Vliegtuigmaterialen
CONCERT
Zaaigranen
Gctbrlëlse
Dokter 't Hart
is afwezig op
Donderdag 2(1 Aug.
Ervaren chauffeur
gevraagd
EEI MMTfJUillJKE REIS JU AULU.
Woensdag 25 dug. 1954
de Landbouwersinspan
P. J. van der Moere
INMAAKGLAZEI
„De Kleine Bazar"
Bestrijdingsmiddelen
0
Hedenavond extra antobusril
Wanneer de school begint
het grote probleem
PREDIKBEURTEN
MAIS0N AUBERT
Wintertarwe
Zoraergerst:
Zaaizaden
Lijnzaad:
Klaverzaden
Pootaardappelen
H. C. de Leeuw, Goes
Soms zie ik nog kinderen op
een zeer klein rijwiel rijden
Daar ik een meisjesfietsje kan
inschikken, ben ik wel gene
gen zoiets in te ruilen
K. H. Schippers, Kortgene
VOOR ALLE
bij P. J. van der Moere
w
2
N.V. Auto Mij Zeeland
Vertrek 10.45 van de Markt te Middelburg
„De Kleine Bazar"
Brengen glas en plastic de oplossing?
(Door onze luchtvaartmedewerker)
Nu langzaam maar zeker de snelheden
van onze vliegtuigen steeds groter wor
den, beginnen zich bepaalde moeilijkhe
den voor te doen en wel in het bijzon
der wat betreft het te gebruiken materiaal.
Zoals bekend mag worden veronder
steld, bereiken wij bij een snelheid van
ongeveer 1000 km per uur de geluidsbar
rière. Na de 1300 km per uur zijn we
daar doorheen en zijn de gevaren, die zich
hier kunnen voordoen, overwonnen. Te
genwoordig is men zover gekomen, dat
dit bijna geen risico meer oplevert. Con
structie en ervaring van de vlieger zijn de
peilers voor de veiligheid.
De mens is hier niet tevreden mee, nog
sneller wil hij en wij bereiken nu reeds
snelheden van ongeveer 1600 km. Men
spreekt reeds over snelheden van 2 tot 3
maal die van het geluid, maar voordat we
zover zijn, komt er eerst nog iets anders
kijken.
Bij ongeveer 1600 km per uur bereiken
we de zogenaamde „hittebarrière" en die
is gevaarlijker dan de geluidsgrens. Deze
nieuwe hindernis plaatst ons natuurlijk
ook voor nieuwe grote problemen.
Temperatuur stijgt.
Door de wrijving van de lucht met het
vliegtuig ontstaat warmte. Deze warmte
wordt steeds groter naarmate het vliegtuig
sneller zal vliegen en daar zitten we met
een in het grote probleem.
Vliegen wij bijvoorbeeld met een snel
heid van 2 maal die van het geluid, dus
met ongeveer 2400 km per uur, dan zal
de temperatuur op de huid van het vlieg
tuig reeds 1000 graden Fahrenheit zijn.
Deze cijfers spreken voor zich. Vliegtuig-
alluminium bijvoorbeeld kan deze tempe
ratuur beslist niet doorstaan. Vliegen wij
driemaal de snelheid van het geluid, dan
wordt de temperatuur ongeveer 2500 gra
den Fahrenheit enzovoort.
Natuurlijk is men naarstig aan het zoe
ken naar een stof, die deze hoge tempe
raturen kan doorstaan en stevig blijft.
Bovendien worden er hoge eisen gesteld
aan het koelsysteem in het vliegtuig, want
bij dergelijke temperaturen zouden de in
zittenden een beste kans maken gaar ge
stoofd te worden.
Nieuwe alliage.
Volgens berichten uit Amerika is men
er daar in geslaagd een stof te fabriceren,
die uit een mengsel van glas en plastic
bestaat, welke stof inderdaad geschikt zou
zijn voor vervaardiging van vliegtuigen
die in de „hittebarrière" zouden doordrin
gen.
Voor een dergelijk vliegtuig behoeft
men geen gebruik te maken van klinknagels
enz. Het wordt gegoten en is gladder dan
een spiegel. Volgens de Amerikanen zou
een dergelijk vliegtuig op vrij eenvoudi
ge wijze geconstrueerd kunnen worden,
hetgeen tevens aanmerkelijke besparing
zou betekenen op de kosten.
Reeds is men serieuze proefnemingen
aan het doen, die, voor zover uit de spaar
zame gegevens valt op te maken, bevre
digend zijn verlopen.
Wanneer dit nieuwe materiaal werke
lijk in de praktijk zou voldoen, openen
zich nieuwe mogelijkheden voor de ont
wikkeling van het vliegtuig. Men behoeft
dan voorlopig geen vrees te hebben voor
de „hittebarrière" en de gewenste hoge
re snelheden kunnen worden bereikt. Maar
bij het steeds verder opvoeren van de
snelheid zal men tenslotte toch weer op
een punt komen, dat ook dit nieuwe ma
teriaal niet langer zal voldoen, omdat de
temperaturen te hoog worden. Dan zal
men weer alle krachten moeten inspannen
om een nieuw materiaal te vinden, dat de
mens in de gelegenheid stelt steeds sneller
.te vliegen.
COOMANS
voot lekker jee uw tatwelt&oJ,
Zondagdienst artsen.
Zondag a.s. doen dienst dr Janssen
en dokter Bruynzeel.
Ger. Gem. Colijnsplaat
Zondag 22 Augustus 10, 2 en
6 uur ds P. Honkoop van Rijs-
Voor de talrijke bewijzen van
belangstelling op mijn 90ste ver
jaardag ontvangen, inzonderheid
van het muziekgezelschap „Apol
lo", zeg ik hartelijk dank.
Th. de Ridder.
Wissekerke, Aug. 1954.
Dokter Bruynzeel neemt waar
KALLEWAARD'S
Transportbedrijf, Colijnsplaat
Hedenavond
door „Wilhclmina"
te Colijnsplaat
Aanvang 7.30 uur
9 Frits haalde een kaart van Nederland
te voorschijn en samen verdiepten ze zich
in de reis die ze zouden gaan maken als
Maar vader vond het goedHij kwam
de kamer in om iets te halen en zag toen
de kaart. „Jullie gaan maar" lachte hij.
„Jullie zijn tenslotte groot genoeg." „Hoe
ra riepen de jongens. Frits riep opge
wonden „Dan gaan we alle mooie din
gen bekijkende dierentuin in Artis, de
bloembollenvelden en de kaasmarkt in Alk
maar enne O ja, in IJmuiden staan
de grootste sluizen ter wereld, daarheen
gaan we ook.
10 „Maar dan moet je eens beginnen met
Johnny Volendam te laten zien," zei va
der. „Dat is toch heus de moeite waard.
Dat vinden tenminste alle mensen die hier
komen". „Johnny vond het een goed idee
en weldra liep hij met Frits door Volen
dam te kuieren. Hij vond het leuk alles
op zijn gemak te bekijken. Hij zwaaide
met zijn wandelstokje en amuseerde zich
uitstekend. Frits deed zijn best hem alles
zo goed mogelijk uit te leggen. Hij zag
nu dingen waarop hij vroeger nooit had
gelet.
Dirksmitsstr. 26b (bovenhuis)
Rotterdam, Tel. 20235
40 jaar gevestigd
Patent-Geneesmiddelen
Gummiwaren
Vr. gratis ink; toez. onder
blanco couvert. Gratis spreek
uur dag. van 108 uur.
Deurwaarder G. Heijboer te
Kortgene, zal op
nam. 1 uur aan de schuren en ten
verzoeke van de heer M. L. de
Vos te Kamperland, wegens ver
trek
als: Ford tractor (Major) 30 p.k„
Deutz tractor 15 p.k. als nieuw,
2 nieuwe Daf bandenwagens
elk van 5 ton, zaaimachine 1.80
m breed, tractorkap, kooiwie-
len, tractor Prinsploeg, tractor-
egge, drievelds tractor Runstad-
ploeg, vier en drieveldseggen,
kettingegge, ijz. zesbalkseggen,
duizendpoter, onkruidegge, an-
tislipkettingen, landrol, wied-
stel voor Deutztractor, paar-
denwiedmachine, kunstmest
strooier, keerploeg, cocksploeg,
kettingen voor tractor en paar
denkracht, handwiedmachine,
wagenlichter, kelderwind, draai-
verm. 3000 kg, watertank van
1200 1, dito van 700 1, aard
appelstomer, bietenmolen, zwin
gen, 500 zakken, 100 ruiters,
afrastering, biettennetten, vor
ken, rieken, schoppen, rijven,
groot zei), wagenzeil, 2 slepers,
aardappelzeef, 2 G.K. banden
voor Dafwagen, kuikenhok met
ren, 25 kippen, hooi, stro,
brandhout, enz.
Betaaldag voor solide Noord-
bevelandse kopers 15 Oct. 1954.
Op a.s. Zondag 22 Aug. hoopt
des avonds te zeven uur in de
Herv. kerk, ds W. J. Meister, Ger.
predikant te Middelburg, een re
de te houden voor de afdeling
Kamperland voor Vrederust.
Het bestuur.
Heine VII, Staring, enz.
Balder, Kenia, Peroline, enz.
Wiera, Concurrent, enz.
Lucerne, Rode en Hoppe
Reinsburger, G gekeurd en
plan tuitjes
Alle rassen en klassen
Beleefd aanbevelend,
Vertegenwoordiger voor N.-Bev.
Tel. 01108-200, Kortgene
ringen, beugels,
veren, ketels, thermometers
Wissekerke, Tel. 279, Kortgene, Tel. 223
Tel. 01108-200, Kortgene
o.a. Loofdood
Groeistoffen
Aaservo, het kiemremmingsmiddel voor aardappelen
Germisan, voor het ontsmetten van zaaigranen
Tomorin, het verdelgingsmiddel voor ratten en muizen
C/3
i=i
W
Q
O
u-I
WIST U, dat men het grootste gedeelte van
zijn leven in het slaapvertrek doorbrengt?
Uw slaapkamer is dus een goede inrichting
waard
Met onze grote sortering slaapkamermeubelen
zijn wij steeds in staat, aan alle wensen te vol
doen
Speciale aandacht vragen wij voor de „Multi-
lux" slaapkamer, welke ook in onderdelen te
leveren is in mahonie- en blank berkenhout
Een goede nachtrust is verzekerd, wanneer U
slaapt onder een „Sole Mio"-deken en op een
„Epeda"-matras!
LANGEVIELE 23-25, MIDDELBURG, Telefoon 2893
Franco levering door heel Nederland
Gratis advies van onze binnenhuisarchitect.
Zich hiervoor opgeven bij Lamain of bij de autobuschauffeurs
een SCHOOLETUI, reeds vanaf f 0.75 tot f 7.50
Of een SCHOOLTAS, en dan uit
Wissekerke, Tel. 279, Kortgene, Tel. 223