NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
DUEL
Londen
Het twijfelaartje
euz&wee
GEZIEN
HET GROTE SUCCES
ABR. BUIJZE, KAMPERLAND.
verandert zienderogen
No 2629
Zaterdag 16 Mei 1953
56e Jaargang
Druk en uitgave t Drukkerij Markusse te Wissekerke. Tel. no 308, Giro 32622
Abonnementsprijs f 2.00 per jaar Franco per post f 3.50 Advertenties 6 cent per mm
gaan wij ook deze week nog door met de speciale
MEI AANBIEDINGEN, zie de advertentie van
de vorige week.
Bij iedere fles limonade die U deze week koopt,
ontvangt U een mooie balon gratis.
2 pakken Radion met een mooie sprookjeszakdoek
voor de kinderen.
Met de Pinksterdagen hebben wij voor U een mooie
sortering gebak en koekjes.
Beleefd aanbevelend,
door dr P. H. Ritter
Wij zijn met de Benelux op het o-
genblik in een moeilijk stadium. Er
worden over en weer verwijten ge
daan en de voormannen der belgische
en der pederlaudse superheid voeren
een duel, waar zelfs de nederlandse mi-
•jujoöu pap nee uapueuij uha. japia
Er is alle reden voor, om ons over
het Benelux-probleem te bezinnen.
De gedachte van een economische
unie tussen Nederland, België en Lu
xemburg ligt aan de Benelux ten
grondslag. Welke stadia moeten er
worden doorlopen, alvorens een vol
komen douane-unie kan worden be
reikt? Er is nodig: uniformering van
de tarieven, opheffing van de contin-
genteringen, waardoor een toestand ge
boren wordt, zo, dat slechts aan de
uiterste grenzen van het gehele douane
gebied voor producten uit derde lan
den tarieven worden geheven, die tus
sen de leden van de douane-unie wor
den verdeeld.
Voorwaarde om tot de complete
douane-unie te komen is een gemeen
schappelijke handelspolitiek. Het ge
volg van zulk een politiek is een dus
danige aanpassing van de economieën
aan elkaar en een dusdanige synchro
nisatie en coördinatie van de interne
economische en financiële maatregelen,
dat het totale gebied van de douane
unie als één economisch geheel naar
buiten optreedt. Dan is de situatie ge
schapen, waarin wij van een econo
mische unie kunnen spreken.
Dit eindpunt is in het Benelux-ver-
band nog niet bereikt. Weliswaar zijn
de tarieven geüniformeerd en zijn voor
het grootste gedeelte de onderlinge ta
rieven afgeschaft, evenals een belang
rijk gedeelte der onderlinge contin-
genteringen hetgeen ook geldt ten
opzichte van een gedeelte der accijnzen
maar .men heeft nog geen gemeen
schappelijke handelspolitiek bereikt,
noch de schepping van één douane-ge
bied.
Waarop strandt nu de volkomen
douane-unie? Vroeger, kort na de oor
log, vormde Nederland een belang
rijke belemmering vanwege de precaire
nederlandse betalingssituatie. Thans
wordt de belemmering gevormd door
de, angst van de Belgen dat de belgische
industrie en landbouw door de na het
herstel van de nederlandse positie on
der gunstige voorwaarden werkende
nederlandse industrie en landbouw, gro
tendeels de eigen belgische markt zou
verliezen, met de sociale gevolgen daar
van (sluiting van belgische industrieën
en werkloosheid).
Van de zijde van het belgisch be
drijfsleven wijst men voornamelijk op
de naar belgische mening kunstmatig
laag gehouden nederlandse lonen, waar
door het nederlandse bedrijfsleven in
een gunstiger positie verkeert dan de
belgische industrie. In België toch
worden de lonen vastgesteld naar een
systeem dat de situatie van de vrije
ecyonomie meer nabij komt dan bij de
loonpolitiek die in Nederland wordt
gevolgd het geval is.
In hoeverre zijn de belgische klach
ten tegen het nederlands dirigisme ge
rechtvaardigd
Inderdaad is onze loonpolitiek diri-
gistischer dan de belgische. Daarte
genover staat, dat het belgische sys
teem evenmin in de vrije markt tot
stand komt. Het komt tot stand volgens
het index-cijfer, waarbij de lonen ge
koppeld worden aan de prijzen, zodat
als de prijs stijgt, ook het loon stijgt?
Wij moeten echter wel de vraag
stellen of, indien het prijspeil in België
zakt en daarmee het index-cijfer, de
vakbeweging aldaar met een evenre
dige verlaging van de lonen accoord
zou gaan. Indien de belgische vakbe
weging hiermee niet accoord zou gaan,
zou men bij onze zuiderburen even
starre loonsverhoudingen kennen als
op het ogenblik van belgische kant
aan Nederland worden verweten.
Is de belgische vrees voor een over
stroming van de markt met nederlandse
producten gerechtvaardigd? Men kan
er op wijzen, dat in de afgelopen jaren
de belgische export naar Nederland
onze uitvoer naar België verre heeft
overtroffen. Dat nu plotseling het om
gekeerde zou geschieden lijkt niet wel
denkbaar.
Zijn er no,g andere factoren, die de
gunstiger voorwaarden van de neder
landse industrie, vergeleken met 'de
belgische, hebben veroorzaakt?
Het zijn niet alleen de lonen, maar
tevens de moderniseringen, welke een
rol spelen. Het is bekend, dat de bel
gische industrie niet in alle opzich
ten aan de moderne eisen is aangepast.
Dit bleek o.a. bij het tot stand komen
van de kolen- en staalgemeenschap,
waarbij vooral de belgische mijnen een
probleem vormden. Tevens moet de
nederlandse monetaire en financiële
politiek op het verschil in concurrentie
positie tussen de nederlandse en bel
gische industrie invloed hebben uit
geoefend.
In 1949 is de nederlandse gulden
aanzienlijker gedevalueerd dan de bel
gische frank, hetgeen in eerste instan
tie het gevolg moet hebben gehad, dat
de nederlandse export sterker is gesti
muleerd dan de belgische terwijl het
interne finaniceel en economisch beleid
de prijsstijging in Nederland heeft af
geremd. In België, dat een meer libe
rale financiële en monetaire politiek
voerde, heeft die rem ontbroken.
Of een oplossing voor de huidige im
passe kan worden gevonden, dat zal
grotendeels afhangen van de overwe
ging der voordelen op lange termijn,
welke aan de economische unie ver
benden zijn tegenover de nadelen op
korte termijn. Een van de nadelen is
ongetwijfeld, dat de zwakke bedrijven
die niet dan door zware protectie
kunnen bestaan, bij een volkomen dou
ane-unie niet levensvatbaar zouden zijn.
Een ander nadeel, eveneens van tijde
lijke aard, zou gevormd kunnen wor
den door de opwaartse druk op het
loon- en prijspeil, die in het land met
de laagste lonen en de laagste prijzen
van een volkomen douane-unie het ge
volg zou wezen.
Kunnen de in wezen niet-levensvat-
bare bedrijven, 'ondanks welke over
heidsbescherming dan ook, staande wor
den gehouden? Kan een prijs- en loon
peil, dat op kunstmatige wijze bene
den het internationaal niveau gehouden
wordt op de lange duur door over
heidsmaatregelen de opwaartse druk
weerstaan?
Men dient niet te vergeten, dat een
vrije uitwisseling van goederen, dien
sten en arbeidskrachten op lange ter
mijn het grootste economisch rende
ment moet afwerpen. Men komt tot
de juiste arbeidsverdeling, hetgeen be
tekent, dat de bedrijven, welke onder
de gunstigste productievoorwaarden wer-
de gunst:gste productievoorwaarden wer
ken, de grootste kans tot ontplooiing
krijgen, waardoor de productiekosten
voor het gehele gebied (en daarmee de
prijzen) zo laag mogelijk zijn en de arJ
beid daar wordt aangewend, waar hij
het meeste nut sticht.
De positie van een dergelijk douane
gebied als waarover wij spraken, als
geheel genomen, moet noodzakelijk
sterker zijn dan de som van geheél op
eigen krachten drijvende en van elkaar
afgesloten gehelen. Het is daarom het
welbegrepen eigenbelang van beide Be-
neluxdeelgenoten, dat zij tot hernieuwd
overleg komen.
Rijen voor de winkels verdwenen
Een kostbare versiering langs de kroningsroute
(Van onze correspondent)
LONDEN (P.A.) „Eigenlijk ont
breekt ons iets zeggen de londense
huisvrouwen. De rijen voor de winkels
worden langzamerhand een zeldzaam
schouwspel en dus is er heel wat min
der kans op een gezellig buurpraatje^
Men kan weer suikergoed kopen, zon
der na te zien, of men nog bonnen ö-
ver heeft. In de worstjes, die de Brit
ten voor hun ontbijt prefereren, zit
weer een behoorlijk percentage vlees.
Eieren kan men kopen, zoveel als men
wil. En na dertien jaren strenge rant
soenering mag er zelfs weer slagroom
worden gemaakt. Weliswaar stijgen de
prijzen; maar ook degenen, die elke
penny moeten omdraaien, zijn blij, dat
het leven wat gemakkelijker wordt.,
Londen verandert zienderogen
voor een aanzienlijk deel overigens als
gevolg van de voorbereidingen voor de
grote dag in Juni. Er heerst een tame
lijk grote wanorde in de straten, waar
door de kroningsstoet zal trekken.
Overal schieten enorme stalen tri
bunes uit de grond; zij zien er zeer so-
liede uit en schijnen voor de eeuwig
heid te zijn gebouwd. Millioenen wor
den uitgegeven om de toeschouwers
enige minuten lang een blik op de
pracht en praal van de stoet te geven:
De zaken, waarlangs de koningin en
haar gevolg zullen komen, hebben be
roemde kunstenaars opdracht gegeven
voor een passende harmonieuze ver
siering te zorgen. In Regent Street al
leen heeft men 350.000 gulden uitge
geven, om de gevels en de straatlam
pen van de emblemen van de Tudor-
roos te voorzien.
De hertog van Norfolk, in zijn func
tie van „,,Earl Marshall", controleert
alles; hij heeft de volledige heerschappij
in Westminster Abby tot zich ge
trokken en niet eens de hoge geestelij
ken mogen zien, wat er achter de hou
ten wanden wordt gebouwd.
Een tentoonstelling in de nabijheid
van Piccadilly Circus toont de door
een commissie goedgekeurde voorwer
pen, welke als aandenken aan de kro
ning zijn vervaardigd. Aardig zijn ei
genlijk slechts de artikelen van j;las
en aardewerk, die met het portret van
de jonge koningin of slechts met haar
naam zijn versierd. De deurknoppen,
étui's, brillenhuizen enz., die de vreem
deling te koop worden aangeboden, zijn
eenvoudig afschuwelijk.
Geen leveranciers.
Reeds is bekend gemaakt, dat de
mensen, die aan de kroningsroute wo
nen, op de feestdag geen melkboer en
andere leveranciers aan de deur zullen
krijgen, omdat de toegangswegen wor
den afgesloten. De meesten der 250.000
gelukkigen, die zich een plaats op een
der tribunes hebben weten te bemach
tigen, zullen reeds voor zeven uur in
de morgen aanwezig moeten zijn.
Het organisatie-apparaat, dat in be
weging is gesteld, is enorm. Uit de pro
vincie zullen politieversterkingen ko
men, omdat de londense politie voor
deze gelegenheid niet groot genoeg is.
Scotland Yard werkt al maanden lang
onder de hoogste druk om vast te stel
len aan wie de huiseigenaren hun raam-
plaatsen hebben verhuurd en na te
gaan, of zich onder deze toeschouwers
geen lieden bevinden, welke een aan
slag op de vorstin zouden kunnen
plegen.
Met andere woorden: een gehele stad
van acht millioen inwoners, bereidt
zich op de grote dag voor. Onze gene
ratie zal een dergelijk schouwspel, als
op 2 Juni in de hoofdstad van het
britse gemenebest wordt geboden, waar
schijnlijk geen tweede maal beleven.
Mijn buurman ijsbeert in zijn tuin
Met extra grote stappen
En trekt, ondanks de zonneschijn,
'n Gezicht van ouwe lappen.
Ik vroeg hem: is er iets gebeurd?
Wat mag dat dan wel wezen?
Hij bromde: maar hebt u dan niet
Het beursbericht gelezen?
Door een gerucht op vredeskans
Zijn koersen aan het dalen
En dat beduidt, dat menigeen
Een grote strop gaat halen 1
Het is gewoon verschrikkelijk,
't Is om wat van te krijgen
Ik zei: ik wens u sterkte hoor,
Dacht stiekum bij mijn eigen:
De koers van beurspapieren is
Voor mensen onbepaalbaar;
Verhoogde kans op vrede is
Voor mensen onbetaalbaar.
Clinge Doorenbos'.1
op de motor
Een geheel door leer omhuld per
soon, die een waas van benzine- en
oliegeuren met zich voerde, trad de
rechtszaal binnen met die supérieure
glimlach om de lippen, die het beste
bewijs voor de onschuld van een ver
dachte is, naar wij in onze langdurige
practijk hebben geleerd, ,,'t Is een ge
zonde zaak, edelachtbare", zei hij met
kinderlijk vertrouwen.
Het was een administratie-zitting,
dat wil zeggen, dat de rijksadvocaat
namens de Staat der Nederlanden ver
oordeling vordert van de ontrouwe
klanten van de fiscus. De officier op
zijn beurt vordert dan toewijzing van
die vordering. En de verdachten zijn
meestal ronde jongens, die hun wegen-
belastingkaart in de zak van hun an
dere jas hadden zitten, net toen ze
werden aangehouden.
Dit echter was een ernstig geval. De
motorrijtuigenbelasting wordt, zegt men,
geheven om ons wegennet te onderhou
den en te verbeteren. Over de vraag
wat daar van terecht komt hebben we
het hier niet.
Maar de regeling is zo, dat men meer
moet betalen voor een motorrijwiel,
waarop twee mensen kunnen zitten dan
voor een, waar maar één persoon mee
vervoerd kan worden. En deze lederen
figuur had maar voor één man be
taald, terwijl volgens de verbalisant
het tweewielig motorvoertuig was in
gericht voor het vervoer van twee
personen. Nu moet u ons even trachten
te volgen op het ingewikkelde pad
der .techniek. In de goede oude tijd
vóór de oorlog was het zo, dat een
motorrijder op een zadel zat. Na de
bevrijding plachten zij op de benzine
tank te zitten. Doch nu ziet men deze
lieden meer en meer op langwerpige
matrasjes gevleid, die de naam „race-