NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Woekerende corruptie Deltadag Hoe zit dat Taalperikelen Ruwe,rode handen HAMEA Huidgenezing Üi TE SCHEVENINGEN Richt uw licht een ander niet in het gezicht! PREDIKBEURTEN No 2767 Zaterdag 4 februari 1956 59e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissekerke, Tel. no 308, Giro 32622 Abonnementsprijs I 2.00 per jaar Franco per post f 3.50 Advertenties 6 cent per mm door dr. P. H. Ritter De couranten staan tegenwoordig even vol over ernstige gevallen van corruptie als over verkeersongelukken. Velen, die nimmer in de criminele ru briek zijn voorgekomen, vinden daarin thans hun plaats. Twee recente voorbeelden springen in het oog. De geschiedenis met de Commerciële Bank, waaromtrent hel vooronderzoek nog niet is afgelopen, maar waarin een oud-wethoud'er van Den Haag, een man van reputatie en van verdienste, betrokken schijnt. Een ander schreeuwend voorbeeld is het schandaal bij de Rotterdamse Electrische Tram. Deze voorbeelden staan niet op zich zelf. Er gaat geen dag voorbij, of men leest over ontrouwe boekhouders, over ambtenaren van rijk en gemeente, die handelingen verrichten welke niet door de beugel kunnen: want hoewel in het algemeen de nederlandse ambte naar nog als onkreukbaar bekend staat, de publieke dienst is niet meer geheel van corruptie-smetten vrij. Het verschijnsel waarop wij wijzen is verontrustend. Niet alleen omdat de rechtszekerheid van onze samenleving erdoor wordt aangetast, maar ook, om dat velen die ons aanzien en ons ver trouwen genoten, blijken te falen en daardoor de algemene volksmoraliteit wordt verzwakt. Men is tegenwoordig vaardig met het onderzoek naar sociale euvelen en met het opsporen van de oorzaken, waaruit die sociale euvelen voortko men. Wordt het niet tijd, dat de toe nemende veelvuldigheid van het ver mogensdelict eens onder de loep wordt genomen V Het kenmerkende van de toestand ligt hierin, dat zich dikwijls mensen aan de belangen van anderen, die hun zijn toevertrouwd, vergrijpen, van wie men dat nooit zou hebben verwacht. Het is hier niet de beroeps misdaad, die voorttiert, maar men sen, die te goeder naam en faam be kend stonden, soms mensen met een verdienstelijk leven, vervallen opeens in de ongeoorloofde daad. Er komen soms ter terechtzitting aangrijpende gevallen van persoon lijke nood aan het licht, waarbij de aanleiding tot het misdadig bedrijf verklaarbaar wordt. Elders zijn mal versaties het gevolg van een onver antwoordelijke levensgedraging. Men leeft te hoog, tegenwoordig. Wij vragen ons af, of niet de wil de jacht van het moderne bestaan de weerstanden losrukt, die de eerbare mens tegen de misdaad behoeden. Strekt niet de hoge conjunctuur haar gevol gen uit tot in de criminele rubriek? Alles werkt mee om de mens te ont wrichten. Aan twee zijden wordt het normale, evenwichtige leven bedreigd. Het woord welvaart klinkt allerwe gen, maar ettelijken bezwijken onder de moordende belastingdruk en zijn tegen de duurte van het leven niet meer opgewassen. Aan de andere kant werken duizenden factoren de losheid van het leven in de hand. De wereld waarin wij leven, is een poel van verlokkingen. De nij verheid wil haar produkten afzet ten en paait de afnemers met „ge makkelijke" betalingsvoorwaarden. Hoevelen, die de wegen afjakkeren in sleeën van auto's, hebben die auto's in hun bezit? Hun aantal is waar schijnlijk geringer dan dat van hen, die ,,op afbetaling" de wensdroom van deze tijd: „rijen in een mooie wagen", in vervulling brengen. Het afbetalings-systeem is de vlcek van ettelijke levens. Wij kopen dingen, die wij niet nodig hebben, omdat „be geerte ons heeft aangeraakt". De nood, waarvan wij geen uitkomst zien en de Begeerte, waarvan wij geen afstand doen, werken gelijkelijk en eendrachtig met elkaar om onze sa menleving te ondermijnen. Op het ogenblik, waarin de mens bevangen wordt door de roes, schrom pelt zijn verantwoordelijkheidsgevoel in een en komt hij op het hellende vlak. Onze tijd moedigt de roes aan, hij heeft afstand gedaan van de ingeto genheid. De feesten zijn niet van de lucht. En helaas geeft de overheid dikwijls het voorbeeld van verkwis ting van gelden aan nodeloze dingen. Meet men er zich over verwonderen, dat in de omstandigheden waaronder wij leven het besef van de zedelijke norm verflauwt en wij mensen te gronde zien gaan, die voor de onder gang niet waren voorbestemd? De criminalistische rubriek is de barometer van de sociale toestand. Zij openbaart ons in onze dagen een uitbreiding van het delict oVer per sonen en groepen, die er zich vroe ger nooit aan bezondigden. Als het zo doorgaat, dan zullen er bij de bedrijven en bij de openbare diensten controle-systemen worden uitgedacht die de voortwoekerende corruptie doeltreffend te keer gaan. Wij ho pen dat zij daardoor in haar onheil zame ontwikkeling; wordt gestuit. Maar een maatschappij, die berust op gerechtvaardigd vertrouwen is gezonder dan ene, die genoodzaakt wordt van het controle-apparaat ge bruik te maken. Wil men het probleem oplossen, dan meet men terdege de maatschappelijke achtergrond van de verontrustende ver schijnselen, die zich voordoen, in stu die nemen. En metterdaad ons volk opvoeden tot soberheid en verantwoor delijkheidsbesef. Want de struikelingen in het „maat schappelijk verkeer" zijn evenzeer „ver keersongevallen" als die, welke het gevolg zijn van fouten in het verkeer langs de weg. En zij dragen een nog veel ernstiger karakter. (Nadruk verboden) Huidzuiverheid - Huidgezondheid Houdt de winter uit handen en voeten. Verleden week werd een z.g. Delta dag gehouden in het Kurhaus te Sche- veningen, georganiseerd door de col leges van Gedeputeerde Staten van Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Hol land, het geheel onder leiding van mr. Klaasesz, Commissaris der Koningin in Zuid-Holland. Honderden genodigden, burgemeesters, wethouders, raadsleden, alsmede polderbestuurders vulden de grote zaal van het winterse Kurhaus. Op het grote podium zaten de Com missarissen der Koningin van de drie bovengenoemde provincies, geflankeerd door de leden van Gedeputeerde Staten^ Een imposant gezicht. De voorzitter, mr. Klaasesz, opende deze vergadering, waarna prof. ir. J. F. Klein, een uiteenzetting gaf over de wordingsgeschiedenis van Nederland. Hij greep daartoe duizenden jaren in de geschiedenis terug om zodoende te komen tot de hedendaagse toestand. Uit Winterkou in den lande PUROL op lip en handen deze beschouwing bleek overduidelijk, dat het proces van een rijzende zee spiegel én een dalend aardoppervlak nog lang niet ten einde was. Vijftig procent van Nederland ligt beneden de hoogwaterlijn en in dat gebied woont zestig procent van de nederlandse be volking. De voornaamste industrie is in dat deel gevestigd. Spreker noemde het deltaplan een zegen voor het zuid westelijk deel van ons land. Ir. A. G. Maris, directeur-generaal van de rijkswaterstaat, besprak hierna uitvoerig het eigenlijke deltaplan. Uit zijn uiteenzetling bleek overduidelijk de beveiligingsgedachte die bij dit plan voorzit, alsmede het tegenhouden van de verzilting. Tijdens de rampdagen van 1953 was de hoogste waterstand 3.85 meter, bij het deltaplan wordt uitge gaan van een 5 meter hoogste water stand. De kosteu van dit gigantische plan werden geraamd op rond 2400 miljoen gulden, de werktijd op onge veer 25 jaar. In de middagvergadering voerden ver scheidene burgemeesters en polderbe stuurders het woord. Wij ontkwamen niet aan de indruk, dat bij de meesten van hen een betere verbinding met naastbijliggende landsdelen nummer één was. De mogelijke verdwijning van de oestercultuur, het Moerdijkkanaal, een Scheldetunnel, een dam Colijnsplaat- Zierikzee, een dam Tholen-Zuid-Beve- land, alsmede schade aan de badplaat sen en schade-uitkering aan getroffe nen, dit alles kwam ter sprake. Ir. Maris beantwoordde alle vragen stellers zonder echter iemand een toe zegging te doen. Deze gehele Deltadag nog eens in herinnering brengende, lijkt het ons meer een interessante dan een leerzame dag te zijn geweest, waarin geen con crete feiten of data zijn genoemd. Voor ons, als Noordbevelanders, in verband met het drie-eilanden-plan, was het een tegenvaller. Met geen woord werd er over dat plan gerept. Een te genvaller? Misschien juist andersom. Het drie-eilanden-plan staat immers los van het deltaplan en ligt, volgens de mening van deskundigen, beste- dingsklaar. Laten we hopen, dat het spoedig mag worden uitgevoerd; voor velen zal de afsluiting van de Zand- kreek een grote geruststelling gevem Een der zeeuwse dagbladen vermeldde het feit, dat de drie provinciale vlag gen, die des morgens fier voor het Kurhaus wapperden, 's middags ver- fromfaaid over de verwarming van het Kurhaus te drogen hingen. Wij za gen een zeeuwse burgemeester in een haags café zijn voeten warmen bij een goed brandende open haard, onderwijl zijn van sneeuw doorweekte schoenen met zijn handen boven het vuur dro gende. Zó nat en zó koud was het die In een kleine- zweedse haven lag hun vrachtboot aan de ka en de één zei tot de ander: 'k denk dat ik de wal op ga. 't Was een mooie zondagmorgen, dus ze waren vrij van werk en zo liepen ze tezamen tot ze kwamen bij een kerk. 'k Zag nooit een zweedse kerkdienst zullen we eens binnengaan? Goed is 't antwoord, maar 't is jammer dat wij niets zullen verstaan. De gebruiken kennen w' Óók niet, maar, wacht eens, ik wéét al raad: wij gaan achter die meneer aan, die daar juist naar binnen gaat. En hém houden w' in de gaten, doen precies, zoals hij doet, dan begaan wij vast geen blunders, je zult zien, dat komt wel goed. De meneer liep door het kerkje naar de allereerste rij, achter hem ging 't tweetal zitten, vol attentie, zij aan zij. Predikant klom op de kansel, hij sprak de gemeente aan en de heer vlak voor het tweetal is direct recht-op gaan staan. 't Zeemans-duo volgde 't voorbeeld zó toen 't die beweging zag; in het kleine zweedse kerkje klonk inééns een salvo-lach Bij de uitgang van de kerk stond vriend'lijk daar de predikant en hij schudde de twee zeelui beiden hartelijk de hand. In zijn allerbeste engels en na-glunderend van pret heeft hij het verblufte tweetal toen de zaak uiteengezet 'k Heb, daar ik een kind moest dopen, de gewone vraag gedaan: of de vader van het kindje even óp zou willen staan Clinge Doorenbos. (Nadruk verboden) Geen verblindend licht. Dat geldt zowel voor de automobilist als voor u, wielrijder. Er wordt van u geëist, dat de lan taarn van uw fiets schuin naar om laag gericht i9, want alleen zo ver zekert u de veiligheid van de bestuur ders, die u tegemoet komen. Verblinding betekent een sinister spelletje met het verkeersongeval. Wie wil het voor zijn verantwoording ne men? Vóórdat u moreel of door de rech ter ter verantwoording geroepen zou worden „Richt uw licht, 't is naastenplicht". En hoe staat het met uw achter lampje? Het is bekend, dat het dik wijls uitgaat, zonder dat de bestuurder het weet Daarom: ,,Doe wel en zie zo nu en dan eens om". VERBOND VOOR VEILIG VERKEER met de lift? De lift is in het dagelijkse leven een gebruiksvoorwerp geworden, waar men niet meer buiten zou kunnen. Dage lijks immers zakken en stijgen in de grote warenhuizen de mensen van de bovenste verdieping naar het souster- rain en omgekeerd en is de lift niet reeds ingevoerd bij de moderne wo ningbouw in de hoge flatwoningen? Toch is de lift geen uitvinding van de laatste tijd. Zij heeft een zeer lange geschiedenis, die reeds begint in de derde eeuw vóór Christus, toen de Griek Archimedes op de gedachte kwam een éénpersoons lift te bouwen, die met de hand moest worden opgehaald. De mening is gewettigd, dat reeds de oude Egyptenaren bij de bouw van hun pyramiden gebruik maakten van een soorr fiit, waarmede zowef de arbei ders als de bouwmaterialen omhoog werden gevoerd, welke lift door sla ven werd „aangedreven". Van keizer Nero is onder meer be kend, dat hij zowel in zijn paleis een lift had laten aanbrengen om zichzelf naar de bovenste verdieping te laten brengen alls in de arena van Rome om de wilde beesten uit hun kooien on der de grond naar het strijdperk te brengen. De Fransman Velayer was het, die in het begin van achttiende eeuw voor de Zonnekoning Lodewijk XIV een „vlie gende stoel" construeerde, welke stoel voorzien was van een geleide-rail om het schommelen en slingeren tegen te gaan. In 1852 echter begint de triomftocht van de lift pas goed. Toen deed Elisha Graves Otis een uitvinding, die de lift tot een algemeen en veilig ge bruiksvoorwerp heeft gemaakt. Het platvorm, waaruit in die tijd de lift bestond, die zich in de schacht op en neer bewoog door middel van stoom, werd door Otis aan een wagen veer opgehangen. De lading hield nu de veer gespannen, zodat deze veer de geleide-rail van de lift niet raakte. Brak echter het touw, dan strekte de veer zich en grepen de uiteinden daar van zich va9t in de inkepingen in de geleide-rail, die speciaal voor dit doel was aangebracht. De stoomlift werd allengs door de hydraulische lift vervangen, terwijl deze op haar beurt door de elektrische lift werd opgevolgd, terwijl de rol trap, eigenlijk gebouwd op hetzelfde principe als de lift, later het geheel completeerde. (Nadruk verboden) Ger. Kerk te Wissekerke Zondag 5 februari, 10 uur, ds. A. C. Kersten van Bodegraven bevestiging cand. M. C. Kersten, 's avonds 6 uur intrede ds. M. C. Kersten. Hervormde Kerk te Wissekerke 5 februari 10 uur ds. van Schuppen en 2.30 uur bed. van de H. doop, ds. Boonstra

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1956 | | pagina 1