NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD De warme Evangelist Hoe zit dat SPOEDIG VERANDERING IK DE LOOKPOLITIEK met onze lucifer? No 2685 Zaterdag 3 Juli 1954 57e Jaargang Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissekerke, Tel. no 308, Giro 32622 Abonnementsprijs i 2.00 per jaar Franco per post 3.50 Advertenties 6 cent per mm door dr P. H. Ritter In de perscommentaren, die op de veldtocht van de heer Graham door Nederland gevolgd zijn, hebben wij één vraag gemist, die wij thans aan de orde stellen: is de verzakelijking van het leven al zover voortgeschre den, dat men de hoogste waarde, de religie, veramerikaniseert? Wij achten deze opwekkingsbewe ging, ondanks onze waardering voor 's heren Grahams redenaarstalent, een bedenkelijk verschijnsel. Welke bete kenis moet men hechten aan deze be toging, die technisch en sociaal-psy chologisch zo volmaakt was georgani seerd, dat Barnum en Baily haar niet verbeteren kon, voor de wezenlijke inkeer van de mens en de samenleving? Naar ons inzien een zeer geringe. Wij kunnen ons indenken, dat de kracht der getuigenis van een voorbeel dig mens, invloed kan oefenen op mens en menigte. Maar een georgani seerde getuigenis is een contradictie. Een getuigenis in een afgehuurde ruim te, waarheen men in propvolle auto bussen snelt, prikkelt bij de meesten de zucht der nieuwsgierigheid meer dan het verlangen naar heiliging. Men kan meegesleurd worden door een gloedvolle persoonlijkheid, maar wat beklijft er van het geestdriftige mo ment Is deze vertoning niet een parodie van het christendom? Wanneer wij ons de figuur van Christus voorstel len, zoals wij die kennen uit de Hei lige Schrift, dan zien wij de Heiland met zijn jongeren, rustig schrijdend door de akkers, predikend op de berg of tussen de mensen, zijn uitspraken gevend. Tegenwoordig zien wij het Evan gelie verkondigd onder tromgeroffel en ondersteund door legers van zan gers en schone zangeressen De geest van het christendom is in strijd met deze reclame-methodes. Men heeft alles gedaan om deze ontluistering der religie te beklemto nen. In stede van er voor zorg te dragen, dat de persoonlijkheid van de overtuigde apostel tot haar recht kwam, heeft men zijn rede in moten gehakt en iedere volzin laten vertalen door iemand, die welliswaar voortreffelijk het Engels verstond, maar de rede van Graham doorzeefde met een gillend geluid, waardoor niemand der luiste raars begrip kreeg, wie en wat Gra ham is. Waarom niet de hot-gospeler in zijn moedertaal laten uitspreken en daarna het geheel in het Nederlands vertaald? Men zegt dat de kerken in deze ge wijde bonte Dinsdagavond belangstel ling koesterden. Zij zouden hopen op een opleving van het kerkbezoek, dat hier en daar schijnt te kwijnen. De man met de trompetten en de zang koren zou door de sensatie die hij brengt, de menigte terugvoeren tot de kerk. Wij twijfelen er zeer sterk aan, of de leidende figuren in het ker kelijk leven inderdaad enig nut ver wachten van dit tararaboemdiejee. De theoloog, die de stichtelijke bijeen komst inleidde, prof. Von Rühler, toonde een opmerkelijke distanciëring. En terecht. Naar ons inzien hebben de kerken van deze manifestatie niets te verwachten. Het resultaat zal zijn, dat enigen zich door de woorden van Graham hebben laten overmeesteren, maar dat, naarmate het bezoek van de hete evangelist in het verleden te rugvalt, de lauwheid ten aanzien van het kerkbezoek zal wederkeren. De kerken hebben geen krukken nodig. Zij behoren overtuigd te zijn van eigen roeping en hebben te ge tuigen van eigen kracht. De gedachte, die aan deze soort ondernemingen ten grondslag ligt, druist rechtstreeks in tegen het christendom. Want zij gaat uit van de stelling, dat het doel de middelen heiligt. Een streven naar be kering, aangemoedigd door sensatie- elixer. Neen, het aangrijpend proces der bekering geschiedt in de binnen kamer der ziel, niet tussen trompet ten en snorkende autobussen. Het probleem van het slinkend kerk bezoek bleef bij onze critiek op de verzakelijking der religie vrijwel on aangeroerd. Het komt ons voor, dat dit euvel bestreden moet worden door meer aanpassing van de kerk aan het mo derne sociale leven. Er worden reeds verdienstelijke pogingen in die rich ting gedaan. Bijvoorbeeld door de in stelling der „alledagskerk", die in enige protestantse kerken met vrucht werkt. En aan de predikanten zal meer ruimte gegeven moeten worden voor de uitoefening van hun herder lijke taak. Wij weten dat zij, vooral in de grote steden verschrikkelijk belast zijn. Maar wij menen, dat het pastorale gedeelte van hun taak de laatste func tie is, die aan anderen mag worden overgedragen. Eén gesprek met de eigen dominee is meer waard dan de oratorie van duizend „hot-gospelers". Tenslotte nog één vraag. Er is tij dens de bijeenkomst in het Olympisch Stadion te Amsterdam druk en luid ruchtig gecollecteerd. Het publiek heeft er recht op te weten, welke bestem ming aan deze gelden is gegeven. Som migen hebben de opbrengst van zulk een collecte berekend op een bedrag van veertig duizend gulden per avond. Als men nu weet, dat Graham er avond aan avond op uittrekt door het gehele europese continent, dan komt men, wanneer men dat alles optelt, tot fabelachtige bedragen. Wat ge schiedt daarmee? Men moet aannemen, dat hiermede een groot werk zal worden verricht ten bate van verspreiding van het e- vangelie of van de ettelijken (wij den ken bijvoorbeeld aan de ontheemden), die in diepe nood en armoede ver keren. Een overtuigd zendeling als de heer Graham behoort natuurlijk zijn onkosten vergoed te krijgen, maar ver richt verder uiteraard zijn arbeid be langeloos. Maar het is een fout in de organi satie van deze réveil-beweging, dat tot dusver niet nauwkeurig omschre ven werd aangeduid, waarvoor men geofferd heeft. MetHAmEfl Gelei handen om trots op te zijn ONRECHTVAARDIGE TOESTANDEN MOETEN VERDWIJNEN (Van onze econ. medewerker) Nog juist voordat de grote vacantie-periode een aanvang neemt en ve le belangrijke zaken naar een later tijdstip moeten worden verschoven, worden wij geconfronteerd met het loonvraagstuk. Reeds een half jaar nadat de huurverhoging de lonen opnieuw naar een hoger niveau bracht, wordt de kwestie opnieuw aan de orde gesteld. De Stichting van de Arbeid zal een nieuw advies geven. Het moge de arbeiderswereld prettig in de oren klinken, in het kader van de nationale economie is dit een teleurstelling, omdat algemene wij zigingen aan het loonfront direct inwerken op de prijzen, op het ex- portpakket en op de monetaire situatie. Vooreerst moet de vraag gesteld wor den, of er reden is reeds nu opnieuw het vraagstuk te bekijken. Dat zal men be vestigend moeten beantwoorden. Nog slechts weinigen in ons land zijn er te vreden met de bestaande loonpolitiek. Noch de werknemers, noch de werkge vers willen derhalve de bestaande toe stand gehandhaafd zien. De werknemers hebben een reeks van argumenten daarvoor in voorraad. Zij menen dat in de practijk is gebleken, dat de loonsverhoging van Januari j.l., niet voldoende de gestegen huurlasten en het geen daaruit voortgevloeid is, hebben op gevangen. De verhoging zou zes tot ze ven procent hebben moeten bedragen. Daarnaast neemt het aantal prijsstijgingen steeds toe. Weliswaar is de stijging van de koffie- en theeprijzen te wijten aan de gang van zaken op de wereldmarkt en niet aan de toestanden in Nederland, maar zij is een feit. Het valt evenmin te ontkennen, dat de kolen voor huisbranddoeleinden duur der worden. De melksanering gaat ten koste van een prijsstijging van de melk. Andere levensmiddelen worden ook duur der. Prijsdalingen zijn in ons land niet aan de orde, omdat de meeste bedrijven vol op in hun orders zitten en hun productie tegen redelijke prijzen elders op de wereld markt kunnen slijten. Overigens kan men overal in Europa nog stijgende prijzen waarnemen en dit mist zijn invloed op de nederlandse markt niet. Er is ook een politieke drang in de richting van loonsverhoging. Het bisschop pelijk mandement heeft enkele vakbonden vrij scherp tegenover elkaar geplaatst en die hebben er meer dan voorheen behoef te aan om hun ideële leuzen met een ma teriële belofte aan te vullen. Het is niet zo moeilijk om dan een loonsverhoging te gaan eisen. Deze drang, die uit pro pagandistische overwegingen voortkomt, zal moeten worden beteugeld. Vervolgens is daar de geconstateerde toegenomen welvaart van ons land, waar van de loontrekkers geen deel zouden krijgen, terwijl de ondernemers maar ho gere winsten maken en hoge dividenden en tantièmes opstrijken. De wet van vraag en aanbod dringt tenslotte ook naar ho gere lonen, want er is alom een tekort aan werkkrachten. Geen vrijheid. Gezien het voorgaande zou men mo gen verwachten, dat de werkgevers tevre den waren met de huidige toestand. Dat is echter volkomen in strijd met de waar heid. Juist van werkgeverszijde is er reeds vroeger aangedrongen op een soepeler systeem van beloning. De lonen van thans laten geen enkele vrijheid. Het is meestal zo dat, wanneer er een arbeider beschik baar is, een tabel of lijst te voorschijn wordt gehaald, waarop men kan aflezen, wat de man verdienen kan en mag. Want de werkgever mag daar niet van afwij ken. In tijden van slapte en overmatig aan bod van krachten is de arbeider gelukkig met zo'n regeling. De werkgever moet er zich aan houden. Maar dat geldt nu eveneens. De arbeiders zouden nu die ge leide loonregeling dikwijls liever niet zien. Intussen is het aantrekken van arbeids krachten verworden tot een zaak van om kopen, van zwarte lonen, van schone be loften, waarbij de prestatie geheel op de achtergrond is geraakt. Het honoreren van persoonlijke eigenschappen, van ijver en plichtsbetrachting is niet meer mogelijk of men moet een „achterdeurtje" gebruiken. In werkgeverskringen is inen daarom van mening, dat het gebrek aan werkkrachten veel geringer zou zijn, indien het loon systeem anders zou werkende aanwe zigheid van de arbeider wat meer op de achtergrond en zijn prestatie op de voor grond. De prikkel voor de extra inspan ning moet groter zijn, dan thans moge lijk is. De ideale vorm van beloning van de arbeid zal nooit worden gevonden. Elk systeem heeft zijn gebreken en zijn voor delen. Men kan echter de loonvorming weer in handen geven van de belangheb benden. In het algemeen moet de over heid dit terrein gaan verlaten en alleen bij dreigende conflicten zich in de loon- kwesties mengen. Verder moeten de lonen zoveel mogelijk binnen elke bedrijfstak worden geregeld. Daar liggen de proble men het duidelijkst. Daar kan men een regeling ontwerpen, die past bij de speci fieke werkzaamheden. Niet op één dag. Het is best mogelijk bijvoorbeeld dat op een bepaald moment de lonen in de bouwvakken omlaag zullen moeten, terwijl ze in de bakkerijen kunnen stijgen. Naast de algemene conjunctuur kent elke bedrijfs tak zijn eigen conjunctuur en zelfs elk be drijf. Tot elke prijs moet een eind worden gemaakt aan het systeem van de collec tieve loonsverhoging, waarbij op één dag alle werknemers meer loon moeten ont vangen, ongeacht of de marktpositie van een groep van bedrijven dat kan gedo gen of niet, ongeacht of een arbeider zijn best doet of niet. Dit systeem schaadt een evenwichtige ontwikkeling van de e- conomie. Bepaalde bedrijfstakken, die juist de wind mee hebben, worden steeds krach tiger en de ondernemer, die toevallig in een guur economisch windje zit, wordt ten gronde gericht. Deze collectieve loonsverhogingen heb ben na de oorlog in alle europese landen het inflatiespook te dikwijls te voorschijn geroepen. Ons oude werelddeel zit met een aantal zwakke valuta's opgescheept, met een stijgend prijsniveau en met onrust in de arbeiderswereld, die zeker niet gerin ger is dan in een vroeger tijdperk. De winst is dus nihil geweest. Elke arbeider met zijn hoger loon in de hand zal dit moeten erkennen. In de toekomst zullen de collectieve arbeidsovereenkomsten een steeds grotere plaats gaan innemen. De practijk van meer dan tien jaar geleide loonpolitiek zal ech ter hebben geleerd, dat zij elastisch moe ten worden gesteld m.a.w. dat er ruimte moet blijven voor de persoonlijke presta ties en de eigenschappen van het individu. Beloning naar prestatie! In vele kringen wordt er over geklaagd, dat de vakkennis en de vlijt van de ar beiders dalen en zich niet op een voldoend hoog niveau bevinden. Men zal echter de beste prestaties nooit verkrijgen, wanneer een daaraan evenredige beloning niet in uitzicht wordt of kan worden gesteld. Arbeiders en werkgevers gaan weer rond de tafel zitten om over lonen te spreken. Laat men inzien, dat een alge mene verhoging uit den boze is. Laat men bij de beloning meer de nadruk leggen op de prestatie. Nivellering tot het uiterste leidt tot verslapping van de beste krach ten en geeft de zwakken geen steun in de rug. Wil men vragen om een deel in stij gende welvaart, dan zoeke men dat via de overheid in een vermindering van de inkomstenbelasting of van enkele algemeen drukkende verbruiksbelastingen. Dan pro fiteert het gehele volk van de stijgende welvaart. Zoekt men het in een algeme ne loonsverhoging, dan treft men via de hogere prijzen allen, ook hen, die een pensioen hebben of een lijfrente. En men zal toch ook hen in een gestegen wel vaart van Nederland willen laten delen. En ten slotte zal men bij loonmaatre gelen in het huidige tijdsgewricht nooit mogen vergeten, dat de welvaart en de volledige bezetting ook slechts tijdelijk zijn en dat wij ons op langere termijn moeten instellen op een steeds stijgende beroeps bevolking. Gaat men daarvoor een loon vragen dat onze voordelige positie in de wereld wegneemt, dan zal die maatregel als een boemerang de werknemers treffen. Een ruime blik zal nodig zijn. ....Als men thans voor een doosje lu cifers de somma van negen gulden moest betalen, zou men waarschijnlijk direct gaan twijfelen aan het verstand van de verkoper, maar toen de luci fer pas was uitgevonden, heeft men dit bedrag toch neergeteld. ....De eerste lucifers geleken in de verste verte niet op het smalle houtje met de gele, bruine of rode kop, zo als wij dat thans kennen. ....Jones, een londense tabakshandelaar, maakte de eerste vorm van een luci fer. Ze bestond uit twee glazen buis jes, waarvan er één gevuld was met kalichloride en de ander met zwavel zuur. Een opgerold stukje papier deed hierbij dienst als verbrandingsproduct. ....De eigenlijke uitvinder van de luci fer is John Walker, een gestraald me disch student, die na veel proefnemin gen op 27 April 1827 zijn ruwe, dikke lucifers van 10 cm lengte in de handel bracht. ....Walker besmeerde zijn houtjes met zwavel en drenkte de kop in een op lossing van kalichloride, suiker en gom. Hij zag het belang van zijn uit vinding echter niet in. ....De lucifer van Walker vertoonde vele tekortkomingen en Charles Sauria, een franse schooljongen, verbeterde Walker's uitvinding door de koppen der lucifers in gele fosfor te dopen. Het gebruik bleek bij warmte en wrijving zeer gevaarlijk, terwijl de fos for bovendien giftig was. ....De Zweed Pasch kwam in 1848 op het denkbeeld de giftige fosfor door de niet giftige rode te vervangen en tenslotte werd de Zweedse veiligheids lucifer geboren, die thans de gehele wereldmarkt heeft veroverd.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1954 | | pagina 1