NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
De eilanden
denken aan de toekomst!
oupe
No. 2627
Zaterdag 2 Mei 1953
56e Jaargang
DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSEKERKE
TELEFOON No. 308 - GIRO No. 32622
Abonnementsprijs f 2.00 per jaar
Franco per post f 3.50.
Advertenties 6 cent per mm
Een tunnel onder de Westerschelde?
De bewoners van de Zuidhollandse
en Zeeuwse eilanden, pas zo zwaar ge
troffen door de vreselijke ramp, zitten
niet bij de pakken neer. Terwijl het
water nog op ontelbare plaatsen in
en uit de huizen stroomt, zijn de kop
pen bij elkaar gestoken en wordt er
overlegd hoe dit eilandenrijk misschien
voorgoed uit zijn isolement is te ver
lossen.
Reeds lang bestaan de plannen voor
de afsluiting der zeegaten. Een speci
ale commissie houdt zich bezig met
een nader onderzoek naar de mogelijk
heden daarvan. Maar de eilandbewo
ners willen meer. Zij wensen niet al
leen een veilige zeewering, waarach
ter de polders beschermd zullen zijn
tegen elke storm- en springvloed, maar
tevens een grote verkeersweg over die
dijk, zodat een directe verbinding ont
staat met Rotterdam en het achter
land. En, alsof dit nog niet genoeg is,
bovendien een tunnel onder de Wes
terschelde, zodat Zeeland een knoop
punt kan worden in rechtstreekse we
gen tussen Holland, Brabant en Vlaan
deren.
Het is een groots object. Eigenlijk
te groot voor ons verarmd land. Wij
kunnen ons niet voorstellen, dat zulk
een enorm werk voetstoots zal worden
uitgevoerd, zélfs al is men het straks
in Den Haag eens over de wenselijk
heid, dat de zeedijken er moeten ko
men. In de eerste plaats vergen deze
dijken reeds teveel van 's lands fi
nanciën. Slechts met het oog op bespa>
ringen in de toekomst (voorkoming van
rampen en verdere verzilting) zou een
dergelijk bedrag geïnvesteerd kunnen
worden. Voor een verkeerstunnel on
der de Westerschelde blijft dan even
wel niets over, durven wij voorspellen.
Welke financiële voordelen staan daar
tegenover? Alleen door tolheffing zou
men de hiervoor af te sluiten lening
uiteindelijk kunnen aflossen. En de
verwachte opleving voor Zeeland is en
blijft ook mét een tunnel vrij fictief.'
Zal het verkeer dan straks werkelijk
toenemen? Men moet het afwachten en
de politieke en economische situatie
in België en West-Nederland zijn te
zeer onzekere factoren om de wissel op
een tunnel te durven trekken'
Strijd voor een ideaal!
En toch, tóch bekoort ons het ge
durfde initiatief der Maatschappij voor
Handel en Nijverheid, die te Vlissingen
bijeen tówam. Het toont immers, dat
de Zeeuwen niet bij de pakken neerzit
ten. Het toont zonneklaar, dat men op
de eilanden toch de hoop heeft op een
betere toekomst.
Vechten voor een betere verbinding.
Natuurlijk. Eens zal die er ook moe
ten komen. Ook voor die grote weg
over de afsluitdijken zal gevochten
moeten worden, want vanzelf zal die
er niet komen. Den Haag en Delft pro
jecteren hoogstens de zeewering.
De eilanden hebben reeds lang ge
vraagd en gesmeekt om betere oever
verbindingen. Zij hebben bruggen wil
len slaan over Haringvliet, Grevelin-
gen en Zandkreek. Zij hadden al zo
lang behoefte aan snelle uitvalswe
gen naar het noorden, inplaats van
de ongelukkige pontverbindingen en
de omweg via de Moerdijk.
De eilanden zijn stiefkinderen ge
weest van ons wegennet. Zij hebben
geleden onder de tenachterstelling
doordat het minder industrieën kon
huisvesten op de welhaast onbereikbare
eilanden. Op Overflakkee konden grote
vrachtwagens niet komen. Zeeuwsch-
Vlaanderen tenslotte is vrijwel geheel
georiënteerd op België, omdat het uit
ons land onvoldoende kan „importe
ren". Als de eilanden een rechtstreekse
verkeersweg zouden krijgen met Rot
terdam, Den Haag en verder, was al
die ellende opeens vergeven en ver
geten.
Misschien is het wel de beste poli
tiek voor de eilanden: een fikse cam
pagne voor een groots, onbereikbaar
ideaalDan blijft er allicht een ge-
déélte van uitvoerbaar! Vroege men
alleen dat ene, dan zou Den Haag het
wellicht nog te onbelangrijk achten
deerde bedrijven en bespreking even
tuele herverzekering en mogelijkheden
daartoe. Voor laatstgenoemd punt is
de heer Hof, die door de voorzitter
hartelijk welkom wordt geheten, uit
genodigd om hierover een en ander te
vertellen.
De notulen der vorige ledenverga
dering worden onveranderd vastgesteld
en de ingekomen stukken, voor zover
niet door de secretaris beantwoord,
voor kennisgeving aangenomen.
De rekening sluit met een batig saldo
van f 4078.21 en een premiereserve van
f 21815.07.
De inleg en uitkering wordt vastge
steld op f 2.80 per gemet. Het aantal
deelnemers is onveranderd op 103 ge
bleven en de verzekerde oppervlakte
gestegen van 7849 tot 7852 gemet. De
aftredende bestuursleden worden bij
acclamatie herbenoemd. Op voorstel
van het bestuur worden alle schatters
in hun functies gehandhaafd en de sa
larissen van secretaris en penningmees
ter vastgesteld als vorig jaar.
De bij eventuele hagelschade te ver
goeden maximum-bedragen worden vast
gesteld. In afwijking met voorheen wor
den deze bedragen, ondanks de dalende
prijzen der producten, belangrijk ho
ger vastgesteld dan voorgaande jaren.
De premie voor de droge gronden wordt
Zondagdienst artsen.
Zondag a.s. doen dienst dokter Maas
en dokter Bruynzeel.
Onderlinge
Verzekeringsmaatschappij
tegen Hagelschade
Vrijdag 17 April j.l. kwam bovenge
noemde vereniging in algemene ver
gadering bijeen, in hotel „De Koren
beurs" te Kortgene, onder voorzitter
schap van de heer G. J. J. van Aren-
hals. Aanwezig waren 17 leden, inclu
sief het bestuur.
De voorzitter opent de vergadering
en heet alle aanwezigen hartelijk wel
kom en releveert in 't kort de vrese
lijke ramp van 1 Februari. Met dank
baarheid constateert hij dat alle leden
gespaard bleven.
Naast de gebruikelijke agendapunten
komt nog: vaststellen premies geïnun-
evenals vorig jaar vastgesteld op 25 et
per gemet en 75 ct extra premie per
gemet voor fijne zaden. Met algemene
stemmen wordt besloten de geïnundeer
de gronden vrij te stellen van premie
betaling.
^.Bij de bespreking van de eventuele
herverzekering en mogelijkheden daar
toe, deelt de secretaris in 't kort mee
de bespreking die hij heeft bijgewoond
met alle Ond. Hagelverz. Mij.en in Zee-
landt, en West-Brabant, onder voorzit
terschap van ir Geuze. Bij de bere
kening daar opgesteld voor Noord-Beve
land, bleek hem de eigen risico
f 70.000.veel te hoog en ook de ma
ximum-dekking f 600.000.te ruim,
maar de te betalen jaarlijkse premie
van f700.zeer laag. Hij had daar
te kennen gegeven de eigen risico ver
laagd te willen zien tot b.v. f 15.000.
gelijk de omslag f 2.per gemet
en de maximum-dekking te halveren,
kan de premie z.i. wel ongeveer het
dubbele bedragen. Het tweede aanbod
echter dat op dit voorstel van hem is
binnengekomen blijkt echter veel on
gunstiger.
Hierop verkrijgt de heer Hof het
woord, die allereerst dankt voor de
welkomstwoorden en daarna de voor
geschiedenis bespreekt, die verbonden
is aan de werking van het L.G.G. en
die geleid heeft tot dit aanbod.
Ook hij vindt momenteel deze voor-
waardein, gezien de gunstige schade-
statistiek van Noord-Beveland, zeer
ongunstig. Volgens deze berekening
zou bij een eigen risico van f 20.000.
en een maximum-dekking van
f 250.000 een herverzekeringspremie be
taald moeten worden van f 4000.'s
jaars.
Na enige bespreking hierover is men
unaniem van mening hier niet op ia
te kunnen gaan, maar wordt op voor
stel van de heer J. S. de Regt met al
gemene stemmen besloten de statuair
te heffen omslag van f 2.per gemet
te verhogen tot f 10.per gemet. Het
bestuur wordt opgedragen de daartoe
nodige maatregelen te treffen.
Vervolgens wordt door de heer Hof
de wenselijkheid naar voren gebracht
de F.O.B., dit is Federatie Onderlinge
Brandwaarborg Mij.en, te steunen in
haar streven de belangen der Onder
linge Verzekerings Mij.en op allerlei
gebied te behartigen. Het bestuur wordt
gemachtigd in deze naar bevinding te
handelen.
Na de rondvraag, die niets meer
naar voren brengt, dankt de voorzit
ter de heer Hof voor zijn aanwezigheid
en duidelijke uiteenzetting en alle
aanwezigen voor hun aangename en
prettige samenwerking en sluit deze
vergadering.
Onder de
Geen aftrek
De burgemeester van Amsterdam
heeft bij een bezoek aan de noodge-
bieden de indruk gekregen alsof bij
de uitkeringen van het rijk aan de in
nood verkerenden eerst wordt afge
wacht wat de betrokkenen uit het
rampenfonds ontvangen. „Deze gang
van zaken wekt ontstemming bij de
betrokkenen", zei de eerste burger van
de hoofdstad.
Zonder enige restrictie kan worden
vastgesteld dat de hulpactie voor ge
troffenen van de ramp een groot succes
is geworden. Geheel ons volk heeft
met milde hand gegeven. De bedoeling
is dat deze gelden zullen worden be
steed om de getroffenen zo spoedig mo
gelijk weer aan kleding, huisraad, meu
bilair enz. te helpen. De uitkering van
schadevergoeding door het rijk staat
hier geheel naast. Hetgeen door parti
culieren vrijwillig wordt ingezameld
kan geheel los van de overheidssfeer
worden besteed. Komt men in aanmer
king voor een rijksuitkering, dan be
hoort deze boven de uitkering uit het
rampenfonds te worden gegeven.
Zo is het de wil van ons volk ge
weest. Er kome spoedig een minister
aan het woord om dit te bevestigen.
Moet er nu ook nog een schaduw van
krenterigheid gaan glijden over een
hulpactie, die meer dan honderd mil-
lioen gulden heeft opgebracht?