Waar blijft onze Poujade EEK AVONTUURLIJKE REIS JL* MUU Iet schandaal der vliegende emigranten PREDIKBEURTEN Dankbetuiging Dankbetuiging door dr. P. H. Ritter Wij hebben in Nederland geen Pou jade, die met duizenden naar Parijs trok om tegen de ondragelijke belas tingdruk te protesteren. Wij Nederlan ders zijn rustig thuis gebleven en hebben in de couranten gelezen, dat de rijksinkomstenbelasting vele mil joenen meer had opgebracht dan was geraamd. Maar wij zijn aan het uiter ste gekomen van hetgeen wij aan de fiscus kunnen presteren. Het regent klachten in de pers en vele onderne mers voelen zich in hun bestaan be dreigd. Het ligt in de rede, dat de regering maatregelen overweegt om de fiscale roofbouw nu eindelijk te stuiten. Er zijn voorstellen aan de orde, maar over de maat der toekomstige verlichting zijn wij nog weinig aan de weet ge komen. <Er zal vermindering van in komsten- en loonbelasting komen, maar de percentages staan op dit ogenblik niet vast. Met het probleem der belastingver laging houdt dat der huurverhoging verband. De huren zijn onvoldoende om de huiseigenaren in staat te stellen hun huizen te onderhouden. Zij kun nen dat zelfs niet, wanneer het ter tafel liggende voorstel omtrent de huur verhoging wordt aangenomen"! De hu ren zijn niet aangepast, noch aan de bouwkosten, noch aan de onderhouds kosten der panden. Het buitenland geeft veel hogere huren te aanschou wen, dan hier gelden. Hoe is de bevolking te helpen uit de moeilijkheden waarin zij verkeert? Men kan weer de lonen omhoog bren gen, men kan haar belasting verlich ten, maar verlichting van belasting brengt met zich mede, dat een deel van het vrijgekomen geld ten bate behoort te komen van de huiseigenaren, die bij de bestaande huren moeten exploiteren met verlies. De huurverhoging, welke oorspronke lijk in het voornemen lag en die onge veer 25 pet. zou bedragen, waarvan de opbrengst ten gunste zou komen van de woningwet-woningen, is niet door gegaan. Er rees verzet in de Kamer, een zó sterk verzet, dat men vermoe delijk geen meerderheid voor dit voor stel in de Kamer had kunnen verkrij gen. Thans is door de regering een voor stel ingediend, de hogere huren met 10 pet., de tussenhuren met 5 pet. en de lagere huren in het geheel niet te verhogen. De compensatie voor de huis eigenaren zal onvoldoende zijn, te meer omdat de hoge lonen der bouwvakar beiders onkosten meebrengen, die haast niet meer te dragen zijn. Moet nu tegenover de huurverhoging een nieuwe loonronde gesteld worden, die voortgang geeft aan het proces van de spiraal van lonen en prijzen, of moet men voorkomen, dat de prijzen nog weer omhoog gaan door de ver hoogde lonen? Het loon- en prijsspel houdt het ernstig gevaar van inflatie in zich besloten. De regering is geschrokken van de prijsstijgingen ivan het laatste jaar. Zij wil de mensen wel helpen, maar zij beseft, wanneer zij de toekomstige po sitie van de gulden overweegt, voor welke ontzettende moeilijkheden zij zal komen te staan, wanneer de spiraal van lonen en prijzen nog verder zal door werken. Het is nodig, dat wij de kwestie der huurverhogingen in onze beschouwing betrekken, omdat zij bij de behandeling der belastingverlaging een grote rol heeft gespeeld. Maar over de belasting verlaging in het algemeen moeten nog enige opmerkingen ons uit de pen. Of de belastingverlagingen zoveel verlichting zullen brengen als voor onze uitgemergelde bevolking noodza kelijk is, dit zal de toekomst nog moe ten leren. Maar wij stellen de vraag, waarom met de belastingverlagingen nog gewacht moest worden, terwijl wij over een belastingoverschot beschikken, dat in de miljoenen loopt? Had de be lastingverlaging niet op 1 januari kun nen worden ingevoerd? Het is te hopen, dat de techniek van deze belastingverlaging zich door een vlotte en duidelijke methode zal ken merken. De wijze waarop de verlaging der omzetbelasting geschiedde, Heeft veel kritiek ontmoet. Het komt er op neer, dat vele dingen nog geregeld moeten worden bij koninklijk besluit en dat het zakenleven niet weet, waar het aan toe is. En, ten slotte: kunnen de ramingen van de belastingopbrengst niet, op zui verder basis geschieden, opdat wij niet meer geplaatst worden voor een wel iswaar verheugende, doch tevens ont stellende verrassing? (Nadruk verboden) COOMANS vaat ta,zweltaaJL 49 En alweer volgde een busrit. Frits en Johnny voelden zich langzamerhand echt doorgewinterde reizigers. Een bus? Hm, niets bijzonders, daarin hadden ze al zo vaak gezeten. Nee, een vliegtuig, dat was nog eens wat anders. En Johnny, die had al een hele reis op een oceaanstomer ach ter de rug, van Amerika naar Nederland, dus die was ook al wat gewend. Maar toen ze bij de bloembollenvelden kwamen stonden ze toch even stil te kijken. Wat een pracht, die uitgestrekte velden vol bloeiende bloemen. De tulpen vond John ny het mooist. Er waren er in alle kleu ren: geel, rood, paars en wit. 50 Aan de weg stond een man te ver kopen. „Weet je wat", bedacht Frits, „we gaan vragen of we hem mogen heb pen." En ja, dat mocht. De man dacht dat die twee Volendammers in hun aar dige pakjes zeker heel wat bloemen zou den verkopen. De jongens gingen de vel den in en plukten aan alle kanten de tulpen af. Ze zorgden voor mooie lange stelen. En weldra hadden ze hun armen vol. Johnny schikte er boeketten van. In ieder boeket verzamelde hij alle kleuren die hij vinden kon. „En nu naar de weg", zei Frits. „Ik wed, dat we die bloemen in een ogenblik verkocht hebben". Den Haag kan deze mensen beter het geld in handen geven (Van onze correspondent) SYDNEY (P.A.) Op dinsdag 1 fe- bruari arriveerde hier de constellation „Rotterdam", met aan boord ruim zestig mensen, waarvan 24 kinderen. Een doodvermoeide bemanning en veer tig afgetobde volwassenen stapten op het vliegveld Mascot uit het toestel. Waarom de nederlandse emigratie autoriteiten het nodig vonden om 24 kinderen in één vliegtuig onder te brengen, is nog steeds niemand duide lijk. Geen van deze gezinnen had spe ciale haast om in Australië te komen. Vele van de kinderen waren nog babies. Met deze emigratie-per-vliegtuig speelt zich het grootste schandaal af, dat ooit heeft plaats gevonden, sinds enkele jaren na de oorlog de regelmatige stroom van Nederlanders, die zich hier gingen vestigen, een aan vang ^nam. Met elk vliegtuig, dat speciaal voor emigranten van Amsterdam naar Syd ney vliegt, worden tienduizenden gul dens weggesmeten, die elders in het emigratieproces broodnodig zijn, maar die door de betrokken ambtenaren nim mer kunnen worden verkregen, om dat de begroting dat niet zou toelaten. In de „Rotterdam" bevonden zich tien echtparen en gezinnen, benevens acht alleenstaande personen,die als ge subsidieerde immigranten naar Austra lië kwamen. De overige passagiers kwa men uit voor een vooraanstaande ne derlandse firma, die in Victoria werk zaamheden verricht. Voor deze tien gezinnen en acht zelfstandige personen werd een bedrag van f 55 261.gulden aan reis- subsidie uitgegeven 11 Had men deze mensen per boot naar Australië laten gaan, dan zou de to tale reissubsidie omstreeks de 25.000 gulden hebben gelegen. En dan zouden deze mensen een uitstekende reis heb ben gehad in een goed uitgerust pas sagiersschip met volledige bediening en uitgebreide maaltijden. Vragen Waarom moet er per reis 30.000 gulden worden verkwist? En waarom komen er nog meer van deze vliegtui gen, waarvan elke reis een kapitaal kost? Om de KLM in stand te houden, door overheidsgelden van de ene (Soci ale Zaken) kas in de andere (KLM) kas te doen overvloeien? Er zou allemaal nog overheen te ko men zijn, wanneer de passagiers van de „Rotterdam" haast hadden gehad om hierheen te komen. Maar dit was voor geen van hen, die onder subsidie reisden, het geval 1 Het is bovendien in kringen van des kundigen reeds lang een vastgestelde zaak, dat de immigrant, die hier per boot aankomt, veel beter is voorbereid. Hij (en zij) heeft meer gelegenheid ge kregen om de reis en al het nieuwe te verwerken, om zich geestelijk voor te bereiden op wat gaat komen. Om eens te wikken en te wegen en met zichzelf geconfronteerd te worden. Vliegtuig-immigranten kunnen de vele indrukken van de reis nauwelijks ver werken. Ze hebben amper tijd om te beseffen, wat ze doen. Ze zien in en kele dagen tientallen landen onder zich wegglijden ,en komen verreisd aan op een luchthaven, waar ze in een half uurtje,door de douane worden geloodst. De rust van de boot-immigrant is hem en haar vreerad. Zeer velen van hen krijgen een morele inzinking als ze een paar dagen later tot zichzelf komen. Geef ,hun het geld in handen. Emigranten, ,die zich hier een nieuw bestaan komen verwerven, die in de regel niet het flauwste besef hebben van wat ze hier gaan doen, hebben geen haast. Ze hebben geen snelverkeer no dig. Maar wat ze wel nodig hebben, is geldelijke ondersteuning om zich er bovenop te kunnen werken. En daar is geen geld voor. Het wordt opgemaakt aan transportkosten. Met de „Rotterdam" arriveerde b.v. vader Nicolaas Antonius Jongerden, chauffeur van beroep, uit Hoogland, waar hij woonde aan de Koelhorster- weg no. 8. Zijn zoon kwam hier vier jaar geleden als 18-jarige knaap reeds naar toe. Door hard werken, vertelde deze, had hij een boerderij met ca. 100 ha land kunnen kopen en een twee de van gelijke omvang kunnen pachten. Nu kwamen vader en moeder en 8 broers en zusters over. Hij liet ze over komen, schreef de „Daily Telegraph" en ze gingen dan wonen in een huis dat voor hen klaar stond in Medowie bij Newcastle in New South Wales, 'n Mooi verhaal, maar ge kunt het beter vergeten! Jan (die hier John heet) zal best hard gewerkt hebben. Hij is getrouwd met een australisch meisje en ze heet Shirley. Maar Jan zit nog lang niet op het paard en moet nog knap hard werken eer het zo ver is, als de „Daily Telegraph" hem nu al uittekende. En Jan liet niemand uitkomen. De neder landse en australische belastingbeta ler legden 10.976 gulden neer om het gezin Jongerden naar Australië te la ten vliegen. Vader Jongerden betaalde 100 gulden. De succesvolle Jan geen centI Nu zal niemand het gezin Jongerden de emigratie naar dit werelddeel mis gunnen, maar wie durft te beweren, dat ze hier met zo veel spoed naar toe moesten? Een prachtige bootreis zou voor 5000 gulden met glans betaald zijn en dan was vader Jongerden een hoop geholpen geweest met een lening van 5000 gulden om zijn zoon verder te helpen. Geen luxe nodig. Er kan veel geld opzij gelegd wor den. Waarom moeten de schepen, die gebruikt worden voor emigranten-ver voer, een soort drijvende luxe hotels zijn? Waarom al die poespas van hut bediendes, 1ste klas restauratie enz.? Op iedere emigrant kan een groot deel van de reiskosten worden bespaard, wanneer deze schepen een efficiënt cafetaria-systeem invoeren, en de rei ziger wordt verzocht zijn eigen bed op te maken. Een emigratiereis behoeft geen vacantietocht te worden. Het is zelfs in hoge mate onwenselijk, omdat men dan hier, in het vreemde land, in eens weer tot de werkelijkheid van de dagelijkse arbeid wordt teruggeroepen. Er kan bezuinigd worden op de zich steeds uitbreidende organisatie van ne derlandse ambtenaren, die hier de im migratie komen „leiden". Het is in ieder geval zinloos hier mensen naar toe te sturen, die niets van het land weten, terwijl hier nu duizenden Ne derlanders beschikbaar zijn voor zulk werk, die taal, land en voIk reeds hebben leren kennen. Het nederlandse ambtenaren-apparaat hier wordt veel te duur. Dit is overbo dig, omdat de arbeidsmarkt automa tisch de nieuw aangekomenen absor beert en onzinnig omdat aan deze amb tenaren toch niet de middelen worden gegeven om onvolkomenheden uit ae weg te werken en daadwerkelijk in te grijpen. Gredietstelsel mogelijk. Er zullen weinig Nederlanders in Australië te vinden zijn, die meer pro- hulpverlening aan immigranten zijn, dan uw correspondent. Hij weet ook, dat er talloze suggesties zijn gemaakt om vooral de credietverlening voor de nieuw aangekomèn Nederlanders hier te verbeteren. Hij kan u verzekeren, dat er maar zeer weinig positief werk be hoeft te worden verzet of dit crediet- stelsel staat vast in zijn schoenen. Maar daar zijn geen gelden voor. En twin tig vliegtuigen verslinden wel even een half miljoen. Al dit geld, dat bespaard kan wor den, moet worden aangewend om de hier aangekomen immigrant vooruit te helpen. Hij moet faciliteiten hebben, die hem met een Australiër gelijk stel len. Hij heeft hier geen ooms of tan tes, die garant willen staan als hij 100 pond moet lenen. De immigratiedienst heeft de morele verplichting om dan voor oom of tante te spelen. En dan zal in 90 van de 100 geval len blijken, dat dit geld, zo het wordt uitgeleend, ook weer wordt terug ont vangen. Met rente desgewenst !1 (Nadruk verboden) Zoodagdieost artsen. Zondag a.s. doen dienst dokter Maas en dokter Bruynzeel Geref. Kerk Wissekerke 10 uur en 3.30 uur ds F. C. Meyster, Rotterdam. D. J. Anemaet en L. de Buck geven kennis van hun voorgeno men huwelijk, waarvan de vol trekking zal plaats hebben op D.V. 2 maart. Colijnsplaat, februari 1955. Op 24 februari a.s. hopen mijn lieve opa en oma M. Leendertse en kf M. Leendertse- k; Mouthaan, kf k) hun 40-jarige huwelijksdag te herdenken. k) k) Hun dankbaar kleinkind, O Wimpje Dane Y St. Maartensdijk, febr. 1955. kt Kon. Julianastraat 7. k) Hiermee dank ik alle vriendin nen van beide verenigingen, en ook het Kerkkoor niet te verge ten, voor al de liefde en medele ven aan mij op mijn ziekbed be wezen. Zo dank ik ook al de bu ren voor hun hulpvaardigheid en bijstand in nood. Zo moest het altijd gaan in het donkere leven. Ook vriendinnen daarbuiten mijn hartelijke dank. Velen kwamen het trapje op naar boven en leef den mee in die moeilijke weken. Dokter Maas, zuster de Groot en mej. Dijkman eveneens dank ge bracht voor het werk en mede leven aan mij en opoe bewezen. Dominee en merv. Veldman en broeder Van Gilst dank voor de woorden van troost mij gebracht. Ook aan de heer Geelhoed dank voor de spontane hulp aan mij bewezen. Nu gaat het zacht voor uit in die acht lange weken. Nog maals allen hartelijk dank en groetend, M. Vroonland-Huige. Colijnsplaat, februari 1955. Mijn hartelijke dank aan allen voor de belangstelling op 10 fe bruari j.l. ontvangen. M. C. S. Leunis. Wissekerke, februari 1955. Voor de vele bewijzen van deelneming, ondervonden bij het overlijden van onze geliefde man, vader, behuwd- en grootvader Jan Kramer, betuigen wij onze hartelijke dank. Mede namens de familie, Wed. J. Kramer van der Heijdé. Geersdijk, februari 1955. Mede namens wederzijdse ou ders, betuigen wij onze hartelij ke dank voor de vele blijken van belangstelling bij ons huwelijk. In het bijzonder onze dank aan diegenen, die hun auto beschik baar stelden. C. de Vos. J. C. de Vos-de Wild. Colijnsplaat, februari 1955. Voor de omzetbelasting V erkoopregisters DRUKKERIJ MARKUSSE Wissekerke

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1955 | | pagina 2