01108-242 iVOROL kamg. herencostuums jongenspakken Openbare Vergadering te Celijnsplaat Is er voldoende ruimte in de lucht? P. H. Coomans UOUVT t UW QUTO IN ST&NP! MAISON AUBERT In Werkkleding F. G. Israël PETTEN eerstelingen. werkvrouw Heren sokken Werkend gezin of arbeider gevraagd 1 Vicon kunstmeststrooier te Kortgene geen spreekuur. een organist zaaigerst, een schouwing Karn te koop. een kabinet Net dagmeisje Nationale Reserve Er zal gesproken worden over de noodzaak en de betekenis van de Nationale Reserve. Bij ons geen zegels en geen bonnen De na-oorlogse groei van het we- reldluchtverkeer is verbijsterend. Met een ware expansiedrift bouwen Amerikanen, Scandinaviërs, Britten en Nederlanders aan het dichte net van luchtlijnen, dat de aardbol zal omvatten. Merkwaardigerwijze zijn het vooral deze noordelijke landen, waarin de grootste activiteit ont wikkeld wordt: de meer zuidelijken, Fransen, Belgen, Zwitsers, doen het wat rustiger aan, terwijl de meeste landen rondom de Middellandse Zee nog tot „weinig ontwikkelde gebie den", wat de luchtvaart betreft, moeten worden gerekend. Het actiecentrum tekent zich in derdaad steeds duidelijker af rond om de noordelijke helft van de At lantische Oceaan en het is bijna ongeloofwaardig, dat het pas 25 jaar geleden is, dat voor het eerst een vliegtuig deze oceaan overstak. In derdaad, lezer, in Mei van dit jaar en om precies te zijn in de nacht van de 20ste op de 21ste, tellen wij precies een kwart eeuw na Lind bergh's vlucht van New York naar Parijs. Wonderlijk hoe jong die lucht vaart nog is: Lindbergh zelf, Lucky Lindy voordat zijn kind gekidnapt werd, is nog pas vijftig en hij was dus 25 toen hij in zijn „Spirit of St Louis" klom om de wereld over haar nieuw technisch wonderkind in verrukking te doen brengen. Nu vliegen alleen aan KLM lijn- toestellen een stuk of veertig per week over de Atlantische Oceaan en wanneer men daarbij nog de Amerikanen, Britten, Fransen, Scan dinaviërs, Belgen en welke lands lieden al niet meer, die regelmatig over die „grote visvijver" van onze zeevarende voorouders vliegen, op telt, dan is het moeilijk te beden ken, dat dit intense verkeer zich in slechts 25 jaar heeft ontwikkeld. De drukte in de lucht boven de Oceaan wordt zo groot, dat men langzamerhand wel van een „ge drang" kan spreken: men bespeurt reeds een concurrentielust, vooral bij de Amerikanen, die er econo misch het gunstigst voorstaan en bovendien strategisch een domine rende positie hebben, aangezien alle lijnen over de noordelijke oceaan tenslotte in Amerika öf beginnen èf eindigen. Tot dusverre heeft de internatio nale vakorganisatie van de lucht vaartbedrijven, de IATA, zijn leden nog bijeen kunnen houden en daar mee een openlijke en dodelijke con currentiestrijd vermeden, doch wij zijn volstrekt niet overtuigd, dat deze situatie gewaarborgd is. Tij dens het laatste conflict, op Bermuda begonnen, in Londen verscherpt en in Nice beslecht, heeft men de A- merikanen alleen in toom kunnen houden door tenslotte toe te geven aan hum eisen, welke een onder de voet lopen van verscheidene euro- pese luchtvaartlanden inhielden. Het ging immers om de goedkope ta rieven, die over enkele weken van kracht zullen worden en het lucht verkeer opeens voor velen aantrek kelijk maakt, die het tot dusverre nog steeds niet konden betalen. Deze drang naar goedkoopte is het voorspel van een concurrentie strijd en die zal het eerst ontbran den in het oceaanverkeer, waar de slagader van het luchtverkeer ligt en waar dan ook het meest aan luchtvaart te verdienen is en te verliezen, indien men de concur rentie niet kan volhouden. Een ta- rievenverhoging zou voor wie de zaken practisch beziet in feite alleen tussen Amerika en Europa mogelijk kunnen zijn en in dit ge val zal het één amerikaanse maat schappij (Pan American Airways) zijn of ten hoogste twee (Panair plus TWA, die wanhopige pogin gen doet zich te verweren tegen de machtige octopus-armen van de eerste) tegen een aantal verspreide Europeanen. Wij zouden een gerede kans heb ben, met onze veel lagere eisen, tegenover de Amerikanen, indien er één europees, bovennationaal lucht vaartbedrijf bestond. Doch, met de ervaringen om tot andere europese eenheden te geraken voor ogen, ge loven wij niet in een dergelijk, ide aal toekomstbeeld en blijft bij ons de overtuiging, dat de europese luchtvaart nog voor zeer moeilijke tijden zal komen te staan. De lucht raakt namelijk te vol. De grote pe riode van de gouddelverij loopt ten einde wij beleven thans haar laatste twee, drie jaren en dan wordt het ernst: dan wordt het zoe ken naar die ene passagier, die nog steeds maar onder andere vlag blijft vliegen, ofschoon hij al achttien acquisiteurs aan zijn deur heeft ge had Garage G. M. Augustijn Kortgene Dirksmitsstr. 26b (bovenhuis) Rotterdam, Telefoon 20235 Ruim 30 jaar gevestigd. Patent-Geneesmiddelen Gummiwaren. Vr. gratis inl.toez. onder blan co couvert. Gratis spreekuur dag. van 10—8 uur. steeds ruim gesorteerd. Alle prijsklassen. Overhemden met 2 zakken f 6.15. W. J. KOSTER - KORTGENE Iemand gevraagd om 3 a 4 gemet bieten te onderhouden. DE OUDE, Geersdijk. Telefonisch aangesloten onder no Landbouwer - Kortgene Ontvangen een geheel nieuwe sortering voor f 3.35. Koopt nu reeds een mooie pet. W. J. KOSTER - KORTGENE Te koop nog enkele kilo's goedgekeurde A. BREURE, Wissekerke, Agent N.V. Turkenburg's zaadhandel, Bo degraven. Biedt zich aan voor 1 dag per week of voor de schoonmaak. Alles nader te bespre ken. Brieven onder no 449, bureau van dit blad. in wol en wol met nylon. Voor de zomer Sinklets in de nieuwste dessins f 2.48. W. J. KOSTER - KORTGENE Ruime woning met plm. 30 are grond beschikbaar. Adres: I. DE BUCK, De Linge, post Oostkapelle. Fr©berert blijft begeren! Te koop als nieuw. 2 meter strooibreedte. S. WISKERKE, tel. 202, Kats. A.s. Maandagavond 31 Maart TANDARTS FEENSTRA Goedkope, zeldzaam mooie en prachtige E. C. DE REGT Wissekerke, telefoon 351 Gevraagd in de Ned. Herv. Kerk te Colijns- plaat. Sollicitaties te richten voor 5 April a.s. aan de President-Kerk voogd, Molenweg B 50, alwaar na dere inlichtingen worden verstrekt. Te koop een restant 70 kg, originele Kenia. JOH. BREURE Nz, „Zeezicht", Co- lijnsplaat, tel. 01199-252. De besturen van de polders Stads, Adriaan, Oost, Anna, Frederiks, Oud- Kortgene en West, brengen ter ken nis van de onderhoudsplichtigen, dat op 11 April a.s. zal worden gehouden over alle uit en afwateringskanalen. J. M. ISRAEL, B 144, Kamperland. Je adres voor het verzinken van emmers, teilen, waske tels, sproeiers en deksels. Vraagt prijs. A. A. KRAMER, 312, Kortgene. Te koop gevraagd liefst met buik, eiken- of mahoniehout A. A. KRAMER, 312, Kortgene. gevraagd door MEVR. VAN SCHUP- PEN, Voorstraat, Kortgene. in de bovenzaal van de bewaarschool op Vrijdag 4 April, 's avonds half acht. Aangezien deze aangelegenheid voor onze mannelijke bevol king als buitengewoon dienstplichtig, van het allergrootste belang is, zal het op prijs worden gesteld dat u aanwezig is. Toegang vrij. Er zal een belangwekkende film worden vertoond. Het comité van Actie Steun Wettig Gezag. Tot en met 4 April 1 pakje A.J.P. Custard van 32 cent voor 27 cent 1 pakje A.J.P. Maizena van 24 cent voor 19 cent 1 half pond koekjes van 60 cent voor 49 cent Colijnsplaat, tel. 01199-266 altijd voordeliger A AM MM 4MSS si

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1952 | | pagina 3