NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Hoe zit dat
Raadsvergadering Wissekerke
r
Geen badtas enz.?
0. Scherp - Parhimeriehandel - Kortgene
IVOROL: De Tandpasta van standing
.J
met de
scooter?
BIJ EXAMENS
Tandarts
Krommenhoek
spreekuur te Kamperland
in gebouw „Renata"
No 2734
Zaterdag 18 juni 1955
58e jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissekerke, Tel. no 308, Giro 32622
Abonnementsprijs I 2.00 per jaar Franco per post I 3.50 Advertenties 6 cent per mm
In de j.l. vrijdag 3 juni gehouden
openbare raadsvergadering was met
kennisgeving afwezig het lid J. M.
Filius. Voorzitter was de wnd. burge
meester J. van Halst. De gemeente
ontvanger Van Hekken fungeerde als
secretaris, daar door ziekte Van der
Heijde niet aanwezig kon zijn.
De notulen van de vorige vergade
ring werden onveranderd goedgekeurd.
Verschillende brandweerrapporten
van Wissekerke en Kamperland waren
binnengekomen. De voorzitter deelde
mede, dat niemand gebruik heeft ge
maakt van de door de minister gestel
de mogelijkheid tot financiering van
de woningbouw. Enige verslagen van
de schoolartsendienst werden voorge
lezen. Naar aanleiding van een brief
van de P.Z.E.M. over de electrificatie
in de Heer Janszpolder, werd door
het lid Bustraan gevraagd of de niet-
electrificatie van die polder wel bil
lijk was en of daar door b. en w.
niets meer aan te doen zou zijn. De
voorzitter zeide, de gevraagde garan
tiesom is voor de bewoners veel en
veel te hoog. Was destijds de regeling
inet de P.Z.E.M. ingekleed als thans
de regeling met de Waterleidingmaat
schappij, het gehele eiland zou reeds
lang geëlectrificeerd zijn geweest.
Van melkhandel Van der Moere te
Kamperland was een verzoek ingeko
men des zondagsmorgens melk te mo
gen verkopen. B. en w. stellen hierop
de raad voor, het besluit te nemen,
de melkverkopers in deze gemeente
vergunning te verlenen tot verkoop
van melk op de zondagen, des morgens
tusjsen 8 en 9 uur. Met de stem van
het lid Bustraan tegen, werd hiertoe
besloten. Bustraan achtte deze onthef
fing niet noodzakelijk, de mensen kun
nen tevoren flessenmelk in voorraad
nemen.
Met de stem van Bustraan tegen
werd besloten aan het chr. leesgezel
schap „De Vriendenkring" te Kam
perland een jaarlijkse subsidie te ver
lenen van f 25.Met dezelfde stem
tegen werd aan het Pijpercorps „Ni-
coleen" te Kamperland een jaarlijkse
subsidie verleend van f 100.Het lid
Bustraan was tegen bovenstaande sub
sidies, omdat er naar zijn mening voor
alles en nog wat subsidie gevraagd
wordt; een ieder moet zijn eigen boon
tjes maar doppen.
Met algemene stemmen werd aan de
Stichting 194045 een jubileumgave
voor eenmaal verleend van f 100.
Tot lid van het Burgerlijk Armbe
stuur werd bij tweede stemming be
noemd de heer P. J. de Putter. Te-
gencandidaat was de heer J. M. Filius.
Deze benoeming was nodig, daar het
zittende lid J. G. Kramer als zodanig
had bedankt. De voorzitter memoreer
de, dat het lid Kramer reeds 29 jaar
lang deel uitmaakt van dat bestuur en
dat hij hem daarvoor, vanaf deze
plaats, hartelijk dankt, hem tevens
voor het verdere leven het allerbeste
toewenst.
In de begroting 1954 werden enige
administratieve wijzigingen aangebracht.
De vergoeding voor de exploitatie
kosten over 1954 van de bijzondere
scholen en het bedrag der voor ver
goeding in aanmerking komende kos
ten werd z.h.s. vastgesteld.
Per 1 januari 1954 werden de pen
sioengrondslagen van de heren J. J.
van der Maas als ambtenaar van de
burgerlijke stand, N. D. van der Heij
de als secretaris en G. van Hekken
als ambtenaar van de burgerlijke stand
en als gemeente-ontvanger vastgesteld.
Besloten werd op het pensioen van
de wed. H. Minderhoud een toeslag te
verlenen van 40 pet.
Ten behoeve van de winkelactie te
Kamperland werd z.h.s. ontheffing van
het sluitingsuur der winkels verleend
tot des avonds 9 uur in het tijdvak
van 20 t.e.|m. 25 juni en van 27
juni t.ejni. 2 juli a.s
De benodigde gelden werden be
schikbaar gesteld aan de geref. school
te Kamperland tot het aanschaffen van
twee nieuwe hetelucht-kachels.
De leden der commissie van beheer
voor de schoolartsendienst werden op
voorstel van de voorzitter allen bij
acclamatie herbenoemd. Voor ons ei
land heeft daarin zitting de burge
meester van Kortgene.
Een nieuwe brandweerverordening
werd vastgesteld.
Aan de heren G. M. F. Bom en J.
van Halst werd ontheffing verleend
van hondenbelasting.
Z.h.s. werd besloten tot het aan
gaan van een geldlening van f 99.990.-,
af te lossen in 40 jaar. Deze geldle
ning is o.m'. bestemd voor de bouw
van de chr. Ulo-school en zal aan
gegaan worden bij de Bond van Ned.
Gemeenten.
Voor de op 30 juni a.s. te Wisse
kerke te houden school-sportdag werd,
met de stem van de heer Bustraan te
gen, een subsidie verleend van f 50.-.
COOMANS
vaat Jjijn tmweviooJi
Bij de rondvraag informeerde het
lid Westerweele of er al rapporten be
kend waren van de Planologische
Dienst en het ETI over de haven te
Kamperland. De voorzitter zeide, dat
vele van die rapporten geheim zijn,
maar wel kon hij zeggen: de haven
van Kamperland blijft. Deze haven
bleek bij onderzoek evenyeel te ver
werken als alle andere havens van
het eiland tezamen. Volgens de laatste
berichten zou de dam tot ons eiland
en Walcheren komen te liggen rich
ting Vrouwenpolder-Onrustpolder. De
ze dam zou voorzien worden van een
brede verkeersweg. De voorzitter heeft
horen zeggen, dat de tweede dam, bij
Vecre, niet meer op het programma
staat. Mocht hij omtrent diverse plan
nen iets naders te weten komen, hij
zal de raad daarmede tijdig in kennis
stellen.
Het lid Westerweele vroeg of er
reeds een regeling was getroffen voor
die mensen, waarvoor de betaling van
de aanleg van de waterleiding be
zwaarlijk is. De voorzitter antwoord
de, dat er nog geen regeling getrof
fen kan worden, eerst moeten de on
kosten bekend zijn. Van betaling kun
nen zeker vrijgesteld worden de krot
woningen en (krot)woningen van oude
mensen. Op de vraag van het lid Bus
traan, wanneer de mensen te Kamper
land water zullen krijgen, antwoordde
wethouder Leendertse, dat dit in de
loop van volgende week zal zijn. Dat
er overal nog niet voldoende druk op
de leiding staat, komt doordat het sta
tion aan de Langeweg te Colijnsplaat
nog niet gereed is. Dit station is de
nog ontbrekende schakel in het buizen
net, het is een soort distributiekantoor.
Het lid Dingemanse vestigde de aan
dacht van b. en W. op de zeer slechte
toegangsweg naar het torenuurwerk te
Geersdijk. Volgens hem' is het een won
der dat de oude klokkenist Kabboord
er nooit eens afgevallen is. Meerdere
malen heeft hij over deze wantoestand
met de opzichter gesproken, maar al
les blijft zoals het is. Hij hoopte nu
maar, dat b. en wl de zaak ter plaatse
persoonlijk eens gaan bekijken. De
voorzitter had nog nooit klachten hier
over ontvangen, maar zegde een onder
zoek toe.
Het speet Dingemanse dat hij het
hier zeggen moest, maar de jeugd te
Geersdijk krabt al de stopverf uit de
nieuwe schoolramen. Deze zaak zal
nader met de opzichter worden bespro
ken. Hetzelfde lid wees er op, dat er
te Wissekerke en Kamperland een tap
kraan op de leiding is, hij zou zo een
kraan ook graag te Geersdijk hebben.
Nu moeten de mensen uit nieuwe wo
ningen (waaraan geen regenbak of
welput) naar Wissekerke om water.
De voorzitter antwoordde, dat Geers
dijk, zodra daar druk op de leiding
komt, direct van een tapkraan voor
zien zal worden. Het station te Co
lijnsplaat moet eerst gereed zijn, daa
pas kan er water te Geersdijk gege
ven worden. Wissekerke en Kortgene
hebben bereids water, daar zijn z.g.
opstuwings-stations gebouwd. Ten slot
te: het moest Dingemanse nu eens van
het hart, reeds anderhalf jaar is Wis
sekerke zonder burgemeester. Spreker
heeft niets tegen de wnd. burgemeester,
maar wilde toch een stem verheffen,
die tot meerdere spoed aandrong. De
voorzitter zeide, dat hij j.l. maandag
bij de Commissaris der Koningin ont
boden was. Vol hoop was hij daarheen
gegaan, nu zou een drietal bekend
worden. Deze hoop werd de bodem
ingeslagen, er was nog geen drietal.
Gemeenten die later dan Wissekerke
vacant kwamen, zijn reeds voorzien.
Op de vraag wat toch wel de oorzaak
van deze trage gang kon zijn, ant
woordde de voorzitter, dat dit zeer
moeilijk door hem te zeggen is. Naar
zijn mening wordt er gezocht naar een
Herv.Anti-persoon, doch de een trekt
er aan, de andere ook. Persoonlijk
kan hij er niets aan doen dat het zo
lang duurt. Hij wilde wel, dat de Com
missaris nu bij deze bespreking aan
wezig was, hij kon dan de gestelde
vragen beantwoorden. Dingemanse
hoopte dat de Commissaris deze be
spreking onder de ogen zal krijgen, hij
kon dan het gevoelen van de raad le
zen over het verlangen naar een burge
meester.
De voorzitter zeide dat a.s. zaterdag
twee sollicitanten bij de Commissaris
ontboden zijn, er zit nu toch schot in
de zaak.
Het lid De Smit informeerde over
enige leegstaande woningen in Wisse
kerke. De voorzitter zeide, dat over
woningen van overleden personen altijd
enige maanden verloopt. De leegstaande
woning van het schoolhoofd kan moei
lijk verhuurd worden, binnen enkele
maanden treedt het nieuwe hoofd in
het huwelijk, de woning wordt dan
betrokken. Wist een van de raadsleden
een tussenoplossing, de voorzitter hield
zich gaarne aanbevolen. Kan bedoelde
woning nu nog niet verhuurd worden,
het lid De Smit zag dan toch gaarne
dat de tuin daarvan werd onderhouden.
De voorzitter sloot hierop de ver
gadering, dankte allen voor de vlotte
behandeling van de agendapunten en
sprak de hoop uit, dat spoedig aan
het verlangen van Dingemanse vol
daan zal zijn.
DUIVENSPORT
Uitslag van de vlucht van „De Blau
we Doffer" te Kortgene, vanuit St. De-
nis, afstand 310 km, deelname 48 duiven.
1, 6, 9 L. de Fouw-van Boven. 2, 3,
7, J. Sturm. 4 W. Filius. 5 H. Huige.
8 J. Verweij. 10 S. Versprille.
ZOMER
STRAND
ZWEMMEN
Even bij Scherp kijken, daar slagen we zeker
Badtassen vanaf 98 cent
Badmutsen vanaf 45 cent
Zonnebrillen, diverse prijzen
Zonnebrandcrême, zonnebrandolie
Beleefd aanbevelend,
Rijtoer ouden van dagen
Wissekerke
De rijtoer met de ouden van dagen,
of moet men hier ook gaan spreken
van bejaarden", is voor Wissekerke
weer achter de rug. De oudjes en be
jaarden hebben weer een mooie dag
en reis gehad. In sociëteit en op de
klapbank is er weer voor weken stof
tot praten.
De reis is ditmaal gegaan naar Oost
en West-Zeeuwsch Vlaanderen. Voor
velen was het hun eerste maal dat zij
kennis maakten met ,,d' overkant".
Wanneer wij zo de gesprekken hoor
den, is dit land bij de meesten hun
ner meegevallen. En geboerd dat ze
hebben: roest in de tarwe, lantaarns in
de aardappelen e.d. uitdrukkingen kon
men geregeld horen. Wat de meesten
hunner trof, was wel het vele vee
dat overal de weiden sierde. Het vele
en hoge houtgewas dat men in de verte
en ook langs de wegen te zien kreeg,
is hun zeker niet ontgaan. Een met al
is het voor allen een mooie en gezel
lige reis geweest. Toch toonde deze
reis aan, dat bij zo een groot gezel
schap de aanwezigheid van „een zus
ter" geen overdadige luxe is.
Toen de stoet, 16 luxe wagens, des
avonds omstreeks 8 uur bij de ingang
van het dorp arriveerde, stond Apollo"
klaar om met marsmuziek het gezel
schap een feestelijke thuiskomst te be
reiden. Dat dit door allen hogelijk ge
waardeerd werd, behoeft geen nadere
uitleg. Het hele dorp gaf door zijn
aanwezigheid daarvan kennis. De jeugd
en ook nog verscheidene oudjes ge
tuigden hiervan door hun rondedans.
In „De Kroon" sprak ds. Boonstra
een dankwoord tot de chauffeurs, de
milde gevers, de helpsters en de muzi
kanten. De heer G. Begthel dankte na
mens alle passagiers. Ook „Apollo"
betrok hij mede in die dank.
De scooter is in de jaren na de
laatste wereldoorlog een zeer geliefd
en populair motorvoertuig geworden.
Doch reeds in de jaren omstreek^ 1920,
dus gelijktijdig met de bromfiets, be
stond er al een scooter, die toen spot
tend „een auto-rolsohaats met stuur
stang" genoemd werd.
Pas in de tweede wereldoorlog werd
er volop gebruik van gemaakt door d.e
geallieerde commandotroepen. Deze
scooter, Welbike genoemd, bezat een
98 cc Spryt-tweetaktmotortje en werd
vooral gebruikt omdat dit eenvoudige
voertuigje gemakkelijk aan parachutes
kon worden neergelaten.
Direct na de tweede wereldoorlog
begonnen de Piaggiofabrieken en de
Innocentifabrieken in Italië met het
fabriceren van moderne scooters. De
Piaggiofabrieken vervaardigen ac be
kende Vespa's en Innocenti de Lara-
bretta.
De Vespa was zodanig uitgevoerd,
dat men hier kon spreken van een auto
op twee wielen. Binnen een paar jaar
tijds waren de Vespa's over de gehele
wereld verspreid en werden zij met
massa's verkocht. De Lambretta kwam
er aanvankelijk niet aan te pas, maar
door nieuwere snufjes en door een
prachtige gestroomlijnde uitvoering
kwam ook deze tenslotte op de wereld
markt.
Na Italië begonnen alle landen scoo
ters te fabriceren. In Duitsland be
gonnen Puch, Dürkopp en zelfs Mes-
sersohmitt en Heinkel aan de bouw van
een scooter. Frankrijk, Nederland en
België lieten ook niet lang op zich
wachten en wierpen zich eveneens op
de fabricage van dit edele voertuig.
Messerschmitt-scooters zijn overdek
te driewielers. Ideaal voor Nederland
om zich tegen de slechte weersomstan
digheden te beschermen.
De topsnelheden van de hedendaagse
scooters liggen gemiddeld om en na
bij de tachtig kilometer per uur. Dit
is een behoorlijke snelheid, waarbij
rijvaardigheid wordt vereist. Daarom
moeten zij, die in het bezit zijn van
een scooter, rijbewijs A hebben.
Een foutieve mening is, dat de scoo
ter alleen geschikt is voor landen met
een sub-tropisch of een dergelijk kli
maat. De scooter is juist zodanig ge
bouwd, dat men door de carrosserie
gevrijwaard wordt tegen modder en
regenspatten.
(Nadruk verboden)
spelen zenuwen een grote rol.
Een beheerst examen doet U met
Mijnhardt's Zenuwtabletten
houdt m.i.v. 20 juni
des maandags
van 4.30 6.30 uur