NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Woekerende corruptie
Deltadag
Hoe zit dat
Taalperikelen
Ruwe,rode handen
HAMEA
Huidgenezing
Üi
TE SCHEVENINGEN
Richt uw licht
een ander niet in het gezicht!
PREDIKBEURTEN
No 2767
Zaterdag 4 februari 1956
59e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissekerke, Tel. no 308, Giro 32622
Abonnementsprijs I 2.00 per jaar Franco per post f 3.50 Advertenties 6 cent per mm
door dr. P. H. Ritter
De couranten staan tegenwoordig
even vol over ernstige gevallen van
corruptie als over verkeersongelukken.
Velen, die nimmer in de criminele ru
briek zijn voorgekomen, vinden daarin
thans hun plaats.
Twee recente voorbeelden springen
in het oog. De geschiedenis met de
Commerciële Bank, waaromtrent hel
vooronderzoek nog niet is afgelopen,
maar waarin een oud-wethoud'er van
Den Haag, een man van reputatie en
van verdienste, betrokken schijnt. Een
ander schreeuwend voorbeeld is het
schandaal bij de Rotterdamse Electrische
Tram.
Deze voorbeelden staan niet op zich
zelf. Er gaat geen dag voorbij, of
men leest over ontrouwe boekhouders,
over ambtenaren van rijk en gemeente,
die handelingen verrichten welke niet
door de beugel kunnen: want hoewel
in het algemeen de nederlandse ambte
naar nog als onkreukbaar bekend staat,
de publieke dienst is niet meer geheel
van corruptie-smetten vrij.
Het verschijnsel waarop wij wijzen
is verontrustend. Niet alleen omdat de
rechtszekerheid van onze samenleving
erdoor wordt aangetast, maar ook, om
dat velen die ons aanzien en ons ver
trouwen genoten, blijken te falen en
daardoor de algemene volksmoraliteit
wordt verzwakt.
Men is tegenwoordig vaardig met
het onderzoek naar sociale euvelen en
met het opsporen van de oorzaken,
waaruit die sociale euvelen voortko
men. Wordt het niet tijd, dat de toe
nemende veelvuldigheid van het ver
mogensdelict eens onder de loep wordt
genomen V Het kenmerkende van de
toestand ligt hierin, dat zich dikwijls
mensen aan de belangen van anderen,
die hun zijn toevertrouwd, vergrijpen,
van wie men dat nooit zou hebben
verwacht. Het is hier niet de beroeps
misdaad, die voorttiert, maar men
sen, die te goeder naam en faam be
kend stonden, soms mensen met een
verdienstelijk leven, vervallen opeens
in de ongeoorloofde daad.
Er komen soms ter terechtzitting
aangrijpende gevallen van persoon
lijke nood aan het licht, waarbij de
aanleiding tot het misdadig bedrijf
verklaarbaar wordt. Elders zijn mal
versaties het gevolg van een onver
antwoordelijke levensgedraging. Men
leeft te hoog, tegenwoordig.
Wij vragen ons af, of niet de wil
de jacht van het moderne bestaan de
weerstanden losrukt, die de eerbare
mens tegen de misdaad behoeden. Strekt
niet de hoge conjunctuur haar gevol
gen uit tot in de criminele rubriek?
Alles werkt mee om de mens te ont
wrichten. Aan twee zijden wordt het
normale, evenwichtige leven bedreigd.
Het woord welvaart klinkt allerwe
gen, maar ettelijken bezwijken onder
de moordende belastingdruk en zijn
tegen de duurte van het leven niet
meer opgewassen. Aan de andere kant
werken duizenden factoren de losheid
van het leven in de hand.
De wereld waarin wij leven, is
een poel van verlokkingen. De nij
verheid wil haar produkten afzet
ten en paait de afnemers met „ge
makkelijke" betalingsvoorwaarden.
Hoevelen, die de wegen afjakkeren in
sleeën van auto's, hebben die auto's
in hun bezit? Hun aantal is waar
schijnlijk geringer dan dat van hen,
die ,,op afbetaling" de wensdroom
van deze tijd: „rijen in een mooie
wagen", in vervulling brengen.
Het afbetalings-systeem is de vlcek
van ettelijke levens. Wij kopen dingen,
die wij niet nodig hebben, omdat „be
geerte ons heeft aangeraakt".
De nood, waarvan wij geen uitkomst
zien en de Begeerte, waarvan wij geen
afstand doen, werken gelijkelijk en
eendrachtig met elkaar om onze sa
menleving te ondermijnen.
Op het ogenblik, waarin de mens
bevangen wordt door de roes, schrom
pelt zijn verantwoordelijkheidsgevoel in
een en komt hij op het hellende vlak.
Onze tijd moedigt de roes aan, hij
heeft afstand gedaan van de ingeto
genheid. De feesten zijn niet van de
lucht. En helaas geeft de overheid
dikwijls het voorbeeld van verkwis
ting van gelden aan nodeloze dingen.
Meet men er zich over verwonderen,
dat in de omstandigheden waaronder
wij leven het besef van de zedelijke
norm verflauwt en wij mensen te
gronde zien gaan, die voor de onder
gang niet waren voorbestemd?
De criminalistische rubriek is de
barometer van de sociale toestand.
Zij openbaart ons in onze dagen een
uitbreiding van het delict oVer per
sonen en groepen, die er zich vroe
ger nooit aan bezondigden. Als het
zo doorgaat, dan zullen er bij de
bedrijven en bij de openbare diensten
controle-systemen worden uitgedacht
die de voortwoekerende corruptie
doeltreffend te keer gaan. Wij ho
pen dat zij daardoor in haar onheil
zame ontwikkeling; wordt gestuit.
Maar een maatschappij, die berust
op gerechtvaardigd vertrouwen is
gezonder dan ene, die genoodzaakt
wordt van het controle-apparaat ge
bruik te maken.
Wil men het probleem oplossen, dan
meet men terdege de maatschappelijke
achtergrond van de verontrustende ver
schijnselen, die zich voordoen, in stu
die nemen. En metterdaad ons volk
opvoeden tot soberheid en verantwoor
delijkheidsbesef.
Want de struikelingen in het „maat
schappelijk verkeer" zijn evenzeer „ver
keersongevallen" als die, welke het
gevolg zijn van fouten in het verkeer
langs de weg. En zij dragen een nog
veel ernstiger karakter.
(Nadruk verboden)
Huidzuiverheid - Huidgezondheid
Houdt de winter uit handen en voeten.
Verleden week werd een z.g. Delta
dag gehouden in het Kurhaus te Sche-
veningen, georganiseerd door de col
leges van Gedeputeerde Staten van
Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Hol
land, het geheel onder leiding van mr.
Klaasesz, Commissaris der Koningin in
Zuid-Holland. Honderden genodigden,
burgemeesters, wethouders, raadsleden,
alsmede polderbestuurders vulden de
grote zaal van het winterse Kurhaus.
Op het grote podium zaten de Com
missarissen der Koningin van de drie
bovengenoemde provincies, geflankeerd
door de leden van Gedeputeerde Staten^
Een imposant gezicht.
De voorzitter, mr. Klaasesz, opende
deze vergadering, waarna prof. ir. J.
F. Klein, een uiteenzetting gaf over
de wordingsgeschiedenis van Nederland.
Hij greep daartoe duizenden jaren in
de geschiedenis terug om zodoende te
komen tot de hedendaagse toestand. Uit
Winterkou in den lande
PUROL op lip en handen
deze beschouwing bleek overduidelijk,
dat het proces van een rijzende zee
spiegel én een dalend aardoppervlak
nog lang niet ten einde was. Vijftig
procent van Nederland ligt beneden de
hoogwaterlijn en in dat gebied woont
zestig procent van de nederlandse be
volking. De voornaamste industrie is in
dat deel gevestigd. Spreker noemde
het deltaplan een zegen voor het zuid
westelijk deel van ons land.
Ir. A. G. Maris, directeur-generaal
van de rijkswaterstaat, besprak hierna
uitvoerig het eigenlijke deltaplan. Uit
zijn uiteenzetling bleek overduidelijk
de beveiligingsgedachte die bij dit plan
voorzit, alsmede het tegenhouden van
de verzilting. Tijdens de rampdagen van
1953 was de hoogste waterstand 3.85
meter, bij het deltaplan wordt uitge
gaan van een 5 meter hoogste water
stand. De kosteu van dit gigantische
plan werden geraamd op rond 2400
miljoen gulden, de werktijd op onge
veer 25 jaar.
In de middagvergadering voerden ver
scheidene burgemeesters en polderbe
stuurders het woord. Wij ontkwamen
niet aan de indruk, dat bij de meesten
van hen een betere verbinding met
naastbijliggende landsdelen nummer één
was. De mogelijke verdwijning van de
oestercultuur, het Moerdijkkanaal, een
Scheldetunnel, een dam Colijnsplaat-
Zierikzee, een dam Tholen-Zuid-Beve-
land, alsmede schade aan de badplaat
sen en schade-uitkering aan getroffe
nen, dit alles kwam ter sprake.
Ir. Maris beantwoordde alle vragen
stellers zonder echter iemand een toe
zegging te doen.
Deze gehele Deltadag nog eens in
herinnering brengende, lijkt het ons
meer een interessante dan een leerzame
dag te zijn geweest, waarin geen con
crete feiten of data zijn genoemd.
Voor ons, als Noordbevelanders, in
verband met het drie-eilanden-plan, was
het een tegenvaller. Met geen woord
werd er over dat plan gerept. Een te
genvaller? Misschien juist andersom.
Het drie-eilanden-plan staat immers
los van het deltaplan en ligt, volgens
de mening van deskundigen, beste-
dingsklaar. Laten we hopen, dat het
spoedig mag worden uitgevoerd; voor
velen zal de afsluiting van de Zand-
kreek een grote geruststelling gevem
Een der zeeuwse dagbladen vermeldde
het feit, dat de drie provinciale vlag
gen, die des morgens fier voor het
Kurhaus wapperden, 's middags ver-
fromfaaid over de verwarming van
het Kurhaus te drogen hingen. Wij za
gen een zeeuwse burgemeester in een
haags café zijn voeten warmen bij een
goed brandende open haard, onderwijl
zijn van sneeuw doorweekte schoenen
met zijn handen boven het vuur dro
gende. Zó nat en zó koud was het die
In een kleine- zweedse haven
lag hun vrachtboot aan de ka
en de één zei tot de ander:
'k denk dat ik de wal op ga.
't Was een mooie zondagmorgen,
dus ze waren vrij van werk
en zo liepen ze tezamen
tot ze kwamen bij een kerk.
'k Zag nooit een zweedse kerkdienst
zullen we eens binnengaan?
Goed is 't antwoord, maar 't is jammer
dat wij niets zullen verstaan.
De gebruiken kennen w' Óók niet,
maar, wacht eens, ik wéét al raad:
wij gaan achter die meneer aan,
die daar juist naar binnen gaat.
En hém houden w' in de gaten,
doen precies, zoals hij doet,
dan begaan wij vast geen blunders,
je zult zien, dat komt wel goed.
De meneer liep door het kerkje
naar de allereerste rij,
achter hem ging 't tweetal zitten,
vol attentie, zij aan zij.
Predikant klom op de kansel,
hij sprak de gemeente aan
en de heer vlak voor het tweetal
is direct recht-op gaan staan.
't Zeemans-duo volgde 't voorbeeld
zó toen 't die beweging zag;
in het kleine zweedse kerkje
klonk inééns een salvo-lach
Bij de uitgang van de kerk stond
vriend'lijk daar de predikant
en hij schudde de twee zeelui
beiden hartelijk de hand.
In zijn allerbeste engels
en na-glunderend van pret
heeft hij het verblufte tweetal
toen de zaak uiteengezet
'k Heb, daar ik een kind moest dopen,
de gewone vraag gedaan:
of de vader van het kindje
even óp zou willen staan
Clinge Doorenbos.
(Nadruk verboden)
Geen verblindend licht. Dat geldt
zowel voor de automobilist als voor u,
wielrijder.
Er wordt van u geëist, dat de lan
taarn van uw fiets schuin naar om
laag gericht i9, want alleen zo ver
zekert u de veiligheid van de bestuur
ders, die u tegemoet komen.
Verblinding betekent een sinister
spelletje met het verkeersongeval. Wie
wil het voor zijn verantwoording ne
men?
Vóórdat u moreel of door de rech
ter ter verantwoording geroepen zou
worden
„Richt uw licht,
't is naastenplicht".
En hoe staat het met uw achter
lampje? Het is bekend, dat het dik
wijls uitgaat, zonder dat de bestuurder
het weet
Daarom: ,,Doe wel en zie zo nu en
dan eens om".
VERBOND VOOR VEILIG VERKEER
met de lift?
De lift is in het dagelijkse leven een
gebruiksvoorwerp geworden, waar men
niet meer buiten zou kunnen. Dage
lijks immers zakken en stijgen in de
grote warenhuizen de mensen van de
bovenste verdieping naar het souster-
rain en omgekeerd en is de lift niet
reeds ingevoerd bij de moderne wo
ningbouw in de hoge flatwoningen?
Toch is de lift geen uitvinding van de
laatste tijd. Zij heeft een zeer lange
geschiedenis, die reeds begint in de
derde eeuw vóór Christus, toen de
Griek Archimedes op de gedachte kwam
een éénpersoons lift te bouwen, die
met de hand moest worden opgehaald.
De mening is gewettigd, dat reeds de
oude Egyptenaren bij de bouw van hun
pyramiden gebruik maakten van een
soorr fiit, waarmede zowef de arbei
ders als de bouwmaterialen omhoog
werden gevoerd, welke lift door sla
ven werd „aangedreven".
Van keizer Nero is onder meer be
kend, dat hij zowel in zijn paleis een
lift had laten aanbrengen om zichzelf
naar de bovenste verdieping te laten
brengen alls in de arena van Rome om
de wilde beesten uit hun kooien on
der de grond naar het strijdperk te
brengen.
De Fransman Velayer was het, die in
het begin van achttiende eeuw voor de
Zonnekoning Lodewijk XIV een „vlie
gende stoel" construeerde, welke stoel
voorzien was van een geleide-rail om
het schommelen en slingeren tegen te
gaan.
In 1852 echter begint de triomftocht
van de lift pas goed. Toen deed Elisha
Graves Otis een uitvinding, die de
lift tot een algemeen en veilig ge
bruiksvoorwerp heeft gemaakt.
Het platvorm, waaruit in die tijd de
lift bestond, die zich in de schacht
op en neer bewoog door middel van
stoom, werd door Otis aan een wagen
veer opgehangen. De lading hield nu
de veer gespannen, zodat deze veer de
geleide-rail van de lift niet raakte.
Brak echter het touw, dan strekte de
veer zich en grepen de uiteinden daar
van zich va9t in de inkepingen in de
geleide-rail, die speciaal voor dit doel
was aangebracht.
De stoomlift werd allengs door de
hydraulische lift vervangen, terwijl
deze op haar beurt door de elektrische
lift werd opgevolgd, terwijl de rol
trap, eigenlijk gebouwd op hetzelfde
principe als de lift, later het geheel
completeerde.
(Nadruk verboden)
Ger. Kerk te Wissekerke
Zondag 5 februari, 10 uur, ds. A. C.
Kersten van Bodegraven bevestiging cand.
M. C. Kersten, 's avonds 6 uur intrede
ds. M. C. Kersten.
Hervormde Kerk te Wissekerke
5 februari 10 uur ds. van Schuppen en
2.30 uur bed. van de H. doop, ds. Boonstra