NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD De eilanden denken aan de toekomst! oupe No. 2627 Zaterdag 2 Mei 1953 56e Jaargang DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSEKERKE TELEFOON No. 308 - GIRO No. 32622 Abonnementsprijs f 2.00 per jaar Franco per post f 3.50. Advertenties 6 cent per mm Een tunnel onder de Westerschelde? De bewoners van de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden, pas zo zwaar ge troffen door de vreselijke ramp, zitten niet bij de pakken neer. Terwijl het water nog op ontelbare plaatsen in en uit de huizen stroomt, zijn de kop pen bij elkaar gestoken en wordt er overlegd hoe dit eilandenrijk misschien voorgoed uit zijn isolement is te ver lossen. Reeds lang bestaan de plannen voor de afsluiting der zeegaten. Een speci ale commissie houdt zich bezig met een nader onderzoek naar de mogelijk heden daarvan. Maar de eilandbewo ners willen meer. Zij wensen niet al leen een veilige zeewering, waarach ter de polders beschermd zullen zijn tegen elke storm- en springvloed, maar tevens een grote verkeersweg over die dijk, zodat een directe verbinding ont staat met Rotterdam en het achter land. En, alsof dit nog niet genoeg is, bovendien een tunnel onder de Wes terschelde, zodat Zeeland een knoop punt kan worden in rechtstreekse we gen tussen Holland, Brabant en Vlaan deren. Het is een groots object. Eigenlijk te groot voor ons verarmd land. Wij kunnen ons niet voorstellen, dat zulk een enorm werk voetstoots zal worden uitgevoerd, zélfs al is men het straks in Den Haag eens over de wenselijk heid, dat de zeedijken er moeten ko men. In de eerste plaats vergen deze dijken reeds teveel van 's lands fi nanciën. Slechts met het oog op bespa> ringen in de toekomst (voorkoming van rampen en verdere verzilting) zou een dergelijk bedrag geïnvesteerd kunnen worden. Voor een verkeerstunnel on der de Westerschelde blijft dan even wel niets over, durven wij voorspellen. Welke financiële voordelen staan daar tegenover? Alleen door tolheffing zou men de hiervoor af te sluiten lening uiteindelijk kunnen aflossen. En de verwachte opleving voor Zeeland is en blijft ook mét een tunnel vrij fictief.' Zal het verkeer dan straks werkelijk toenemen? Men moet het afwachten en de politieke en economische situatie in België en West-Nederland zijn te zeer onzekere factoren om de wissel op een tunnel te durven trekken' Strijd voor een ideaal! En toch, tóch bekoort ons het ge durfde initiatief der Maatschappij voor Handel en Nijverheid, die te Vlissingen bijeen tówam. Het toont immers, dat de Zeeuwen niet bij de pakken neerzit ten. Het toont zonneklaar, dat men op de eilanden toch de hoop heeft op een betere toekomst. Vechten voor een betere verbinding. Natuurlijk. Eens zal die er ook moe ten komen. Ook voor die grote weg over de afsluitdijken zal gevochten moeten worden, want vanzelf zal die er niet komen. Den Haag en Delft pro jecteren hoogstens de zeewering. De eilanden hebben reeds lang ge vraagd en gesmeekt om betere oever verbindingen. Zij hebben bruggen wil len slaan over Haringvliet, Grevelin- gen en Zandkreek. Zij hadden al zo lang behoefte aan snelle uitvalswe gen naar het noorden, inplaats van de ongelukkige pontverbindingen en de omweg via de Moerdijk. De eilanden zijn stiefkinderen ge weest van ons wegennet. Zij hebben geleden onder de tenachterstelling doordat het minder industrieën kon huisvesten op de welhaast onbereikbare eilanden. Op Overflakkee konden grote vrachtwagens niet komen. Zeeuwsch- Vlaanderen tenslotte is vrijwel geheel georiënteerd op België, omdat het uit ons land onvoldoende kan „importe ren". Als de eilanden een rechtstreekse verkeersweg zouden krijgen met Rot terdam, Den Haag en verder, was al die ellende opeens vergeven en ver geten. Misschien is het wel de beste poli tiek voor de eilanden: een fikse cam pagne voor een groots, onbereikbaar ideaalDan blijft er allicht een ge- déélte van uitvoerbaar! Vroege men alleen dat ene, dan zou Den Haag het wellicht nog te onbelangrijk achten deerde bedrijven en bespreking even tuele herverzekering en mogelijkheden daartoe. Voor laatstgenoemd punt is de heer Hof, die door de voorzitter hartelijk welkom wordt geheten, uit genodigd om hierover een en ander te vertellen. De notulen der vorige ledenverga dering worden onveranderd vastgesteld en de ingekomen stukken, voor zover niet door de secretaris beantwoord, voor kennisgeving aangenomen. De rekening sluit met een batig saldo van f 4078.21 en een premiereserve van f 21815.07. De inleg en uitkering wordt vastge steld op f 2.80 per gemet. Het aantal deelnemers is onveranderd op 103 ge bleven en de verzekerde oppervlakte gestegen van 7849 tot 7852 gemet. De aftredende bestuursleden worden bij acclamatie herbenoemd. Op voorstel van het bestuur worden alle schatters in hun functies gehandhaafd en de sa larissen van secretaris en penningmees ter vastgesteld als vorig jaar. De bij eventuele hagelschade te ver goeden maximum-bedragen worden vast gesteld. In afwijking met voorheen wor den deze bedragen, ondanks de dalende prijzen der producten, belangrijk ho ger vastgesteld dan voorgaande jaren. De premie voor de droge gronden wordt Zondagdienst artsen. Zondag a.s. doen dienst dokter Maas en dokter Bruynzeel. Onderlinge Verzekeringsmaatschappij tegen Hagelschade Vrijdag 17 April j.l. kwam bovenge noemde vereniging in algemene ver gadering bijeen, in hotel „De Koren beurs" te Kortgene, onder voorzitter schap van de heer G. J. J. van Aren- hals. Aanwezig waren 17 leden, inclu sief het bestuur. De voorzitter opent de vergadering en heet alle aanwezigen hartelijk wel kom en releveert in 't kort de vrese lijke ramp van 1 Februari. Met dank baarheid constateert hij dat alle leden gespaard bleven. Naast de gebruikelijke agendapunten komt nog: vaststellen premies geïnun- evenals vorig jaar vastgesteld op 25 et per gemet en 75 ct extra premie per gemet voor fijne zaden. Met algemene stemmen wordt besloten de geïnundeer de gronden vrij te stellen van premie betaling. ^.Bij de bespreking van de eventuele herverzekering en mogelijkheden daar toe, deelt de secretaris in 't kort mee de bespreking die hij heeft bijgewoond met alle Ond. Hagelverz. Mij.en in Zee- landt, en West-Brabant, onder voorzit terschap van ir Geuze. Bij de bere kening daar opgesteld voor Noord-Beve land, bleek hem de eigen risico f 70.000.veel te hoog en ook de ma ximum-dekking f 600.000.te ruim, maar de te betalen jaarlijkse premie van f700.zeer laag. Hij had daar te kennen gegeven de eigen risico ver laagd te willen zien tot b.v. f 15.000. gelijk de omslag f 2.per gemet en de maximum-dekking te halveren, kan de premie z.i. wel ongeveer het dubbele bedragen. Het tweede aanbod echter dat op dit voorstel van hem is binnengekomen blijkt echter veel on gunstiger. Hierop verkrijgt de heer Hof het woord, die allereerst dankt voor de welkomstwoorden en daarna de voor geschiedenis bespreekt, die verbonden is aan de werking van het L.G.G. en die geleid heeft tot dit aanbod. Ook hij vindt momenteel deze voor- waardein, gezien de gunstige schade- statistiek van Noord-Beveland, zeer ongunstig. Volgens deze berekening zou bij een eigen risico van f 20.000. en een maximum-dekking van f 250.000 een herverzekeringspremie be taald moeten worden van f 4000.'s jaars. Na enige bespreking hierover is men unaniem van mening hier niet op ia te kunnen gaan, maar wordt op voor stel van de heer J. S. de Regt met al gemene stemmen besloten de statuair te heffen omslag van f 2.per gemet te verhogen tot f 10.per gemet. Het bestuur wordt opgedragen de daartoe nodige maatregelen te treffen. Vervolgens wordt door de heer Hof de wenselijkheid naar voren gebracht de F.O.B., dit is Federatie Onderlinge Brandwaarborg Mij.en, te steunen in haar streven de belangen der Onder linge Verzekerings Mij.en op allerlei gebied te behartigen. Het bestuur wordt gemachtigd in deze naar bevinding te handelen. Na de rondvraag, die niets meer naar voren brengt, dankt de voorzit ter de heer Hof voor zijn aanwezigheid en duidelijke uiteenzetting en alle aanwezigen voor hun aangename en prettige samenwerking en sluit deze vergadering. Onder de Geen aftrek De burgemeester van Amsterdam heeft bij een bezoek aan de noodge- bieden de indruk gekregen alsof bij de uitkeringen van het rijk aan de in nood verkerenden eerst wordt afge wacht wat de betrokkenen uit het rampenfonds ontvangen. „Deze gang van zaken wekt ontstemming bij de betrokkenen", zei de eerste burger van de hoofdstad. Zonder enige restrictie kan worden vastgesteld dat de hulpactie voor ge troffenen van de ramp een groot succes is geworden. Geheel ons volk heeft met milde hand gegeven. De bedoeling is dat deze gelden zullen worden be steed om de getroffenen zo spoedig mo gelijk weer aan kleding, huisraad, meu bilair enz. te helpen. De uitkering van schadevergoeding door het rijk staat hier geheel naast. Hetgeen door parti culieren vrijwillig wordt ingezameld kan geheel los van de overheidssfeer worden besteed. Komt men in aanmer king voor een rijksuitkering, dan be hoort deze boven de uitkering uit het rampenfonds te worden gegeven. Zo is het de wil van ons volk ge weest. Er kome spoedig een minister aan het woord om dit te bevestigen. Moet er nu ook nog een schaduw van krenterigheid gaan glijden over een hulpactie, die meer dan honderd mil- lioen gulden heeft opgebracht?

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1953 | | pagina 1