NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
C
Vlottere regeling en uitgifte
van kentekenbewijzen
HUGO DE GROOT
J>
HAMEA
HET DELFTS ORAKEL
Handen en Lippen
ruw?pn^L
Voorkom de rampen,
zorg voor uw lampen
No 2770
Zaterdag 25 februari 1956
59e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissekerke, Tel. no 308, Giro 32622
Abonnementsprijs 2.00 per jaar Franco per post I 3.50 Advertenties 6 cent per mm
Met ingang van volgend jaar:
Er komt een belangrijke vereen
voudiging in de regeling voor de
kentekenbewijzen voor motorrijtui
gen, zo heeft de minister van Ver
keer en Waterstaat donderdag aange
kondigd bij de opening van de RAI
te Amsterdam. Als het nieuwe sy
steem is ingevoerd en dat zal
niet later zijn dan 1 januari 1957
dan kan iemand, die een nieuwe
auto of motorfiets koopt, bij wijze
van spreken nog dezelfde dag het
'kentekenbewijs in zijn bezit hebben
en gaan rijden.
Tot nu toe was het zo, dat én de
verkoper én de koper altijd enkele da
gen, of soms zelfs enkele weken,
moesten wachten op dit onmisbare do
cument. Dat gaf aanleiding tot vele
klachten. En het zijn deze klachten
geweest, alsook het streven naar een
vlettere werkwijze bij de betrokken
rijksdiensten, die ertoe hebben geleid,
dat naar een nieuw systeem is gezocht.
Kentekenbewijzen worden, volgens het
bestaande systeem, afgegeven op een
centraal punt: de rijksdienst voor het
wegverkeer. Elke aanvrage legde een
lange weg af tussen diverse andere
diensten die met het wegverkeer te
maken hebben, voordat het document
kon worden afgegeven.
Op ieder kentekenbewijs komen twee
soorten gegevens voor: de technische
gegevens over de auto of het motorrij
wiel én persoonlijke gegevens over de
man of vrouw, die met het voertuig
rijdt.
Twee delen.
Een werkgroep van deskundigen
ingesteld door de ministers van Ver
keer en Waterstaat en van Financiën
heeft nu zó geredeneerd: laten wij
het kentekenbewijs splitsen in twee
delen. Op deel A komen de gegevens
betreffende het motorrijtuig; op deel
B de persoonlijke gegevens van de hou
der van het bewijs. Deel A kan dan
tevoren worden uitgeschreven, u.l. zo
dra de auto of de motor de fabriek
heeft verlaten, of is geïmporteerd. Wie
een nieuw motorrijtuig koopt, kan dit
deel A er meteen bij in ontvangst ne
men.
En voor het uitreiken van deel B
heeft men een methode gevonden, die
COOMANS
de koper van de motor of de auto
geen extra tijd kost: dit deel B zal
n.l. worden afgegeven door de ont
vanger van de accijnzen, bij wie men
tóch terecht moet om de wegenbelas
ting te betalen. Aangezien er in het
land 120 van deze ontvangkantoren zijn,
kan men dus spreken van een belang
rijke decentralisatie van de werkzaam
heden.
In plastiek hoesje.
Het spreekt wel vanzelf, dat elk
van de delen A of B afzonderlijk geen
betekenis heeft. Het kentekenbewijs is
pas compleet als de houder beide „helf
ten" tegelijkertijd kan tonen. Maar de
procedure is sterk vereenvoudigd. Wie
een auto of motor koopt, krijgt deel
A erbij, gaat met deel A naar het ont
vangkantoor, krijgt daar deel B én de
wegenbelastingkaart, de drie papieren
gaan in één plastiek hoesje en er kan
gereden worden. JVIen heeft in verband
hiermee ook een ander model wegen
belastingkaart ontworpen.
Wat de kosten betreft: voor deel A
moet door importeur of dealer
f 10.beiaald worden, voor deel B
door de koper f 3.In het bedrag
.van f 10.is f 3.inbegrepen „als
waarborgsom5', die wordt terugbetaald
als het voertuig „ophoudt te bestaan".
Dit nieuwe systeem zal alleen wor
den toegepast voor motorrijtuigen, die
nieuw en compleet in de handel wor
den gebracht. Er zal naar gestreefd
moeten worden aldus het rapport
Van de werkgroep, die het nieuwe sy
steem ontwierp ook voor andere
voertuigen zo spoedig mogelijk te ko
men tot het uitreiken van de nieuwe
bewijzen. Voor de overgang van „oude"
kentekenbewijzen naar de nieuwe do
cumenten is een regeling getroffen.
Het voordeel van de nieuwe regeling
wordt eens te meer duidelijk, wanneer
men bedenkt dat ieder motorrijtuig
gemiddeld één maal per drie jaar
van eigenaar verandert. Tot nu toe
moest bij elke verandering van eige
naar het kentekenbewijs door de rijks
dienst voor het wegverkeer worden
gewijzigd. Volgens het nieuwe systeeip
behoeft alleen deel B veranderd te
worden, deel A blijft het motorrijtuig
vergezellen totdat het buiten dienst
gesteld wordt.
(Nadruk verboden)
Geneest ruwheid en schraalheid
De spiegel van het verleden
Ondank was het loon voor deze geleerde vaderlander
Het jaar 1621 is zowel voor Neder
land als voor de gehele wereld een
zeer belangrijk jaar geweest. Wanneer
men voor dit jaar de jaartallenboekjes
van de lagere school zal naslaan,
vinden wij daar alleen, dat Hugo de
Groot met medewerking van zijn vrouw
en zijn dienstbode in een boekenkist
ontsnapte uit zijn gevangenis, het slot
Loevestein. Deze wonderbaarlijke ont
snapping wordt op school met veel om
haal van woorden verteld en blijft in
de kinderhoofdjes achter als een a-
vontuurlijk verhaal, waarvan hun de
werkelijke betekenis vaak ontgaat.
Hugo de Groot is echter de man,
die door zijn publicaties de grondslag
heeft gelegd voor het internationale
volkenrecht, waarvan de voorbereidin
gen werden verricht tijdens zijn loeven-
steinse gevangenschap, en die haar be
kroning vonden na zijn ontsnapping
in de publicatie van zijn wereldbe
roemde boek „De iuri belli ac pacis"
in 1625. t
Een wonderkind.
Geboren uit vooraanstaande ouders
te Delft op 10 april 1583 zijn va
der was reeds een uitmuntend geleerde,
die niet alleen rechten had gestudeerd,
maar ook filosofie, muziek en wis
kunde bleek reeds op zeer jeugdige
leeftijd, dat Hugo zijn grote begaafd
heid van zijn vader had geërfd, want
reeds op 8-jarige leeftijd schreef hij
latijnse elegieën (treurdichten), die zijn
ouders en medescholieren van de la
tijnse school in 'Delft versteld deden
staan.
Men is van mening, dat Hugo de
Groot nimmer waarlijk jong is ge
weest. Hij speelde niet met zijn school
kameraden in de delftse straten, maar
gebruikte al zijn tijd om zijn kennis
vooral van de latijnse taal te verrijken.
Is het dan verwonderlijk, dat hij als
elfjarige jongen reeds tot de leidse
universiteit werd toegelaten, w<aar hij
gedurende de drie jaar, dat hij er ver
bleef, nog grotere roem aan zijn reeds
roemrijke familienaam toevoegde door
zijn verdedigingen van wiskundige,
wijsgerige en rechtsgeleerde stellingen?
Zo kon het gebeuren, dat hij als
vijftienjarige knaap door landsadvo
caat Van Oldenbarneveldt werd uit
gekozen om deel uit te maken van
het gezelschap van de politieke mis
sie, die onder diens leiding naar
Frankrijk werd gezonden.
Daar werd hij voorgesteld aan ko
ning Hendrik IV, die uit bewondering
voor de veelzijdige kennis van de
knaap, hein 'zijn beeltenis, bevestigd
aan een gouden keten, cadeau deed.
Zijne majesteit stelde ,,het wonder
van Holland" als voorbeeld ter navol
ging aan zijn hovelingen. Tijdens zijn
verblijf in Frankrijk verwierf hij zijn
doctoraat in de rechtswetenschap aan
de hogeschool van Orleans.
Voor een politieke carriere.
Terug in het vaderland vestigde hij
zich, overeenkomstig de wensen van
Johan van Oldenbarneveldt, als advo
caat in Den Haag, en begon daar op
zestienjarige leeftijd een praktijk. Deed
hij dit om zich voor te bereiden op
een ambtelijke of politieke carriere,
zoals Van Oldenbarneveldt het voor
hem gedaan had en zoals Johan de
Tja/npe Tere huid?
Babyderm-zeep
Witt het na hem zou doen? Vast staat,
dat hij zijn lijfspreuk „Ruit Hora"
(het uur vliegt voort I) getrouw bleef.
Zijn nieuwe uitgave van Martianus Ca-
pella in 1599 werd eenstemmig door
de geleerden van die tijd geroemd. Hij
werd tot 's lands historie-schrijver be
noemd en verkreeg tevens de titel (en
het werk) van advocaat-fiscaal aan het
Hof van Holland.
In 1608 trouwde hij de dochter van
de burgemeester van Veere, Maria van
Reygersbergh, een sterke Zeeuwse, die
haar man met hart en ziel liefhad en
hem trouw bleef, ook toen hij, na in
1613 tot pensionaris van Rotterdam be
noemd te zijn, in kerkelijke twist ge
raakte en daardoor gevangen werd ge
nomen
Men zag in hem reeds de opvolger
van de bejaarde Van Oldenbarneveldt
als landsadvocaat, toen hij in 1617 ,in
het College van Gecomitteerde Raden
werd opgenomen, maar het waren zijn
standvastigheid en zijn eerlijke over
tuiging die hem er toe dwongen zijn
rechtvaardige beginselen vol te houden
en zich te mengen in de strijd tussen
Remonstranten en Contra-Remonstran
ten. Hij hield magistrale redevoeringen
in de Statenvergadering van Holland
en droeg het zijne bij tot de over
brugging der geschillen.
Verergering der tegenstellingen.
Een in de statenvergadering aangeno
men resolutie, waarbij het de predikan
ten verboden werd de geschillen tusfeen
beide partijen vanaf de kansel te be
handelen en begrip en verdraagzaam
heid voor elkanders geloof te prediken,
werd de inleiding tot ,,'s Lants treur
spel". Een grote onrust ontstond in het
land en allerlei verwikkelingen leid
den tenslotte tot de arrestatie en ge
vangenneming van Hugo de Groot,
Van Oldenbarneveldt en Rombout Ho-
gerbeets, die als „voornaamste rad
draaiers" werden aangemerkt.
Uit Hugo de Groot's „Verantwoor-
dinghe" of Apologie leren wij, hoe hij
zich tegen het onrecht, dat hem en de
zijnen werd aangedaan, heeft verzet.
Dit verweerschrift werd tijdens zijn
gevangenschap geschreven en na zijn
ontsnapping te Parijs uitgegeven.
Na eerst gevangen gezeten te heb
ben op het Binnenhof te Den Haag
werd hij na Van Oldenbarneveldt's ont
hoofding overgebracht «naar het slot
Loevestein, waar later zijn vrouw en
zijn kinderen zich vrijwillig bij hem
voegden. Uit de geschiedenis Is genoeg
zaam bekend, hoe hij door middel van
zijn vrouwr en hun trouwe dienstbode
Elsje van Houweningen in een boeken
kist ontsnapte en via Waalwijk en Ant
werpen in Parijs terechtkwam, waar
hij in bekrompen levensomstandigheden
verder werkte aan de reeds gelegde
grondslagen van zijn wereldberoemde
werken over het volkenrecht, de hol-
landse rechtsgeleerdheid en de geschie
denis. Werken, die thans nog immer
in de belangstelling staan.
Heimwee en terugkeer.
De benarde omstandigheden waarin
hij leefde, deden vaderlandsminnend
als hij was Hugo de Groot nog ster
ker naar zijn vaderland terug verlan
gen. Toen prins Maurits in 1625 was
gestorven en zijn vroegere medescho
lier Frederik Hendrik prins der Ne
derlanden werd, achtte hij de tijd gun
stig om naar zijn geliefd vaderland
terug te keren.
Grotere vergissing is door hem nim
mer gemaakt. Hoewel vriendelijk, zij
het met enige reserve ontvangen, duur
de zijn verblijf nauwelijks één jaar,
want in 1632 werd een prijs van'2000
gulden op zijn hoofd gesteld voor ie
dereen, die hem aan de justitie zou
uitleveren. Hij verliet als een verguis
de zijn geboortegrond, vestigde zich
nabij Hamburg en werd na twee jaar
op wens van Gustaaf Adolf, de ko
ning van Zweden, tot zweedse gezant
aan het Franse hof benoemd.
Weer was de vluchteling terug ia
Frankrijk, maar welk een verschil met
de eerste maal, toen hij in Frankrijk
kwaml Ondanks vele onaangenaamhe
den zowel van franse zijde als van ne-
derlandse landgenoten in Frankrijk,
werkte hij tien jaar tot volle tevre
denheid van het zweedse koningshuis.
Hij verzocht uit eigen beweging zijn
terugroeping, reisde via Rotterdam en
Amsterdam, waar hem een grootse ont
vangst werd bereid, terug naar Stock
holm, waar hij ook vele vijanden vond.
Een hem in het vooruitzicht gestelde
betrekking bleek niet aanwezig en
uit eigen beweging nam hij toen zijn
ontslag om aan de roepstem van zijn
geweten en verlangen gehoor te geven:
terug naar het vaderland, dat hij zo
innig liefhad.
Te laat eerherstel.
Toen kwam het ongeluk op zijn
weg. Na zich voor Lübeck te hebben
ingescheept, werd hij door een storm
op de kust van Pommeren geworpen,
bereikte in een open rijtuig ziek en
uitgeput Rostock en overleed- daar op
28 augustus 1645, ver verwijderd van
het vaderland, dat hij zo trouw had
gediend, maar dat hem op afschuwe
lijke wijze had vernederd.
Was Hugo de Groot's oeuvre intus
sen met tal van wetenschappelijke wer
ken uitgebreid, zijn jeugdliefde bleef
bij de taal- en letterkunde: het schrij
ven van poezie in de latijnse taal. Was
hij derhalve zowel historicus als filo
soof en theoloog, de grootste belang
stelling gaat toch uit naar zijn wer
ken op rechtskundig gebied, waarin
hij een ware kunstenaar bleek.
Na zijn overlijden in 1645 werd zijn
lichaam gebalsemd en naar Delft, zijn
geboortestad, vervoerd, waar het in
de Nieuwe Kerk is bijgezet. Maar het
duurde nog tot 1781, voordat zijn vol
gelingen een eenvoudig praalgraf voor
hem oprichtten, ter gedachtenis aa*i
een man, die de wereld verbaasd heeft
doen staan om zijn uitgebreide ken
nis van vele zaken. Een profeet, die
in eigen land niet werd gewaardeerd,
omdat hij toevallig aan de volgens de
toenmalige begrippen aan de „verkeer
de kant" stond en daarom uit het va
derland werd verbannen, wat voor
hem, die een zeer grote vaderlands
liefde bezat, een misschien nog zwaar
dere straf was dan de dood op het
schavot, zoals die Johan van Olden
barneveldt, zijn meester en vriend, ten
deel viel.
(Nadruk verboden)
Beide koplichten van een auto moe
ten voor het tegemoet komend verkeer
duidelijk zichtbaar blijvend helder wit
of helder geel licht uitstralen. Kop
lichten, die b.v. door een los contact
telkens aan- en uitgaan, zijn dus niet
toegestaan.
Er dient voor gezorgd te worden,
dat ze goed gesteld zijn, dus niet b.v.
zo, dat de stralenbundels ongelijk ge
richt zijn.
Het doel van de verlichting is niet
alleen uw weg te beschijnen, maar
nok om voor de tegenligger uw po
sitie te bepalen.
Dit is ook de bestemming van de
jstadslampen, die evenals de koplampen
op gelijke hoogte moeten zijn aange
bracht en zich op geen grotere afstand
binnenwaarts mogen bevinden dan 40
cm. Zodoende kan de tegenligger zich
oriënteren op de breedte van uw auto.
Aparte stadslichten zijn niet vereist,
als ze in de koplampen zijn aange
bracht, mits deze niet meer dan 40
cm binnenwaarts zijn geplaatst.
De maximumhoogte voor de koplam
pen, gerekend van de grond, is 1.25
meter, minimum 40 cm.
Voordat een andere instantie er zich
mede bemoeien zou: heeft u wel eens
nagegaan, of de lantaarns en Me gloei
lampjes, zoals het officieel gezegd
wordt, „voorzien zijn van het door de
minister vastgestelde merk?"
En dan tenslotte: „Wilt u voor uw
tegenliggers tijdig dimmen?' Met „tij
dig" bedoelen we van het ogenblik af,:
dat de tegenligger in uw stralenbundel
komt tot het moment, dat hij gepas
seerd is.
VERBOND VOOR VEILIG VERKEER