ïwE@IL Wat gebeurt er met de arbeiders aan het delta-plan Elke tand een forillant Tweede blad van het Noord-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad d.d. 29 oktober 1955, no. 2753 „Vriendenkring Radio Luxemburg" De spoktrein komt! )doUzsondenvijs 90 jaar Een mooie brief Loop naar de maan Leidingwafery^^ voor en.... zac/vt gemaakt met Henco óók Meaa£waswater Uit de nog sporadisch in de kranten opduikende berichten over het drie-eilan- den-plan en het delta-plan, kan men toch al reeds de conclusie trekken, dat er zij het binnenskamers hard aan ge werkt wordt. Wanneer men de hardnek kig terugkerende geruchten geloven mag, zal volgend voorjaar de eerste spade voor dit gigantisch plan in de grond gestoken worden. Doch hoe het ook zijeenmaal zal er een begin gemaakt worden. In deze eeuw van de techniek zal een ontzaglijke hoeveelheid werk verzet wor den door allerlei machinesdraglines, bull dozers enz. Doch al deze machines vra gen bedienend personeel. Naast deze „ge schoolde" arbeiders zal dit reusachtige karwei ook een enorm aantal „onge schoolde" arbeiders vragen, die met schop en kruiwagen of op andere wijze het hunne er toe bij zullen dragen dit plan te verwezenlijken. Het staat als een paal boven water, dat al deze arbeiders niet geleverd kun nen worden door de streek, waar het plan wordt uitgevoerd, zodat men dus deze geschoolde en ongeschoolde arbei ders uit geheel Nederland aan zal moeten trekken. Noord- en Zuid-Beveland, Wal cheren en Schouwen-Duiveland kunnen nimmer dit arbeidersarsenaal ter beschik king stellen. En zelfs al ware dit het ge val, dan nog zouden de moeilijkheden van het onderbrengen dezer werkers niet te ontlopen zijn. Nu echter, met de aanwerving van deze krachten uit alle provincies, is de vraag, waar men deze arbeiders moet huisvesten, nóg nijpender geworden. De uitvoering van dit drie-eilanden plan en het delta-plan biedt een groot aantal jaren aan honderden, later mis schien aan enige duizenden, volop werk. Vaak zal deze arbeid het uiterste aan lichamelijke en physieke kracht vergen, waarbij nog komt, dat deze zee-werken aan tij gebonden zijn en dus ook nacht arbeid te wachten staat. Voor vele uitvoeders, geschoolde en ongeschoolde arbeiders zal dit heus niet het eerste karwei zijn waarbij zij hun krachten met de zee en de klei meten. Voor honderden anderen zal het dit ech ter wel zijn. Wij, Nederlanders, staan door de ge hele wereld bekend om ons huiselijk le ven. Dit wil niet zeggen, dat wij niet eens graag een „uitje" hebben of dat wij zó honkvast zijn, maar het wil wél zeg gen, dat wij het geluk en de gezelligheid in ons gezin zoekenbij moeder de vrouw en bij de kinderen. De Wieringermeer, de Afsluitdijk, de Noord-Oost-polder, om er maar enige te noemen, waren ook grote werken, waar bij duizenden arbeiders van heinde en verre waren ingeschakeld. Zij echter wa ren voor het merendeel plaatselijk in ba rakken of zelfs in barakkenkampen on dergebracht. Het lijdt geen twijfel dat het leven in zulk een „mannenmaatschappij" van de arbeider, gehuwden zowel als on- gehuwden, véél meer vraagt ook van de achtergebleven vrouwen dan in normale omstandigheden het geval zou zijn. De goede verzorging ontbreekt ten ene male. Het kardinale punt is echter: de gezinnen worden uiteen gerukt, met alle gevaren daaraan verbonden. Zelfs wanneer het mogelijk was van het leed, de eenzaamheid, de scheiding, het gevaar, statistieken aan te leggen, dan zouden deze droge cijfers bij lange na niet kun- vertellen wat de uiteenrukking van een gezin voor de maatschappij betekent. Dit gevaar móét en kan worden af gewenteld. Wij zien de oplossing van dit probleem in het bouwen door het rijk van semi-permanente woningen in de on middellijke nabijheid van het uit te voe ren project of in de plaatsen, die het dichtst daarbij gelegen zijn. De arbeiders, die voor verscheidene jaren daar in de buurt werk hebben, kunnen dan hun ge zinnen over laten komen, zoals ook in het gewone leven de man een huis zoekt voor hem en zijn gezin in de plaats waar hij zijn „werk" heeft. En het bouwen van deze huizen be taalt zichzelf. Het moeten degelijke en goed bewoonbare huizen zijn, zonder dat men direct in luxe vervalt. Men kan een bescheiden huur vragen en een groot ge deelte van het nog ontbrekende vloeit terug uit het niet behoeven te betalen van reiskosten en de hogere arbeidspres tatie door het wegvallen van reisdagen. Wanneer dan nog bovendien het bouwen van deze „dorpen" in overleg met de be trokken gemeenten geschiedt, is de mo gelijkheid niet uitgesloten dat de gemeen te deze, na beëindiging van het werk, over kan nemen om deze woningen, dan in samenwerking met de plaatselijke V.V.V.'s, aan de vacantiegangers ter be schikking te stellen, om het door deze werken vrijkomende grote recreatiegebied productief te maken. Wij hopen dat rijk en gemeenten el kaar in deze zullen vinden en verstaan, tot zegen van de arbeiders en hun ge zinnen. Hun werken voor onze veiligheid mag niet ten koste gaan van hun huise lijk leven en geluk. COOMANS vo&t inn tcitweltvot COLLECTEN De collecte voor de reclasseringsdag te Geersdijk gehouden heeft f 25.86 opge bracht en voor de P.I.T. f 21.62. Bonte avond door Het tourneegezelschap van de „Vrien denkring Radio Luxemburg" komt heden avond in „De Stadswijnkelder" te Kort- gene met een volledig radioprogramma van bekende medewerkers, met de revue onder de veelzeggende titel„Als ge maar leut het", waaraan o.a. medewerken, „De Lachbrekers", humoristen, „De Ragtimers" mondorgelvirtuozen, „The Honolulu Ha- waians" en vele anderen. Het uitgebreide radioprogramma met zijn vele medewerkers biedt u ongetwij feld een avond van amusant, waarop u nog lang met vreugde zult terugzien. Wie regelmatig naar radio Luxemburg luistert, zal ook deze avond niet willen missen. De voornaamste toneelvereniging K.B.T. uit Breda, geeft zaterdag 5 november, om 7.30 uur precies, een opvoering van het uit 3 bedrijven bestaande toneelspel „De Spooktrein", een thriller van Arnold Rid- leij, waaraan 16 acteurs en actrices deel nemen, onder regie van W. van Dongen. Men zal dit toneelstuk, wat zeer boei end en sensationeel is, onder hoogspan ning willen blijven volgen. Om de spanning in dit spel niet te on derbreken, wordt, zodra het doek geopend is, geen toegang meer verleend. Op 25 mei 1956 hoopt de vereniging „Volksonderwijs" haar 90-jarig bestaan te vieren. Dit jubileum zal niet ongemerkt voorbij gaan en overal in den lande is men thans druk doende om dit feest lui sterrijk te vieren. Volksonderwijs is de vereniging die op de bres staat voor de openbare school. Alom bekend is haar devies„Onverdeeld naar de openbare school". Vaak wordt beweerd, dat achter de gedachte van de openbare school geen beginsel zou staan. Zij, die dit beweren, kennen de beginse len van de openbare school niet, of pra ten tegen beter weten in. De openbare school is geen partijschool, zij is niet gebonden aan enige bepaalde kerk of richting, zij is symbool van de nationale eenheid, zij voedt de haar toe vertrouwde kinderen in verzoenende en liefdevolle geest opzij voedt op tot alle christelijke en maatschappelijke deugden. De openbare school brengt de christe lijke beginselen in praktijk: Leeft in vrede met elkander Weest verdraagzaam Hebt uw naasten lief als u zeiven Volksonderwijs staat achter de open bare school en dus achter haar beginselen en dat zelfde, zo vaak verguisde Volks onderwijs, bestaat 25 mei 1956, 90 jaar. Natuurlijk behoren bij een jubileum als dit enkele geschenken. De leden van Volks onderwijs hebben zich als doel gesteld, dat hun vereniging bij haar jubileum min stens 150.000 leden zal tellen en dat er een bedrag van f 250.000 bij elkaar ge bracht zal worden, een bedrag waaraan het hoofdbestuur een passende bestem ming zal geven. Op Noord-Beveland zullen de afdelin gen Colijnsplaat en Wissekerke in de week van 31 oktober tot en met 5 november met intekenlijsten op pad gaan, teneinde de noordbevelandse leden van Volkson derwijs in de gelegenheid te stellen hun bijdrage te offeren. Het is voor een groot doelde open bare school. Een mooie brief, dat kan een brief zijn met goed nieuws. Maar we kunnen niet allemaal alleen maar brieven met goed nieuws schrijven Een mooie brief kunt u ook van een kind krijgen, die met het puntje van de tong uit de mond zijn hanepoten met primitieve, goed bedoelde, dikwijls ontroerende, tekeningetjes versiert. Maar: we zijn de kinderschoenen ontwassen Toch kunt u ook een mooie brief schrijven, met heel weinig moeite. Dat is een brief met een kerstzegel voor de tu berculosebestrijding er achter op. Het ontwerp is van D. van Gelder uit Veere de kunstenaar, die ook verschillende van onze zomerzegels ontwierp en wiens postzegelontwerpen voor de Verenigde Naties werden bekroond. Maar niet daarom alleen is een brief met een kerstzegel mooi. Zo'n kerstzegel kost drie cent. En dat geld is bestemd voor de tuberculose-bestrijding in uw ei gen provincie, alsmede voor de nazorg van genezen patiënten. Tuberculose-bestrijding is nog steeds hard noodzakelijk. We zijn op de goede wegde sterfte is, na de oorlog, aanzien lijk afgenomen. Maar nog elk uur van elke dag en elke nacht komt er een nieu we t.b.c.-patiënt. Meer dan 10.000 in het afgelopen jaar. Koopt die kerstzegelsKoopt een boek je van 100 voor drie gulden of koopt er enkele voor slechts 3 cent per stuk. U kunt ze krijgen bij de kruisverenigingen in uw woonplaats, bij de wijkverpleeg sters en bij de Provinciale Zeeuwse Ver eniging tot bestrijding der t.b.c., Wilhel- minastraat 9 te Goes. Het is voor u zo'n kleine moeite en zo'n kleine uitgave. Maar voor de volks gezondheid in ons land en in uw eigen woonplaats van zo grote betekenis. Schrijf daarom steeds mooie brieven. Brieven met kerstzegels 1 Een „vriendelijke" wens in cijfers Hebt u er wel eens over nagedacht wat ons te wachten staat als we werden ge doemd de verwensing, Ach, loop naar de maan!" te ondergaan? Met enige cijfers en heel veel fantasie kunnen wij het ons voorstellen. Die fan tasie is dringend nodig, want zij moet ons de 385.000 km lange weg door de ruimte heen plaveien, naar de vazal onzer pla neet. We gaan dan maar op pad in norma le wandelpas-„snelheid", vijf kilometer per uur en spreken af niet langer dan twaalf uur per dag te lopen. Trouwens: dit eist al het uiterste van ons uithoudingsver mogen. We verwijderen ons dus met 60 kilometer per dag van de aarde en na deren de maan jaarlijks met 21.900 kilo meter. Toch al een aardige wandelinq In hetzelfde tempo gaande, zouden we binnen twee jaar om de aarde kunnen wandelen. Maar de maanreis eist méér tijd, namelijk en schrikt u niet, zeventien jaar, 211 dagen en 16 uur. Als we dan als troost voor dit karwei een jaar vacantie mogen nemen, temidden van de grillige maankraters, zijn we dus na 36 jaar, 57 dagen en 8 uur weer thuis. Duizenden kilo's eten, We kunnen uiteraard niet zonder eten, die ruim 36 jaar. In ons reisplan is hier mee rekening gehouden. Ons is een vrij stevig, zij het sober dagrantsoen toebe deeld één kg brood, één kg aardappels, twee ons vlees, anderhalf ons margarine, één liter water, één ons gecondenseerde melk in blik, één ons kaas, een half pond groente en één ons chocolade. We hebben ieder een enorme rugzak nodig om alles te bergen, want we moe ten per persoon meeslepen een 16.496 broden van 800 gram, 13.200 kilo aard appels, 2640 kilo vlees (ongeveer zes uit gebeende koeien), 1980 kilo margarine, 13.200 liter water, 1320 kilo geconden seerde melk (het blik nog niet eens mee gerekend), 3300 kilo groente en 1320 ki lo chocolade. Gruwelijk koud. Dan de kleding want het zal drommels koud zijn onderweg, dwars door de he melruimte, waar de temperatuur (als we tenminste van temperatuur mogen spre ken) vrijwel zeker het zogenaamde abso lute nulpunt, 273 graden Celsius onder nul, zal naderen. Henco is gezuiverde en sterk geconcentreerde soda; U behoeft er dus veel minder van te ge bruiken. Henco bevat V.B.S. (Vezel Bescher mende Stoffen). Prettig is ook, dat U in Henco Uw bonte goed wèl mag voorweken. Henco- soda kunt U overal voor gebruiken waar U gewone soda voor neemt. I product

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1955 | | pagina 3