NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Loop niet te vroeg
naar het postkantoor
Uniformfonds „ipollo"
Zal de scootmobiel
de motorfiets verdringen?
Onrustbarende
ongerallencijfers
No. 2795
Zaterdag 18 augustus 1956
59e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissenkerke, Tel. no. 308, Giro 32622)
Abonnementsprijs f 2.00 per jaar Franco per post f 3.50 Advertenties 6 cent per mm
Wat te doen voor het pensioen?
De nieuwe ouderdomswet en haar problemen
Ook uit andere landen
De tijd nadert. Januari 1957 begint
de uitkering volgens de nieuwe ou
derdomswet en op de grote postkan
toren staan de „pensioenaanvragers"
reeds in de rij. Het is er een pret
tig „geloop", de ambtenaar glimlacht
en de gegadigden eveneens. „Je kunt
het er best bij gebruiken en het
kost me geen cent". Ja, zo is het.
Ondanks hefc feit dat ïh de open
bare kennisgevingen uitdrukkelijk staat
vermeld wie wel en wie niet moet
aanvragen, kwamen wij tot de ont
dekking, dat ook zij die nu reeds
trekken van de noodwet of nu reeds
een uitkering ontvangen, zich kwa
men melden voor een aanvraagformu
lier. Ook mensen, die in de maand
januari 1957 65 jaar hopen te wor
den, kwamen alvast een formulier
halen.
Dit geeft alleen maar aanleiding
tot moeilijkheden en vertraging.
Rentetrekkers en „Drees"-trekkers
van nu ontvangen automatisch de
nieuwe uitkering; zij behoeven dus
geen formulier te halen.
700.000 gerechtigden.
Bedenk toch vooral geachte le
zer dat er heel wat werk verzet
moet worden. Het is niet alleen het
uitbetalen van de uitkeringen, ook
het innen van de premie moet per
januari 1957 beginnen. De werkge
vers van de loontrekkers moeten de
verschuldigde premies inhouden en op
voor te schrijven wijze verantwoor
den. Zij krijgen derhalve nog instruc
ties.
De Sociale Verzekeringsbank en de
Raden van Arbeid staan nu voor het
grote probleem de 700.000 pensioen
gerechtigden in te schrijven en de
gegevens te verwerken in de beta
lingsadministratie.
De gegevens van de rentetrekkers
zijn al bekend en kunnen door de
Sociale Verzekeringsbank nu verwerkt
worden, maar de Raden van Arbeid
COOMANS
vaat ^ijn latweltaad
zitten met enkele honderdduizenden
waarvan de gegevens alle nog ver
kregen moeten worden, onderzocht
moeten worden enz. enz. en dat moet
alles voor 1 januari klaar zijn, want
de postkantoren kunnen niet betalen
als zij geen kwitanties van de R.v.A-
c.q. Verz. Bank hebben ontvangen.
Niet aanvragen.
Het is begrijpelijk, dat alle onno
dige werk vermeden moet worden-
Gij, geachte lezer, kunt hieraan mede
werken, door u te houden aan de
openbare bekendmaking. „Geen aan
vraag indienen, als ge nu reeds een
uitkering hebt".
Ook vreemdelingen moeten nu nog
geen aanvraag indienen; zij kunnen
er echter van verzekerd zijn, dat ook
zij niet vergeten worden, indien zij
wettelijk voor uitkering in ^aanmer-
king komen. Gehuwde vrouwen van
65 jaar of ouder, wier echtgenoten nog
geen 65 jaar zijn, dienen eveneensgeen
formulier in te zenden, indien zij
geen kostwinsters zijn.
Het wordt de mensen gemakkelijk
gemaakt; zij die dit wensen, kunnen
het hun toekomende bedrag bijge
schreven krijgen op hun postrekening-
Betaalbaarstelling kan immers plaats
hebben niet alleen via de P.T.T.-
kantoren, maar ook kan de betaling
gedaan worden aan de gewenste bank,
of spaarbank, al geschiedt deze beta
ling dan via de giro.
Het komt dus hierop neer, dat per
1 januari 1957 bij de postkantoren ze
venhonderdduizend kwitanties gereed
moeten liggen, waarop aan betrokkene
na het plaatsen van zijn handtekening
de uitkering ter hand wordt gesteld-
Pas als alle gegevens van deze zeven
honderdduizend personen zijn verwerkt,
krijgen de Sociale Verzekeringsbank
en de Raden van Arbeid de handen vrij
om de jaarlijkse toevloed van 60.000
nieuwe gepensioneerden te verwerken.
Gegevens voor hen, die in januari
1957 65 jaar worden, zullen wij zo
spoedig mogelijk bekend maken, even
als dit het geval zal zijn tnet die
voor „vreemdelingen".
(Nadruk verboden)
Zaterdag 25 augustus wordt in sa
menwerking met Apollo" een korf
baldemonstratie gegeven, waarvan de
njetto-opbrengst ten goede zal ko
men aan bovengenoemd fonds.
Enige bestuursleden zijn nog met
vakantie, reden waarom wij nu het
programma nog niet kunnen bekend
maken. Let echter op de aankondiging
daarvan in het nummer van volgende
week.
Deze week kreeg het comité, bij
monde van de heer J. de Looff, een
aanbieding van de bekende middel-
burgse sportvereniging E.M.M. Deze
vereniging wil zaterdag 1 september
a.s. te Wissenkerke een handbalde
monstratie komen geven, alsmede e-
nige atletieknummers, zoals discus
werpen, speerwerpen enz.
De zeeuwse lange afstandloper Hein
Cujé zal mede van de partij zijn.
Deze dag belooft voor de noordbe-
velandse sportliefhebbers een hoogtij
dag te worden, waar veel te zien zal
zijn en bovenal veel te Ieren.
Het comité uniformfonds „Apollo"
is ten zeerste erkentelijk voor dit
aanbod, temeer omdat E.M.M. geen
kosten aan deze sportdag verbindt,
maar wel het batig saldo ter be
schikking van het uniformfonds stelt.
Een juist staaltje van goede vereni
gingsgeest.
Jammer genoeg moet het comité de
beslissing nog tot volgende week
aanhouden in verband met de op die
datum beginnende competitiewedstrij
den en een „Apollo"-concert teGeers-
dijk. Wij spreken echter de hoop uit,
dat een minnelijke oplossing gevonden
zal kunnen worden.
Er is de laatste jaren al heel wat
over de onveiligheid van het verkeer
geschreven en gesproken. Op allerlei
manieren wordt de noodzaak van een
geordend en gedisciplineerd verkeer,
als basis voor de verdere ontwikke-
ling, onder de aandacht van het pu
bliek gebracht. Pers en radio zijn
daarbij biezonder actief en daarnaast
zijn er de diverse veilig-verkeer-acties
die de belangstelling voor dit onder
werp levendig houden en de noodzaak
van een onverminderde activiteit op
dit gebied beklemtonen.
Ook in andere landen kampt men
met dezelfde problemen als bij ons.
Kortgeleden werden enige gegevens
bekend gemaakt uit een rapport over
het verkeer in een 13-tal landen van
Europa, opgesteld door een speciale
commissie van de Verenigde Naties
en betrekking hebbende op het jaar
1954. Dit rapport, waarvan de inhoud
zeer belangwekkend is, is samenge
steld naar gegevens uit België, Dene
marken, Duitsland, Frankrijk, Groot-
Brittannië, Griekenland, Ierland, Ita
lië, Joego-Slavië, Luxemburg, Noor
wegen, Zweden en Zwitserland.
Uit de inhoud blijkt, dat in boven
genoemde landen in 1954 in totaal
765.424 ongevallen op de weg plaats
vonden, waarbij 33.228 personen wer
den gedood en 915.826 min of meer
ernstig gewond.
Stijging van 10 pet.
Misschien behoort u tot de mensen?
voor wie cijfers niet meer zijn dan
dood materiaal. Realiseert u zich ech
ter eens, hoeveel ellende en verdriet
er schuilt achter bovenstaande cijferd
en bedenkt u zich eens, hoeveel van!
deze ongevallen misschien voorkomen
hadden kunnen worden.
In verhouding met 1953 betekent
bovenstaand aantal ongelukken een stij
ging van 10 pet.
Bij de doden bleek het, dat de voet
gangers het meest kwetsbaar waren
met 8220 slachtoffers, gevolgd door
de motorrijders en duo-passagiers met
8169. Bij de fietsers vielen 4392 do
den, terwijl 4010 automobilisten het
slachtoffer werden.
Een enigszins ander beeld geeft de
verdeling bij de gewonden. Meer dan
250.000 motorrijders en duo-passagiers,
163.771 voetgangers, 158.893 wielrij
ders en 135.248 automobilisten of hun
passagiers werden het slachtoffer bij
een verkeersongeval, doch behoefden
dit niet met de dood te bekopen.
De maanden juli, augustus en sep
tember bleken het gevaarlijkste, terwijl
januari en februari het laagste onge-
vallencijfer te zien gaven.
Zaterdag het gevaarlijkst.
Van de dagen van de week staat
de zaterdag met 16,6 pet. van het to
taal aantal ongelukken als het meest
gevaarlijk gekwalificeerd, gevolgd door
vrijdag met 14,56 pet. De zondag met
14,53 pet., maandag 14,34 pet., don
derdag met 13,68 pet., woensdag met
13,17 pet. en dinsdag met 13,12 pet*
^van de ongevallen. Tenslotte maakt
dit rapport van de Verenigde Naties
melding van het feit, dat de uren
tussen 17 en 19 uur het meest ge
vaarlijk zijn en dat gedurende die tijd
18 pet. van de ongevallen plaats vindt-
Vergeleken bij de ongevallencijfers
uit 1954, zoals die met betrekking
tot ons land zijn samengesteld door
het Verbond voor Veilig Verkeer?
dan blijkt dat Nederland, wat het
aantal ongelukken betreft, ongunstig
afsteekt. Hier werden ruim 100.000
ongevallen geregistreerd over 1954,
hetgeen ruw berekend neer
komt op één-zevende van het totaal
aantal uit de 13 landen, waarop bo
vengenoemd rapport betrekking heeft-
Het aantal doden bedroeg 1500, ter
wijl in dat jaar 30200 mensen tenge
volge van een ongeluk op de weg
werden gewond.
November dodenmaand.
Bij ons echter bleek november de
gevaarlijkste maand met 155 doden?
gevolgd door augustus 148 en decem
ber 145, terwijl februari en april met
Tegen het einde van het vorige
jaar werd bekend gemaakt, dat bij dé
BMW-fabrieken te München de tien
duizendste BMW-Isetta van de band
was gekomen en kortgeleden maakte
de fabrikant van de Goggomobil mel
ding van het gereedkomen van het
25.000ste exemplaar van dit merk.
Twee berichten die u misschien hebt
gelezen en voor kennisgeving hebt
aangenomen, zonder er verder bij stil
te staan. En toch zijn het twee be
langrijke berichten, omdat er uit blijkt,
dat de scootmobiel in de duitse bonds
republiek bezig is een geheel eigen
plaats in de rij van verkeersmiddelen
te gaan innemen.
Stond het overgrote deel van het
publiek aanvankelijk enigszins af
wachtend tegenover deze kleine drie-
en vierwielige voertuigjes, thans reeds
binnen enkele jaren nadat de duit-
se industrie zich intensief met pro
jecten van deze aard is gaan bezig
houden behoort de scootmobiel op
de wegen in west-Duitsland geenszins
meer tot de opvallende biezonderheder
en profiteren duizenden van de mo
gelijkheden die hier ook voor hen,
die slechts over een bescheiden heuro
beschikken worden geboden.
Naar de 40.000.
In 1954 werden in west-Duitsland
22.000 van deze wagentjes gebouwd
en het vorige jaar was de produktie
die deels voor de export bestemd
is reeds opgevoerd tot ongeveer
30.000 eenheden. Voor het lopende
jaar kan men een belangrijke stijging
verwachten, deels een gevolg van do
grotere produktie van de bekende mer
ken en anderzijds ten gevolge van
het in produktie nemen van een aan
tal nieuwe merken. Op de a.s. motor
rijwieltentoonstelling te Frankfort ver
wacht men interessant nieuws op dit
gebied, in welk verband o.m. namen
als DKW en Victoria worden genoemd.
Rekent men de scootmobiel tot de
auto's, dan kan worden vastgesteld!,
dat in 1954 op elke 100 auto's, die
in| west-Duitsland in gebruik werden
genomen,' 2 scootmobielen wAren; in
1955 echter was de scootmobiel reeds
met 6,5 pet. vertegenwoordigd.
Telt men deze kleine wagentjes bij!
de afgeleverde motorrijwielen, dan blijkt
dat in 1954 ca. 1,5 pet. uit scootmo
bielen bestaat, terwijl dat percentage
in 1955 reeds tot 11 is opgelopen.
respectievelijk 58 en 91 slachtoffers'
nog het meest gunstige beeld gaven-
Al met al blijkt uit deze cijfers
wel heel duidelijk, dat er geen middel
onbeproefd mag blijven om het aan
tal verkeersongelukken te verminde
ren. De snelle ontwikkeling van de
techniek, van de auto, de motor en
de bromfiets, is niet tegen te houdenl
Het moderne leven stelt nu eenmaal
/biezondere eisen aan snelheid en aan
transportmogelijkheid en het verkeer
zal in de komende jaren nog veel
meer toenemen dan thans reeds het
geval is.
Het omlaag brengen van het onge-
vallencijfer is daarbij een dwingende
eis, waaraan iedereen, zowel de voet
ganger als de automobilist en de mo
torrijder, moet medewerken. Zo niet,
dan zal het wegverkeer, dat u en wij
en iedereen elk uur van de dag en
de nacht nodig hebben, een ramp voor
het mensdom kunnen worden.
(Nadruk verboden)
Zelfs bij Financiën.
Een bewijs, hoe zuinig deze scoot
mobielen wel zijn, wordt o.m. ge
leverd door het duitse ministerie van
Financiën, waar men onlangs een groot)
aantal Goggomobils in gebruik nam,
nadat een eerder gedane bestelling
kennelijk goede vrucht had afgeworpen.
Niemand minder dan dr. ing. Heinz
Nordhoff, de directeur van de Volks
wagenfabriek, heeft kortgeleden bij een
bezoek aan Wenen als zijn mening
uitgesproken, dat het einde van het
motorrijwiel spoedig in zicht is en
dat er binnen enkele jaren in geheel
Europa een grote markt zal zijn voor
de scootmobiel.
Wat het eerste betreft: daarover
kan men met deze topfiguur uit de
duitse industriële wereld van mening
verschillen. Ook wij zien de dagen
van het motorrijwiel nog niet geteld,
maar het tweede punt zal voor nie
mand aanleiding geven tot menings
verschil.
Voorlopig is het overgrote deel van
de westduitse automobielproduktie nog
voor de binnenlandse markt bestemd.
Van de ca. 30.000 in 1955 gereedge
komen exemplaren werden er ca.
24.000 in west-Duitsland zelf afgezet.
Doch geleidelijk aan zal de export een
steeds belangrijker plaats gaan inne
men en zullen deze duitse ontwerpen
ook in andere landen van Europa
meer bekendheid krijgen.
Nederland behoort daarbij tot de
landen waar de behoefte aan derge
lijke goedkope vervoermiddelen en
dan goedkoop zowel wat aanschaf als
wat exploitatie betreft het grootst
is en ook hier zal de scootmobiel in de
nabije toekomst een rol van steed^
groter wordende betekenis gaan spe
len. De enorme ervaring, die men in
Duitsland thans opdoet met dit soort
voertuigen, is van onschatbaar belang
voor de verdere ontwikkeling er van.
Meer dan van achter de tekentafel of
vanuit de constructiebureaus kan wor
den berekend, wordt door de praktijk
aan het licht gebracht en elke scoot
mobiel die in Duitsland een der fa
brieken verlaat, draagt een steentje bij
tot de verwezenlijking van de grond
gedachte van goedkoop en doelmatig
vervoer v.oor een zo groot mogelijke
groep belangstellenden. En daarom zijn
de berichten over produktie-aantallen
ook voor ons in Nederland zo
belangrijk.
In Duitsland heerst grote belangstelling
voor de scootmobiel