01108-242
iVOROL
kamg. herencostuums
jongenspakken
Openbare Vergadering te Celijnsplaat
Is er
voldoende ruimte in de lucht?
P. H. Coomans
UOUVT t
UW QUTO IN ST&NP!
MAISON AUBERT
In Werkkleding
F. G. Israël
PETTEN
eerstelingen.
werkvrouw
Heren sokken
Werkend gezin of
arbeider gevraagd
1 Vicon
kunstmeststrooier
te Kortgene
geen spreekuur.
een organist
zaaigerst,
een schouwing
Karn te koop.
een kabinet
Net dagmeisje
Nationale Reserve
Er zal gesproken worden over de noodzaak en
de betekenis van de Nationale Reserve.
Bij ons geen zegels
en geen bonnen
De na-oorlogse groei van het we-
reldluchtverkeer is verbijsterend.
Met een ware expansiedrift bouwen
Amerikanen, Scandinaviërs, Britten
en Nederlanders aan het dichte net
van luchtlijnen, dat de aardbol zal
omvatten. Merkwaardigerwijze zijn
het vooral deze noordelijke landen,
waarin de grootste activiteit ont
wikkeld wordt: de meer zuidelijken,
Fransen, Belgen, Zwitsers, doen het
wat rustiger aan, terwijl de meeste
landen rondom de Middellandse Zee
nog tot „weinig ontwikkelde gebie
den", wat de luchtvaart betreft,
moeten worden gerekend.
Het actiecentrum tekent zich in
derdaad steeds duidelijker af rond
om de noordelijke helft van de At
lantische Oceaan en het is bijna
ongeloofwaardig, dat het pas 25 jaar
geleden is, dat voor het eerst een
vliegtuig deze oceaan overstak. In
derdaad, lezer, in Mei van dit jaar
en om precies te zijn in de nacht
van de 20ste op de 21ste, tellen
wij precies een kwart eeuw na Lind
bergh's vlucht van New York naar
Parijs. Wonderlijk hoe jong die lucht
vaart nog is: Lindbergh zelf, Lucky
Lindy voordat zijn kind gekidnapt
werd, is nog pas vijftig en hij was
dus 25 toen hij in zijn „Spirit of
St Louis" klom om de wereld over
haar nieuw technisch wonderkind
in verrukking te doen brengen.
Nu vliegen alleen aan KLM lijn-
toestellen een stuk of veertig per
week over de Atlantische Oceaan
en wanneer men daarbij nog de
Amerikanen, Britten, Fransen, Scan
dinaviërs, Belgen en welke lands
lieden al niet meer, die regelmatig
over die „grote visvijver" van onze
zeevarende voorouders vliegen, op
telt, dan is het moeilijk te beden
ken, dat dit intense verkeer zich in
slechts 25 jaar heeft ontwikkeld.
De drukte in de lucht boven de
Oceaan wordt zo groot, dat men
langzamerhand wel van een „ge
drang" kan spreken: men bespeurt
reeds een concurrentielust, vooral
bij de Amerikanen, die er econo
misch het gunstigst voorstaan en
bovendien strategisch een domine
rende positie hebben, aangezien alle
lijnen over de noordelijke oceaan
tenslotte in Amerika öf beginnen
èf eindigen.
Tot dusverre heeft de internatio
nale vakorganisatie van de lucht
vaartbedrijven, de IATA, zijn leden
nog bijeen kunnen houden en daar
mee een openlijke en dodelijke con
currentiestrijd vermeden, doch wij
zijn volstrekt niet overtuigd, dat
deze situatie gewaarborgd is. Tij
dens het laatste conflict, op Bermuda
begonnen, in Londen verscherpt en
in Nice beslecht, heeft men de A-
merikanen alleen in toom kunnen
houden door tenslotte toe te geven
aan hum eisen, welke een onder de
voet lopen van verscheidene euro-
pese luchtvaartlanden inhielden. Het
ging immers om de goedkope ta
rieven, die over enkele weken van
kracht zullen worden en het lucht
verkeer opeens voor velen aantrek
kelijk maakt, die het tot dusverre
nog steeds niet konden betalen.
Deze drang naar goedkoopte is
het voorspel van een concurrentie
strijd en die zal het eerst ontbran
den in het oceaanverkeer, waar de
slagader van het luchtverkeer ligt
en waar dan ook het meest aan
luchtvaart te verdienen is en
te verliezen, indien men de concur
rentie niet kan volhouden. Een ta-
rievenverhoging zou voor wie de
zaken practisch beziet in feite
alleen tussen Amerika en Europa
mogelijk kunnen zijn en in dit ge
val zal het één amerikaanse maat
schappij (Pan American Airways)
zijn of ten hoogste twee (Panair
plus TWA, die wanhopige pogin
gen doet zich te verweren tegen de
machtige octopus-armen van de
eerste) tegen een aantal verspreide
Europeanen.
Wij zouden een gerede kans heb
ben, met onze veel lagere eisen,
tegenover de Amerikanen, indien er
één europees, bovennationaal lucht
vaartbedrijf bestond. Doch, met de
ervaringen om tot andere europese
eenheden te geraken voor ogen, ge
loven wij niet in een dergelijk, ide
aal toekomstbeeld en blijft bij ons
de overtuiging, dat de europese
luchtvaart nog voor zeer moeilijke
tijden zal komen te staan. De lucht
raakt namelijk te vol. De grote pe
riode van de gouddelverij loopt ten
einde wij beleven thans haar
laatste twee, drie jaren en dan
wordt het ernst: dan wordt het zoe
ken naar die ene passagier, die nog
steeds maar onder andere vlag blijft
vliegen, ofschoon hij al achttien
acquisiteurs aan zijn deur heeft ge
had
Garage G. M. Augustijn
Kortgene
Dirksmitsstr. 26b (bovenhuis)
Rotterdam, Telefoon 20235
Ruim 30 jaar gevestigd.
Patent-Geneesmiddelen
Gummiwaren.
Vr. gratis inl.toez. onder blan
co couvert. Gratis spreekuur
dag. van 10—8 uur.
steeds ruim gesorteerd.
Alle prijsklassen.
Overhemden met 2 zakken
f 6.15.
W. J. KOSTER - KORTGENE
Iemand gevraagd
om 3 a 4 gemet bieten
te onderhouden.
DE OUDE, Geersdijk.
Telefonisch aangesloten
onder no
Landbouwer - Kortgene
Ontvangen een geheel nieuwe
sortering
voor f 3.35.
Koopt nu reeds een mooie pet.
W. J. KOSTER - KORTGENE
Te koop
nog enkele kilo's goedgekeurde
A. BREURE, Wissekerke, Agent
N.V. Turkenburg's zaadhandel, Bo
degraven.
Biedt zich aan
voor 1 dag per week of voor de
schoonmaak. Alles nader te bespre
ken. Brieven onder no 449, bureau
van dit blad.
in wol en wol met nylon.
Voor de zomer Sinklets in de
nieuwste dessins f 2.48.
W. J. KOSTER - KORTGENE
Ruime woning met plm. 30 are
grond beschikbaar.
Adres: I. DE BUCK, De Linge, post
Oostkapelle.
Fr©berert blijft begeren!
Te koop
als nieuw. 2 meter strooibreedte.
S. WISKERKE, tel. 202, Kats.
A.s. Maandagavond
31 Maart
TANDARTS FEENSTRA
Goedkope, zeldzaam mooie
en prachtige
E. C. DE REGT
Wissekerke, telefoon 351
Gevraagd
in de Ned. Herv. Kerk te Colijns-
plaat. Sollicitaties te richten voor
5 April a.s. aan de President-Kerk
voogd, Molenweg B 50, alwaar na
dere inlichtingen worden verstrekt.
Te koop
een restant
70 kg, originele Kenia.
JOH. BREURE Nz, „Zeezicht", Co-
lijnsplaat, tel. 01199-252.
De besturen van de polders Stads,
Adriaan, Oost, Anna, Frederiks, Oud-
Kortgene en West, brengen ter ken
nis van de onderhoudsplichtigen,
dat op 11 April a.s.
zal worden gehouden over alle uit
en afwateringskanalen.
J. M. ISRAEL, B 144, Kamperland.
Je adres
voor het verzinken van
emmers, teilen, waske
tels, sproeiers en deksels.
Vraagt prijs.
A. A. KRAMER, 312, Kortgene.
Te koop gevraagd
liefst met buik, eiken- of mahoniehout
A. A. KRAMER, 312, Kortgene.
gevraagd door MEVR. VAN SCHUP-
PEN, Voorstraat, Kortgene.
in de bovenzaal van de bewaarschool op Vrijdag 4 April,
's avonds half acht.
Aangezien deze aangelegenheid voor onze mannelijke bevol
king als buitengewoon dienstplichtig, van het allergrootste
belang is, zal het op prijs worden gesteld dat u aanwezig is.
Toegang vrij.
Er zal een belangwekkende film worden vertoond.
Het comité van Actie Steun Wettig Gezag.
Tot en met 4 April
1 pakje A.J.P. Custard van 32 cent voor 27 cent
1 pakje A.J.P. Maizena van 24 cent voor 19 cent
1 half pond koekjes van 60 cent voor 49 cent
Colijnsplaat, tel. 01199-266
altijd voordeliger
A
AM MM
4MSS
si