r
EEN MONTEERLIJKE REIS JU
HOE ZIT DAT
landbonwersiitspan
Woensdag 25 Ing. a.s.
Steeds te leveren:
P. J. van der Moere
moderne woning
ratten en muizen
vergif
een net meisje
levleitae
leuaelde Li
amwioeuett
Vk Ra bouwland
Het geheim der
Hoe vindt de postduif zijn weg?
Het probleem der grote
snelheden
Voorlopig bericht
De verkoping van de
A. A. Kramer
De moderne mens is bezig van de na
tuur te vervreemden. De steden ontwik
kelen zich tot uitgestrekte steenmassa's,
waarin voor het leven van de natuur nog
maar weinig plaats is. Men vergeet hoe
het leven van planten en dieren zich ont
wikkelt en een stadskind kan geen konijn
meer van een marmot onderscheiden.
Maar tenslotte is de mens zelf een kind
van de natuur. Diep in zijn hart leeft het
heimwee naar het leven buiten en in me
nig huis tracht men het contact met het
leven in de vrije natuur te bewaren. De
een houdt konijnen, de ander besteedt zijn
vrije uren aan kippen en zeer velen voe
len zich aangetrokken tot de duiven, die
tot desierlijkste en voor de mens meest
dankbare vogels behoren.
We kunnen ons in gedachten verplaat
sen tot in de oudste tijden en dan vinden
we nog de duif terug als huisvriend van
de mens. Hij is een symbool van de vre
de maar in de oorlog bewijst hij de trouw
ste diensten, niet het minst bij het spion-
nage-werk. In de vroegere oorlogen in het
midden-oosten en tot in China vinden we
voorbeelden van spionnen en legers, die
duiven meenamen op hun gevaarlijk werk
in vijandelijke landen en op verre veld
tochten. Noach koos ook een duif om
vanuit zijn ark de omgeving te verkennen.
Het is merkwaardig, maar zelfs in onze
dagen heeft de postduif zijn belangrijke
positie als koerier behouden. De meeste
vernuftige technische vindingen als radio
en draadloze telegrafie hebben de duif niet
van zijn posttroon kunnen stoten. Radio-
en telegrafieberichten kunnen door de vij
and worden afgeluisterd, maar de duif ver
vult zijn plicht onopvallend. Zonder aar
zeling bestelt hij het hem toevertrouwde
geheime bericht bij zijn opdrachtgevers.
Ook in de tweede wereldoorlog bestond
er tussen Engeland en Nederland een post-
duifdienst, die menig goede dienst heeft
bewezen. De Duitsers wisten dat en heb
ben derhalve onze duivenstand practisch
uitgeroeid.
Hoe vinden zij de weg
Met behulp van de belgische duiven-
fokkers werd na de oorlog het duiven-
volk in Nederland weer op peil gebracht.
De echte liefhebbers bezitten kostbare
exemplaren, die hun waarde bewijzen in
de wedvluchten, die telkens worden ge
organiseerd. Ja, die duiven leiden een vor
stelijk leven. Zij maken telkens een vacan-
tiereis en begeven zich per speciale dui-
venexpres naar hun vacantie-oord. Ze ko
men op eigen kracht terug en nemen de
kortste weg naar huis, die hun door nie
mand wordt gewezen.
Men is er nog niet in geslaagd aan te
tonen, welke eigenschap het beestje in
staat stelt zijn hok terug te vinden. Er
zijn tal van theorieën over opgesteld. De
meest aannemelijke is die, welke aan
neemt, dat de vogel zich oriënteert op de
magnetische krachtlijnen, die zich in de
lucht bevinden en daar een compleet we
gennet vormen.
Een amerikaans geleerde heeft dit trach
ten te bewijzen. Hij bevestigde kleine mag
neten aan de vleugels van proefduiven en
zette ze toen in bij een wedvlucht. Al de
ze vogels gingen verloren. Een aantal dui
ven, dat alleen kleine stukjes metaal zon
der magnetische kracht aan de vleugels
kreeg, kwam wel terug.
Magnetische en radiogolven.
Hiermee was dus bewezen, dat een duif,
die niet zijn gezichtsvermogen kan gebrui
ken, toch zijn basis kan terugvinden. Maar
men heeft eveneens vastgesteld, dat de
vogel evenzeer zijn ogen gebruikt. Op be
kend terrein vinden de beesten veel vlug
ger de weg naar huis dan in de vreemde.
Het zijn dus niet alleen magnetische
golven, waarvan de duif gebruikt maakt.
Welk soort golven dit precies zijn, heeft
men nog niet kunnen vinden. Radiogol
ven beïnvloeden eveneens het oriëntatie
vermogen van de duiven. Dit heeft men
vastgesteld door een aantal duiven los te
laten in de directe omgeving van een ra
diozender. Wanneer de zender werkte,
duurde het voor een korte afstand bijna
tweemaal zo lang voordat de duiven weer
thuis 'waren. Het onweer, dat grote sto
ringen "veroorzaakt in de radiogolven,
brengt ook dikwijls de duiven uit de koers.
De organisatie van wedvluchten heeft
de duivensport in Nederland groot ge
maakt. Men ging aandacht besteden aan
de teelt, waardoor speciale families van
snelle vliegers werden gefokt. De eitjes van
beroemde vliegers zijn veel waard. Er
wordt niet zelden een bedrag van f50.—
voor neergeteld. De kampioenen zelf heb
ben alleen waarde voor hun eigenaar. In
een vreemd hok zouden ze nooit wennen
en zelfs wanneer ze lange tijd worden
vastgehouden, vliegen ze toch weer naar
hun oorspronkelijke basis terug.
90 km per uur.
Evenals de mens moet een duif voor
uitzonderlijke prestaties worden getraind.
Eerst wordt hij ingezet op korte afstan
den, die langzamerhand worden vergroot.
Ook went het beestje aan een bepaalde
vliegrichting. Een postduif, die gewend is
van zuid naar noord te vliegen, heeft met
dezelfde afstand in omgekeerde richting
veel meer moeite. Bij zijn vlucht naar huis
bereikt een goede wedstrijdduif snelheden
tot 90 km per uur. Het diertje legt zon
der veel moeite een afstand af van 450
km per dag.
De voorbereiding van een wedvlucht
kost heel wat tijd. Denken we alleen maar
eens aan het samenstellen van de speciale
duivenexpres, die de vogels naar de start
plaats brengt. Zo'n duiventrein vervoert
niet zelden 40.000 of meer deelnemers aan
de wedvluchten. In speciale manden wor
den de met zorg uitgekozen vogels naar
een verzamelcentrum gezonden. Hier heb
ben de spoorwegen een gereserveerde goe
derentrein gereed staan. In elke wagon
bevinden zich een vijftig manden met koe
rende vogels.
Onderweg moeten ze van eten en drin
ken worden voorzien. Daartoe wordt een
7 Toen was de koffie klaar. Ze gingen
allemaal aan tafel zitten. Vader stak een
verse pijp op. Sijtje kroop bij hem op
schoot en keek met grote ogen naar de
vreemde neef. Die vertelde honderduit.
Daar zijn moeder een hollandse was en
zij thuis veel Hollands spraken, kon hij
zich goed uitdrukken, al sprak hij af en
toe de woorden wat wonderlijk uit. „Je
moet maar zorgen, dat je een plezierige
vacantie krijgt," zei vader. „Frits kan je
daar misschien bij helpen. Hij hoeft de
eerste weken niet naar school, dus heeft
hij tijd."
8 Wat later, toen Frits en Johnny sa
men zaten, begon Frits te vertellen, van
zijn school en zijn vrienden en van de
haven, waar hij vaak speelde. „En je moet
eens horen," zei hij: „Mijn vader heeft
me al zo half en half beloofd, dat ik sa
men met jou een vacantietocht door Ne
derland mag maken, dan kan jij ons land
goed bekijken, en ik zelf ook, want ik ben
ook nog lang overal niet geweest. Ik
mocht het eigenlijk nog niet vertellen, maar
het gaat vast wel door." „Dat zou reus
achtig zijn, zeg," zei Johnny blij.
voorraad maïs en een grote ton water in
elke wagon gebracht. Speciale convoyeurs
worden met de verzorging belast.
De spoorwegen hebben van tevoren een
reisplan opgesteld, zodat het beweeglijke
duivenvolkje niet telang onderweg is. Op
de plaats van bestemming worden op een
commando alle loodjes van de manden
doorgesneden en binnen een halve minuut
staan de reismanden verlaten op het sta
tion, waarboven duizenden vernuftige vo
gels rondcirkelen om de richting naar huis
te bepalen.
Ook fraude.
De tijd waarbinnen een duif de vlucht
heeft afgelegd, wordt geregistreerd in een
klok, die de eigenaar in de nabijheid van
zijn duivenhok heeft staan. Is de duif te
ruggekeerd, dan wordt het ringnummer
van zijn poot gehaald en in de klok ge
deponeerd, waarna de aankomst aan de
wedstrijdjury wordt gerapporteerd.
Vanzelfsprekend worden ook bij deze
wedvluchten wel eens pogingen tot fraude
gedaan. De oneerlijke duivenhouder moet
er dan in slagen het ringnummer van zijn
duif in handen te krijgen, zodat zijn duif
zonder nummer afreist. Hij doet dit num
mer om de poot van een andere duif, die
zich niet bewust is van het kwaad, dat
hij gaat bedrijven. Deze duif wordt in de
buurt bij vrienden of kennissen gebracht
en losgelaten op een vooraf bepaald mo
ment. Lang voordat de lange afstandsvlie
gers terug zijn, wordt een ander beest tot
overwinnaar uitgeroepen.
Deze valse praktijken komen aan het
licht, wanneer de winnaar zijn duif als o-
verwinnaar aanmeldt en later blijkt, dat
de duiven: nooit zijn gelost, b.v.
door slecht weer. Het loon voor deze
praktijken is gevangenisstraf, want met de
wedvluchten worden soms duizenden ver
diend. Nieuwe auto's, geldprijzen, gouden
en zilveren voorwerpen hebben goede
fokkers wel eens een vermogen bezorgd,
omdat ook de eieren uit hun til steeds een
goede prijs opbrengen. Maar van brood
winning is over 't algemeen bij de dui-
venfokkerij nog weinig sprake.
De duiven zijn voor de eigenaar een
middel om het contact met de natuur te
bewaren en de liefde voor de dieren te
versterken. Tezamen met de gekweekte
internationale contacten vormt deze lief
hebberij een waardevolle bijdrage tot ver
sterking van een goede verstandhouding
der volken. In dit opzicht vervult de duif
zijn vredesmissie ten volle.
met ons geld
de mens is, hetzij bewust, hetzij on
bewust, altijd begerig geweest naar geld,
omdat dit geld macht en aanzien verleent
en de mens onbezorgd doet leven.
waren in de vroegste tijden slavinnen,
kralen en zouten, ossen en honden het
wettige betaalmiddel, thans koopt men
met zilveren en koperen schijfjes of met
waardepapieren in contanten.
de eerste munten in schijfvorm date
ren reeds uit het jaar 1100 voor Chr. De
bekende chinese tao is een van de oud
ste metalen geldstukken en het gaatje, dat
er in geboord was, diende waarschijnlijk
om de schijven, als in een portemonnaie,
aan een touwtje bijeen te houden.
in het aziatische rijk Lydië werd om
streeks 500 voor Chr. ook geld in schijf-
vorm in de circulatie gebracht en cowrie,
een munt in schelpvorm, was hier gedu
rende vele eeuwen een wettig betaalmid
del.
op Yap, een van de Carolinische ei
landen, had men een munt in de vorm
van een steen, die een middellijn had van
ongeveer vier meter en daardoor zeer
zwaar van gewicht was.
de ontdekking van het koper bracht
een totale ommekeer in de geldwereld te
weeg, en ofschoon men in het begin nog
koperen potten als betaling aannam, wer
den reeds spoedig slechts koperen reep
jes als betaalmiddel geaccepteerd met het
nadeel van de eerste vervalsingen.
naast het koper was ook het zilver
reeds in zwang en toen de aanwezigheid
van grote hoeveelheden koper de waar
de van dit metaal deed dalen, deden al
spoedig de zilveren munten hun intrede
in de geldwereld.
toen de goudvoorraad na 1848 enorm
gestegen was, doordat men zowel in A-
merika als in Australië en Zuid-Afrika
dit edele metaal ontdekte, ging men over
tot het aanmaken van gouden munten en
werd er papieren geld, gebaseerd op de
goudswaarde, uitgegeven.
MOTORSPORT
Ook de circuits vragen de aandacht
Eind Juli heeft te Parijs een bijeenkomst
plaatsgevonden van de sportcommissie van
de internationale motorsportafdeling van
fabrikanten, die racemotoren bouwen, op
welk congres het probleem van de te gro
te snelheden der zware motoren werd be
handeld.
Tot welke conclusie de heren zijn ge
komen en welke maatregelen zullen wor
den genomen, is nog niet bekend, doch
hun bijeenkomst is een verheugend zowel
als een tragisch teken.
Verheugend, omdat hieruit gezien wordt
dat de fabrikanten de grote gevaren die
aan een steeds verder verhogen van de
snelheden ontspruiten, inzien, doch tra
gisch, omdat het bewijst, dat het reeds
fout is en men deze conferentie belegd,
daar het noodzakelijk is gebleken, in ver
band met de ongelukken die zich voor
doen.
Inderdaad vraagt men zich af, waar het
einde zal liggen van het steeds verder
opvoeren van de snelheden, die met zwa
re motoren kunnen worden bereikt. Som
migen zeggen, dat dit zichzelf regelt, om
dat een rijder niet sneller zal rijden dan
verantwoord is op een bepaalde baan,
ook al kan de motor een hogere snelheid
halen. Voor sommige rijders zal dit inder
daad juist zijn en zij zullen geen brokken
maken, doch er zijn er altijd, die, wanneer
zij zien, dat zij met een iets hogere snel
heid de overwinning kunnen behalen, de
ze snelheid zullen draaien, ongeacht of
zij er technisch toe in staat zijn. Het gaat
even goed en een kleinigheid is dan vol
doende om de grootste ongelukken te ver
oorzaken.
Laten wij eerlijk zijn, het zijn niet al
leen de zo hoge snelheden, die de onge
lukken veroorzaken, neen, er zijn ook
verschillende circuits, die zeer gevaarlijk
genoemd mogen worden en daarom zou
het aanbeveling verdienen, wanneer deze
sportcommissie ook hierop het oog eens
liet vallen en in eerste instantie zorgde,
dat er- slechts gereden zal worden door
hun motoren op door een speciale com
missie goedgekeurde circuits. Zonder na
men te noemen, mogen wij wel opmerken,
dat er circuits zijn, die in een wel zeer
ongunstige reuk staan. Het aantal onge
lukken zou hierdoor al beperkt kunnen
worden en wanneer men dan nog een op
lossing vindt voor het snelheidsprobleem
bij de zware motoren, dan zijn de risico's
tot een minimum beperkt.
Het is heel goed, dat men aan een en
ander aandacht schenkt, aangezien anders
de motorsport zou ontaarden in een soort
circuswaaghalzerij, die niets meer gemeen
heeft met sport.
KICK MORRIS.
Benoeming secretaris der
Z.V.U.
Aan de heer J. J. Gerritsen is, op zijn
verzoek, eervol ontslag verleend als secre
taris van de Stichting Zeeuwsche Volks
universiteit.
Als zijn opvolger is door het Centraal
Bestuur der Stichting benoemd de heer
A. A. Sternheim te 's Gravenhage.
De heer Sternheim is een zoon van de
bekende acteur en voordrachtskunstenaar
Jo Sternheim.
Hij is in 1920 geboren en was gedu
rende vele jaren verbonden aan de stich
ting Toneel Coördinatie te 's Gravenhage.
Met blijdschap geven wij ken
nis van de geboorte van ons zoon
tje
Jacobus Dirk
(Ko)
J. D. de Koster
J. G. de Koster-
ten Have
Colijnsplaat, 10 Aug. 1954
Voorstraat 30
Allen hartelijk dank voor de
ontvangen belangstelling op Maan
dag 2 Augustus.
O. Scherp
J. J. Scherp-
v.d. Vreugde
Hartelijk dank voor de talrijke
gelukwensen, welke ik mocht ont
vangen ter gelegenheid van mijn
80-ste verjaardag.
G. Flipse-Kruis.
Stadhoudersplein 11c,
Rotterdam.
Zoodagdienst artsen.
Zondag a.a. doen dienst dokter Maas
en dokter 't Hart.
Zaterdag 21 Augustus a.s.
hopen onze geliefde ouders
J. G. Leendertse
en
A. S. Leendertse-Zwemer
hun
25-jarige echtvereniging
te herdenken.
Dat God hen nog lang
voor elkaar en voor ons mag
sparen is de wens van hun
dankbare kinderen.
Canada:
Henk.
Emmeloord
Ko.
Verloofde Annie
Hiermede betuigen wij onze
hartelijke dank aan allen, die blij
ken van belangstelling gaven bij
de viering van onze 25-jarige
echtvereniging.
J. A. Schuit
T. Schuit-
Leeuwestein.
Colijnsplaat, 8 Aug. 1954.
(geen beestiaal)
ten verzoeke van de heer M. L.
de Vos, te Kamperland, zal plaats
hebben op
Nader te adverteren.
Deurwaarder G. Heijboer.
Koperoxychloride
Loofdood
Groeistoffen
Germisan
Aaservo
door
Kortgene, Tel. 01108-200
Te koop
plus
bij M. H. Vogelaar, Frederiks-
polder, Kortgene
WEER VOORRADIG
Rattes V
Torendijk 94, Kortgene
Gevraagd t
in de huishouding, in gezin met
3 kinderen.
Brieven met inlichtingen, leeftijd
enz. aan mevr. HANSMA, Ha
venpark A 334, Tel. 201,Zierik-