NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Hoe zit dat Raadsvergadering Wissekerke r Geen badtas enz.? 0. Scherp - Parhimeriehandel - Kortgene IVOROL: De Tandpasta van standing .J met de scooter? BIJ EXAMENS Tandarts Krommenhoek spreekuur te Kamperland in gebouw „Renata" No 2734 Zaterdag 18 juni 1955 58e jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissekerke, Tel. no 308, Giro 32622 Abonnementsprijs I 2.00 per jaar Franco per post I 3.50 Advertenties 6 cent per mm In de j.l. vrijdag 3 juni gehouden openbare raadsvergadering was met kennisgeving afwezig het lid J. M. Filius. Voorzitter was de wnd. burge meester J. van Halst. De gemeente ontvanger Van Hekken fungeerde als secretaris, daar door ziekte Van der Heijde niet aanwezig kon zijn. De notulen van de vorige vergade ring werden onveranderd goedgekeurd. Verschillende brandweerrapporten van Wissekerke en Kamperland waren binnengekomen. De voorzitter deelde mede, dat niemand gebruik heeft ge maakt van de door de minister gestel de mogelijkheid tot financiering van de woningbouw. Enige verslagen van de schoolartsendienst werden voorge lezen. Naar aanleiding van een brief van de P.Z.E.M. over de electrificatie in de Heer Janszpolder, werd door het lid Bustraan gevraagd of de niet- electrificatie van die polder wel bil lijk was en of daar door b. en w. niets meer aan te doen zou zijn. De voorzitter zeide, de gevraagde garan tiesom is voor de bewoners veel en veel te hoog. Was destijds de regeling inet de P.Z.E.M. ingekleed als thans de regeling met de Waterleidingmaat schappij, het gehele eiland zou reeds lang geëlectrificeerd zijn geweest. Van melkhandel Van der Moere te Kamperland was een verzoek ingeko men des zondagsmorgens melk te mo gen verkopen. B. en w. stellen hierop de raad voor, het besluit te nemen, de melkverkopers in deze gemeente vergunning te verlenen tot verkoop van melk op de zondagen, des morgens tusjsen 8 en 9 uur. Met de stem van het lid Bustraan tegen, werd hiertoe besloten. Bustraan achtte deze onthef fing niet noodzakelijk, de mensen kun nen tevoren flessenmelk in voorraad nemen. Met de stem van Bustraan tegen werd besloten aan het chr. leesgezel schap „De Vriendenkring" te Kam perland een jaarlijkse subsidie te ver lenen van f 25.Met dezelfde stem tegen werd aan het Pijpercorps „Ni- coleen" te Kamperland een jaarlijkse subsidie verleend van f 100.Het lid Bustraan was tegen bovenstaande sub sidies, omdat er naar zijn mening voor alles en nog wat subsidie gevraagd wordt; een ieder moet zijn eigen boon tjes maar doppen. Met algemene stemmen werd aan de Stichting 194045 een jubileumgave voor eenmaal verleend van f 100. Tot lid van het Burgerlijk Armbe stuur werd bij tweede stemming be noemd de heer P. J. de Putter. Te- gencandidaat was de heer J. M. Filius. Deze benoeming was nodig, daar het zittende lid J. G. Kramer als zodanig had bedankt. De voorzitter memoreer de, dat het lid Kramer reeds 29 jaar lang deel uitmaakt van dat bestuur en dat hij hem daarvoor, vanaf deze plaats, hartelijk dankt, hem tevens voor het verdere leven het allerbeste toewenst. In de begroting 1954 werden enige administratieve wijzigingen aangebracht. De vergoeding voor de exploitatie kosten over 1954 van de bijzondere scholen en het bedrag der voor ver goeding in aanmerking komende kos ten werd z.h.s. vastgesteld. Per 1 januari 1954 werden de pen sioengrondslagen van de heren J. J. van der Maas als ambtenaar van de burgerlijke stand, N. D. van der Heij de als secretaris en G. van Hekken als ambtenaar van de burgerlijke stand en als gemeente-ontvanger vastgesteld. Besloten werd op het pensioen van de wed. H. Minderhoud een toeslag te verlenen van 40 pet. Ten behoeve van de winkelactie te Kamperland werd z.h.s. ontheffing van het sluitingsuur der winkels verleend tot des avonds 9 uur in het tijdvak van 20 t.e.|m. 25 juni en van 27 juni t.ejni. 2 juli a.s De benodigde gelden werden be schikbaar gesteld aan de geref. school te Kamperland tot het aanschaffen van twee nieuwe hetelucht-kachels. De leden der commissie van beheer voor de schoolartsendienst werden op voorstel van de voorzitter allen bij acclamatie herbenoemd. Voor ons ei land heeft daarin zitting de burge meester van Kortgene. Een nieuwe brandweerverordening werd vastgesteld. Aan de heren G. M. F. Bom en J. van Halst werd ontheffing verleend van hondenbelasting. Z.h.s. werd besloten tot het aan gaan van een geldlening van f 99.990.-, af te lossen in 40 jaar. Deze geldle ning is o.m'. bestemd voor de bouw van de chr. Ulo-school en zal aan gegaan worden bij de Bond van Ned. Gemeenten. Voor de op 30 juni a.s. te Wisse kerke te houden school-sportdag werd, met de stem van de heer Bustraan te gen, een subsidie verleend van f 50.-. COOMANS vaat Jjijn tmweviooJi Bij de rondvraag informeerde het lid Westerweele of er al rapporten be kend waren van de Planologische Dienst en het ETI over de haven te Kamperland. De voorzitter zeide, dat vele van die rapporten geheim zijn, maar wel kon hij zeggen: de haven van Kamperland blijft. Deze haven bleek bij onderzoek evenyeel te ver werken als alle andere havens van het eiland tezamen. Volgens de laatste berichten zou de dam tot ons eiland en Walcheren komen te liggen rich ting Vrouwenpolder-Onrustpolder. De ze dam zou voorzien worden van een brede verkeersweg. De voorzitter heeft horen zeggen, dat de tweede dam, bij Vecre, niet meer op het programma staat. Mocht hij omtrent diverse plan nen iets naders te weten komen, hij zal de raad daarmede tijdig in kennis stellen. Het lid Westerweele vroeg of er reeds een regeling was getroffen voor die mensen, waarvoor de betaling van de aanleg van de waterleiding be zwaarlijk is. De voorzitter antwoord de, dat er nog geen regeling getrof fen kan worden, eerst moeten de on kosten bekend zijn. Van betaling kun nen zeker vrijgesteld worden de krot woningen en (krot)woningen van oude mensen. Op de vraag van het lid Bus traan, wanneer de mensen te Kamper land water zullen krijgen, antwoordde wethouder Leendertse, dat dit in de loop van volgende week zal zijn. Dat er overal nog niet voldoende druk op de leiding staat, komt doordat het sta tion aan de Langeweg te Colijnsplaat nog niet gereed is. Dit station is de nog ontbrekende schakel in het buizen net, het is een soort distributiekantoor. Het lid Dingemanse vestigde de aan dacht van b. en W. op de zeer slechte toegangsweg naar het torenuurwerk te Geersdijk. Volgens hem' is het een won der dat de oude klokkenist Kabboord er nooit eens afgevallen is. Meerdere malen heeft hij over deze wantoestand met de opzichter gesproken, maar al les blijft zoals het is. Hij hoopte nu maar, dat b. en wl de zaak ter plaatse persoonlijk eens gaan bekijken. De voorzitter had nog nooit klachten hier over ontvangen, maar zegde een onder zoek toe. Het speet Dingemanse dat hij het hier zeggen moest, maar de jeugd te Geersdijk krabt al de stopverf uit de nieuwe schoolramen. Deze zaak zal nader met de opzichter worden bespro ken. Hetzelfde lid wees er op, dat er te Wissekerke en Kamperland een tap kraan op de leiding is, hij zou zo een kraan ook graag te Geersdijk hebben. Nu moeten de mensen uit nieuwe wo ningen (waaraan geen regenbak of welput) naar Wissekerke om water. De voorzitter antwoordde, dat Geers dijk, zodra daar druk op de leiding komt, direct van een tapkraan voor zien zal worden. Het station te Co lijnsplaat moet eerst gereed zijn, daa pas kan er water te Geersdijk gege ven worden. Wissekerke en Kortgene hebben bereids water, daar zijn z.g. opstuwings-stations gebouwd. Ten slot te: het moest Dingemanse nu eens van het hart, reeds anderhalf jaar is Wis sekerke zonder burgemeester. Spreker heeft niets tegen de wnd. burgemeester, maar wilde toch een stem verheffen, die tot meerdere spoed aandrong. De voorzitter zeide, dat hij j.l. maandag bij de Commissaris der Koningin ont boden was. Vol hoop was hij daarheen gegaan, nu zou een drietal bekend worden. Deze hoop werd de bodem ingeslagen, er was nog geen drietal. Gemeenten die later dan Wissekerke vacant kwamen, zijn reeds voorzien. Op de vraag wat toch wel de oorzaak van deze trage gang kon zijn, ant woordde de voorzitter, dat dit zeer moeilijk door hem te zeggen is. Naar zijn mening wordt er gezocht naar een Herv.Anti-persoon, doch de een trekt er aan, de andere ook. Persoonlijk kan hij er niets aan doen dat het zo lang duurt. Hij wilde wel, dat de Com missaris nu bij deze bespreking aan wezig was, hij kon dan de gestelde vragen beantwoorden. Dingemanse hoopte dat de Commissaris deze be spreking onder de ogen zal krijgen, hij kon dan het gevoelen van de raad le zen over het verlangen naar een burge meester. De voorzitter zeide dat a.s. zaterdag twee sollicitanten bij de Commissaris ontboden zijn, er zit nu toch schot in de zaak. Het lid De Smit informeerde over enige leegstaande woningen in Wisse kerke. De voorzitter zeide, dat over woningen van overleden personen altijd enige maanden verloopt. De leegstaande woning van het schoolhoofd kan moei lijk verhuurd worden, binnen enkele maanden treedt het nieuwe hoofd in het huwelijk, de woning wordt dan betrokken. Wist een van de raadsleden een tussenoplossing, de voorzitter hield zich gaarne aanbevolen. Kan bedoelde woning nu nog niet verhuurd worden, het lid De Smit zag dan toch gaarne dat de tuin daarvan werd onderhouden. De voorzitter sloot hierop de ver gadering, dankte allen voor de vlotte behandeling van de agendapunten en sprak de hoop uit, dat spoedig aan het verlangen van Dingemanse vol daan zal zijn. DUIVENSPORT Uitslag van de vlucht van „De Blau we Doffer" te Kortgene, vanuit St. De- nis, afstand 310 km, deelname 48 duiven. 1, 6, 9 L. de Fouw-van Boven. 2, 3, 7, J. Sturm. 4 W. Filius. 5 H. Huige. 8 J. Verweij. 10 S. Versprille. ZOMER STRAND ZWEMMEN Even bij Scherp kijken, daar slagen we zeker Badtassen vanaf 98 cent Badmutsen vanaf 45 cent Zonnebrillen, diverse prijzen Zonnebrandcrême, zonnebrandolie Beleefd aanbevelend, Rijtoer ouden van dagen Wissekerke De rijtoer met de ouden van dagen, of moet men hier ook gaan spreken van bejaarden", is voor Wissekerke weer achter de rug. De oudjes en be jaarden hebben weer een mooie dag en reis gehad. In sociëteit en op de klapbank is er weer voor weken stof tot praten. De reis is ditmaal gegaan naar Oost en West-Zeeuwsch Vlaanderen. Voor velen was het hun eerste maal dat zij kennis maakten met ,,d' overkant". Wanneer wij zo de gesprekken hoor den, is dit land bij de meesten hun ner meegevallen. En geboerd dat ze hebben: roest in de tarwe, lantaarns in de aardappelen e.d. uitdrukkingen kon men geregeld horen. Wat de meesten hunner trof, was wel het vele vee dat overal de weiden sierde. Het vele en hoge houtgewas dat men in de verte en ook langs de wegen te zien kreeg, is hun zeker niet ontgaan. Een met al is het voor allen een mooie en gezel lige reis geweest. Toch toonde deze reis aan, dat bij zo een groot gezel schap de aanwezigheid van „een zus ter" geen overdadige luxe is. Toen de stoet, 16 luxe wagens, des avonds omstreeks 8 uur bij de ingang van het dorp arriveerde, stond Apollo" klaar om met marsmuziek het gezel schap een feestelijke thuiskomst te be reiden. Dat dit door allen hogelijk ge waardeerd werd, behoeft geen nadere uitleg. Het hele dorp gaf door zijn aanwezigheid daarvan kennis. De jeugd en ook nog verscheidene oudjes ge tuigden hiervan door hun rondedans. In „De Kroon" sprak ds. Boonstra een dankwoord tot de chauffeurs, de milde gevers, de helpsters en de muzi kanten. De heer G. Begthel dankte na mens alle passagiers. Ook „Apollo" betrok hij mede in die dank. De scooter is in de jaren na de laatste wereldoorlog een zeer geliefd en populair motorvoertuig geworden. Doch reeds in de jaren omstreek^ 1920, dus gelijktijdig met de bromfiets, be stond er al een scooter, die toen spot tend „een auto-rolsohaats met stuur stang" genoemd werd. Pas in de tweede wereldoorlog werd er volop gebruik van gemaakt door d.e geallieerde commandotroepen. Deze scooter, Welbike genoemd, bezat een 98 cc Spryt-tweetaktmotortje en werd vooral gebruikt omdat dit eenvoudige voertuigje gemakkelijk aan parachutes kon worden neergelaten. Direct na de tweede wereldoorlog begonnen de Piaggiofabrieken en de Innocentifabrieken in Italië met het fabriceren van moderne scooters. De Piaggiofabrieken vervaardigen ac be kende Vespa's en Innocenti de Lara- bretta. De Vespa was zodanig uitgevoerd, dat men hier kon spreken van een auto op twee wielen. Binnen een paar jaar tijds waren de Vespa's over de gehele wereld verspreid en werden zij met massa's verkocht. De Lambretta kwam er aanvankelijk niet aan te pas, maar door nieuwere snufjes en door een prachtige gestroomlijnde uitvoering kwam ook deze tenslotte op de wereld markt. Na Italië begonnen alle landen scoo ters te fabriceren. In Duitsland be gonnen Puch, Dürkopp en zelfs Mes- sersohmitt en Heinkel aan de bouw van een scooter. Frankrijk, Nederland en België lieten ook niet lang op zich wachten en wierpen zich eveneens op de fabricage van dit edele voertuig. Messerschmitt-scooters zijn overdek te driewielers. Ideaal voor Nederland om zich tegen de slechte weersomstan digheden te beschermen. De topsnelheden van de hedendaagse scooters liggen gemiddeld om en na bij de tachtig kilometer per uur. Dit is een behoorlijke snelheid, waarbij rijvaardigheid wordt vereist. Daarom moeten zij, die in het bezit zijn van een scooter, rijbewijs A hebben. Een foutieve mening is, dat de scoo ter alleen geschikt is voor landen met een sub-tropisch of een dergelijk kli maat. De scooter is juist zodanig ge bouwd, dat men door de carrosserie gevrijwaard wordt tegen modder en regenspatten. (Nadruk verboden) spelen zenuwen een grote rol. Een beheerst examen doet U met Mijnhardt's Zenuwtabletten houdt m.i.v. 20 juni des maandags van 4.30 6.30 uur

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1955 | | pagina 1