NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOLKSVIJAND iir. 2 ITALIË BINDT DE STRIJD AAA tegen bittere armoede Welke verbrniksbeperking wacht ons? No. 2815 Zaterdag 5 januari 1957 60e jaargang Vf r - r Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622 Abonnementsprijs I 2.50 per jaar Franco per post 4.00 Advertenties 6 cent per mm door dr. P. H. Ritter Volksvijand no. 1 is de woningnood. Volksvijand no. 2 is vandaag de duurte. Het is een geniepige vijand, want de prijzen gaan heimelijk omhoog, zo met een paar centen en dan opeens staat men voor een opmerkelijk verhoogd prijsniveau. Het is tegenwoordig een der moeilijk ste taken voor een huisvader, zijn huise lijke begroting op te maken. Want hij staat voor de onzekere factor van het steeds duurder wordende leven. Ons volk schreeuwt om prijsstabilisatie, zo als het schreeuwt om woningen, met een kreet van verlossing hebben wij het besluit van de regering begroet, die de prijsstabilisatie nu voor 1957 gaat door zetten en wij zijn er gelukkig over, dat de middenstand wil meewerken. Het vraagstuk van de prijsbewaking heeft zijn moeilijkheden, maar eer wij die moeilijkheden in beschouwing ne men, willen wij onze lezers een indruk geven van de ontzaglijke vlucht, die de prijzen hebben genomen. Wij ontlenen onze cijfers aan het tijdschrift „Burger recht", welks redactie de moeite heeft genomen een vergelijkende staat te ma ken tussen de prijzen van vijf en twintig jaar geleden en van nu. Hoe waren de gemiddelde prijzen per 1 januari 1932 en hoe zijn zij per 1 ja nuari 1957? Wij doen een greep. Eerst de stoffen. Een zuiver wollen deken. Op 1 januari 1932 kostte die f 5.60; op 1 januari 1957 kost die f 45.Wit ka toen 70 centimeter breed: op 1 januari 1932 f 0.09V2 per meter, op 1 januari 1957 f 1.85. Costuums: op 1 januari 1932 van f 16.75 tot f 53.op 1 januari 1957 f 160.Costuum naar maat le klas f 50.thans f 300.Overhemd: f3.25, thans f 17.50. Schoenen: van f 2.90 tot f 4.90, thans f 27.50. Wij komen nu tot de belangrijke ru briek levensmiddelen. Deze vertoont de volgende cijfers. Roomboter per pond f 0.55, thans f 2.40. Margarine(een reep toe) per half pond f 0.12V2, thans f 0.42 Havermout per pond f 0.08, thans f 0.38. Gelderse worst per pond f 0.50, thans f 1.50. Bruine bonen per pond f 0.08, thans f 0.72. Thee per ons f 0.24, thans f 0.94. Koffie per pond f 0.46, thans f 4.36. Biefstuk per pond f 0.50, thans f 3.40. Brood per 800 gram f 0.11, thans f 0.43. Melk (onafgeroomd) per liter f 0.05, thans f 0.32. Eieren per 10 stuks f 0.38, thans f 1.80. Aardappelen f 0.04 thans f 0.21 per kg. Tenslotte de brand stoffen: 1ste soort anthraciet per hl f 2.90, thans f 11.Eierkolen per hl f 1.30, thans f 9.60. Wij schrijven de lange lijst niet in haar geheel over. Maar wij menen wel enige sprekende cijfers te hebben uitge kozen, de ons inlichten over de verbijs terende prijsverhogingen, die in een tijd perk van 25 jaar ons hebben bezocht. Dit kan zo niet langer. De prijsstabili satie is een dringende noodzakelijkheid geworden. De steun van de middenstand is toe te juichen, maar hij wordt niet zonder voorbehoud gegeven. De vrees bestaat, dat de kleine bedrijven en de kleine zelf standigen het loodje zullen moeten leg gen. Men wenst, dat de zelfstandigen de premie voor de ouderdomsverzeke- ring in de prijs mogen doorberekenen. Men wenst tegemoetkoming, in het al gemeen, aan die bedrijven, welke de ge volgen van de regeringsmaatregelen niet kunnen dragen zonder doorberekening. Men wenst overleg met de regering, ten einde het midden- en kleinbedrijf zo veel mogelijk te beveiligen. Wij mogen ons verheugen over de of fers, waartoe de middenstand bereid is en moeten onze tevredenheid erover uit spreken, dat hij zich achter het advies van de Sociaal-Economische Raad plaatst inzake de beperking der beste dingen. Maar hij eist precisering van het prijs- stabilisatie-beleid, hij verlangt, dat bij e- ventuele prijscorrecties rekening wordt gehouden met een redelijk ondernemers- loon en met de mogelijkheid tot zelf financiering. De prijspolitiek mag niet aldus worden gericht, dat het midden- en kleinbedrijf er aan te gronde gaat. Aan onze minister van economische zaken wacht een netelige, pijnlijke en ingewikkelde taak. Hij heeft zorg te dra gen voor het handhaven van de econo mische structuur van ons land en voor een rechtvaardige verdeling van de las ten, die de prijsstabilisatie zal meebren gen, over de verschillende geledingen van de middenstand. Maar tegelijkertijd zal hij snel en vaardig moeten ingrijpen om de nood te lenigen, waarin ons volk verkeert, de nood van een niet meer te dragen duur te. Over het begrip der prijsstabilisatie en de economische bezwaren die er te gen worden geopperd, willen wij in dit artikel niet schrijven. Er is nood, dat is de basis van onze beschouwingen en wij mogen met voldoening vaststellen, dat het duurtevraagstuk niet aan onze regering voorbij gaat. (Nadruk verboden). Miljoenen mensen kunnen nooit vlees of suiker kopen Plan-Vanoni nu in uitvoering (van onze correspondent) ROME (P&P) Deze maand is de italiaanse regering begonnen met de uit voering van het gigantische plan tot werkverschaffing, dat de naam draagt van de overleden minister van finan ciën Ezio Vanoni, de man, die het in dertijd heeft opgesteld en uitgewerkt. Het plan-Vanoni heeft ten doel in de loop van de komende tien jaren, door een systematische verhoging van de pro ductiviteit op alle gebieden der italiaan se economie, een toestand van werk voor allen te scheppen. Daarmede zou de finitief een einde worden gemaakt aan de heersende ellende, die Italië nu reeds eeuwenlang als een slepende ziekte teis tert. Dit fenomeen van de „miseria", van de bittere armoede, van welks omvang men zich tot voor kort in het land slechts een weinig duidelijke voorstelling kon maken, is een jaar geleden door een par lementaire commissie grondig onder zocht en belicht. Het verslag van dit on derzoek omvat niet minder dan veertien boekdelen. Van het overweldigende aan tal feiten, waaruit het rapport is sa mengesteld, kunnen er hier slechts een paar van de meest schrijnende worden genoemd. Zo bijvoorbeeld de omstan digheid, dat van de ongeveer 46 miljoen Italianen er bijna 12 miljoen in een toe stand leven, die van de grootste nood tot behoeftigheid reikt en in elk geval aanzienlijk onder de levensstandaard ligt, die in andere westelijke landen als het bestaansminimum wordt beschouwd Drie miljoen families zijn beslist onvol doende gehuisvest; enige miljoenen men sen moeten genoegen nemen met een woonruimte van vier personen op één kamer. Holbewoners. Ongeveer honderdduizend families bewonen holen of barakken en een even groot aantal huist in kelders, in schuren en op zolderkamers. Daaruit volgt, dat, wanneer men een familie op gemiddeld vijf personen rekent, een miljoen men sen leeft in omstandigheden, die zelfs met de primitiefste eisen van hygiëne en moraal spotten. Bijna vier en een half miljoen fami lies zijn zo arm, dat zij nooit vlees kun nen kopen en een verdere drie miljoen families brengen het tot slechts één vleesmaaltijd per week. Ruim anderhalf miljoen families kunnen zich nooit het gebruik van suiker veroorloven en drie miljoen families moeten volledig afzien van het genot van wijn, die toch in het zuiden, dank zij de zeer lage prijs, als COOMANS voot jijn tdtn een onontbeerlijke nationale drank geldt Deze cijfers krijgen pas hun volle, schrikbarende betekenis, wanneer men bedenkt, hoe betrekkelijk gering de oor logsschade in Italië is geweest, hoe o- verdadig al sinds 1944 de amerikaanse hulp in het land stroomde en welke enorme bijdragen de italiaanse staat voor sociale doeleinden uitgeeft. De oorzaak van de noodtoestand echter bleek in bijna alle gevallen de gehele of gedeeltelijke werkloosheid van het hoofd der familie of van een der vol wassen kinderen te zijn. Vastgesteld werd onder meer, dat in vele gebieden van zuid-Italië de gemiddelde arbeider, ook wanneer hij „werk" heeft, het slechts tot in totaal 68 betaalde werk dagen per jaar brengt, zodat in deze streken een familie moet leven van een inkomen, dat, per maand berekend, 10.000 lire, dus ongeveer 60 gulden be draagt. (Nadruk verboden). Kohier elektrische koffer Zig-Zag, als nieuw, f 490. Gratis lessen. Langdurige ga rantie. WACHT NIET. P. A. de Kramer, Goes Lange Vorststraat 6 Tel. 2861 (Van onze economische medewerker) In het advies van de Sociaal Econo mische Raad lezen wij over een gelijke verdeling van de lasten, die voortvloei en uit de komende bestedingsbeperking. Bedrijfsleven, overheid en particulieren moeten een evenredig deel daarvan dra gen. Wij weten niet uit welke maatre gelen zou moeten blijken dat de onder scheiden groepen van ons volk naar e- venredigheid zijn getroffen. Dit is ook stellig niet de opzet van het rapport, dat een advies inhoudt aan de regering en waaruit in zekere mate al blijkt, dat er een verschuiving van inkomen plaats vindt van de jongeren naar de ouderen. De jongeren gaan premie betalen voor de ouderdomsverzekering, die aan de ouderen toevalt. Het karakter van de ouderdomsverze kering zal een inkomensverschuiving te weeg brengen, die op zichzelf niet mag worden betreurd. Het zijn in de afgelo pen jaren al te dikwijls de „oudjes" ge weest, die de klappen hebben moeten opvangen. Wanneer verder zou blijken dat uit de voorgestelde bestedingsbeper king kleine welvaartsverschuivingen plaats vinden van de ene groep in ons volk naar de andere, dan is daar niet veel op aan te merken. Aanvaarding van het toevallige en onvermijdelijke behoort tot de normale levensrisico's. Dit keer schijnt men ech ter weer eens een complex maatregelen te willen uitvaardigen, dat speciaal de kleine handeldrijvende en industriële middenstand en de ambachtslieden zal treffen. Een zware belasting. Wij wezen reeds op de komende ou derdomsvoorziening, die toevallig sa menvalt met het tijdstip waarop de con sumptiebeperking voelbaar moet worden Op 1 januari 1957 moet iedere mid denstander beneden de 65 jaar 6,75 °/o van zijn inkomen terzijde leggen voor de premie van de ouderdomsverzekering, die hij via de belastingkantoren moet betalen. Voor zijn personeel geniet de middenstander bij de betaling van een hoger loon (ingevolge de premie) nog een compensatie, omdat de verevenings heffing wegvalt. Niettemin komt ook van deze premie nog 1,3 °/o voor zijn rekening. En daarnaast moet hij zijn ge hele eigen premie opbrengen. Voor de kleine zakenmensen met enkele krach ten in dienst is dit een zware belasting, die velen zwaar zullen voelen drukken De aankondiging van tariefsverhoging voor de spoorwegen, de posterijen en energiebedrijven vormt evenzeer een bedreiging van het rendabiliteitscijfer voor de middenstand. Het zijn juist de middenstanders, die van deze bedrijven de beste klanten zijn. Wij denken aan het postverkeer met kleine briefpakjes en de vele reklame, die door midden standers als drukwerk wordt aangebo den. Zoals men weet, gaat zowel het ta rief voor drukwerk als dat voor brief pakjes omhoog. Grote bedrijven maken veelal gebruik van andere reklame- en verzendings wegen De giro-belasting. Nu moet men toegeven dat ook in an dere sectoren de kosten hoger worden, maar algemeen wordt als vaststaand aan genomen, dat een kostenverzwaring zwaarder drukt naarmate men econo misch minder weerstand kan bieden. Zeer duidelijk komt de bedreiging van de middenstand aan het licht bij de be oogde heffing van twee cent bij elke giro-overschrijving. Het zijn juist de middenstanders, die veel kleine posten per giro plegen over te maken. De gro tere bedrijven maken bij het geldver keer een druk gebruik van hun bankre latie, hetgeen bij middenstanders veel minder het geval is. Velen van hen be schikken niet over een bankrelatie. Hun gehele geldverkeer gaat per girodienst. Juist om deze reden zal in het bijzonder de middenstand door deze maatregel worden getroffen. Vatten wij alle verhogingen, die aan staande zijn, samen, dan zijn het juist de algemene kpsten en de indirecte kos ten van een bedrijf, die getroffen wor den. Bij de vaststelling van de bruto winstmarges van een winkelier of am bachtsman worden deze kosten dikwijls verwaarloosd of op een nonchalante wijze gecalculeerd. Hieraan zal een ein de moeten komen De volgend jaar te betalen premie voor de algemene ou derdomsverzekering en de opnieuw stij gende sociale lasten voor het personeel mogen voor de middenstand een waar schuwing zijn dat zij deze kosten moet doorcalculeren in de prijs van het eind- produkt. Het bovenstaande betekent, dat de bruto-winstmarges voor de middenstand evenals voor groothandel en fabrikant zullen moeten stijgen, want de meeste zelfstandigen zullen de nieuwe premie niet van hun eigen inkomen kunnen voldoen. Volgen zij de regels van de thans geadviseerde bestedingsbeperking dan zal ook van de door hen te betalen premie 1,3 °/o voor eigen rekening ko men. Stijgende prijzen. In dit kader moet opnieuw aandacht worden geschonken aan de prijsstabili- satiepolitiek van de regering, waarbij ook de middenstanders bereid zijn ge weest hun medewerking te verlenen. Deze medewerking is toegezegd tot 1 januari 1957 en zal dan opnieuw wor den bezien. Uit het voorgaande kan ge makkelijk worden geconcludeerd, dat de middenstand slechts op voor haar gun stiger winstmarge-voorwaarden haar medewerking aan de regering kan pro longeren. Deze correctie van de winstmarges zal voor een reeks van artikelen op wei nig moeilijkheden stuiten en zich auto matisch voltrekken. Dit wordt anders met de marges op merkartikelen, waar van meestentijds de verkoopprijzen aan consumenten door de fabrikanten wor den vastgesteld en waarvan de winke lier in de meerderheid van gevallen niet mag afwijken zonder risico te lopen van verdere leverantie te worden uitgesloten, afgezien van de betaling van een boete. Er zal derhalve in de komende weken een intensief overleg moeten plaatsvin den tussen de fabrikanten en de verte genwoordigers van winkeliers over het standpunt dat in deze zaak moet wor den ingenomen. Komt men niet tot een gunstige her ziening van winstmarges dan worden de winkeliers het kind van de rekening der bestedingsbeperking. Het is niet steeds zeker dat de fabrikanten de winkeliers steunen in hun streven naar verbetering der marges. Bij hun prijspolitiek stre ven zij ernaar de consumentenprijzen van hun merkartikelen zoveel mogelijk op een bepaald niveau te handhaven, waar bij zij bij stijgende prijzen bereid zijn

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1957 | | pagina 1