NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
De weg
Raadsvergadering
Kortgene
No. 2619
Zaterdag 7 Maart 1953
56e Jaargang
Onze weekreclame
Abr. Buijze
DE LUCHTWEG UITKOMST VOOR ONS WATERLAND
Opbrengst Nationaal-
rampenfonds Kats
DRUK EN UITeAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSEKERKE
TELEFOON No. 308 - GIRO No. 32622
Abonnementsprijs f 2.00 per jaar
Franco per post f 3.50.
Advertenties 6 cent per mm
100 gram fijne jonge kaas 29 cent, 1 bus wrijfwas a 80 cent met een
kaart wasknijpers gratis
Snoepje van de week
150 gram toffees 29 cent
250 gram H. macaronie en een blikje tomatenpuree samen 51 cent
Een pracht bus met 500 gram koffie f 4.08
Een pot eerste soort pindakaas 89 cent
200 gram café-noir 47 cent
Deze week ontvingen wij de nieuwste soorten sigaretten Gold Flake en
Flyer
Let op onze Bleu Band reclame,
alle inlichtingen worden in de winkel verstrekt
Beleefd aanbevelend
Meneer de redacteur,
Mag ik, naar aanleiding van de ge
weldige ramp die ons land, doch in
niet mindere mate Noord-Bcvelanld
heeft getroffen, mijn mening kenbaar
maken in uw blad? Bij voorbaat mijn
dank.
Het eerste wat ik neer wil schrijven
is, dat ik dit alles zie als een oordeïel
Gods. Bioscopen vol en de kerkein
maar matig bezocht. Dat is een tekejn
dat tegen de wil van God indruist,
en Die dit ook niet straffeloos kan'
toelaten.
Ten tweede: mijn oordeel over de
dijkdoorbraken.
Toen vóór 1930 de zeedijken op
hoogte moesten worden gebracht, is
er volgens mijn oordeel een grote fout
begaan. Namelijk, dat begonnen is aan
het westeinde met een verhoging tot
5 meter plus H.W. en aan het einde
van de L.A.-polder tot 3.60 plus H.W.,
aldus een daling van de kruinshoogte
van 1.40 m, terwijl de kruinbreedte
verliep van 2.50 tot 1 m, wat voor een
sterke watervloed onverantwoord is.
Ten derde: dat de binnenbermen o-
ver het algemeen veel te laag liggen,
zodat bij overkapping van het water
de dijken zeer verzwakken door de te
grote val, zodat gevaar voor doorbraak
voor de hand ligt.
Ten vierde: dat de binnenkant der
zeedijken beter gezuiverd moeten wor
den van de vele wildernissen, die
een kweken van ongedierte zeer in
de hand werken en door uitholling het
beloop sterk verzwakken.
Ten vijfde: dat alle insnijdingen aan
de binnen(polders moeten vermeden
worden en de duikers in betere con
ditie moeten worden gebracht en on
derhouden.
Ik zou nog veel meer over dit on
derwerp kunnen schrijven, doch de
hoofdpunten zijn mijns inziens weer
gegeven.
Hoogachtend,
Golijnsplaat. P. Janse.
Donderdagmorgen kwam de raad
dezer gemeente in openbare verga
dering bijeen, onder voorzitterschap
van burgemeester A. A. Schuit. Alle
leden waren aanwezig.
Bewogen en met een door tranen
verstikte stem herdacht de voorzitter
de tragische ramp van 1 Februari j.l.
Woorden van deelneming sprak hij
tot wethouder Maas en de vele andere
nabestaanden en getroffenen en zeide
o.m. dat er 38 mensen te Kortgene
en 11 te Kats waren omgekomen. Hij
sprak de wens uit, dat deze all^ln,
zo God het wil, mogen rusten in
vrede.
Dank bracht spreker aan het actieve
en parate bestuur van de Oud- en:
Nieuw- Noordbevelandpolder, aan wet
houder Bom, het raadslid Van der
Weele en aan allen, zonder verder na
men te noemen, die in deze droeve
dagen hun beste krachten aan de ge
meente gaven. Jn zijn dank betrok hij
bovendien de schippers uit Ierseke en
Arnemuiden, alsmede de hulp van de
Fransen, Duitsers, Amerikanen en En
gelsen.
De gemeente Arnhem dankte hij
voor haar adoptie van deze gemeente.
In ons volgend nummer hopen wij
een volledig verslag te kunnen geven
van deze ernstige en bijna plechtige
vergadering.
In een persoonlijk gesprek dat wij
na afloop van de raadsvergadering te
Kortgene hadden met burge'meester
Schuit, in bijzijn van vele gemeente
raadsleden en secretariepersoneel, kwam
het gesprokene van waarnemend-bur
gemeester M. de Nooijer, in de raads
vergadering van de gemeente Wisse-
kerke, van verleden week, ter sprake,
en wel datgene, waar bedoelde wnd.-
burgemeester zeide: „dat hij dit alles
niet zelf heeft gedaan, ook de secre
taris niet, maar hebben het met ons
allen zeker veel beter gedaan dan op
Kortgene". Uit het gevoerde gesprek
kon men de spijt en ook de veront
waardiging horen over die zinsnede}.
Burgemeester Schuit vertelde, en
stelde er bovendien prijs op dat wij
dit publiceerden, dat De Nooijer hem
zijn excuus had aangeboden voor het
door ons in bedoeld verslag geschrevene
en zeide bovendien nog, dat hij De
Nooijer deze woorden niet gebezigd
had. j
Gaarne voldoen wij hiermede aan dat
verzoek van burgemeester Schuit, maar
moeten er toch persoonlijk wat aan toe
voegen n.l. dit: wij houden staande,
dat waarnemend-burgemeester M. de
Nooijer bedoelde woorden wél heeft ge
sproken, laten het dan niet precies de
zelfde woorden zijn geweest, maar ze
ker woorden van dezelfde strekking.
Teneinde zekerheid hieromtrent te heb
ben, hebben wij een bezoek gebracht
aan verscheidene raadsleden, die vol
mondig erkenden dat bedoelde woorden,
in zodanige strekking, door De Nooijer
gesproken zijn.
Wij vragen ons nu af: waarom moet
De Nooijer zijn excuus aanbieden voor
datgene wat door ons is geschreven?
In verband met de droeve omstanjdig-
heden waarvoor die zinsnede gebruikt
is, zullen wij hierop niet verder ingaan
en delen bij voorbaat mede dat hierover
geen discussie in ons blad zal gehouden
worden.
DIE NIET ONDERLOOPT
Het is, alsof het vliegtuig iets heieft
willen goedmaken van de onnoemelijke
ellende, welke het in oorlogstijd aan
de burgerij had veroorzaakt: zijn rol
bij het reddingswerk in zuidwest Ne
derland is voorbeeldig geweest en bo
vendien ook volstrekt nog niet uitge^-
speeld. Immers, na beëindiging van
het evacuatiewerk zal het handhaven
van de nog behouden dijken en zee
weringen voortdurende aandacht en
waakzaamheid vergen, waarvoor een
ingrijpen van luchtvervoerseleonenten
nodig zijn kan, afgezien nog van de
noodzakelijkheid tot het regelmatig uit
voeren van verkenningsvluchten. Door
dergelijke stelselmatig gehouden con-
trolevluchten is reeds tweemaal tijdig
melding gemaakt van een dreigende
nieuwe dijkdoorbraak, waardoor men
nog in staat was deze te elfder ure te
stoppen. i
Dit gaten dichten door vliegtuigen
is een specialiteit van de Amerikanjen
geworden, waarover de gehele, gealli
eerde luchtmacht zich heeft kunneiï
verheugen. Het afwerpen van zand
zakken in bressen geschiedde immers
met een zo verbluffende nauwkeurig
heid, dat de manschappen op de gronid
nauwelijks iets meer behoefden te
doen dan hier en daar nog ee'n zak
schikken. Deze precisiebombardementen,
zoals wij ze zouden noemen, werden
van het vliegveld Valkenburg uit ver
richt door de monsterachtig grote a-
merikaanse leger-vrachtvliegtuigen, de
zogenaamde „Packets", die in korte
tijd met 25 ton goederen volgeladen
konden worden, ja, waarin vrachtauto's
zo kunnen binnenrijden. Zes van deze
toestellen behorende tot het ameri-
kaanse rijnleger hebben een groot
aandeel gehad in de strijd tegen het
water.
Prachtig reddingswerk.
Meer spectulair was natuurlijk het
optreden van de hefschroe'fvliegtui-
gen. Nederland zelf heeft er maar één^,
dat bovendien eigenlijk voortdurepd
in reparatie was voor de eerste Febru
ari. Voordat de geallieerden kwamen
heeft dat ene exemplaar echter won
deren verricht door mensen van daken
af te pakken en naar veiliger porden
te brengen. Toen zich een hele vloot
van helicopters op het vliegveld van
Woensdrecht in westelijk Brabantt
geconcentreerd had, Britten, Belgen,
Fransen en Amerikanen, kon een mas
saal optreden van het hefschroefvlieg-
tuig georganiseerd worden en dat was
een primeur in de luchtvaarthistorie
van Nederland.
De grote en de kleine Sikorski wa
ren wel de standaardtypen van 'deze
merkwaardigste luchtvloot, welke ooit
op nederlandse bodem werd samenjge-
trokken. Twee dozijn van deze reuzen-
libellen zoemden van het ochtendglo
ren tot de duisternis over het ver
dronken land en met deze operaties
zijn de onmogelijkst schijnjende red
dingen verricht. De meeste dezer toe
stellen hebben hijskabels, zoals kraan
wagens die kenn'en, en het is onge
looflijk wat er met zo'n uitrusting
verricht kan worden. Vier amerikaanse
heli's hadden die haken niet, doch
met ware luchtacrobatiek zagen ook
deze toestellen nog kans om ergens
op een plat dak van een schuur of
op een stukje dijk, dat nog net zicht
baar was, te landen om er mensen op
te nemen of voedsel en medicamenten
te brengen, een batterij voor nood
verlichting of een medicus zijn „visite"
te laten verrichten.
Helicoptervloot nodig.
Het optreden van de hefschroef-
vliegtuigen is wel een zeer duidelijke
demonstratie geweest van de uiterste
bruikbaarheid van dit type, juist voor
een waterland als Nederland, waar de
afstanden wel heel klein zijn, hemels
breed gemeten, te klein in feite voor
een regelmatig binnenlands luchtver
keer, doch door de talrijke water-
barricres een uitermate snel commu
nicatiemiddel verlangen. En dat is nu
juist die helicopter, die overal landen
kan en alles binden zijn bereik weet,
die geen vliegveld nodig heeft om op
te stijgen, die stil kan staan boven een
schip, dat zich in nood bevindt, die
onze visserij helpen kan en met groot
gemak postdiensten verzorgen wil naar
afgelegen oorden.
Neen, het zou voorwaar geen weelde
zijn, indien het zich zo groot in de
luchtvaart wetende Nederland enkele
van deze uiterst nuttige vliegtuigjes
aanschafte. Waarom zijn wij trouwens
het enige land in West-'Europa, dat
niet meer dan één enkele „heli" rijk
is? Frankrijk, Engeland en België heb
ben er vele dozijnen en wij lieten het
bij dat enkele exemplaar, dat wij koch
ten voor „studiedoeleinden". Moge de
woensdrechtse ervaring het eindexamen
geweest zijnl
COOMANS
voet lekket jeemvA tutweltooJi
Voor het Rampenfonds te Kats
werd een bedrag van f 7418.
gecollecteerd.
200 gr fijne koekjes
100 gr gekleurde brokken
100 gr paaseitjes
voor 89 cent
L. de Waal
Coiynsplaat
k.
J\