NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Oplossing binnen tien jaar
No. 2458
Zaterdag 14 Januari 1950
53e Jaargang
Het woningprobleem
Maar dan moet er wel iets veranderen!
Kwartjes-reclame
Kindje verkouden?
m W V
iX-H
Wanneer kunnen auto's over 7
DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSEKERKE
TELEFOON No. 308 - GIRO No. 32622.
Abonnementsprijs f 1.50 per jaar. - Franco per post f 3.00. - Advertenties 5 cent per mm - 2250 betalende abonné's
(Van onze sociaal-economische medewerker)
Nemen wij de bijzondere tijdsomstandigheden in aanmerking, dan kunnen
wij niet ontkennen dat 1949 voor de woningbouw een gunstig jaar is
geweest, dat wil niet zeggen dat wij bij de pakken neer moeten gaan
zitten. Integendeel, wanneer wij ons in het begin van dit nieuwe jaar
gaan bezinnen over de vooruitzichten in deze sector van het economische
leven, dan blijkt daaruit reeds, dat wij van zins zijn het tiende lustrum
dezer eeuw te vieren met het afbijten van een flinke hap van het bestaande
woningtekort. De vraag is, hoe wij deze zaak het beste kunnen aanpakken.
Tot op heden is de woningbouw
streng gereglementeerd geweest.
Gezien de noodtoestand, was deze
politiek grotendeels onvermijdelijk.
Het ministerie van wederopbouw
leed aanvankelijk nogal ernstig aan
kinderziekten, maar sinds de komst
van minister In 't Veld is onnoeme
lijk veel verbeterd. Deze bewinds
man is een optimist en wil alles in
het werk stellen om de noodtoe
stand op te heffen, voordat het jaar
1960 verstreken is.
Tien jaren resten ons dus nog dit
geweldige karwei op te knappen.
Veel factoren kunnen remmend wer
ken, maar toch lijkt ons het plan
van de minister wel uitvoerbaar,
mits men de economische zwakke
plekken in deze sector met spoed
gaat versterken.
Twee wegen staan ons daartoe
open. In de eerste plaats is er de
hoge kostprijs, die vooralsnog de
tendens vertoont nog meer omhoog
te gaan door de kostprijsstijgingen
ingevolge de devaluatie en de jong
ste loonsverhoging van vijf procent.
Gelukkig kwamen de Belgen ons
reeds te hulp met de verlaging van
hun ijzer- en staalprijzen, terwijl de
ophanden zijnde sanering van de
hoogovens ook tot een lagere prijs
van de daar vervaardigde grond
stoffen zal leiden. Misschien zullen
deze gunstige gebeurtenissen de
loonsverhoging in de bouwvakken
geheel kunnen opvangen, zodat een
prijsverhoging in deze bouwbedrijfs-
tak achterwege kan blijven. Ook
zullen de arbeiders door de gerin
ge verhoging toch tot het inzicht
komen, dat ook aan hun belangen
zoveel mogelijk wordt tegemoet ge
komen, waardoor een gunstige in
vloed op de arbeidsprestatie niet
kan uitblijven.
Wat presteert
de bouwvakarbeider?
Die arbeidsprestatie is de ene
kern van het bouwprobleem, want
niet alleen moet een stijging der
bouwkosten voorkomen worden,
maar de kostprijs van huizen moet
omlaag door de productiviteit van
de arbeider op te voeren. Daar be
doelen wij niet mee dat onze bouw
vakarbeiders lui zijn. Integendeel!
Ondanks het strenge loonplafond,
waardoor velen misschien ver be
neden hun prestatie werden be
loond, hebben metselaars en tim
merlieden in de afgelopen jaren met
grote energie hun taak uitgevoerd
en letterlijk een belangrijk aandeel
gehad in de opbouw van ons va
derland. Zij, die niet gaven aan pres
tatie wat zij konden geven, zullen
in het voorbeeld van hun goedwil
lende collega's nog dagelijks een
aansporing vinden om hun remmen
de houding te herzien.
Toch kan en zal die productivi
teit per arbeider nog omhoog gaan.
Door de ervaring, nu men weer in
zijn eigen vak werkt, wordt het ar-
beidstempo dagelijks vanzelf hoger.
In de oorlogsjaren waren vele werk
lieden in de bouwvakken naar an
dere sectoren van het economisch
leven uitgeweken, omdat men nu
eenmaal midden in een tijdperk van
afbraak leefde. Nu „komt men er
weer in" en al werkende wordt het
tempo vanzelf hoger.
Vernieuwing noodzakelijk.
Daarnaast willen wij wijzen op
het conservatieve karakter van het
hedendaagsebouwbedrijf. Men hangt
er erg aan tradities. Invoering van
moderne werkmethoden stuit hier
vaak op nogal heftige tegenstand.
In verband met het tekort aan vak
arbeiders in het bouwbedrijf zal de
leiding soms afzien van het invoe
ren van wijzigingen in de werkwijze
omdat zij haar mensen wil behou
den.
Toch is die houding van de werk
nemers verkeerd, want hun eigen
belang is er mee gediend wanneer
zij zoveel mogelijk produceren. Een
vakman moet met zijn tijd mee, an
ders ziet hij zijn plaats plotseling
ingenomen door jongeren, die meer
vatbaar zijn voor vernieuwingen. Op
een goede dag komt men tot de con
clusie dat men te oud is voor zijn
vak. Veel werkzaamheden kunnen
nog eenvoudiger worden uitgevoerd,
dunkt ons. Echter heeft vooral de
leiding hier een taak. Meer organi
satie bij de uitvoering van bouw
werken komt ons gewenst voor.
Gelukkig ziet men vooral bij de
grotere bedrijven 'dagelijks tal van
nieuwe instrumenten verschijnen en
dit is een waarschuwing voor de
kleinere. Straks heeft het grootbe
drijf tal van kostprijs-drukkende
voordelen, die, eenmaal een premie
afwerpend, moeilijk voor de kleinen
zijn in te halen.
Uitvoering van grote projecten
maakt het gebruik van graafmachi
nes enz. tot een voordeel. Dit eist
echter veel kapitaal, zodat aaneen
sluiting van kleinere bedrijven tot
grotere maatschappijen op den duur
onvermijdelijk zal zijn. Laat men
zich reeds nu rekenschap geven van
deze economische stromingen, die
bij de bestaande zucht naar massa-
bouw de wind in de zeilen heeft.
Rationalisatie en normalisatie zijn
economische wenselijkheden, die
weliswaar tot een zekere eentonig
heid leiden, maar die toch steeds
meer veld winnen omdat niet de
schoonheid maar het getal momen
teel de doorslag geeft. Overigens
kan in het uiterlijk nog veel vari
atie worden aangebracht, terwijl
men toch in de onderdelen naar
gelijkheid streeft. De minister sloeg
bij zijn toespraak in Rotterdam de
spijker precies op zijn kop, toen hij
zei, dat de architecten niet meer in
de eerste plaats ontwerpers zijn
van afzonderlijke projecten, maar
van plannen. Wij leven nu eenmaal
in een tijdperk van plannen.
Te lage huren.
Nochtans zal men er langs de
weg van kostprijsverlaging alleen
niet in slagen het rendement van
een huizenbezit, waardoor de bouw
activiteit bij uitstek zal worden ge
prikkeld, te herstellen. Daarvoor
moeten we naar het tweede eco
nomische kernpunt zien: de prijs
van de woning. Men weet het en
niemand kan het bestrijdende hu
ren zijn nog te laag.
Een van de grote nadelen van de
D/2 ons kindersnoep
of 6 droplolly's
of U/2 ons babbelaars
voor slechts 1 kwartje.
W. DINGEMANSE
Levensmidd.bedrijf, Kolijnsplaat.
devaluatie is het uitstel van de
huurverhoging. Een nadeel voor ons
gehele volk, want daardoor is een
snel herstel en uitbreiding van ons
nationale huizenbezit opnieuw af
breuk gedaan. Het is voor het ge
hele volk van groot belang dat dit
probleem zo snel mogelijk wordt
opgelost, vooral omdat de woning
nood de oorzaak is van vele soci
ale spanningen, die met spoed die
nen te worden weggenomen. Wan
neer de minister van financiën spoe
dig klaar is met zijn plannen tot
verlaging van inkomsten- en loon
belasting (hoe lang loopt hij daar
nu al mee rond?) dan kan moge
lijk daartegenover tegemoet worden
gekomen aan de eis van veel huis
bezitters n.l. een rechtvaardiger
huurverhoging.
Zo zien wij dat langs twee wegen
het evenwichtspunt in het veelbe
sproken bouwprobleem kan worden
benaderd. Enerzijds langs kosten
verlaging, anderzijds langs de weg
der huurverhoging. Dat evenwichts
punt is daar gelegen waar het ren
dement van een in huizen belegd
vermogen weer is hersteld. Is dit
punt eenmaal bereikt, dan zal men
waarlijk in ons land de huizen als
paddestoelen uit de grond zien ver
rijzen en wordt de droom van vele
jongeren èn een minister voor 1960
verwezenlijkt.
De trouwlustigen bewonen dan
een eigen huis en de minister kan
zijn departement verlaten, behangen
met de lauwerkransen en de ridder
orden.
Dr H. R. Mes.
.Dan rug, keel en borstje i
inwrijven met
Wegens vernieuwing van de halftijbrug aan het kortgeense steiger,
zal vanaf heden autovervoer plaats kunnen hebben op de navolgende
data en uren:
hoogw.brug Iaagw.brug hoogw.brug laagw.brug
15 jan. 10.30—14.30 16.30—20.30 22.30-2.30 4.30— 8.30
16 Jan. 11.30—15.30 17.30—21.30 23.30—3.30 5.30— 9.30
17 Jan. 12.30—16.30 18.30—22.30 0.30—4.30 6.30—10.30
18 Jan. 13.15—17.15 19.15—23.15 1.15—5.15 7.15—11.15
19 Jan. 14.00—18.00 22.00— 2.00 2.00-6.00 8.00—12.00
20 Jan. 14.30—18.30 22.30— 2.30 2.30-6.30 8.30—12.30
21 Jan. 15.00—19.00 23.00— 3.00 3.00—7.00 9.00—13.00
Bovenstaande uren gelden bij normale waterstanden en zijn bij benade
ring opgegeven.