NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Loop niet te vroeg naar het postkantoor Uniformfonds „ipollo" Zal de scootmobiel de motorfiets verdringen? Onrustbarende ongerallencijfers No. 2795 Zaterdag 18 augustus 1956 59e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622) Abonnementsprijs f 2.00 per jaar Franco per post f 3.50 Advertenties 6 cent per mm Wat te doen voor het pensioen? De nieuwe ouderdomswet en haar problemen Ook uit andere landen De tijd nadert. Januari 1957 begint de uitkering volgens de nieuwe ou derdomswet en op de grote postkan toren staan de „pensioenaanvragers" reeds in de rij. Het is er een pret tig „geloop", de ambtenaar glimlacht en de gegadigden eveneens. „Je kunt het er best bij gebruiken en het kost me geen cent". Ja, zo is het. Ondanks hefc feit dat ïh de open bare kennisgevingen uitdrukkelijk staat vermeld wie wel en wie niet moet aanvragen, kwamen wij tot de ont dekking, dat ook zij die nu reeds trekken van de noodwet of nu reeds een uitkering ontvangen, zich kwa men melden voor een aanvraagformu lier. Ook mensen, die in de maand januari 1957 65 jaar hopen te wor den, kwamen alvast een formulier halen. Dit geeft alleen maar aanleiding tot moeilijkheden en vertraging. Rentetrekkers en „Drees"-trekkers van nu ontvangen automatisch de nieuwe uitkering; zij behoeven dus geen formulier te halen. 700.000 gerechtigden. Bedenk toch vooral geachte le zer dat er heel wat werk verzet moet worden. Het is niet alleen het uitbetalen van de uitkeringen, ook het innen van de premie moet per januari 1957 beginnen. De werkge vers van de loontrekkers moeten de verschuldigde premies inhouden en op voor te schrijven wijze verantwoor den. Zij krijgen derhalve nog instruc ties. De Sociale Verzekeringsbank en de Raden van Arbeid staan nu voor het grote probleem de 700.000 pensioen gerechtigden in te schrijven en de gegevens te verwerken in de beta lingsadministratie. De gegevens van de rentetrekkers zijn al bekend en kunnen door de Sociale Verzekeringsbank nu verwerkt worden, maar de Raden van Arbeid COOMANS vaat ^ijn latweltaad zitten met enkele honderdduizenden waarvan de gegevens alle nog ver kregen moeten worden, onderzocht moeten worden enz. enz. en dat moet alles voor 1 januari klaar zijn, want de postkantoren kunnen niet betalen als zij geen kwitanties van de R.v.A- c.q. Verz. Bank hebben ontvangen. Niet aanvragen. Het is begrijpelijk, dat alle onno dige werk vermeden moet worden- Gij, geachte lezer, kunt hieraan mede werken, door u te houden aan de openbare bekendmaking. „Geen aan vraag indienen, als ge nu reeds een uitkering hebt". Ook vreemdelingen moeten nu nog geen aanvraag indienen; zij kunnen er echter van verzekerd zijn, dat ook zij niet vergeten worden, indien zij wettelijk voor uitkering in ^aanmer- king komen. Gehuwde vrouwen van 65 jaar of ouder, wier echtgenoten nog geen 65 jaar zijn, dienen eveneensgeen formulier in te zenden, indien zij geen kostwinsters zijn. Het wordt de mensen gemakkelijk gemaakt; zij die dit wensen, kunnen het hun toekomende bedrag bijge schreven krijgen op hun postrekening- Betaalbaarstelling kan immers plaats hebben niet alleen via de P.T.T.- kantoren, maar ook kan de betaling gedaan worden aan de gewenste bank, of spaarbank, al geschiedt deze beta ling dan via de giro. Het komt dus hierop neer, dat per 1 januari 1957 bij de postkantoren ze venhonderdduizend kwitanties gereed moeten liggen, waarop aan betrokkene na het plaatsen van zijn handtekening de uitkering ter hand wordt gesteld- Pas als alle gegevens van deze zeven honderdduizend personen zijn verwerkt, krijgen de Sociale Verzekeringsbank en de Raden van Arbeid de handen vrij om de jaarlijkse toevloed van 60.000 nieuwe gepensioneerden te verwerken. Gegevens voor hen, die in januari 1957 65 jaar worden, zullen wij zo spoedig mogelijk bekend maken, even als dit het geval zal zijn tnet die voor „vreemdelingen". (Nadruk verboden) Zaterdag 25 augustus wordt in sa menwerking met Apollo" een korf baldemonstratie gegeven, waarvan de njetto-opbrengst ten goede zal ko men aan bovengenoemd fonds. Enige bestuursleden zijn nog met vakantie, reden waarom wij nu het programma nog niet kunnen bekend maken. Let echter op de aankondiging daarvan in het nummer van volgende week. Deze week kreeg het comité, bij monde van de heer J. de Looff, een aanbieding van de bekende middel- burgse sportvereniging E.M.M. Deze vereniging wil zaterdag 1 september a.s. te Wissenkerke een handbalde monstratie komen geven, alsmede e- nige atletieknummers, zoals discus werpen, speerwerpen enz. De zeeuwse lange afstandloper Hein Cujé zal mede van de partij zijn. Deze dag belooft voor de noordbe- velandse sportliefhebbers een hoogtij dag te worden, waar veel te zien zal zijn en bovenal veel te Ieren. Het comité uniformfonds „Apollo" is ten zeerste erkentelijk voor dit aanbod, temeer omdat E.M.M. geen kosten aan deze sportdag verbindt, maar wel het batig saldo ter be schikking van het uniformfonds stelt. Een juist staaltje van goede vereni gingsgeest. Jammer genoeg moet het comité de beslissing nog tot volgende week aanhouden in verband met de op die datum beginnende competitiewedstrij den en een „Apollo"-concert teGeers- dijk. Wij spreken echter de hoop uit, dat een minnelijke oplossing gevonden zal kunnen worden. Er is de laatste jaren al heel wat over de onveiligheid van het verkeer geschreven en gesproken. Op allerlei manieren wordt de noodzaak van een geordend en gedisciplineerd verkeer, als basis voor de verdere ontwikke- ling, onder de aandacht van het pu bliek gebracht. Pers en radio zijn daarbij biezonder actief en daarnaast zijn er de diverse veilig-verkeer-acties die de belangstelling voor dit onder werp levendig houden en de noodzaak van een onverminderde activiteit op dit gebied beklemtonen. Ook in andere landen kampt men met dezelfde problemen als bij ons. Kortgeleden werden enige gegevens bekend gemaakt uit een rapport over het verkeer in een 13-tal landen van Europa, opgesteld door een speciale commissie van de Verenigde Naties en betrekking hebbende op het jaar 1954. Dit rapport, waarvan de inhoud zeer belangwekkend is, is samenge steld naar gegevens uit België, Dene marken, Duitsland, Frankrijk, Groot- Brittannië, Griekenland, Ierland, Ita lië, Joego-Slavië, Luxemburg, Noor wegen, Zweden en Zwitserland. Uit de inhoud blijkt, dat in boven genoemde landen in 1954 in totaal 765.424 ongevallen op de weg plaats vonden, waarbij 33.228 personen wer den gedood en 915.826 min of meer ernstig gewond. Stijging van 10 pet. Misschien behoort u tot de mensen? voor wie cijfers niet meer zijn dan dood materiaal. Realiseert u zich ech ter eens, hoeveel ellende en verdriet er schuilt achter bovenstaande cijferd en bedenkt u zich eens, hoeveel van! deze ongevallen misschien voorkomen hadden kunnen worden. In verhouding met 1953 betekent bovenstaand aantal ongelukken een stij ging van 10 pet. Bij de doden bleek het, dat de voet gangers het meest kwetsbaar waren met 8220 slachtoffers, gevolgd door de motorrijders en duo-passagiers met 8169. Bij de fietsers vielen 4392 do den, terwijl 4010 automobilisten het slachtoffer werden. Een enigszins ander beeld geeft de verdeling bij de gewonden. Meer dan 250.000 motorrijders en duo-passagiers, 163.771 voetgangers, 158.893 wielrij ders en 135.248 automobilisten of hun passagiers werden het slachtoffer bij een verkeersongeval, doch behoefden dit niet met de dood te bekopen. De maanden juli, augustus en sep tember bleken het gevaarlijkste, terwijl januari en februari het laagste onge- vallencijfer te zien gaven. Zaterdag het gevaarlijkst. Van de dagen van de week staat de zaterdag met 16,6 pet. van het to taal aantal ongelukken als het meest gevaarlijk gekwalificeerd, gevolgd door vrijdag met 14,56 pet. De zondag met 14,53 pet., maandag 14,34 pet., don derdag met 13,68 pet., woensdag met 13,17 pet. en dinsdag met 13,12 pet* ^van de ongevallen. Tenslotte maakt dit rapport van de Verenigde Naties melding van het feit, dat de uren tussen 17 en 19 uur het meest ge vaarlijk zijn en dat gedurende die tijd 18 pet. van de ongevallen plaats vindt- Vergeleken bij de ongevallencijfers uit 1954, zoals die met betrekking tot ons land zijn samengesteld door het Verbond voor Veilig Verkeer? dan blijkt dat Nederland, wat het aantal ongelukken betreft, ongunstig afsteekt. Hier werden ruim 100.000 ongevallen geregistreerd over 1954, hetgeen ruw berekend neer komt op één-zevende van het totaal aantal uit de 13 landen, waarop bo vengenoemd rapport betrekking heeft- Het aantal doden bedroeg 1500, ter wijl in dat jaar 30200 mensen tenge volge van een ongeluk op de weg werden gewond. November dodenmaand. Bij ons echter bleek november de gevaarlijkste maand met 155 doden? gevolgd door augustus 148 en decem ber 145, terwijl februari en april met Tegen het einde van het vorige jaar werd bekend gemaakt, dat bij dé BMW-fabrieken te München de tien duizendste BMW-Isetta van de band was gekomen en kortgeleden maakte de fabrikant van de Goggomobil mel ding van het gereedkomen van het 25.000ste exemplaar van dit merk. Twee berichten die u misschien hebt gelezen en voor kennisgeving hebt aangenomen, zonder er verder bij stil te staan. En toch zijn het twee be langrijke berichten, omdat er uit blijkt, dat de scootmobiel in de duitse bonds republiek bezig is een geheel eigen plaats in de rij van verkeersmiddelen te gaan innemen. Stond het overgrote deel van het publiek aanvankelijk enigszins af wachtend tegenover deze kleine drie- en vierwielige voertuigjes, thans reeds binnen enkele jaren nadat de duit- se industrie zich intensief met pro jecten van deze aard is gaan bezig houden behoort de scootmobiel op de wegen in west-Duitsland geenszins meer tot de opvallende biezonderheder en profiteren duizenden van de mo gelijkheden die hier ook voor hen, die slechts over een bescheiden heuro beschikken worden geboden. Naar de 40.000. In 1954 werden in west-Duitsland 22.000 van deze wagentjes gebouwd en het vorige jaar was de produktie die deels voor de export bestemd is reeds opgevoerd tot ongeveer 30.000 eenheden. Voor het lopende jaar kan men een belangrijke stijging verwachten, deels een gevolg van do grotere produktie van de bekende mer ken en anderzijds ten gevolge van het in produktie nemen van een aan tal nieuwe merken. Op de a.s. motor rijwieltentoonstelling te Frankfort ver wacht men interessant nieuws op dit gebied, in welk verband o.m. namen als DKW en Victoria worden genoemd. Rekent men de scootmobiel tot de auto's, dan kan worden vastgesteld!, dat in 1954 op elke 100 auto's, die in| west-Duitsland in gebruik werden genomen,' 2 scootmobielen wAren; in 1955 echter was de scootmobiel reeds met 6,5 pet. vertegenwoordigd. Telt men deze kleine wagentjes bij! de afgeleverde motorrijwielen, dan blijkt dat in 1954 ca. 1,5 pet. uit scootmo bielen bestaat, terwijl dat percentage in 1955 reeds tot 11 is opgelopen. respectievelijk 58 en 91 slachtoffers' nog het meest gunstige beeld gaven- Al met al blijkt uit deze cijfers wel heel duidelijk, dat er geen middel onbeproefd mag blijven om het aan tal verkeersongelukken te verminde ren. De snelle ontwikkeling van de techniek, van de auto, de motor en de bromfiets, is niet tegen te houdenl Het moderne leven stelt nu eenmaal /biezondere eisen aan snelheid en aan transportmogelijkheid en het verkeer zal in de komende jaren nog veel meer toenemen dan thans reeds het geval is. Het omlaag brengen van het onge- vallencijfer is daarbij een dwingende eis, waaraan iedereen, zowel de voet ganger als de automobilist en de mo torrijder, moet medewerken. Zo niet, dan zal het wegverkeer, dat u en wij en iedereen elk uur van de dag en de nacht nodig hebben, een ramp voor het mensdom kunnen worden. (Nadruk verboden) Zelfs bij Financiën. Een bewijs, hoe zuinig deze scoot mobielen wel zijn, wordt o.m. ge leverd door het duitse ministerie van Financiën, waar men onlangs een groot) aantal Goggomobils in gebruik nam, nadat een eerder gedane bestelling kennelijk goede vrucht had afgeworpen. Niemand minder dan dr. ing. Heinz Nordhoff, de directeur van de Volks wagenfabriek, heeft kortgeleden bij een bezoek aan Wenen als zijn mening uitgesproken, dat het einde van het motorrijwiel spoedig in zicht is en dat er binnen enkele jaren in geheel Europa een grote markt zal zijn voor de scootmobiel. Wat het eerste betreft: daarover kan men met deze topfiguur uit de duitse industriële wereld van mening verschillen. Ook wij zien de dagen van het motorrijwiel nog niet geteld, maar het tweede punt zal voor nie mand aanleiding geven tot menings verschil. Voorlopig is het overgrote deel van de westduitse automobielproduktie nog voor de binnenlandse markt bestemd. Van de ca. 30.000 in 1955 gereedge komen exemplaren werden er ca. 24.000 in west-Duitsland zelf afgezet. Doch geleidelijk aan zal de export een steeds belangrijker plaats gaan inne men en zullen deze duitse ontwerpen ook in andere landen van Europa meer bekendheid krijgen. Nederland behoort daarbij tot de landen waar de behoefte aan derge lijke goedkope vervoermiddelen en dan goedkoop zowel wat aanschaf als wat exploitatie betreft het grootst is en ook hier zal de scootmobiel in de nabije toekomst een rol van steed^ groter wordende betekenis gaan spe len. De enorme ervaring, die men in Duitsland thans opdoet met dit soort voertuigen, is van onschatbaar belang voor de verdere ontwikkeling er van. Meer dan van achter de tekentafel of vanuit de constructiebureaus kan wor den berekend, wordt door de praktijk aan het licht gebracht en elke scoot mobiel die in Duitsland een der fa brieken verlaat, draagt een steentje bij tot de verwezenlijking van de grond gedachte van goedkoop en doelmatig vervoer v.oor een zo groot mogelijke groep belangstellenden. En daarom zijn de berichten over produktie-aantallen ook voor ons in Nederland zo belangrijk. In Duitsland heerst grote belangstelling voor de scootmobiel

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1956 | | pagina 1