r EEN MONTEERLIJKE REIS JU HOE ZIT DAT landbonwersiitspan Woensdag 25 Ing. a.s. Steeds te leveren: P. J. van der Moere moderne woning ratten en muizen vergif een net meisje levleitae leuaelde Li amwioeuett Vk Ra bouwland Het geheim der Hoe vindt de postduif zijn weg? Het probleem der grote snelheden Voorlopig bericht De verkoping van de A. A. Kramer De moderne mens is bezig van de na tuur te vervreemden. De steden ontwik kelen zich tot uitgestrekte steenmassa's, waarin voor het leven van de natuur nog maar weinig plaats is. Men vergeet hoe het leven van planten en dieren zich ont wikkelt en een stadskind kan geen konijn meer van een marmot onderscheiden. Maar tenslotte is de mens zelf een kind van de natuur. Diep in zijn hart leeft het heimwee naar het leven buiten en in me nig huis tracht men het contact met het leven in de vrije natuur te bewaren. De een houdt konijnen, de ander besteedt zijn vrije uren aan kippen en zeer velen voe len zich aangetrokken tot de duiven, die tot desierlijkste en voor de mens meest dankbare vogels behoren. We kunnen ons in gedachten verplaat sen tot in de oudste tijden en dan vinden we nog de duif terug als huisvriend van de mens. Hij is een symbool van de vre de maar in de oorlog bewijst hij de trouw ste diensten, niet het minst bij het spion- nage-werk. In de vroegere oorlogen in het midden-oosten en tot in China vinden we voorbeelden van spionnen en legers, die duiven meenamen op hun gevaarlijk werk in vijandelijke landen en op verre veld tochten. Noach koos ook een duif om vanuit zijn ark de omgeving te verkennen. Het is merkwaardig, maar zelfs in onze dagen heeft de postduif zijn belangrijke positie als koerier behouden. De meeste vernuftige technische vindingen als radio en draadloze telegrafie hebben de duif niet van zijn posttroon kunnen stoten. Radio- en telegrafieberichten kunnen door de vij and worden afgeluisterd, maar de duif ver vult zijn plicht onopvallend. Zonder aar zeling bestelt hij het hem toevertrouwde geheime bericht bij zijn opdrachtgevers. Ook in de tweede wereldoorlog bestond er tussen Engeland en Nederland een post- duifdienst, die menig goede dienst heeft bewezen. De Duitsers wisten dat en heb ben derhalve onze duivenstand practisch uitgeroeid. Hoe vinden zij de weg Met behulp van de belgische duiven- fokkers werd na de oorlog het duiven- volk in Nederland weer op peil gebracht. De echte liefhebbers bezitten kostbare exemplaren, die hun waarde bewijzen in de wedvluchten, die telkens worden ge organiseerd. Ja, die duiven leiden een vor stelijk leven. Zij maken telkens een vacan- tiereis en begeven zich per speciale dui- venexpres naar hun vacantie-oord. Ze ko men op eigen kracht terug en nemen de kortste weg naar huis, die hun door nie mand wordt gewezen. Men is er nog niet in geslaagd aan te tonen, welke eigenschap het beestje in staat stelt zijn hok terug te vinden. Er zijn tal van theorieën over opgesteld. De meest aannemelijke is die, welke aan neemt, dat de vogel zich oriënteert op de magnetische krachtlijnen, die zich in de lucht bevinden en daar een compleet we gennet vormen. Een amerikaans geleerde heeft dit trach ten te bewijzen. Hij bevestigde kleine mag neten aan de vleugels van proefduiven en zette ze toen in bij een wedvlucht. Al de ze vogels gingen verloren. Een aantal dui ven, dat alleen kleine stukjes metaal zon der magnetische kracht aan de vleugels kreeg, kwam wel terug. Magnetische en radiogolven. Hiermee was dus bewezen, dat een duif, die niet zijn gezichtsvermogen kan gebrui ken, toch zijn basis kan terugvinden. Maar men heeft eveneens vastgesteld, dat de vogel evenzeer zijn ogen gebruikt. Op be kend terrein vinden de beesten veel vlug ger de weg naar huis dan in de vreemde. Het zijn dus niet alleen magnetische golven, waarvan de duif gebruikt maakt. Welk soort golven dit precies zijn, heeft men nog niet kunnen vinden. Radiogol ven beïnvloeden eveneens het oriëntatie vermogen van de duiven. Dit heeft men vastgesteld door een aantal duiven los te laten in de directe omgeving van een ra diozender. Wanneer de zender werkte, duurde het voor een korte afstand bijna tweemaal zo lang voordat de duiven weer thuis 'waren. Het onweer, dat grote sto ringen "veroorzaakt in de radiogolven, brengt ook dikwijls de duiven uit de koers. De organisatie van wedvluchten heeft de duivensport in Nederland groot ge maakt. Men ging aandacht besteden aan de teelt, waardoor speciale families van snelle vliegers werden gefokt. De eitjes van beroemde vliegers zijn veel waard. Er wordt niet zelden een bedrag van f50.— voor neergeteld. De kampioenen zelf heb ben alleen waarde voor hun eigenaar. In een vreemd hok zouden ze nooit wennen en zelfs wanneer ze lange tijd worden vastgehouden, vliegen ze toch weer naar hun oorspronkelijke basis terug. 90 km per uur. Evenals de mens moet een duif voor uitzonderlijke prestaties worden getraind. Eerst wordt hij ingezet op korte afstan den, die langzamerhand worden vergroot. Ook went het beestje aan een bepaalde vliegrichting. Een postduif, die gewend is van zuid naar noord te vliegen, heeft met dezelfde afstand in omgekeerde richting veel meer moeite. Bij zijn vlucht naar huis bereikt een goede wedstrijdduif snelheden tot 90 km per uur. Het diertje legt zon der veel moeite een afstand af van 450 km per dag. De voorbereiding van een wedvlucht kost heel wat tijd. Denken we alleen maar eens aan het samenstellen van de speciale duivenexpres, die de vogels naar de start plaats brengt. Zo'n duiventrein vervoert niet zelden 40.000 of meer deelnemers aan de wedvluchten. In speciale manden wor den de met zorg uitgekozen vogels naar een verzamelcentrum gezonden. Hier heb ben de spoorwegen een gereserveerde goe derentrein gereed staan. In elke wagon bevinden zich een vijftig manden met koe rende vogels. Onderweg moeten ze van eten en drin ken worden voorzien. Daartoe wordt een 7 Toen was de koffie klaar. Ze gingen allemaal aan tafel zitten. Vader stak een verse pijp op. Sijtje kroop bij hem op schoot en keek met grote ogen naar de vreemde neef. Die vertelde honderduit. Daar zijn moeder een hollandse was en zij thuis veel Hollands spraken, kon hij zich goed uitdrukken, al sprak hij af en toe de woorden wat wonderlijk uit. „Je moet maar zorgen, dat je een plezierige vacantie krijgt," zei vader. „Frits kan je daar misschien bij helpen. Hij hoeft de eerste weken niet naar school, dus heeft hij tijd." 8 Wat later, toen Frits en Johnny sa men zaten, begon Frits te vertellen, van zijn school en zijn vrienden en van de haven, waar hij vaak speelde. „En je moet eens horen," zei hij: „Mijn vader heeft me al zo half en half beloofd, dat ik sa men met jou een vacantietocht door Ne derland mag maken, dan kan jij ons land goed bekijken, en ik zelf ook, want ik ben ook nog lang overal niet geweest. Ik mocht het eigenlijk nog niet vertellen, maar het gaat vast wel door." „Dat zou reus achtig zijn, zeg," zei Johnny blij. voorraad maïs en een grote ton water in elke wagon gebracht. Speciale convoyeurs worden met de verzorging belast. De spoorwegen hebben van tevoren een reisplan opgesteld, zodat het beweeglijke duivenvolkje niet telang onderweg is. Op de plaats van bestemming worden op een commando alle loodjes van de manden doorgesneden en binnen een halve minuut staan de reismanden verlaten op het sta tion, waarboven duizenden vernuftige vo gels rondcirkelen om de richting naar huis te bepalen. Ook fraude. De tijd waarbinnen een duif de vlucht heeft afgelegd, wordt geregistreerd in een klok, die de eigenaar in de nabijheid van zijn duivenhok heeft staan. Is de duif te ruggekeerd, dan wordt het ringnummer van zijn poot gehaald en in de klok ge deponeerd, waarna de aankomst aan de wedstrijdjury wordt gerapporteerd. Vanzelfsprekend worden ook bij deze wedvluchten wel eens pogingen tot fraude gedaan. De oneerlijke duivenhouder moet er dan in slagen het ringnummer van zijn duif in handen te krijgen, zodat zijn duif zonder nummer afreist. Hij doet dit num mer om de poot van een andere duif, die zich niet bewust is van het kwaad, dat hij gaat bedrijven. Deze duif wordt in de buurt bij vrienden of kennissen gebracht en losgelaten op een vooraf bepaald mo ment. Lang voordat de lange afstandsvlie gers terug zijn, wordt een ander beest tot overwinnaar uitgeroepen. Deze valse praktijken komen aan het licht, wanneer de winnaar zijn duif als o- verwinnaar aanmeldt en later blijkt, dat de duiven: nooit zijn gelost, b.v. door slecht weer. Het loon voor deze praktijken is gevangenisstraf, want met de wedvluchten worden soms duizenden ver diend. Nieuwe auto's, geldprijzen, gouden en zilveren voorwerpen hebben goede fokkers wel eens een vermogen bezorgd, omdat ook de eieren uit hun til steeds een goede prijs opbrengen. Maar van brood winning is over 't algemeen bij de dui- venfokkerij nog weinig sprake. De duiven zijn voor de eigenaar een middel om het contact met de natuur te bewaren en de liefde voor de dieren te versterken. Tezamen met de gekweekte internationale contacten vormt deze lief hebberij een waardevolle bijdrage tot ver sterking van een goede verstandhouding der volken. In dit opzicht vervult de duif zijn vredesmissie ten volle. met ons geld de mens is, hetzij bewust, hetzij on bewust, altijd begerig geweest naar geld, omdat dit geld macht en aanzien verleent en de mens onbezorgd doet leven. waren in de vroegste tijden slavinnen, kralen en zouten, ossen en honden het wettige betaalmiddel, thans koopt men met zilveren en koperen schijfjes of met waardepapieren in contanten. de eerste munten in schijfvorm date ren reeds uit het jaar 1100 voor Chr. De bekende chinese tao is een van de oud ste metalen geldstukken en het gaatje, dat er in geboord was, diende waarschijnlijk om de schijven, als in een portemonnaie, aan een touwtje bijeen te houden. in het aziatische rijk Lydië werd om streeks 500 voor Chr. ook geld in schijf- vorm in de circulatie gebracht en cowrie, een munt in schelpvorm, was hier gedu rende vele eeuwen een wettig betaalmid del. op Yap, een van de Carolinische ei landen, had men een munt in de vorm van een steen, die een middellijn had van ongeveer vier meter en daardoor zeer zwaar van gewicht was. de ontdekking van het koper bracht een totale ommekeer in de geldwereld te weeg, en ofschoon men in het begin nog koperen potten als betaling aannam, wer den reeds spoedig slechts koperen reep jes als betaalmiddel geaccepteerd met het nadeel van de eerste vervalsingen. naast het koper was ook het zilver reeds in zwang en toen de aanwezigheid van grote hoeveelheden koper de waar de van dit metaal deed dalen, deden al spoedig de zilveren munten hun intrede in de geldwereld. toen de goudvoorraad na 1848 enorm gestegen was, doordat men zowel in A- merika als in Australië en Zuid-Afrika dit edele metaal ontdekte, ging men over tot het aanmaken van gouden munten en werd er papieren geld, gebaseerd op de goudswaarde, uitgegeven. MOTORSPORT Ook de circuits vragen de aandacht Eind Juli heeft te Parijs een bijeenkomst plaatsgevonden van de sportcommissie van de internationale motorsportafdeling van fabrikanten, die racemotoren bouwen, op welk congres het probleem van de te gro te snelheden der zware motoren werd be handeld. Tot welke conclusie de heren zijn ge komen en welke maatregelen zullen wor den genomen, is nog niet bekend, doch hun bijeenkomst is een verheugend zowel als een tragisch teken. Verheugend, omdat hieruit gezien wordt dat de fabrikanten de grote gevaren die aan een steeds verder verhogen van de snelheden ontspruiten, inzien, doch tra gisch, omdat het bewijst, dat het reeds fout is en men deze conferentie belegd, daar het noodzakelijk is gebleken, in ver band met de ongelukken die zich voor doen. Inderdaad vraagt men zich af, waar het einde zal liggen van het steeds verder opvoeren van de snelheden, die met zwa re motoren kunnen worden bereikt. Som migen zeggen, dat dit zichzelf regelt, om dat een rijder niet sneller zal rijden dan verantwoord is op een bepaalde baan, ook al kan de motor een hogere snelheid halen. Voor sommige rijders zal dit inder daad juist zijn en zij zullen geen brokken maken, doch er zijn er altijd, die, wanneer zij zien, dat zij met een iets hogere snel heid de overwinning kunnen behalen, de ze snelheid zullen draaien, ongeacht of zij er technisch toe in staat zijn. Het gaat even goed en een kleinigheid is dan vol doende om de grootste ongelukken te ver oorzaken. Laten wij eerlijk zijn, het zijn niet al leen de zo hoge snelheden, die de onge lukken veroorzaken, neen, er zijn ook verschillende circuits, die zeer gevaarlijk genoemd mogen worden en daarom zou het aanbeveling verdienen, wanneer deze sportcommissie ook hierop het oog eens liet vallen en in eerste instantie zorgde, dat er- slechts gereden zal worden door hun motoren op door een speciale com missie goedgekeurde circuits. Zonder na men te noemen, mogen wij wel opmerken, dat er circuits zijn, die in een wel zeer ongunstige reuk staan. Het aantal onge lukken zou hierdoor al beperkt kunnen worden en wanneer men dan nog een op lossing vindt voor het snelheidsprobleem bij de zware motoren, dan zijn de risico's tot een minimum beperkt. Het is heel goed, dat men aan een en ander aandacht schenkt, aangezien anders de motorsport zou ontaarden in een soort circuswaaghalzerij, die niets meer gemeen heeft met sport. KICK MORRIS. Benoeming secretaris der Z.V.U. Aan de heer J. J. Gerritsen is, op zijn verzoek, eervol ontslag verleend als secre taris van de Stichting Zeeuwsche Volks universiteit. Als zijn opvolger is door het Centraal Bestuur der Stichting benoemd de heer A. A. Sternheim te 's Gravenhage. De heer Sternheim is een zoon van de bekende acteur en voordrachtskunstenaar Jo Sternheim. Hij is in 1920 geboren en was gedu rende vele jaren verbonden aan de stich ting Toneel Coördinatie te 's Gravenhage. Met blijdschap geven wij ken nis van de geboorte van ons zoon tje Jacobus Dirk (Ko) J. D. de Koster J. G. de Koster- ten Have Colijnsplaat, 10 Aug. 1954 Voorstraat 30 Allen hartelijk dank voor de ontvangen belangstelling op Maan dag 2 Augustus. O. Scherp J. J. Scherp- v.d. Vreugde Hartelijk dank voor de talrijke gelukwensen, welke ik mocht ont vangen ter gelegenheid van mijn 80-ste verjaardag. G. Flipse-Kruis. Stadhoudersplein 11c, Rotterdam. Zoodagdienst artsen. Zondag a.a. doen dienst dokter Maas en dokter 't Hart. Zaterdag 21 Augustus a.s. hopen onze geliefde ouders J. G. Leendertse en A. S. Leendertse-Zwemer hun 25-jarige echtvereniging te herdenken. Dat God hen nog lang voor elkaar en voor ons mag sparen is de wens van hun dankbare kinderen. Canada: Henk. Emmeloord Ko. Verloofde Annie Hiermede betuigen wij onze hartelijke dank aan allen, die blij ken van belangstelling gaven bij de viering van onze 25-jarige echtvereniging. J. A. Schuit T. Schuit- Leeuwestein. Colijnsplaat, 8 Aug. 1954. (geen beestiaal) ten verzoeke van de heer M. L. de Vos, te Kamperland, zal plaats hebben op Nader te adverteren. Deurwaarder G. Heijboer. Koperoxychloride Loofdood Groeistoffen Germisan Aaservo door Kortgene, Tel. 01108-200 Te koop plus bij M. H. Vogelaar, Frederiks- polder, Kortgene WEER VOORRADIG Rattes V Torendijk 94, Kortgene Gevraagd t in de huishouding, in gezin met 3 kinderen. Brieven met inlichtingen, leeftijd enz. aan mevr. HANSMA, Ha venpark A 334, Tel. 201,Zierik-

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1954 | | pagina 2