NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD De weg Raadsvergadering Kortgene No. 2619 Zaterdag 7 Maart 1953 56e Jaargang Onze weekreclame Abr. Buijze DE LUCHTWEG UITKOMST VOOR ONS WATERLAND Opbrengst Nationaal- rampenfonds Kats DRUK EN UITeAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSEKERKE TELEFOON No. 308 - GIRO No. 32622 Abonnementsprijs f 2.00 per jaar Franco per post f 3.50. Advertenties 6 cent per mm 100 gram fijne jonge kaas 29 cent, 1 bus wrijfwas a 80 cent met een kaart wasknijpers gratis Snoepje van de week 150 gram toffees 29 cent 250 gram H. macaronie en een blikje tomatenpuree samen 51 cent Een pracht bus met 500 gram koffie f 4.08 Een pot eerste soort pindakaas 89 cent 200 gram café-noir 47 cent Deze week ontvingen wij de nieuwste soorten sigaretten Gold Flake en Flyer Let op onze Bleu Band reclame, alle inlichtingen worden in de winkel verstrekt Beleefd aanbevelend Meneer de redacteur, Mag ik, naar aanleiding van de ge weldige ramp die ons land, doch in niet mindere mate Noord-Bcvelanld heeft getroffen, mijn mening kenbaar maken in uw blad? Bij voorbaat mijn dank. Het eerste wat ik neer wil schrijven is, dat ik dit alles zie als een oordeïel Gods. Bioscopen vol en de kerkein maar matig bezocht. Dat is een tekejn dat tegen de wil van God indruist, en Die dit ook niet straffeloos kan' toelaten. Ten tweede: mijn oordeel over de dijkdoorbraken. Toen vóór 1930 de zeedijken op hoogte moesten worden gebracht, is er volgens mijn oordeel een grote fout begaan. Namelijk, dat begonnen is aan het westeinde met een verhoging tot 5 meter plus H.W. en aan het einde van de L.A.-polder tot 3.60 plus H.W., aldus een daling van de kruinshoogte van 1.40 m, terwijl de kruinbreedte verliep van 2.50 tot 1 m, wat voor een sterke watervloed onverantwoord is. Ten derde: dat de binnenbermen o- ver het algemeen veel te laag liggen, zodat bij overkapping van het water de dijken zeer verzwakken door de te grote val, zodat gevaar voor doorbraak voor de hand ligt. Ten vierde: dat de binnenkant der zeedijken beter gezuiverd moeten wor den van de vele wildernissen, die een kweken van ongedierte zeer in de hand werken en door uitholling het beloop sterk verzwakken. Ten vijfde: dat alle insnijdingen aan de binnen(polders moeten vermeden worden en de duikers in betere con ditie moeten worden gebracht en on derhouden. Ik zou nog veel meer over dit on derwerp kunnen schrijven, doch de hoofdpunten zijn mijns inziens weer gegeven. Hoogachtend, Golijnsplaat. P. Janse. Donderdagmorgen kwam de raad dezer gemeente in openbare verga dering bijeen, onder voorzitterschap van burgemeester A. A. Schuit. Alle leden waren aanwezig. Bewogen en met een door tranen verstikte stem herdacht de voorzitter de tragische ramp van 1 Februari j.l. Woorden van deelneming sprak hij tot wethouder Maas en de vele andere nabestaanden en getroffenen en zeide o.m. dat er 38 mensen te Kortgene en 11 te Kats waren omgekomen. Hij sprak de wens uit, dat deze all^ln, zo God het wil, mogen rusten in vrede. Dank bracht spreker aan het actieve en parate bestuur van de Oud- en: Nieuw- Noordbevelandpolder, aan wet houder Bom, het raadslid Van der Weele en aan allen, zonder verder na men te noemen, die in deze droeve dagen hun beste krachten aan de ge meente gaven. Jn zijn dank betrok hij bovendien de schippers uit Ierseke en Arnemuiden, alsmede de hulp van de Fransen, Duitsers, Amerikanen en En gelsen. De gemeente Arnhem dankte hij voor haar adoptie van deze gemeente. In ons volgend nummer hopen wij een volledig verslag te kunnen geven van deze ernstige en bijna plechtige vergadering. In een persoonlijk gesprek dat wij na afloop van de raadsvergadering te Kortgene hadden met burge'meester Schuit, in bijzijn van vele gemeente raadsleden en secretariepersoneel, kwam het gesprokene van waarnemend-bur gemeester M. de Nooijer, in de raads vergadering van de gemeente Wisse- kerke, van verleden week, ter sprake, en wel datgene, waar bedoelde wnd.- burgemeester zeide: „dat hij dit alles niet zelf heeft gedaan, ook de secre taris niet, maar hebben het met ons allen zeker veel beter gedaan dan op Kortgene". Uit het gevoerde gesprek kon men de spijt en ook de veront waardiging horen over die zinsnede}. Burgemeester Schuit vertelde, en stelde er bovendien prijs op dat wij dit publiceerden, dat De Nooijer hem zijn excuus had aangeboden voor het door ons in bedoeld verslag geschrevene en zeide bovendien nog, dat hij De Nooijer deze woorden niet gebezigd had. j Gaarne voldoen wij hiermede aan dat verzoek van burgemeester Schuit, maar moeten er toch persoonlijk wat aan toe voegen n.l. dit: wij houden staande, dat waarnemend-burgemeester M. de Nooijer bedoelde woorden wél heeft ge sproken, laten het dan niet precies de zelfde woorden zijn geweest, maar ze ker woorden van dezelfde strekking. Teneinde zekerheid hieromtrent te heb ben, hebben wij een bezoek gebracht aan verscheidene raadsleden, die vol mondig erkenden dat bedoelde woorden, in zodanige strekking, door De Nooijer gesproken zijn. Wij vragen ons nu af: waarom moet De Nooijer zijn excuus aanbieden voor datgene wat door ons is geschreven? In verband met de droeve omstanjdig- heden waarvoor die zinsnede gebruikt is, zullen wij hierop niet verder ingaan en delen bij voorbaat mede dat hierover geen discussie in ons blad zal gehouden worden. DIE NIET ONDERLOOPT Het is, alsof het vliegtuig iets heieft willen goedmaken van de onnoemelijke ellende, welke het in oorlogstijd aan de burgerij had veroorzaakt: zijn rol bij het reddingswerk in zuidwest Ne derland is voorbeeldig geweest en bo vendien ook volstrekt nog niet uitge^- speeld. Immers, na beëindiging van het evacuatiewerk zal het handhaven van de nog behouden dijken en zee weringen voortdurende aandacht en waakzaamheid vergen, waarvoor een ingrijpen van luchtvervoerseleonenten nodig zijn kan, afgezien nog van de noodzakelijkheid tot het regelmatig uit voeren van verkenningsvluchten. Door dergelijke stelselmatig gehouden con- trolevluchten is reeds tweemaal tijdig melding gemaakt van een dreigende nieuwe dijkdoorbraak, waardoor men nog in staat was deze te elfder ure te stoppen. i Dit gaten dichten door vliegtuigen is een specialiteit van de Amerikanjen geworden, waarover de gehele, gealli eerde luchtmacht zich heeft kunneiï verheugen. Het afwerpen van zand zakken in bressen geschiedde immers met een zo verbluffende nauwkeurig heid, dat de manschappen op de gronid nauwelijks iets meer behoefden te doen dan hier en daar nog ee'n zak schikken. Deze precisiebombardementen, zoals wij ze zouden noemen, werden van het vliegveld Valkenburg uit ver richt door de monsterachtig grote a- merikaanse leger-vrachtvliegtuigen, de zogenaamde „Packets", die in korte tijd met 25 ton goederen volgeladen konden worden, ja, waarin vrachtauto's zo kunnen binnenrijden. Zes van deze toestellen behorende tot het ameri- kaanse rijnleger hebben een groot aandeel gehad in de strijd tegen het water. Prachtig reddingswerk. Meer spectulair was natuurlijk het optreden van de hefschroe'fvliegtui- gen. Nederland zelf heeft er maar één^, dat bovendien eigenlijk voortdurepd in reparatie was voor de eerste Febru ari. Voordat de geallieerden kwamen heeft dat ene exemplaar echter won deren verricht door mensen van daken af te pakken en naar veiliger porden te brengen. Toen zich een hele vloot van helicopters op het vliegveld van Woensdrecht in westelijk Brabantt geconcentreerd had, Britten, Belgen, Fransen en Amerikanen, kon een mas saal optreden van het hefschroefvlieg- tuig georganiseerd worden en dat was een primeur in de luchtvaarthistorie van Nederland. De grote en de kleine Sikorski wa ren wel de standaardtypen van 'deze merkwaardigste luchtvloot, welke ooit op nederlandse bodem werd samenjge- trokken. Twee dozijn van deze reuzen- libellen zoemden van het ochtendglo ren tot de duisternis over het ver dronken land en met deze operaties zijn de onmogelijkst schijnjende red dingen verricht. De meeste dezer toe stellen hebben hijskabels, zoals kraan wagens die kenn'en, en het is onge looflijk wat er met zo'n uitrusting verricht kan worden. Vier amerikaanse heli's hadden die haken niet, doch met ware luchtacrobatiek zagen ook deze toestellen nog kans om ergens op een plat dak van een schuur of op een stukje dijk, dat nog net zicht baar was, te landen om er mensen op te nemen of voedsel en medicamenten te brengen, een batterij voor nood verlichting of een medicus zijn „visite" te laten verrichten. Helicoptervloot nodig. Het optreden van de hefschroef- vliegtuigen is wel een zeer duidelijke demonstratie geweest van de uiterste bruikbaarheid van dit type, juist voor een waterland als Nederland, waar de afstanden wel heel klein zijn, hemels breed gemeten, te klein in feite voor een regelmatig binnenlands luchtver keer, doch door de talrijke water- barricres een uitermate snel commu nicatiemiddel verlangen. En dat is nu juist die helicopter, die overal landen kan en alles binden zijn bereik weet, die geen vliegveld nodig heeft om op te stijgen, die stil kan staan boven een schip, dat zich in nood bevindt, die onze visserij helpen kan en met groot gemak postdiensten verzorgen wil naar afgelegen oorden. Neen, het zou voorwaar geen weelde zijn, indien het zich zo groot in de luchtvaart wetende Nederland enkele van deze uiterst nuttige vliegtuigjes aanschafte. Waarom zijn wij trouwens het enige land in West-'Europa, dat niet meer dan één enkele „heli" rijk is? Frankrijk, Engeland en België heb ben er vele dozijnen en wij lieten het bij dat enkele exemplaar, dat wij koch ten voor „studiedoeleinden". Moge de woensdrechtse ervaring het eindexamen geweest zijnl COOMANS voet lekket jeemvA tutweltooJi Voor het Rampenfonds te Kats werd een bedrag van f 7418. gecollecteerd. 200 gr fijne koekjes 100 gr gekleurde brokken 100 gr paaseitjes voor 89 cent L. de Waal Coiynsplaat k. J\

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1953 | | pagina 1