NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
rv
ZORGENSTAND
No. 2624
Zaterdag 11 April 1953
56e Jaargang
Abr.
Buijze.
DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSEKERKE
TELEFOON No. 308 - GIRO No. 32622
Abonnementsprijs f 2.00 per jaar
Franco per post f 3.50.
Advertenties 6 cent per mm
la een ao-et
en
vna voedsel.
maar in deze tijd erg duur. Prijzen van 1.60 tot
1.80 per kg worden genoteerd. Wij zijn erin ge
slaagd aan zeer voordelige prijs een klein partijtje
rijst te kopen en kunnen die U aanbieden voor
f 1.40 per kg.
Klein emmertje zeep
fles limonade
bus appelmoes
pakje custard
f 6.50 met 10 zegels extra
f 1.65 5
f 0.75 6
f 0.31 4
Zie voor onze wekelijkse Grosco aanbiedingen de folder die
U deze week ontving. Beleefd aanbevelend.
Een reeks van vredesduiven klapte
omstreeks Pasen omhoog. De nieuwe
russische regering was schier onuit
puttelijk in haar toenaderingspogingen.1
Onze eerste weerslag op deze wonder
lijke gebeurtenissen was, dat er een
adem van verlichting in ons opging.
Zou dit Paasfeest een begin zijn van
de verrijzenis der mensheid uit haar
ellende?
Het probleem van de koude oorlog
is even eenvoudig als verschrikkelijk.
Indien de verwijdering tuisen het
oosten en het westen kon worden weg
genomen, indien beiden in principiële
goede verstandhouding naast elkaar
konden bestaan, dan zou een nieuwe,
gelukkige wereld geschapen zijn, dan
zouden wij weer kunnen terugkeren
naar welvaart en cultuur, dan zouden
onze harten weer blijde kloppen en
onze ogen weer licht zien aan de ho
rizont. t
Het westen heeft op de oostelijke
vredesvoorstellen het enig mogelijke
antwoord gegeven. Het is tot onder
handelen bereid, maar het blijft voor
zichtig. Het stelt het voorbehoud, dat
de ernst van het oostelijk initiatief
zal moeten blijken, dat deze vredes
boodschap iets anders moet zijn dan
een liefelijke omhulling van politieke
bedoelingen.
Zulke politieke bedoelingen zijn te
gissen. Het is geenszins ondenkbaar,
dat de russische regering, die tot dus
ver tegenover het westen een beleid
volgde van veto's en speldeprikken,
thans „de koers wil varen van recht
streekse discussie over de grondpro
blemen, die beide machten gescheiden
houden. Zou het daarbij tot een gevaar
lijke botsing komen, dan heeft het
oosten de ontzaglijke prestige-winst van
het eerst de hand te hebben toege
stoken.
Dat de tegenstellingen groot zullen
zijn, wanneer de discussie over bij
komstigheden tot een goed einde zijn
gekomen en het debat over de grond
vraagstukken begint, weet ieder die de
ontwikkeling der laatste jaren heeft
gevolgd. Met name het duitse probleem
heeft het aanschijn der onoplosbaarheid.
West-Duitsland is de meest onontbeer
lijke schakel in de westeuropese ver
dediging.
Een geneutraliseerd herenigd Duits
land, de wens van het oosten, betekent
een verzwakking, misschien een ver
lamming van de westelijke macht. En
achter de door de neutralisering van
Duitsland gewonnen versterkte positie
van Rusland rijst het spookbeeld ener
nieuwe russische agressie. Het westen
kan alleen een vrede aanvaarden op
de grondslag ener militaire, econo
mische en politieke gelijkwaardigheid.'
Er moeten dus twee machten naast el
kaar blijven leven, die elkander eer
biedigen en onverlet laten, wil de
waarborg voor een bestendige vrede
gevestigd zijn.
De russische vredesvoorstellen kwa
men op het ogenblik, waarin Adenauer
op weg was naar de Verenigde StatenJ
De Duitsers weten, dat de Russen de
mogelijkheid bieden van hun weder-
vereniging, dat is van de vervulling
van een droom, die in iedere Duitser
leeft. Terwijl Adenauer met de Ame
rikanen onderhandelt over Duitslands
deelneming aan de europese defensie en
aan het Atlantisch Pact, laten de Rus
sen door de mazen van hun Paas-
pakket de glanzende appel gluren van
een hersteld groot Duitsland. Het mo
ment had psychologisch niet juister
kunnen zijn gekozen.
Toch zien wij in de russische actie
een verschijnsel dat onze argwaan tem
pert. Het beleid der nieuwe sowjet-
regering kenmerkt zich door een alge
mene vermildering van het straffe re
giem. Het lijkt wel alsof de nieuwe
heersers plotseling door een goede geest
zijn gegrepen. Niet alleen tegenover het
buitenland, maar ook binnen de per
ken van het sow jet-gebied en van de
satelliet-staten dalen de zegeningen
neer. Er worden amnestieën gegeven,
gevangenen worden bevrijd en straffen
verminderd, er worden vrijspraken ge
daan, waar men vervolging had ver
wacht.
Er rijzen allerlei vragen: is het
systeem in Rusland zich aan het ma
tigen, zijn er wijzigingen in de binnen
landse situatie, in hoeverre is men van
de satelliet-staten gewis?
Rusland is en blijft een raadsel.)
Maar ondanks de voorzichtigheid, waar
mee het westen de russische voorstel
len ter hand neemt er blijven deze
verheugende elementen in de russische
toenadering: dat er een weg van vre
delievende onderhandeling kan worden
geopend, en dat er, zeker voor het he
den, een giftige atmosfeer is verdwe
nen uit de internationale verhoudingen^
of
Wonde plekken worden geëtaleerd
Verlaging der omzetbelasting gevraagd
(Van onze economische medewerker)
Wanneer het kabinet bij de voor
stellen tot belastingverlaging als te
genwicht voor de huurverhoging er vaii
uitgegaan is dat de verhoogde huren
hoofdzakelijk aan middengroepen toe
valt, dan heeft dit argument slechts
betrekkelijke waarde. Een groot deel
van de middenstand heeft geen huizen
in eigendom. Dit deel heeft straks wel
aan de verhoogde huurlasten te vol
doen en vindt geen tegenwicht in de
voorgestelde fiscale wijzigingen.
Het hoofddoel van deze maatregelen
vindt men trouwens niet in compen
satie, maar ligt in het streven naar
toename van investeringen, waarbij
onze minister van economische zaken
terecht zeer geïnteresseerd is.
Er wordt door de verschillende po
litieke groeperingen in ons volk de
laatste tijd niet weinig aandacht be
steed aan de positie der middengroe
pen. De K.V.P. heeft er een rapport
aan gewijd, dat salarisverhoging voor
het bedoelde deel van pns volk be
pleit. De P.v.d.A. gaf op haar congres
toe, dat de positie der middengroepen
onvoldoende is doordacht. In deze
kringen wil men ook meegaan met ver
beteringen in middenstandskringen.;
De overheid laat nu een midden
standsrapport samenstellen, dat echter
niet voor 1954 gereed zal zijn. Aan
de zijde der middenpartijen is er van
zelfsprekend alle medewerking aanwe
zig voor een verhoging van welvaart.,
Daarom is het zo teleurstellend dat
het regeringsontwerp voor fiscale te
gemoetkoming niet soepeler is in dit
opzicht. Afgezien van de schoolgeld
verlichting moet de handelende en in
dustriële middenstand zich opgelucht
voelen door het vervallen van de extra
inkomstenbelasting van 5 tot 7,5 pet
op winsten boven f 7500.,
Het percentage van daarbij betrok
kenen is echter zeer laag. De grote
massa middenstanders heeft inkomens
die daar beneden liggen. Het zijn win
keliers en andere kleine handelaren
of producenten. Er zijn veel huurders
onder, die donkere wolken boven hun
inkomen zien hangen. Voor hen is er
beslist onvoldoende compensatie te vin
den. De investeringen spelen bij hen
een ondergeschikte rol. Slechts de ver
laging van de personele belasting heeft
positieve waarde, doch in onvoldoende
mate.
De omzetbelasting^
In de zo juist genoemde kringen leef
de een sterk verlangen naar verlaging
der omzetbelasting, terwijl men reeds
jaren heeft aangedrongen om deze las
ten, voor zover zij moeten blijven be
staan, op te schuiven naar groothandel
en fabrikant. De detaillist voelt om
zetbelasting over het algemeen als
drukkend op zijn inkomen en de prac-
tijk bewijst o.i. dat ze onvoldoende
wordt doorgecalculeerd aan de con
sument.
Waarom wordt nu dit vraagstuk
niet tevens opgelost? De wijze van
heffing der omzetbelasting is omslach
tig en vereist een uitgebreid controle
apparaat, dat per saldo de opbrengst
vermindert. Door een eenvoudiger wij
ze van heffing bij de bron van hetj
product zou veel calculatie-, inko
mens- en heffingsleed kunnen worden
voorkomen.
Om een inzicht te verkrijgen in de
daaraan verbonden administratieve cha
os, zou men zijn licht kunnen opste
ken bij kruideniers, die een uitgebreid
assortiment aanbieden, waarover zij
gedeeltelijk omzetbelasting moeten vol
doen. Afgezien hiervan bestaan in
verschillende branches ernstige grie
ven tegen de hoogte van de omzetbe
lasting, zodat concessies op dit ter
rein een bemoedigende werking zouden
hebben gehad. Nu de consumptie af
nemend is en de markt overal flauw,
lijkt ons lastenverlichting op dit ge
bied noodzakelijk.
Een loonronde?
Andere middengroepen voelen de
aangekondigde financiële concessies van
de overheid ook meer als een gebaar
dan als een voorstel van practische
waarde.