NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD DUEL Londen Het twijfelaartje euz&wee GEZIEN HET GROTE SUCCES ABR. BUIJZE, KAMPERLAND. verandert zienderogen No 2629 Zaterdag 16 Mei 1953 56e Jaargang Druk en uitgave t Drukkerij Markusse te Wissekerke. Tel. no 308, Giro 32622 Abonnementsprijs f 2.00 per jaar Franco per post f 3.50 Advertenties 6 cent per mm gaan wij ook deze week nog door met de speciale MEI AANBIEDINGEN, zie de advertentie van de vorige week. Bij iedere fles limonade die U deze week koopt, ontvangt U een mooie balon gratis. 2 pakken Radion met een mooie sprookjeszakdoek voor de kinderen. Met de Pinksterdagen hebben wij voor U een mooie sortering gebak en koekjes. Beleefd aanbevelend, door dr P. H. Ritter Wij zijn met de Benelux op het o- genblik in een moeilijk stadium. Er worden over en weer verwijten ge daan en de voormannen der belgische en der pederlaudse superheid voeren een duel, waar zelfs de nederlandse mi- •jujoöu pap nee uapueuij uha. japia Er is alle reden voor, om ons over het Benelux-probleem te bezinnen. De gedachte van een economische unie tussen Nederland, België en Lu xemburg ligt aan de Benelux ten grondslag. Welke stadia moeten er worden doorlopen, alvorens een vol komen douane-unie kan worden be reikt? Er is nodig: uniformering van de tarieven, opheffing van de contin- genteringen, waardoor een toestand ge boren wordt, zo, dat slechts aan de uiterste grenzen van het gehele douane gebied voor producten uit derde lan den tarieven worden geheven, die tus sen de leden van de douane-unie wor den verdeeld. Voorwaarde om tot de complete douane-unie te komen is een gemeen schappelijke handelspolitiek. Het ge volg van zulk een politiek is een dus danige aanpassing van de economieën aan elkaar en een dusdanige synchro nisatie en coördinatie van de interne economische en financiële maatregelen, dat het totale gebied van de douane unie als één economisch geheel naar buiten optreedt. Dan is de situatie ge schapen, waarin wij van een econo mische unie kunnen spreken. Dit eindpunt is in het Benelux-ver- band nog niet bereikt. Weliswaar zijn de tarieven geüniformeerd en zijn voor het grootste gedeelte de onderlinge ta rieven afgeschaft, evenals een belang rijk gedeelte der onderlinge contin- genteringen hetgeen ook geldt ten opzichte van een gedeelte der accijnzen maar .men heeft nog geen gemeen schappelijke handelspolitiek bereikt, noch de schepping van één douane-ge bied. Waarop strandt nu de volkomen douane-unie? Vroeger, kort na de oor log, vormde Nederland een belang rijke belemmering vanwege de precaire nederlandse betalingssituatie. Thans wordt de belemmering gevormd door de, angst van de Belgen dat de belgische industrie en landbouw door de na het herstel van de nederlandse positie on der gunstige voorwaarden werkende nederlandse industrie en landbouw, gro tendeels de eigen belgische markt zou verliezen, met de sociale gevolgen daar van (sluiting van belgische industrieën en werkloosheid). Van de zijde van het belgisch be drijfsleven wijst men voornamelijk op de naar belgische mening kunstmatig laag gehouden nederlandse lonen, waar door het nederlandse bedrijfsleven in een gunstiger positie verkeert dan de belgische industrie. In België toch worden de lonen vastgesteld naar een systeem dat de situatie van de vrije ecyonomie meer nabij komt dan bij de loonpolitiek die in Nederland wordt gevolgd het geval is. In hoeverre zijn de belgische klach ten tegen het nederlands dirigisme ge rechtvaardigd Inderdaad is onze loonpolitiek diri- gistischer dan de belgische. Daarte genover staat, dat het belgische sys teem evenmin in de vrije markt tot stand komt. Het komt tot stand volgens het index-cijfer, waarbij de lonen ge koppeld worden aan de prijzen, zodat als de prijs stijgt, ook het loon stijgt? Wij moeten echter wel de vraag stellen of, indien het prijspeil in België zakt en daarmee het index-cijfer, de vakbeweging aldaar met een evenre dige verlaging van de lonen accoord zou gaan. Indien de belgische vakbe weging hiermee niet accoord zou gaan, zou men bij onze zuiderburen even starre loonsverhoudingen kennen als op het ogenblik van belgische kant aan Nederland worden verweten. Is de belgische vrees voor een over stroming van de markt met nederlandse producten gerechtvaardigd? Men kan er op wijzen, dat in de afgelopen jaren de belgische export naar Nederland onze uitvoer naar België verre heeft overtroffen. Dat nu plotseling het om gekeerde zou geschieden lijkt niet wel denkbaar. Zijn er no,g andere factoren, die de gunstiger voorwaarden van de neder landse industrie, vergeleken met 'de belgische, hebben veroorzaakt? Het zijn niet alleen de lonen, maar tevens de moderniseringen, welke een rol spelen. Het is bekend, dat de bel gische industrie niet in alle opzich ten aan de moderne eisen is aangepast. Dit bleek o.a. bij het tot stand komen van de kolen- en staalgemeenschap, waarbij vooral de belgische mijnen een probleem vormden. Tevens moet de nederlandse monetaire en financiële politiek op het verschil in concurrentie positie tussen de nederlandse en bel gische industrie invloed hebben uit geoefend. In 1949 is de nederlandse gulden aanzienlijker gedevalueerd dan de bel gische frank, hetgeen in eerste instan tie het gevolg moet hebben gehad, dat de nederlandse export sterker is gesti muleerd dan de belgische terwijl het interne finaniceel en economisch beleid de prijsstijging in Nederland heeft af geremd. In België, dat een meer libe rale financiële en monetaire politiek voerde, heeft die rem ontbroken. Of een oplossing voor de huidige im passe kan worden gevonden, dat zal grotendeels afhangen van de overwe ging der voordelen op lange termijn, welke aan de economische unie ver benden zijn tegenover de nadelen op korte termijn. Een van de nadelen is ongetwijfeld, dat de zwakke bedrijven die niet dan door zware protectie kunnen bestaan, bij een volkomen dou ane-unie niet levensvatbaar zouden zijn. Een ander nadeel, eveneens van tijde lijke aard, zou gevormd kunnen wor den door de opwaartse druk op het loon- en prijspeil, die in het land met de laagste lonen en de laagste prijzen van een volkomen douane-unie het ge volg zou wezen. Kunnen de in wezen niet-levensvat- bare bedrijven, 'ondanks welke over heidsbescherming dan ook, staande wor den gehouden? Kan een prijs- en loon peil, dat op kunstmatige wijze bene den het internationaal niveau gehouden wordt op de lange duur door over heidsmaatregelen de opwaartse druk weerstaan? Men dient niet te vergeten, dat een vrije uitwisseling van goederen, dien sten en arbeidskrachten op lange ter mijn het grootste economisch rende ment moet afwerpen. Men komt tot de juiste arbeidsverdeling, hetgeen be tekent, dat de bedrijven, welke onder de gunstigste productievoorwaarden wer- de gunst:gste productievoorwaarden wer ken, de grootste kans tot ontplooiing krijgen, waardoor de productiekosten voor het gehele gebied (en daarmee de prijzen) zo laag mogelijk zijn en de arJ beid daar wordt aangewend, waar hij het meeste nut sticht. De positie van een dergelijk douane gebied als waarover wij spraken, als geheel genomen, moet noodzakelijk sterker zijn dan de som van geheél op eigen krachten drijvende en van elkaar afgesloten gehelen. Het is daarom het welbegrepen eigenbelang van beide Be- neluxdeelgenoten, dat zij tot hernieuwd overleg komen. Rijen voor de winkels verdwenen Een kostbare versiering langs de kroningsroute (Van onze correspondent) LONDEN (P.A.) „Eigenlijk ont breekt ons iets zeggen de londense huisvrouwen. De rijen voor de winkels worden langzamerhand een zeldzaam schouwspel en dus is er heel wat min der kans op een gezellig buurpraatje^ Men kan weer suikergoed kopen, zon der na te zien, of men nog bonnen ö- ver heeft. In de worstjes, die de Brit ten voor hun ontbijt prefereren, zit weer een behoorlijk percentage vlees. Eieren kan men kopen, zoveel als men wil. En na dertien jaren strenge rant soenering mag er zelfs weer slagroom worden gemaakt. Weliswaar stijgen de prijzen; maar ook degenen, die elke penny moeten omdraaien, zijn blij, dat het leven wat gemakkelijker wordt., Londen verandert zienderogen voor een aanzienlijk deel overigens als gevolg van de voorbereidingen voor de grote dag in Juni. Er heerst een tame lijk grote wanorde in de straten, waar door de kroningsstoet zal trekken. Overal schieten enorme stalen tri bunes uit de grond; zij zien er zeer so- liede uit en schijnen voor de eeuwig heid te zijn gebouwd. Millioenen wor den uitgegeven om de toeschouwers enige minuten lang een blik op de pracht en praal van de stoet te geven: De zaken, waarlangs de koningin en haar gevolg zullen komen, hebben be roemde kunstenaars opdracht gegeven voor een passende harmonieuze ver siering te zorgen. In Regent Street al leen heeft men 350.000 gulden uitge geven, om de gevels en de straatlam pen van de emblemen van de Tudor- roos te voorzien. De hertog van Norfolk, in zijn func tie van „,,Earl Marshall", controleert alles; hij heeft de volledige heerschappij in Westminster Abby tot zich ge trokken en niet eens de hoge geestelij ken mogen zien, wat er achter de hou ten wanden wordt gebouwd. Een tentoonstelling in de nabijheid van Piccadilly Circus toont de door een commissie goedgekeurde voorwer pen, welke als aandenken aan de kro ning zijn vervaardigd. Aardig zijn ei genlijk slechts de artikelen van j;las en aardewerk, die met het portret van de jonge koningin of slechts met haar naam zijn versierd. De deurknoppen, étui's, brillenhuizen enz., die de vreem deling te koop worden aangeboden, zijn eenvoudig afschuwelijk. Geen leveranciers. Reeds is bekend gemaakt, dat de mensen, die aan de kroningsroute wo nen, op de feestdag geen melkboer en andere leveranciers aan de deur zullen krijgen, omdat de toegangswegen wor den afgesloten. De meesten der 250.000 gelukkigen, die zich een plaats op een der tribunes hebben weten te bemach tigen, zullen reeds voor zeven uur in de morgen aanwezig moeten zijn. Het organisatie-apparaat, dat in be weging is gesteld, is enorm. Uit de pro vincie zullen politieversterkingen ko men, omdat de londense politie voor deze gelegenheid niet groot genoeg is. Scotland Yard werkt al maanden lang onder de hoogste druk om vast te stel len aan wie de huiseigenaren hun raam- plaatsen hebben verhuurd en na te gaan, of zich onder deze toeschouwers geen lieden bevinden, welke een aan slag op de vorstin zouden kunnen plegen. Met andere woorden: een gehele stad van acht millioen inwoners, bereidt zich op de grote dag voor. Onze gene ratie zal een dergelijk schouwspel, als op 2 Juni in de hoofdstad van het britse gemenebest wordt geboden, waar schijnlijk geen tweede maal beleven. Mijn buurman ijsbeert in zijn tuin Met extra grote stappen En trekt, ondanks de zonneschijn, 'n Gezicht van ouwe lappen. Ik vroeg hem: is er iets gebeurd? Wat mag dat dan wel wezen? Hij bromde: maar hebt u dan niet Het beursbericht gelezen? Door een gerucht op vredeskans Zijn koersen aan het dalen En dat beduidt, dat menigeen Een grote strop gaat halen 1 Het is gewoon verschrikkelijk, 't Is om wat van te krijgen Ik zei: ik wens u sterkte hoor, Dacht stiekum bij mijn eigen: De koers van beurspapieren is Voor mensen onbepaalbaar; Verhoogde kans op vrede is Voor mensen onbetaalbaar. Clinge Doorenbos'.1 op de motor Een geheel door leer omhuld per soon, die een waas van benzine- en oliegeuren met zich voerde, trad de rechtszaal binnen met die supérieure glimlach om de lippen, die het beste bewijs voor de onschuld van een ver dachte is, naar wij in onze langdurige practijk hebben geleerd, ,,'t Is een ge zonde zaak, edelachtbare", zei hij met kinderlijk vertrouwen. Het was een administratie-zitting, dat wil zeggen, dat de rijksadvocaat namens de Staat der Nederlanden ver oordeling vordert van de ontrouwe klanten van de fiscus. De officier op zijn beurt vordert dan toewijzing van die vordering. En de verdachten zijn meestal ronde jongens, die hun wegen- belastingkaart in de zak van hun an dere jas hadden zitten, net toen ze werden aangehouden. Dit echter was een ernstig geval. De motorrijtuigenbelasting wordt, zegt men, geheven om ons wegennet te onderhou den en te verbeteren. Over de vraag wat daar van terecht komt hebben we het hier niet. Maar de regeling is zo, dat men meer moet betalen voor een motorrijwiel, waarop twee mensen kunnen zitten dan voor een, waar maar één persoon mee vervoerd kan worden. En deze lederen figuur had maar voor één man be taald, terwijl volgens de verbalisant het tweewielig motorvoertuig was in gericht voor het vervoer van twee personen. Nu moet u ons even trachten te volgen op het ingewikkelde pad der .techniek. In de goede oude tijd vóór de oorlog was het zo, dat een motorrijder op een zadel zat. Na de bevrijding plachten zij op de benzine tank te zitten. Doch nu ziet men deze lieden meer en meer op langwerpige matrasjes gevleid, die de naam „race-

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1953 | | pagina 1