Een dag op stap met de WEGENWACHT Een chaos van maten is niet thuis zaterdag IA aug. 1955 loodgietersinventaris het woon- en winkel huis met erf het woonhuis met erf het woonhuis met erf het erf 79.80 a. bouwland EEN AVONTUURLIJKE REIS JL* AJJU. J. L. J. Bruynzeel publiek verkopen Meer dan 150 gele rijders werken reeds als pechbestrijders (Van onze speciale verslaggever) ERGENS IN NEDERLAND (P.A.) Rustig met de ene arm op het portier raampje leunend rijdt de handelsreiziger in zijn auto. De auto is nog pas nieuw en de motor ronkt in snelle vaart een groot aantal kilometers onder zich weg. De bestuurder kijkt op zijn hor loge en rekent met een glimlach uit, dat hij over een kwartier op de plaats van bestemming kan zijn. Hij had ech ter buiten het pechduiveltje gerekend. - Plotseling treft een storend geluid zijn oor. Nog even luistert hij of hij zich niet vergist heeft, maar dan remt hij met een krachtige ruk, stapt naar bui ten en gooit de motorkap open om te kijken wat er hapert. Hij prutst even, maar ziet dadelijk, dat hij het zonder hulp niet verhelpen kan. Een geel motorzijspan stopt vlak achter hem, een korte groet aan de pet en direct klinkt de vraag: „Wat scheelt er aan mijnheer?" Een korte uitleg volgt, de motor wordt nog eens gestart en prompt wijst de wegenwachter het defect aan. Het kan ter plaatse niet verholpen worden. Er volgt even een klein overleg, de wegenwachter stapt naar de andere zijde van^de weg, houdt een auto aan en de handelsreiziger stapt vergenoegd in, met de weten schap dat hij toch nog zonder veel op onthoud op zijn bestemming zal komen. Deze dingen behoren tot de dagelijks voorkomende ongevallen en een uurtje of wat later ziet men dan dat de auto door een sleper wordt opgehaald om in de garage te worden nagekeken. Deze en talrijke andere gevallen zijn het, die maken, dat de weggebruiker de Wegenwacht gaat beschouwen als een deel van zichzelf. Bovenstaand geval beleefden wij, toen wij, daartoe door de ANWB in staat gesteld, een dag lang met de wegenwacht-instruc teur, de heer Dijkhuis, een tocht maak ten en op onze route verschillende pechvogels aan de kant van de weg zagen staan. In de loop van de morgen brachten wij eerst een bezoek aan de Wegèn- wachtschool in Den Haag, waar wij een zeer deskundige uiteenzetting kregen van de heer Van Leeuwen, ,de directeur van de Wegenwacht, hoe de opleiding van zo'n -wegenwachter nu eigenlijk ge schiedt. Want de mening, dat een eerste klas monteur bij de Wegenwacht wordt aangenomen, maar direct het uniform aankrijgt en de weg wordt opgestuurd is beslist onjuist- -De Wegenwacht is een instelling- die een zo snel en doel treffend mogelijke hulp aan de pech vogels van de weg wil verlenen en daarom is een gedegen opleiding die weliswaar slechts drie weken duurt van het grootste belang. „Het is vermakelijk, te zien", zo verklaarde ons de instructeur Dijkhuis, „hoe sommige sollicitanten, die reeds een zeer lange praktijk als auto-mon teur achter de rug hebben en menen veel van het autovak af te weten, op de cursus pas beseffen welk een be droevend beetje zij eigenlijk nog .maar 75 Het duurde toen niet zo lang meer of ze kwamen in Harlingen. „We zullen maar proberen een bed te vinden" zei Frits. „Wilde je weer in een hotel?" vroeg Johnny. „Nou. dat is wel erg duur hè", weifelde Frits. „Maar ik geloof dat er hier een jeugdherberg is. Zullen we daar heen gaan?" Johnny vond het uitstekend. Bij de jeugdherberg was het een drukte van belang. Er waren tientallen trekkers. Een speelde op zijn gitaar en zong er een heleboel liedjes bij. Frits en Johnny von den het erg gezellig en zongen dapper mee. Eigenlijk was het hier veel leuker dan in het hotel 1 beheersen". Wij brachten een bezoek aan het les lokaal, waar de aspirant-wegenwach ten hun opleiding werd gegeven. Een ontelbaar aantal onderdelen van ver schillende soorten en maten lag daar uitgestald, enkele kostbare electrische installaties, de motoren van motorrij wiel en de auto. Hier leren de wegen wachten ook zij die reeds langer in dienst zijn halen hun kennis op de theoretische kant van het vak. Boven dien moeten zij beschikken over het diploma EHBO, initiatief kunnen ne men en het verkeer kunnen leiden bij ernstige opstoppingen of ongevallen. Zij moeten persoonlijkheid bezitten en kunnen omgaan met mensen van aller lei slag, van diplomaat tot gewone arbeider. De Wegenwacht als organisatie. Het geel is de kenmerkende kleur van de Wegenwacht, want zelfs bij regenachtig weer draagt de Wegen wacht een gele regenjas. De motoren en de inspectie-autootjes worden in de werkplaats, waar ook de afdeling spui- terij is gevestigd, gereviseerd en op hun betrouwbaarheid gecontroleerd. Daar staat ook de instructie-motor met dub bele bediening, een ingenieus apparaat, dat voor de instructeur een waarborg is tegen ongelukken, zodat hij niet zo als vroeger met angst en beven in het zijspan plaats neemt. Sinds april 1946 patrouilleren de we genwachten over Nederlands wegen. De eerste zeven „ridders van de weg" wor den nu terzijde gestaan door een leger van 150 man. Het traject, dat nog steeds uitgroeit, heeft een lengte van 2500 kilometer en sluit aan op de wegen waar ook de Wegenwacht in het buitenland patrouilleert. De wegenwach ters, die dagelijks van half negen tot half zes en op drukke trajecten tot tien uur 's avonds, de zogenaamde a- vonddienst, op de weg zijn, hebben reeds aan ontelbaar velen hun hulp verleend. Ieder lid (en het aantal loopt thans tegen de 200.000) heeft recht op gratis hulp en dit aantal groeit nog dagelijks. Niet-leden worden niet ge holpen, tenzij het invaliden of buiten lander zijn, waarvoor de Nederlanders, die in het buitenland zijn, ook door de buitenlandse wegenwachten worden ge holpen. Vermakelijk is het geval van de ne- derlandse autobestuurder, wiens auto op het veer van Denemarken naar Zwe den defect raakte en die verzuchtte: „Was nu de Wegenwacht maar hier". Hij had het nog maar nauwelijks ge zegd, of een nederlandse wegenwachter bood hem zijn diensten aan, want toe vallig was hij op propagandatocht naar Zweden en de pechvogel moet wel een verbaasd gezicht hebben gehad, toen de helper in de nood zo maar uit de lucht kwam vallen. „Heb je een giro-envelop voor me?" Vele mensen, die er vaak niet bij stil staan dat het lidmaatschap zoveel 76 Maar het was toch werkelijk heerlijk toen ze in bed lagen. Frits kroop in het onderste bed en Johnny ging in het bed dat daarboven getimmerd was. Het was eerst nogal rumoerig in de zaal, want er stonden veel meer bedden. En ook Frits en Johnny waren nog een poosje aan het gekheid maken. Maar tenslotte werd het toch stil. Ze dachten aan alles wat ze al hadden beleefd en aan alles wat nou nog zou komen. Johnny sliep het eerst. Hij snurkte een beetje en Frits die al in een halve dommel lag, dacht eerst dat het een vliegtuig boven hem was. Maar toen viel hij ook in slaap. voordelen oplevert, terwijl de jaar contributie van tien gulden practisch van geen betekenis is, geven zich vaak onderweg aan de Wegenwacht op. Zij betalen direct hun tientje aan de We genwacht en worden meteen met de meeste voorkomendheid geholpen: een motorstoornis is veelal gauw gevonden de wegenwachters ruiken als het ware, waar het foutje zit een bandje wordt snel en deskundig verwisseld of een telegram ojf telefoontje wordt doorgegeven op een van de vele vlaste telejfoonadressen langs de weg. Bovendien beschikken de gele rijders over vele kleine zaken, die de haastige automobilist vergeten kan zijn: giro enveloppen, aanvraagformulieren voor grensdocumenten, kaarten en gidsenma- teriaal en allerlei uitgaven van de ANWB, die vooral in het toeristisch seizoen van groot belang zijn voor 'de buitenlanders. Daarvoor kwamen reeds talrijke dankbetuigingen binnen, die re gelmatig in De Buitenband, het orgaan van de Wegenwacht, worden afgedrukt. Bromfiets reed achteruit. Dat de Wegenwacht niet voor niets op de weg rondtoert, bleek al dadelijk, toen wij de grote weg van Den Haag naar Amsterdam bereikten en na nau welijks twee minuten rijden een wegen wachter een jongedame met een brom fiets, die alleen maar achteruit wilde rijden, zagen helpen. Het euvel was spoedig verholpen, een grapje tegen de dame, een bedankje en daar ging het weer als vanouds. Enige minuten later een grote vracht wagen langs de weg, beladen met 14 ton tegels. Aan de linkerzijde was het wiel er af gelopen. Het huppelde dood gemoedereerd voor de wagen uit. De zaak was ernstig verwrongen en we genwachter Wigman kon hier niets doen, maar bleef in de buurt om, zo dra er nieuwe wielen kwamen, ze er even op te zetten. Wij hoerden over de koelbloedigheid van wegenwachter Pals, die met gevaar voor eigen body een echtpaar uit een auto haalde, die in het water wras gereden. Wij spra ken met inspecteur Van Rees, die in zijn snel wagentje het rayon inspec teerde en de wegenwachten aan het nodige materiaal hielp. Wij beleefden het vermakelijke voor val van een amsterdams echtpaar, dat panne had met de bromfiets en de we genwacht aanhield. De man, Willem, was geen lid, waarover de vrouw, Mien, erg verbolgen bleek, omdat de wegenwacht hen dan niet zou helpen. Zestien jaren lang zwoegden de franse geleerden ten tijde van derevolutie om een nieuwe eenheid van maat uit te re kenen, die over de gehele wereld door alle mensen zou kunnen worden aanvaard. Een maat, gebaseerd op de afmetingen van moeder aarde zelf en wel precies het veertigmiljoenste deel van haar omtrek langs de meridiaan van Parijs. Maar ofschoon de berekeningen en de controle met de grootste nauwkeurigheid werden uitgevoerd en een platina-iridium standaardmeter vervaardigd werd, welke onder hoede is gesteld van een interna tionale commissie, moest sindsdien blijken, dat er toch een fout in de becijfering is geslopen en de meter in feite te kort is Van 20 nederlandse voeten. U weet het, de chaos was groot. Vóór de idee van een standaardmaat was ge opperd, scharrelde men in elk land, ja vrijwel in elke handelsplaats van enig be lang, met eigen maten en gewichten. Wij kennen nog de amsterdamse en de rijn- landse voet. Er bestonden er destijds meer: de blooi- se, de drentse, de gelderse, de gooise, de graftse of schermerhornse, de groningse, de hondsbosse en rijpse, de lekkendijkse, de mönkemaat, de nijmeegse, de oostwol- der en termuntense, de puttense en sal- landse, de schouwse, de stichtse, de texel- se, de zuidbroekse en de wols of Over ijsselse voet, allen variërend tussen de 0,23546 en de 0,4676 m. Dat was alleen de voet en alleen in ons land. Het behoeft geen betoog, dat de zakenlieden van enkele eeuwen gele den wel eens de kluts kwijt raakten als ze goederen uit een andere plaats of uit het buitenland betrokken. Want ook met de duimen en de ellen, de roeden, de mij len, vamen, schepels, gemets, bunders, mor gens, pondematen, tonnen, lasten, maat jes, oxhoofden, centenaars, wichtjes, lo- Toen Willem eindelijk zo ver gekregen was, dat hij zich zij het met veel tegenzin opgaf en de storing ver holpen was, stapte het echtpaar weer op, om even later weer in de berm langs de weg te zitten, waarop de ver baasde Mien uitriep: „Willem, je wil de geen lid van de Wegenwacht wor den, maar je kan nog geen eens een brómfiets berijden ook". Weldra door geheel Europa. Hei ligt in de bedoeling te komen tot een geheel europees net van wegen wachten, zodat iedere pechvogel, waar hij ook is, op de snelle service van de Wegenwacht k^n rekenen. Daartoe bestaat een inteii® f internationaal con tact tussen de diverse Wegenwacht organisaties over de gehele wereld, op dat de Wegenwacht zoveel mogelijk op dezelfde leest geschoeid blijft. In hun enigszins lange zijspan voeren zij ook practisch allemaal hetzelfde mee. In de voorpunt van het zijspan staat de EHBO-verbandkist om zonodig di rect eerste hulp te kunnen verlenen. Daarachter zien wij de diverse sleutels en schroevendraaiers, allemaal met een vaste plaats. In de achterste punt ont waren 'we de benzine en het water en het dagrapport van de wegenwach ter, waarop de tijd, die hij op de ^veg verblijft, wordt verantwoord. Bovendien voert hij een aantal vlaggen met zich mede om bepaalde weggedeelten af te zetten, een brandblusapparaat, het HO- STOP-sein, waarschuwingsborden, een rode lamp en langs kanalen en vaar ten een reddingslijn, die reeds dikwijls goede diensten heeft bewezen Vraag nu eens aan een wegenwacht of dat baantje in weer en wind hem wel bevalt en of hij niet van betrek king zou willen veranderen. Hij zal u vertellen van zijn collega, die chef- monteur werd in een garage, maar na drie maanden weer graag terugkwam en van zijn collega, die emigreerde naar Canada, maar na zes maanden reeds aan zijn voormalige baas schreef of hij nog eens mocht aankloppen als hij terug kwam. En hij antwoordt: „Mijnheer, ik zou niet anders willen. Niet alleen kom ik met veel mensen in aanraking, maar bovendien hebben wij nog eens afwisseling en variatie, die wij ergens anders gauw zouden mis sen". (Nadruk verboden). Zondagdienst artsen. Zondag a.s. doen dienst dr Janssen en dokter Bruynzeel. den enzovoort was het zo gesteld. Ja, in de zeventiende eeuw stelde een franse sterrenkundige al eens voor om een internationale eenheid te baseren op de lengte van een slinger, die in één se conde een halve baan zou beschrijven. Hij wilde dus een eenheid van ruimte kop pelen aan de tijd. Maar deze Jean Piccard vond geen enkele regering achter zich en men vergat zijn ideeën. Fout van 856 m. De franse revolutie, die meer ingrijpen de hervormingen meebracht en een om wenteling veroorzaakte op velerlei gebied, bleek een gunstige gelegenheid voor de invoering van de standaardisatie. De na tionale vergadering benoemde spoedig een commissie en zestien jaren werkte deze aan de berekening van onze meter. Men mocht verwachten, dat er dus nauwge zet gerekend en nagerekend is De lengte van onze meter berust op graadmetingen, welke van 1792 tot 1808 verricht zijn tussen Duinkerken en Mont Jany (Barcelona). De Fransen waren vol ledig overtuigd, dat hun nieuwe eenheid van lengte precies het tienmiljoenste deel van de meridiaankwadrant van Parijs was en dus het veertigmiljoenste deel van de aardomtrek. O, bittere ironie, dat juist een Duitser moest ontdekken, dat het meri diaankwadrant van Parijs 856 meter lan ger is dan de geleerden meenden. Deze sterrenkundige, Bessel, heeft dezelfde be rekeningen nog eens uitgevoerd en kwam tot de conclusie, dat de „ideale meter" 0,09 mm langer behoort te zijn. Het is slechts een klein verschil. Maar het gevolg is geweest, dat nationale een heid kon worden aanvaard. En zo leven we heden ten dage nog in een chaos van nationale stelsels en tradities. Slechts een minderheid erkent de meter. Een meter, die te kort is! (Nadruk verboden). EXAMEN Geslaagd voor coupeuse, mej. C. de Looff, Wissekerke, leerlinge van mej. K. Wolse, Kortgene. Voor de vele blijken van be langstelling, voor en bij ons hu welijk ondervonden, zeggen wij, mede namens onze ouders, har telijk dank. Een bijzonder woord van dank aan heren autobezitters, voor hun bereidwilligheid. J. Clement. P. J. Clement- Schroevers. Kats, augustus 1955. „Hoe is Itmogelijk. Die VèGë- geldzegels hebben van mijn vrouw een gelukkige huisvrouw ge maakt!" Arts van vrijdag 12 tot vrijdag 26 augustus. Dokter V. 'tHart neemt de prac- tijk waar en houdt spreekuur te Wissekerke van 1 2 uur op maandag 15, woensdag 17, vrij dag 19, maandag 22, woensdag 24 en vrijdag 26 augustus. Notaris J. J. W. Klop te Kort gene zal op ten verzoeke van de erven van dhr. W. J. Steendam a. nam. 2 uur aan de Irenestraat 38 te Colijnsplaat de w.o. bankschroeven, sokketangen, ijzerzagen, boormachine, hand boormachine, zetbank, kraal- bank, aanbeeld, snij-ijzers, scha ren, hamers, bouten, zink, lood, enz., voorts winkelinventaris w.o. emaillewaren, potten, pan nen enz. b. Onmiddellijk na afloop van de ze verkoop in hotel ,,De Patrijs" te Colijnsplaat le aan de Irenestraat 38 te Colijns plaat, groot 1.12 a. 2e aan de Havelaarstraat 52 aldaar, groot 0.83 a. 3e aan de Ringweg 7 aldaar, groot 1.85 a. aan de Kruisstraat aldaar, groot 0.30 a. 5e nabij de Klaverweg in de Oud Noord-Bevelandpolder aldaar. Aanvaarding bij de betaling, perc. 1, 2, 3 en 5 onverhuurd en onverpacht, perc. 3 in genot van huur. Betaling onroerend goed bin nen 1 mnd. na de veiling, roerend goed 3 mnd. crediet. Bezichtiging gebouwen zater dag 6 aug. a.s. 3-4 uur, zich te vervoegen bij dhr. J. J. Steen- dam, Voorstr. 65, Colijnsplaat. De meter bracht geen uitkomst, want hij is te kort

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1955 | | pagina 2