NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
c
MENSENSMOKKEL EEN BLOEIEND BEDRIJF
TE GROOT FISCAAL LEED
BIJ OVERLIJDEN
No 2682
Zaterdag 12 Juni 1954
57e Jaargang
Druk en uitgave: Drukkerij Markusse te Wissekerke, Tel. no 308, Giro 32622
Abonnementsprijs f 2.00 per jaar Franco per post 3.50 Advertenties 6 cent per mm
sa
Successierechten in ons land te hoog
(Van onze economische medewerker)
In elke familie komt er onvermij
delijk een moment waarop men re
kenen moet met een sterfgeval en
de gevolgen daarvan. Naast he. leed,
dat hiermee over een gezin en familie
gebracht wordt, moeten de nabe
staanden ook rekening houden met
de fiscale gevolgen, die aan een der
gelijke droeve gebeurtenis zijn ver
bonden. Die gevolgen kan men niet
negeren, want zij zijn voor ons land
ingrijpend, waar zij de gehele eco
nomische positie van het gezin aan
tasten, in het bijzonder bij zaken
mensen.
Het is niet mogelijk op deze beperk
te plaatsruimte een volledige afdruk
te geven van het recht van sucqessie,
waarmee men terstond wordt gecon
fronteerd. Zeker mag worden gesteld
dat het bedrag van de successie te hoog
mag worden genoemd.
liet familiebezit wordt door de staat
der Nederlanden niet hoog aangesla
gen. Men kan als vrouw en kinderen
ieder slechts f 1000.— erven zonder
successierecht te moeten betalen. Krijgt
men meer dan f 1500.als kind en
als vrouw meer dan f 10.000.'dan
vervalt de vrijstelling, waarbij min
derjarige kinderen nog f 300.per
jaar meer vrijgesteld krijgen voor de
jaren dat zij nog geen 21 verjaardagen
achter de rug hebben.
Het is mogelijk, dat die f 300.
toeslag gegeven is als een bedrag, dat
nodig zou zijn als minimumkosten van
levensonderhoud voor een levensjaar.
Maar terstond blijkt dan ook hoezeer
deze wetgeving nog gebouwd is op de
vooroorlogse harde gulden, die toch
ongeveer 2,5 tot 3 maal zoveel waard
was als de moderne gulden, al is deze
ook wel weer hard.
Vooroorlogs vermogen.
Met een kleine zijsprong kunnen wij
hier dan tevens een opmerking maken
over de vermogensbelasting, die, al
staat zij buiten de kwestie van over
lijden, toch wel met de kapitaalsstruc
tuur van een familie van doen heeft.
Bij die wet op de vermogensbelas
ting zien we, evenals bij de wetgeving
op successierecht, dat men daar nog
rekening houdt met vooroorlogse ver
mogensbegrippen. Wie voor de oorlog
als ongehuwde f 10.000.bezat, kon
men een welvarend burger noemen
met flinke financiële ruggesteun. Wie
als echtpaar f 15.000.bezat, had e-
veneens een benijdenswaardig welvaarts
stadium bereikt. Bij de hedendaagse
guldenwaardering ligt dit wel enigszins
anders. Dezelfde bedragen vertegen
woordigen ongeveer de helft tot een
derde van de reële waarde van voor
heen. Toch betaalt men nog steeds bij
diezelfde grens vermogensbelasting n.b.
nog tegen een hoger tarief dan vroe
ger. Bij de grens van f 10.000.en
f 15.000.is er in het huidige tijds
gewricht stellig nog geen sprake van
grote draagkracht en een sterke finan
ciële ondergrond. Wie dit wel meent,
lijdt aan een geldillusie, dat wil zeg
gen, men grijpt zich vast aan een ge
tal met een aantal nullen, zonder dat
men zich realiseert, welke waarde daar
achter schuilgaat.
Het vrijgestelde bedrag voor de ver
mogensbelasting dient dus te worden
verhoogd. En ditzelfde is aan te beve
len voor de vrijstellingen van succes
sie- en schenkingsrechten, die voor Ne
derland bij de huidige waardering van
de gulden wel zeer laag zijn gesteld.
De bestaande regels getuigen van een
totaal gebrek aan waardering voor het
familiebezit en de vermogensvorming,
waaraan trouwens de gehele na-oorlog-
se financieel-economische politiek in
Nederland mank is gegaan.
Hoe is het elders?
De vermogensoverdracht bij overlij
den in Frankrijk en Duitsland b.vr is
veel gunstiger dan bij ons. Een vrouw
met kinderen in Duitsland kan 250.000
R.M. successievrij erven. Een vrouw
zonder kinderen erft 20.000 R.M. vrij
(ongeveer f 18.000.In Frankrijk,
waar men bijzonder veel waarde hecht
aan het familiebezit, heeft een echtge-
no(o)t(e) 5.000.000 frs vrij van suc
cessie (plm. 50.000.Heeft men
drie of vier kinderen, dan kan men
plm. f 140.000.vrij vermaken. De
genoemde bedragen zijn ook vrijge
steld van successie, wanneer men meer
verkrijgt Een heel wat gunstiger toe
stand dus dan in Nederland.
Alsof de hoge successierechten nog
onvoldoende zijn, heeft men bovendien
een reeks van regels uitgesponnen,
waardoor de lasten voor zakenmensen
nog hoger worden. Men denkc bijvoor
beeld aan de eigenaren van vele kleine
familie-n.v.'s. Komen zij te overlijden,
dan worden hun aandelen van zo'n ge
sloten n.v. geschat op de geldswaarde.
Het gehele vermogen van zo'n kleine
zaak, dat dikwijls gegroeid is in de
loop der jaren, komt nu boven in de
waardering tegen de laag gewaardeerde
gulden. Het gevolg is ernstige finan
ciële zorgen in het gezin en de familie,
die ook al getroffen is in veel geval
len door het verlies van een waardevol
le kracht.
Het bestaan van kleine vennoot
schappen wordt daardoor bedreigd, zeer
zeker ondermijnd. Heeft men aandelen
van een ,,open" n.v., die ter beurze
worden genoteerd, dan geldt bij over
lijden voor de fiscus de beurskoers. In
't algemeen kan worden opgemerkt,
dat de eigenaars van besloten n.v.'s er
bij overlijden economisch het slechtst
aan toe zijn voor het erfrecht. Alleen
voor de inkomstenbelasting komt men
er zonder veel schade af: over de ho
gere" waarde van aandelen wordt geen
inkomstenbelasting geheven
Weduwe mag niet bestaan.
Dikwijls komt bij overlijden de li
quidatie van een bedrijf ter sprake,
vooral bij de eenmanszaken. Een even
tuele winst, die dan boven komt drij
ven, ook door waardering, wordt dan
nog belast. Met het bestaan van een
weduwe, die toch ook moet leven,
wordt fiscaal onvoldoende rekening ge
houden.
Sinds de jongste wetswijzigingen is
een bedrag van f 5000.vrijgesteld
van liquidatie-winst belasting. De be
staande problemen van afschrijvings
bedrag en de reeds jarenlange bestaan
de strijd over waardering naar vervan
gingswaarde of historische kostprijs
komt hier ook bovendrijven en wordt
dikwijls uitgevochten op een wijze, die
voor betrokkenen allerminst voordelig
is.
Ook hier kennen andere landen gun
stiger regelingen dan Nederland, waar
men soms een deel van de erfenis
slechts kan redden met behulp van een
lijfrente. Het lijkt er op alsof men van
overheidswege wil aanbevelen een lijf
rente te nemen. Logisch gezien, is dit
niet juist, maar het blijft toch een feit,
dat men in de praktijk maar al te dik
wijls in deze richting wordt gedrongen.
Dit is toch geen gezonde toestand.
Waarom geen wettelijke regeling ge
troffen, waardoor een weduwe althans
nog op gunstige voorwaarden kan pro
fiteren van de vruchten van in een hu
welijk bekroonde economische strijd?
Daarvoor werken toch vele zakenmen
sen. Is het soms een schande wanneer
een zakenman door zijn economische
politiek zijn vrouw een kommervolle
oude dag wil besparen?
De particuliere ondernemer moet na
zijn overlijden nog 20 procent van e-
ventueel bestaande stille reserves" af
staan aan de staat. Economisch is deze
bepaling te verdedigen, maar bij over
lijden en aanwezigheid van een we
duwe bestaat er dikwijls terstond een
sociaal probleem, waarbij de staat de
helpende hand moet bieden. Zelfs bij
de bepaling van het successierecht wordt
daarmee niet gerekend.
Belasting op de toekomst.
Bij de taxatie van het successierecht
let men niet op de balanswaarde van
de activa, maar op de verkoopwaarde.
Bij de devaluatie van de gulden in de
laatste 20 jaar krijgt de fiscus hier
een deel, dat noch economisch, noch
sociaal verantwoord kan worden ge
noemd.
Men beoogt nu ook nog de goodwill
te gaan belasten. Goodwill is een ka
pitalisatie van het winstvermogen, dus
van winst, die nog gemaakt moet wor
den door anderen dan degene, die dit
vermogen tot winst heeft geschapen
en door overlijden daaraan niet meer
meewerkt. Dit is een vermogensdeel,
dat naar het oordeel van velen niet
voor successie in aanmerking komt.
Het economisch leed dat door succes
sierecht en andere fiscale heffing bij
het overlijden wordt veroorzaakt, is
voor velen een bron van grote zorgen
op een moment, dat dit voor een fa
milie hoogst onaangenaam is. Bij de
over het algemeen financieel-econo-
misch goed onderlegde Nederlanders be
tekent de bestaande fiscale regeling bij
overlijden een sterke rem voor vermo
gensvorming. Dit heeft een grotere na
delige invloed op de spaar- en investe-
ringslust in Nederland, dan men ver
moedt.
Het familiebezit wordt in ons land
onvoldoende geëerd, terwijl de bestaan
de fiscale regeling bij erfopvolging in
wezen een ernstige uitholling van de
eigendom betekent. Bij een herziening
van onze belastingwetgeving verdient
dit hoofdstuk bijzondere aandacht voor
een herziening in gunstige zin voor de
erfgenamen.
De nieuwe voorstellen.
Hoezeer het gestelde en de conclu
sies in het voorgaande juist mogen
worden geacht, moge blijken uit de
wijzigingen die de minister van Finan-
cieën nu in het nieuwe ontwerp van
de wet op de heffing van successie
rechten binnenkort denkt aan te bren
gen. Voortaan zullen kinderen, klein
kinderen, ouders etc., dus bloedver
wanten in de rechte lijn, in plaats van
f 1000.tot f 3000.vrij van rech
ten kunnen erven. Daarnaast zal er een
vrijstelling komen voor een lijfrente
tot f 3000.per jaar, terwijl voor
minderjarige kinderen een vrijstelling
in uitzicht wordt gesteld van f 500.
voor elk jaar, dat het jongste kind jon
ger is dan 21 jaar.
Naast de genoemde verlichting van
lasten heeft men een aantal tegemoet
komingen ontworpen, die louter van
sociale aard zijn. Voor een wees zal
in de toekomlst f 3000.kapitaal vrij
'zijn plus f 500.voor elk jaar dat
het kind jonger is dan 21 jaar, terwijl
ook vrij van rechten een lijfrente van
f 1400.mag worden genoten. Kinder
rijke verkrijgers zullen een korting van
10 procent op het successierecht genie
ten met een maximum van f 1000.
Men moet daarvoor gezegend zijn met
tenminste vier kinderen. Voor elk
kind meer wordt tien procent gegeven.
Gebrekkige meerderjarige kinderen en
hulpbehoevende ouders of ouders die
de 60-jarige leeftijd hebben overschre
den, zullen ook een kapitaalvrijstelling
genieten van f 5000.Zonder een vol
ledige opsomming te geven is het dui
delijk, dat het hier om tegemoetko
mingen -gaat van sociale aard.
Het economisch nadeel van de hoge
successierechten laat men bestaan. De
eigendom wordt bij overlijden door de
staat afgestraft. Dit blijkt onder meer
uit de algemene vrijstelling, die van
100 vooroorlogse guldens op 250 sterk
gedevalueerde guldens wordt gebracht.
Bepaald geen royaal gebaar van een
overheid, die jaarlijks soms meer dan
100 inillioen gulden meer aan belasting
geld int, dan waarop men had ge
rekend.
Het nieuwe ontwerp wil bij nader
inzien niet de „goodwill" belasten. Het
onbillijke van zo'n heffing werd door
ons ook reeds besproken. Vat men de
nieuwe regels op de wet tot heffing
van successierechten samen, dan moet
men wel haast tot de conclusie gera
ken, dat ook hier een doolhof van be
palingen is ontworpen, die zelfs des
kundigen tot wanhoop brengt en die
in geen opzicht of op zeer schriele
wijze een poging doet om in de be
staande onbillijke regeling verlichting
te brengen.
Drs Mierlo.
Er worden nog mensen gesmokkeld
Velen bereiken nooit het „beloofde land"
Nog nooit heeft de geschiedenis een
tijd gekend waarin het smokkelen van
mensen in zo'n grote mate werd ge
pleegd, als in de huidige tijd. Het te
smokkelen materiaal betreft voor een
groot deel politieke vluchtelingen, maar
ook een andere categorie laat zich
smokkelen, namelijk misdadigers en per
sonen, die zonder de vereiste papieren
in een land willen komen, dat hun een
betere toekomst kan brengen, dus een
soort illegale emigranten. Met de laat
ste soort hebben de Verenigde Staten
veel te stellen.
Deze smokkel vindt plaats in geor
ganiseerd verband en wordt uitgevoerd
door zogenaamde „rackets". Dit zijn
een zeker soort van misdadigers. De te
smokkelen personen bestaan voor het
grootste deel uit Chinezen en Mexica
nen. Men moet om zich te laten smok
kelen grote sommen gelds betalen en
het gehele avontuur is niet van gevaar
ontbloot.
Vanuit Ontario in Canada worden
de mensen de V.S. binnengesmokkeld.
Deze weg loopt over de Detroitrivicr,
dus moet er van een schip gebruik
worden gemaakt. Nadat men deze ri
vier is overgestoken, is men practisch
op het gebied van de V.S. Op de De-
troitrivier is echter een zeer scherpe
controle en de „Dick's", dat zijn de be
ambten van de amerikaanse geheime
dienst, die met het toezicht en de con
trole zijn belast, schieten direct. Om
nu dit grote gevaar te omzeilen,
tracht men dan ook Amerika vanuit
een der zuidamerikaanse staten binnen
te komen, hoewel vanzelfsprekend ook
daar de controle scherp is, maar deze
is moeilijker uit te oefenen. Ook wordt
van vliegtuigen gebruik gemaakt. Na
tuurlijk zijn dit toestellen van parti
culieren, aangezien geen enkele ameri
kaanse luchtvaart maatschappij zicji
voor zoiets leent.
Aangelokt door de hoge lonen in de
V.S. trekken arbeiders uit Mexico in
heldere maannachten soms in lange
rijen de grens over van Texas, Nieuw-
Mexico, Arizona en Californië. De
grenswacht is in deze gebieden zeer
actief, maar het gaat ermee als met
een sprinkhanenplaag, men grijpt er
hier een paar, maar daar snellen er
tientallen over de grens. Men volstaat
er mee, de opgevangen illegale grens-
overschrijders weer naar hun land te
rug te sturen. Het resultaat is echter,
dat zij na enkele dagen weer proberen
over de grens te komen. Volgens ruwe
schattingen bedroeg dit jaar het aantal
illegale grensoverschrijdingen in het
zuiden van de V.S. een half millioen
mensen. In één maand werden op één
plaats 14.000 illegale immigranten ge
arresteerd.
De grenspatrouilles organiseren nach
telijke overvallen en razzia's. Op ak
kers, wegkruisingen en bij autobussta
tions wordt controle uitgeoefend. Ja
zelfs maakt men gebruik van verken
ningsvliegtuigen. Al deze maatregelen
zijn echter niet voldoende om de ille
gale immigranten schrik aan te jagen.
Ernstige gevaren.
Het grootste gevaar voor de ille
gale immigranten zijn echter niet de
controlerende ambtenaren. Slechts wan
neer men weerstand biedt of tracht
te vluchten wordt er geschoten. De
benden, die de mensen smokkelen, zijn
een veel groter gevaar voor de immi
granten. Zij ontzien zich niet om wan
neer zij de immigranten met een parti
culier vliegtuig vervoeren, bij ontdek
king en achtervolging door een rege
ringsvliegtuig, het bommenluik open
te zetten, waardoor de immigranten
hals over kop naar beneden vallen. Zij
zullen het niet meer navertellen. Bij
arrestatie, na gedwongen landing, vin
den de ambtenaren niets en de smok
kelaars gaan vrijuit.
In Marseille werden door middel
van advertenties in de couranten, dien
sten aangeboden aan emigranten door
een kantoor, dat zich noemde „Agence
Méditerraine". Het kantoor hield zich
officieel bezig met de doorvoerhandel
in zuidvruchten van Marokko naar
Marseille.
De directeur van deze instelling,
Charles Ginesta, afkomstig uit een of
ander Balkanland, stond niet ongunstig
bekend. Hij scheen zeer rijk te zijn, ge
zien de vele partijen die hij gaf en zijn
luxe, witte jacht, waarmee hij kleine
tochten ondernam. Totdat er een ano
nieme brief bij de politie binnenkwam.
Deze brief bevatte een aantal bijzon
derheden over vermiste en doodgevon-
den personen, die allen werden gevon
den in of bij de haven van Marseille.
Het briefje had tot gevolg, dat een
grootscheepse huiszoeking werd gehou
den in het kantoor en de woning van
de directeur Ginesta. Ook het sc>hip
werd doorzocht en inbeslagname van