Vliegtuigmaterialen CONCERT Zaaigranen Gctbrlëlse Dokter 't Hart is afwezig op Donderdag 2(1 Aug. Ervaren chauffeur gevraagd EEI MMTfJUillJKE REIS JU AULU. Woensdag 25 dug. 1954 de Landbouwersinspan P. J. van der Moere INMAAKGLAZEI „De Kleine Bazar" Bestrijdingsmiddelen 0 Hedenavond extra antobusril Wanneer de school begint het grote probleem PREDIKBEURTEN MAIS0N AUBERT Wintertarwe Zoraergerst: Zaaizaden Lijnzaad: Klaverzaden Pootaardappelen H. C. de Leeuw, Goes Soms zie ik nog kinderen op een zeer klein rijwiel rijden Daar ik een meisjesfietsje kan inschikken, ben ik wel gene gen zoiets in te ruilen K. H. Schippers, Kortgene VOOR ALLE bij P. J. van der Moere w 2 N.V. Auto Mij Zeeland Vertrek 10.45 van de Markt te Middelburg „De Kleine Bazar" Brengen glas en plastic de oplossing? (Door onze luchtvaartmedewerker) Nu langzaam maar zeker de snelheden van onze vliegtuigen steeds groter wor den, beginnen zich bepaalde moeilijkhe den voor te doen en wel in het bijzon der wat betreft het te gebruiken materiaal. Zoals bekend mag worden veronder steld, bereiken wij bij een snelheid van ongeveer 1000 km per uur de geluidsbar rière. Na de 1300 km per uur zijn we daar doorheen en zijn de gevaren, die zich hier kunnen voordoen, overwonnen. Te genwoordig is men zover gekomen, dat dit bijna geen risico meer oplevert. Con structie en ervaring van de vlieger zijn de peilers voor de veiligheid. De mens is hier niet tevreden mee, nog sneller wil hij en wij bereiken nu reeds snelheden van ongeveer 1600 km. Men spreekt reeds over snelheden van 2 tot 3 maal die van het geluid, maar voordat we zover zijn, komt er eerst nog iets anders kijken. Bij ongeveer 1600 km per uur bereiken we de zogenaamde „hittebarrière" en die is gevaarlijker dan de geluidsgrens. Deze nieuwe hindernis plaatst ons natuurlijk ook voor nieuwe grote problemen. Temperatuur stijgt. Door de wrijving van de lucht met het vliegtuig ontstaat warmte. Deze warmte wordt steeds groter naarmate het vliegtuig sneller zal vliegen en daar zitten we met een in het grote probleem. Vliegen wij bijvoorbeeld met een snel heid van 2 maal die van het geluid, dus met ongeveer 2400 km per uur, dan zal de temperatuur op de huid van het vlieg tuig reeds 1000 graden Fahrenheit zijn. Deze cijfers spreken voor zich. Vliegtuig- alluminium bijvoorbeeld kan deze tempe ratuur beslist niet doorstaan. Vliegen wij driemaal de snelheid van het geluid, dan wordt de temperatuur ongeveer 2500 gra den Fahrenheit enzovoort. Natuurlijk is men naarstig aan het zoe ken naar een stof, die deze hoge tempe raturen kan doorstaan en stevig blijft. Bovendien worden er hoge eisen gesteld aan het koelsysteem in het vliegtuig, want bij dergelijke temperaturen zouden de in zittenden een beste kans maken gaar ge stoofd te worden. Nieuwe alliage. Volgens berichten uit Amerika is men er daar in geslaagd een stof te fabriceren, die uit een mengsel van glas en plastic bestaat, welke stof inderdaad geschikt zou zijn voor vervaardiging van vliegtuigen die in de „hittebarrière" zouden doordrin gen. Voor een dergelijk vliegtuig behoeft men geen gebruik te maken van klinknagels enz. Het wordt gegoten en is gladder dan een spiegel. Volgens de Amerikanen zou een dergelijk vliegtuig op vrij eenvoudi ge wijze geconstrueerd kunnen worden, hetgeen tevens aanmerkelijke besparing zou betekenen op de kosten. Reeds is men serieuze proefnemingen aan het doen, die, voor zover uit de spaar zame gegevens valt op te maken, bevre digend zijn verlopen. Wanneer dit nieuwe materiaal werke lijk in de praktijk zou voldoen, openen zich nieuwe mogelijkheden voor de ont wikkeling van het vliegtuig. Men behoeft dan voorlopig geen vrees te hebben voor de „hittebarrière" en de gewenste hoge re snelheden kunnen worden bereikt. Maar bij het steeds verder opvoeren van de snelheid zal men tenslotte toch weer op een punt komen, dat ook dit nieuwe ma teriaal niet langer zal voldoen, omdat de temperaturen te hoog worden. Dan zal men weer alle krachten moeten inspannen om een nieuw materiaal te vinden, dat de mens in de gelegenheid stelt steeds sneller .te vliegen. COOMANS voot lekker jee uw tatwelt&oJ, Zondagdienst artsen. Zondag a.s. doen dienst dr Janssen en dokter Bruynzeel. Ger. Gem. Colijnsplaat Zondag 22 Augustus 10, 2 en 6 uur ds P. Honkoop van Rijs- Voor de talrijke bewijzen van belangstelling op mijn 90ste ver jaardag ontvangen, inzonderheid van het muziekgezelschap „Apol lo", zeg ik hartelijk dank. Th. de Ridder. Wissekerke, Aug. 1954. Dokter Bruynzeel neemt waar KALLEWAARD'S Transportbedrijf, Colijnsplaat Hedenavond door „Wilhclmina" te Colijnsplaat Aanvang 7.30 uur 9 Frits haalde een kaart van Nederland te voorschijn en samen verdiepten ze zich in de reis die ze zouden gaan maken als Maar vader vond het goedHij kwam de kamer in om iets te halen en zag toen de kaart. „Jullie gaan maar" lachte hij. „Jullie zijn tenslotte groot genoeg." „Hoe ra riepen de jongens. Frits riep opge wonden „Dan gaan we alle mooie din gen bekijkende dierentuin in Artis, de bloembollenvelden en de kaasmarkt in Alk maar enne O ja, in IJmuiden staan de grootste sluizen ter wereld, daarheen gaan we ook. 10 „Maar dan moet je eens beginnen met Johnny Volendam te laten zien," zei va der. „Dat is toch heus de moeite waard. Dat vinden tenminste alle mensen die hier komen". „Johnny vond het een goed idee en weldra liep hij met Frits door Volen dam te kuieren. Hij vond het leuk alles op zijn gemak te bekijken. Hij zwaaide met zijn wandelstokje en amuseerde zich uitstekend. Frits deed zijn best hem alles zo goed mogelijk uit te leggen. Hij zag nu dingen waarop hij vroeger nooit had gelet. Dirksmitsstr. 26b (bovenhuis) Rotterdam, Tel. 20235 40 jaar gevestigd Patent-Geneesmiddelen Gummiwaren Vr. gratis ink; toez. onder blanco couvert. Gratis spreek uur dag. van 108 uur. Deurwaarder G. Heijboer te Kortgene, zal op nam. 1 uur aan de schuren en ten verzoeke van de heer M. L. de Vos te Kamperland, wegens ver trek als: Ford tractor (Major) 30 p.k„ Deutz tractor 15 p.k. als nieuw, 2 nieuwe Daf bandenwagens elk van 5 ton, zaaimachine 1.80 m breed, tractorkap, kooiwie- len, tractor Prinsploeg, tractor- egge, drievelds tractor Runstad- ploeg, vier en drieveldseggen, kettingegge, ijz. zesbalkseggen, duizendpoter, onkruidegge, an- tislipkettingen, landrol, wied- stel voor Deutztractor, paar- denwiedmachine, kunstmest strooier, keerploeg, cocksploeg, kettingen voor tractor en paar denkracht, handwiedmachine, wagenlichter, kelderwind, draai- verm. 3000 kg, watertank van 1200 1, dito van 700 1, aard appelstomer, bietenmolen, zwin gen, 500 zakken, 100 ruiters, afrastering, biettennetten, vor ken, rieken, schoppen, rijven, groot zei), wagenzeil, 2 slepers, aardappelzeef, 2 G.K. banden voor Dafwagen, kuikenhok met ren, 25 kippen, hooi, stro, brandhout, enz. Betaaldag voor solide Noord- bevelandse kopers 15 Oct. 1954. Op a.s. Zondag 22 Aug. hoopt des avonds te zeven uur in de Herv. kerk, ds W. J. Meister, Ger. predikant te Middelburg, een re de te houden voor de afdeling Kamperland voor Vrederust. Het bestuur. Heine VII, Staring, enz. Balder, Kenia, Peroline, enz. Wiera, Concurrent, enz. Lucerne, Rode en Hoppe Reinsburger, G gekeurd en plan tuitjes Alle rassen en klassen Beleefd aanbevelend, Vertegenwoordiger voor N.-Bev. Tel. 01108-200, Kortgene ringen, beugels, veren, ketels, thermometers Wissekerke, Tel. 279, Kortgene, Tel. 223 Tel. 01108-200, Kortgene o.a. Loofdood Groeistoffen Aaservo, het kiemremmingsmiddel voor aardappelen Germisan, voor het ontsmetten van zaaigranen Tomorin, het verdelgingsmiddel voor ratten en muizen C/3 i=i W Q O u-I WIST U, dat men het grootste gedeelte van zijn leven in het slaapvertrek doorbrengt? Uw slaapkamer is dus een goede inrichting waard Met onze grote sortering slaapkamermeubelen zijn wij steeds in staat, aan alle wensen te vol doen Speciale aandacht vragen wij voor de „Multi- lux" slaapkamer, welke ook in onderdelen te leveren is in mahonie- en blank berkenhout Een goede nachtrust is verzekerd, wanneer U slaapt onder een „Sole Mio"-deken en op een „Epeda"-matras! LANGEVIELE 23-25, MIDDELBURG, Telefoon 2893 Franco levering door heel Nederland Gratis advies van onze binnenhuisarchitect. Zich hiervoor opgeven bij Lamain of bij de autobuschauffeurs een SCHOOLETUI, reeds vanaf f 0.75 tot f 7.50 Of een SCHOOLTAS, en dan uit Wissekerke, Tel. 279, Kortgene, Tel. 223

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1954 | | pagina 2