven, zodat wij ont vankelijk moeten zijn voor het argument, dat zij een dekking zoeken tegen deze ontzaglijke kostenstijgingen. Tenslotte vormen conflicten als deze een onder deel van het algemeen prijzen-probleem, met de noodzakelijke afwikkeling of ge deeltelijke afwikkeling op de consument. Het is de buitenstaander niet moge lijk te beoordelen of hier een zodanige nood aanwezig is, dat hij dwingt tot een zo verbeten actie. Dat de „Maatschappij van Tandheelkunde" zo stevig achter de tandartsen staat geeft wel het vermoe den, dat hier niet voor niets de degens worden gekruist. Maar het is een sociaal belang van de eerste orde, dat de vrede gesloten wordt. De grote winst van het betrokken zijn van de tandheelkunde in de algemene ziekenverzorging zou wor den prijs gegeven, als de huidige toe stand bestendigd bleef. Wij hebben de indruk, dat beide par tijen van goede wil zijn. Men komt dezer dagen wederom tezamen aan de groene tafel. En wij hebben de hoop, dat men nu eindelijk een oplossing vinden zal. Want ons volk mag niet van het gevecht om het ivoor de dupe zijn. (Nadruk verboden). ÜJW^asö DAMPS (Van onze v DEN HAAG (P&P) „Wanneer de vakantietijd is aangebroken en het pu bliek op reis gaat, komt voor ons weer de tijd om aandacht te schenken aan het programma voor het nieuwe seizoen. Het grootste deel der reizen is dan gereser veerd en volgeboekt en wij kunnen een voorlopige balans opmaken, waardoor we in staat zijn te zien in hoeverre de werkelijkheid onze verwachtingen heeft gedekt". Dit vertelt ons de heer C. van Zwijn- drecht, een der adjunct-directeuren van de Nederlandse Reis vereniging. Wij brachten een bezoek aan het hoofdkan toor van deze vereniging te 's-Graven- hage om er eens een kijkje te nemen in de „reizenfabriek" en ons te informeren naar het geheimzinnige werk achter de schermen. „In de jaren na de laatste wereldoor log heeft het reizen en vooral het reizen naar het buitenland steeds groter vor men aangenomen", gaat de heer Van Zwijndrecht verder. „De omstandigheden zijn gunstig en velen nemen deze gele genheid te baat om eens iets meer van de wereld te zien en verwezenlijken dit in hun vakantiereizen. Aan ons als ver eniging met 150.000 aangesloten leden de taak er voor te zorgen, dat al deze mensen in de gelegenheid worden ge steld een reis passend naar wens en beurs te maken. Dat hiervoor een en an der komt kijken, zult u begrijpen". Hotels tekort. „Aan de hand van onze gegevens „plannen" wij een reisprogramma voor het komende jaar. Deze plannen worden voorgelegd aan het hoofdbestuur en wanneer wij een fiat hebben gekregen, beginnen we met de organisatie. Dit be tekent contracten opmaken met hotels in al die landen waarheen onze reizen voeren. Het organiseren van het ver voer, hetzij per trein, touringcar of vlieg tuig en natuurlijk het berekenen van het bedrag, dat een dergelijke reis moet kos ten. Wat de hotels betreft, dat is niet zo eenvoudig als u zoudt denken, want in vrijwel alle toeristische gebieden is er een tekort aan hotels zodat de hoteliers niet op ons zitten te wachten. Wanneer een hotel, dat reeds jaren onze leden her bergde, uitvalt, dan is het meestal een hele toer om in dezelfde omgeving een geschikt ander hotel te vinden, dat zich bereid verklaart dat seizoen in onze dienst te treden. Ook bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat om de een of andere reden een hotel uitvalt, terwijl het seizoen reeds op gang is en de reserveringen plaatsvonden. Bij dergelijke eventualiteiten moeten we dadelijk paraat zijn, op stap gaan en desnoods improviseren, waarbij aan be paalde minimumeisen moet worden vol daan. Zo kan het voorkomen, dat onze mensen voor een zware taak gesteld wor den, maar de zaak moet kloppen, kost wat kost", zegt onze gastheer ernstig en wij begrijpen wat zoiets voor de organi satie betekent. Strijd om extra-treinen. „Het is niet mogelijk zomaar een extra trein te huren", gaat hij verder. „Daar komt wel iets meer voor kijken. En zo is er elk jaar in de winter een internatio naal spoorwegcongres, waarbij afgevaar digden van reisverenigingen uit alle lan den aanzitten en waar deze gedelegeer den hun wensen voor het komende sei zoen kenbaar maken, welke wensen dan bereidwillig door de diverse spoorwegen worden bezien. Zo'n congres duurt dagen en de heren van de spoorwegen komen dan ten slotte met hun aanbod. Zoveel extra trei nen, op die en die uren en die en die dagen in dat seizoen. En dat alles moet internationaal weer met elkaar kloppen, want zo'n trein gaat door verschillende landen. U begrijpt wat voor organisatie dit vergt. Het resultaat is dat er. een spe- erslaggever) ciaal boekwerk wordt uitgegeven, waar in al deze overeenkomsten zijn neerge legd". Bussen geweerd. „Met de touringcars is het iets een voudiger. Wij hebben overeenkomsten met enige prominente touringcaronder nemingen hier in Nederland voor het ver voer van onze reizigers heen en terug naar bepaalde reisdoelen. Wij stellen ho ge eisen aan het materiaal en er bestaan een speciaal reglement en voorschriften. Maar deze touringcars mogen niet door alle te doortrekken landen reizen, want elk land heeft weer zijn aparte voorschriften, waaraan moet worden vol daan. Ook zijn er landen die hun spoor wegondernemingen willen beschermen en liever de bussen weren. Hier moeten speciale vergunningen worden aange vraagd, kortom een enorme hoop werk is aan dit alles verbonden. Wat het vliegen betreft: wij werken veel met chartermachines, die voor ons personen vervoeren naar enkele plaatsen in Europa, maar het vliegvervoer is tot nog toe zeer beperkt". Geautomatiseerd. „Zullen wij eens een kijkje in het be drijf nemen?", inviteert onze gastheer. Graag stemmen wij toe en even later wandelen we door het grote gebouw, waar we kennis maken met alle facetten van dit interessante werk. Alleen al voor de ledenadministratie en alles wat daar aan verbonden is, heeft men enige loka len en een groot aantal personeelsleden nodig. Speciale ponskaartenmachines verwer ken de besproken reizen, waarbij het vrijwel uitgesloten is, dat er fouten wor den gemaakt. Dit deel van de „reizen fabriek" is grotendeels geautomatiseerd. Buitengewoon interessant is ons be zoek aan de grote hal, waar men de balie vindt met gedienstige dames, die gaarne uw reizen noteren, doch waar bleek, dat men ook een bepaald deel had gereser veerd voor privé-reizen. Hier kan men komen en zijn wensen kenbaar maken. De dames zullen u dan alle gewenste ge gevens verstrekken en samen met u een bepaalde reis opbouwen. Hiertoe be schikken zij over alle denkbare kaarten, spoorboekjes van alle landen, hotelgid- sen en wat al niet meer. De dames kun nen u precies vertellen wat een spoor kaartje in de vreemde kost, welke trein en busverbindingen aansluiten, welke hotels voor u beschikbaar zijn, kortom alles wat men zich wensen kan. Dit deel is eigenlijk een gewoon reisbureau. Een dergelijke privé-reis wordt geheel voor u naar wens uitgestippeld en u krijgt al les keurig thuisbezorgd, met reistickets, hotelreserveringen, kaarten en alles wat u nodig hebt. Het lijdt geen twijfel of er is elk wat wils, want wie geen keuze kan maken uit enige duizenden reisvoorstellen kan beter thuis blijven! (Nadruk verboden). Kortgene Geboren: 29 apr. Adriana Lavina, d.v. Jan L. C. Maas en Willemina van der Maas. Ondertrouwd: 12 apr. Marinus Holle- stelle, 23 jr. en Jacoba Kempe, 21 jr. 18 apr. Gerardus Verhulst, 24 jr. en Maria P. Scherp, 23 jr. Getrouwd: Thomas de Fouw, 22 jr. en Neeltje Lambrechtse, 21 jr. Comelis Vos hol, 24 jr. en Elizabeth M. de Boo, 22 jr. 24 apr. Marinus Hollestelle, 23 jr. en Jacoba Kempe, 21 jr. Overleden: 7 apr. Pietemella van Gilst, 84 jr., wed. van J. Verburg. 10 apr. Neel tje Meulbroek, 76 jr., echtgen. van Pie- ter van de Plasse. 18 apr. Johannes van Liere, 55 jr., echtgen. van Teuna de Wild 20 apr. Josina H. Kievit, 79 jr., wed. van P. Roelse. Voorkom de rampen, zorg voor uw lampen! Beide koplichten van een auto moeten voor het tegemoet komend verkeer dui delijk zichtbaar blijvend helder wit of helder geel licht uitstralen. Koplichten, die b.v. door een los contact telkens aan- en uitgaan, zijn dus niet toegestaan. Er dient voor gezorgd te worden, dat ze goed gesteld zijn, dus niet b.v. zo, dat de stralenbundels ongelijk gericht zijn. Het doel van de verlichting is niet al leen uw eigen weg te beschijnen, maar ook om voor de tegenligger uw positie te bepalen. Dat is ook de bestemming van de stadslampen, die evenals de koplantaarns op gelijke hoogte moeten zijn aange bracht en zich op geen grotere afstand binnenwaarts mogen bevinden dan 40 cm. Zodoende kan de tegenligger zich oriënteren op de breedte van uw auto. Aparte stadslichten zijn niet vereist, als ze in de koplampen zijn aangebracht, mits deze niet meer dan 40 cm binnen waarts zijn geplaatst. De maximumhoogte voor de koplam pen, gerekend van de grond, is 1.25 m, minimum 40 cm. Voordat een andere instantie er zich mede bemoeien zou: heeft u wel eens nagegaan, of de lantaarns en de gloei lampjes, zoals heï officieel gezegd wordt, „voorzien zijn van het door de minister vastgestelde merk?" En dan tenslotte: „Wilt u voor uw te genligger tijdig dimmen?" Met „tijdig" bedoelen we van het ogenblik af, dat de tegenligger in uw stralenbundel komt tot het moment, dat hij gepasseerd is. Centrum voor kraamzorg voor Zuid- en Noord-Beveland en Tholen Onder voorzitterschap van de heer A. I. Vos, arts te Wolfaartsdijk, werd dins dag in het Medisch Centrum te Goes de algemene vergadering van het Cen trum voor Kraamzorg van het Groene Kruis voor Zuid- en Noord-Beveland en Tholen gehouden. De secretaris, de heer A. de Lange, deelde in zijn jaarverslag mede, dat de cijfers van het aantal geholpen kraam vrouwen en van het aantal verzorgings- dagen in 1956 belangrijk hoger waren dan in 1955, ja, dat zelfs in 1956 de hoogste cijfers geboekt werden in de ge schiedenis van het Centrum. In 1956 werden 715 kraamvrouwen aan kraam hulp geholpen, tegen 640 in 1955. Het aantal verzorgingsdagen bedroeg 7380, vorig jaar 6700. Het aantal aanvragen dat afgewezen moest worden, was belangrijk lager dan in 1955. Het aantal kraamverzorgsters, hoewel groter dan in 1955, is nog steeds te klein. Het aantal gediplomeerden be droeg op 31 december 1956 28 tegen 23 een jaar tevoren. Het aantal leerlingen bedroeg op het eind van het jaar 6. Het dagelijks bestuur kon onlangs be sluiten om de financiële vergoeding voor de kraamverzorgsters enigszins te ver beteren. Ook de tegemoetkoming aan de leerlingen kon iets worden verhoogd. Toch hoopt het bestuur, dat o.a. door hogere subsidies de salarissen nog op een beter peil kunnen worden gebracht. De rekening van de penningmeester, de heer C. Corstanje te Kloetinge, over 1956 en de begroting over 1957 werden goedgekeurd. De voorzitter werd bij acclamatie her kozen. Nadat de heer De Lange nog enige toelichting had gegeven op de op lande lijk niveau gevoerde besprekingen over de salariëring en pensioenregeling van de kraamverzorgsters, werd de vergade ring gesloten. Ganzepoortstraat 21, Tel. 2084 - GOES

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1957 | | pagina 1