NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- El JkBWEilTiSlTIEeLAD
Mo. 2454 Zaterdag 17 December 1949 53e Jaargang
Jeruzalem
en het meeSer&pstantlissff
wereldgericht a®r profetie
DRUK EN UITGAVE A. Q. M. MARKUSSE TE WISSEKERKE TELEFOON No. 308 - GIRO No. 32622.
Abonnementsprijs f 1.50 per jaar. - Franco per post f 3.00. - Advertenties 5 cent per mm - 2250 betalende abonné's
Israëls
9 1 J. in het SiesM
(Van een bijzondere medewerker)
Op 15 Mei van het vorig jaar werd de staat Israël geboren. Wel schreef
Elsevier in die dagen reeds, dat in het Nabije Oosten wereldoorlog III
gemakkelijk zou kunnen ontstaan en wordt over het algemeen de poli
tieke betekenis van Israël wel onder het oog gezien, maar overigens stelt
men het gebeuren met de Joden toch op één lijn met vraagstukken als
Indonesië, China en Duitsland, en wordt de tegenstelling tussen Oost en
West van doorslaggevende betekenis geacht. Zodra wij echter Israël tegen
een bijbelse achtergrond plaatsen en dat is wetenschappelijk-historisch
de juiste methode bij de bestudering van het ganse joodse vraagstuk,
wordt Israël een verschijnsel van de meest vérstrekkende betekenis voor
de gehele mensheid.
Met al zijn problemen van exo
dus, afzondering, theocratische cul
tuur, ballingschap, messiasverwer-
ping, verstrooiing, antisemitisme,
de massale terugkeer naar Pales
tina en de niet te stuiten ontwik
keling van de joodse staat, vlak na
de radicale en als definitief bedoel
de vernietigingspogingen van de
nazi's, alsmede een verrassende een
heid als natie, die zich na duizen
den jaren vermenging onder de vol
keren, thans openbaart, kan men
het joodse vraagstuk niet anders
verklaren dan in het licht van Is-
raëls eigen bronnen, in het bijzon
der de profeten van het Oude Tes
tament 1
Is er, ongeacht geloof of wereld
beschouwing, een wetenschappelijk
verantwoorde reden, Israëls histo
rie, en vooral het vreemde, onweer
staanbare oprijzen van dit eeuwen
geslagen en verachte volk, anders
te zien, dan als een treffende ver
vulling van duizenden jaren oude,
joodse profetieën? Men behoeft
waarlijk geen bijbelgelovige christen
te zijn, om de geloofwaardigheid
der profetieën in hun letterlijke ver
vulling bewezen te achten.
Het verband tussen vroegere en
huidige gebeurtenissen met Israël
en de visie van een Jesaja, Jeremia,
Ezechiël en anderen, is niet te loo
chenen.
De consequenties.
Maar de erkenning, dat wij te
doen hebben met de vervulling van
profetieën die de pretentie hebben,
de openbaring van een enig God
te zijn, zou de meest ingrijpende
gevolgen hebben, niet alleen voor
het moderne denken, maar voor onze
cultuur in alle verschijningsvormen.
Dan zijn er immers consequenties
van zulk een grote revolutionnaire
en universele betekenis, dat deze
noch voor het christendom, noch
voor onze homocentrische (onze
van God afgerichte, van de mens
uitgaande en uitsluitend op de mens
ingestelde) cultuur acceptabel zijn,
wat natuurlijk niet zeggen wil, dat
wij ze ter eniger tijd niet zullen
moeten aanvaarden 1
Israël tegen een profetische ach
tergrond houdt in: de manifestatie
van een doodverklaarde God en de
ondergang van onze cultuur. Want
de erkenning van een profetische
achtergrond brengt consequent een
profetisch perspectief met zich mee.
Een toekomstbeeld, dat aan Israëls
herrijzenis éénstemmig de onder
gang van onze beschaving en de
komst van het godsrijk op aarde
verbindt. Dan is Israël een volein
ding! Een teken, dat het einde van
onze cultuur op handen is, waarin
een zedelijk onmachtige mensheid
ten ondergaat.
Maar ook het begin van de theo
cratie of godsregering, waarin de
eeuwen durende hunkering van de
mensheid naar het verloren paradijs
bevredigd zal worden. Des te meer
spreekt dit getuigenis van Israël tot
ons geslacht, waar wij ons inder
daad in een crisis „om het zijn of
niet zijn" bevinden en de ontkete
ning van krachten die in een door
het egoïsme en groepsbelang be-
Ook a.s. Zaterdag 24 De
cember zal dit blad verschij
nen. Geef dus spoedig uw ad
vertentie daarvoor op.
heerste wereld niet anders dan tot
een catastrophale destructie kunnen
leiden, de ondergang van onze be
schaving, óók voor het niet-gelovig
denken, zeer aannemelijk maken.
Palestina.
het? laatste strijdtoneel.
In de profetie is Israël niet alleen
een teken, maar ook de aanleiding
tot het naderend wereldgericht.
Letten wij op de politieke, econo
mische en strategische sleutelposi
tie van het Nabije Oosten, inzon
derheid Palestina; in de machts
sferen van de grote antipoden Rus
land en Amerika met hun beider
aanhang van Oost en West, dan is
ook de aan Israël verbonden pro
fetie van de eindstrijd der volkeren
in Palestina en het Nabije Oosten,
van een vreesaanjagende actualiteit.
Of is het aan twijfel onderhe
vig dat de „verborgen rijkdom
men en de schatten die in de
duisternissen zijn die Israël ge
geven zullen worden" geen lok
aas vormen voor de machten,
wier werelden elkaar in het Na
bije Oosten begrenzen?
Wij denken in dit verband aan de
olierijkdom van deze gebieden bij
een toenemende schaarste elders,
terwijl de olie als primaire factor
(Ingez. Med.)
in de moderne economie en stra
tegie het kostbaarste materiële be
zit op aarde vormt. Hoe verrassend
is overigens niet de onschatbare
waarde die de Dode Zee blijkt te
herbergen? Wij denken ook aan al
le verschijnselen die er op wijzen,
dat het zwaartepunt van politiek en
strategie meer en meer inhetMid-
dellandsezeegebied komt te liggen.
Veel wijst er op, dat de spanning
tussen de voornaamste vertegen
woordigers van Oost en West zich
op het hevigst zal ontladen op het
punt waar de profeten de laatste
worsteling der volkeren projecte
ren, het gebied tussen Nijl en Eu-
phraat.
De profeten noemen Jeruzalem:
„in het laatste der dagen een las
tige steen voor alle volken". Allen
die zich met haar zullen beladen
zullen vergaan. Elders heet het: „Ik
zal alle volken tegen Jeruzalem ver
zamelen" en „alle volken zullen te
gen Jeruzalem krijgen". Wat te doen
met een profetie als deze: „In die
dagen en in die tijd als ik de ge
vangenis van Juda (deJoden) wen
den zal, zal ik alle heidenen ver
gaderen in het dal van Josaphat
(landstreek nabij Jeruzalem) en al
daar met hen richten".
De profeet is hier wel zeer con
creet in tijds- en plaatsbepalingen
het is niet de enige tekst die geen
Bij aankoop van
een half pond
Kerstkransjes
een pakje theebischuitjes
voor slechts 3 cent.
W. DINGEMANSE
Levensmidd.bedrijf, Kolijnsplaat.
twijfel laat aan de bedoeling. Ver
der worden in Palestina nog genoemd
de vlakte en de hoogte van Me-
giddo, als de slagtonelen van laats
te vernietigingswaanzin.
Oost tegen West.
Deze eindstrijd in Palestina staat
niet op zichzelf, maar heeft recht
streeks te maken met de worsteling
tussen Oost en West. De profeten
gewagen van „koningen van de op
gang der zon (het Oosten) en mach
tige volken van de zijden van het
Noorden", nader aangeduid als Ros
en Mesech, respectievelijk Rusland
en Moskou, volgens het gros der
bijbelonderzoekers. Deze volken zul
len over het Westen uitstromen en
onze babelse cultuur vernietigen
met een verschrikkelijk geweld.
Het Godsgericht over de volken
houdt geen rekening met onze op
vattingen over westerse en russische
democratie. De aziatische volken
zijn niet tegen te houden dooreen
Atlantisch Pact of atoombommen,
net zo min als Hitier er in slaag
de de wederopstanding van Israël
te verijdelen. Het zou veel bloed
en leed besparen, indien men ook
het russische communisme en de
gebeurtenissen in China, India, In
donesië en Japan in profetisch licht
wilde bezien, n.l. als een niet te
keren opmars naar Harmageddon,
de eindstrijd der volkeren.
De ondergang van het Westen
door de „volken van de opgang der
zon" is even vast besloten als de
latere vernietiging van de volkeren-
groep onder Rusland. Want hier
over kondigen de profeten een niet
minder schrikkelijk richt aan. Hon
derden analoge profetieën van de
zelfde profeten die naar waarheid
Israëls herrijzenis voorzagen, kon
digen verder ongekende kosmische
rampen aan, waarin „de aarde gan
selijk vaneen gescheurd zal worden
en de elementen smeltende zullen
vergaan". Een apocalyptisch gebeu
ren, maar nochtans mogelijk, en
zelfs waarschijnlijk, als de door de
mensheid ontketende oerkrachten
ten volle aangewend zullen worden.
Is deze profetie waar, en is er
gegeven de vervulling tot heden
reden hier aan te twijfelen, dan
is de tijd niet ver meer, dat het
overblijfsel van ons geslacht ver
bijsterd uit de as van een ver
gane wereld oprijst om uit te zien