.SPORT-
De Uq lisis Carls dier m land
legering gast landverhuizing bevorderen
onze zilveren vogels om in Saoedie-
Arabië te landen. Nu blijft nog
slechts één vliegveld tussen Amster
dam en Batavia open. Intussen
wordt ernstig overwogen om he
lemaal zonder tussenlanding de
luchtverbinding in stand te houden.
Kees Broekman steeds snel
ler. De jonge Nederlandse hard
rijder op de schaats, Kees Broek
man, die op 't ogenblik in Noor
wegen vertoefd is daar de schrik
van alle kampioenen. Zijn kansen
op de titel bij de Europese en we
reldkampioenschappen staan uit
stekend.
Noorse reders onderscheiden.
Uit erkentelijkheid voor de steun,
welke enkele Noorse reders ons
land hebben gegeven door direct
na de bevrijding in Nederland op
drachten voor de bouw van nieu
we sehepen te plaatsen zijn zij be
noemd tot officier in de Orde van
Oranje Nassau.
Julius Caesar naar Rusland.
Het Italiaanse slagschip „Julius
Caesar" is op weg naar Rusland.
De Italiaanse regering heeft het aan
de Sovjet-Unie afgestaan in ruil
voor een groot deel van de oor
logsschuld, welke haar land nog
moest betalen.
Griep niet Italiaans. Knappe
doktoren zijn tot de ontdekking
gekomen, dat de thans heersende
griep niet uit Italië afkomstig is
en er dus een onverdiende blaam
op het maccaroni-land is geworpen.
De griep komt uit Frankrijk.
Extra schip naar Indonesië.
Omdat sinds enkele weken het lucht
verkeer voor passagiers naar Bata
via is stilgelegd zal het m.s. „Ta-
binta" een speciale reis naar de
tropen maken om daar de vergeefs
op hun „Constellation" wachtende
menigte-naar Indonesië af te voe
ren.
Maandag begint Europa's autofestijn
Acht en twintig Nederlanders schreven in!
Als Maandag a.s. in 7 steden van Europa de starters van een paar honderd vreemdsoortig uitge
doste automobielen worden ingedrukt en een keur van uitgelezen rijders zich vier dagen en vier nachten
in een hevige strijd zal wikkelen om een parcours van 3096 km met zo min mogelijk strafpunten af te
leggen, dan is eindelijk na bijna 10 jaren de befaamde „Ralley Monte Carlo" weer herrezen. En
voor de eerste maal in de geschiedenis van deze sterrit voert de hoofdroute door ons land, waar de top
van de prestatierit ligt en de colonne zal terugbuigen naar het Zuiden.
Monte Carlo is een naam, die
altijd tot de verbeelding spreekt en
zo lang een „ralley" naar dat verre
oord van spel en vermaak nog bui
tten onze grenzen langsging, heeft
de nuchtere Nederlander zich hoog
stens afgevraagd wie er zo gek zou
zijn aan iets dergelijks mee te doen.
Wagens en berijders worden ge
waagd aan poolijs, bergsneeuw, Bal
kanwegen, of erger. Er blijft geen
tijd om onderweg in een hotel te
slapen, men moet eenvoudig voort,
afwisselend aan het stuur, bivakke
rend in de auto, sneeuwruimend of
gaten dichtend voor de wagen uit
lopen, eigen reparaties verrichten,
de weg zoeken en voortals
maar voort
Ja, zo'n enkele Nederlander die
meedeed heeft er wel eens een prijs
mee gewonnen: dr Sprenger van
Eyk behaalde in 1929 zelfs de over
winning (met een slordige 250.000
francs) en de bekende Ford-rijder
Bakker-Schut bezette in 1936 de
vierde plaats (met iets minder francs,
maar toch genoeg om het inschrijf
geld van 8.000 francs terug te
verdienen).
Maar dit jaar is de belangstelling
zo toegenomen, dat reeds 28 Ne
derlandse équipes intekenden. Daar
onder bevindt zich ook M. Gatso-
nides (met Hillman), die wij een
goede kans op een eervolle plaats
geven omdat deze auto-ontwerper
in tal van races een uitstekend fi
guur sloeg. En ook: een Amster
damse taxichauffeur met zijn blok-
band.
De startplaatsen.
Zeven startplaatsen zijn er dit
jaar. Monte Carlo is ér natuurlijk
één van. De Zuidelijkste is Lissa
bon en de rijders daar vandaan ma
ken alleen het laatste gedeelte van
het parcours Reims-Parijs-Monte
Carlo me$ omdat de toevoerweg
al lang gènoeg is. De Italianen star
ten uit Florence en ontmoeten in
Zwitserland al hun collega's op de
tocht naar het Noorden. Oost- en
Midden-Europa verenigen zich aan
de start te Praag en wisselen te
Straatsburg op de hoofdroute. De
Scandinaviërs kiezen Stockholm of
Oslo en rijden naar Amsterdam,
waar hun trefpunt is. Engelsen en
Amerikanen kiezen waarschijnlijk
grotendeels Glasgow en de weg over
Folkstone-Boulogne naar Luxem
burg, waar zij weer naar het Noor
den moeten afbuigen.
We zien dus, dat vrijwel alle rij
ders Nederland zullen passeren,
waartoe in Amsterdam en Venlo
officiële tijdcontröle's ingesteld zijn.
In Hengelo (O) en Den Haag oefent
de KNAC, die in ons land de or
ganisatie verzorgt, passage-contróle
uit.
Door ons land.
Ongetwijfeld zal deze sterrit door
onze provincies Limburg, Noord-
Brabant, Gelderland, Overijsel, U-
trecht, Noord-Holland en Zuid-Hol
land langs de hoofdwegen grote be
langstelling trekken. Al moeten wij
er natuurlijk rekening mee houden,
dat geen gesloten colonne passeert,
maar af en toe een wagen en soms
een klein groepje.
Veel hindernissen zullen deze tus
sen haakjes binnen onze grenzen
niet ondervinden, want streng is de
winter hier tot nog toe niet ge
weest, de wegen verkeren in uit
stekende conditie, sneeuw wordt bij
ons onmiddellijk geruimd en terrein
moeilijkheden komen dus niet voor.
Anders is het op de toevoerwe
gen, vooral die uit Praag en Flo
rence, die over nauwelijks begaan
bare bergpassen voeren en dus wel
enige voorzorgen als sneeuwkettin
gen en -schoppen, voorruit-ont-
dooiers en verwarmingsinrichtingen
vergen. We zullen dus wel wat
vreemd opgetuigde voertuigen, be-
modderd en besmeurd, voorzien van
hele batterijen koplampen, takels,
reserve-onderdelen, gereedschappen
en dergelijke voorbij zien trekken.
En ook het interieur heeft meestal
een gedaanteverwisseling ondergaan
om de extra benzinetanks, de slaap
plaatsen, mondvoorraad en de kaar-
tentafel te kunnen bergen.
De laatste loodjes.
En als de gehele tocht binnen de
gestelde tijd volbracht wordt? Dan
zijn de rijders er nog niet, want
om er een eerlijke wedstrijd van te
maken en alle toevallige weers- en
weggesteldheden van de verschil
lende routes naar Monte Carlo uit
te schakelen, worden alle deelne
mers daar nog eens onderworpen
aan een klassementsproef. Dit jaar
een snelheids-regelmatigheid proef.
Men moet namelijk twee gedeelten
van een 3 maal te rijden route zo
snel mogelijk, maar met steeds
het zelfde gemiddelde af leggen.
De uitkomst hiervan alsook het
aantal strafpunten voor afwijkingen
van de sterrit bepalen uiteindelijk
de klassificatie van de winnaars.
Zaterdag vinden dan als van
ouds plaats het „Concours de
comfort" en het „Concours de bonne
prestation des monteurs" met na
afloop het Rallye-bal.
Een vreemdsoortig gezelschap
heeft zich dan inmiddels in Monte
Carlo verzameld: men ziet er dikke
pelzen en eskimo-costuums, die niet
bepaald aan het klimaat van de
Rivièra zijn aangepast. Er zijn baar
den gegroeid tijdens de tocht, die
de heren der schepping nu vol trots
laten staan. En ge kunt er zeker
van zijn, dat ook dit jaar tientallen
onverstaanbare talen de toch al zo
veel gewende vorstendommers weer
tot wanhoop zullen brengen!
Kou en griep heerscbt allerwegen!..
Mijnhardt Poeders zijn een zegen!
DAMMEN.
Dinsdagavond speelde in 't Veer
huis te Wolfaartsdijk de Vlissingse
Damclub D.I.D. tegen Kamperland
de competitie-wedstrijd voor de
le klasse van de Zeeuwse Dambond.
De gedetailleerde uitslag was:
Vlissingen - Kamperland
1. D. Valkier - P. Koole 2-0. 2. O.
Hellinga - J. J. Nelisse afgebr. 3. P.
van Belzen - P. Bouterse 1-1. 4.
M. Maas-C. Zwemer 2-0. 5. N.
Pieterse-P. C. Flikweert 0-2. 6.
E. Verschoor - M. J. Leendertse 1-1.
7. J. Koster - G. M. Leendertse 0-2.
8. P. van Oorschot - P. J. Wilderom
0-2. 9. J. van Belle-Th. A. Koole
0-2. 10. J. Geljon-J. F. Bouwense
0-2.
Voorlopige uitslag 6-12 in het
voordeel van Kamperland.
Emigratie is „op mars"
(Van onze emigratie-medewerker)
De emigratie bevindt zich in een
groei-stadium.
Men weet, dat de Nederlandse
regering vlak na de bevrijding wei
nig lust vertoonde haar aan te moe
digen, hoewel 22%—-23% der be
volking te kennen had gegeven
graag naar het buitenland te wil
len gaan om zich daar een nieuw
bestaan te verwerven. Neen, zei
de regering, we hebben onze men
sen zelf te hard nodig voor de
wederopbouw.
Intussen heeft de situatie een
geheel ander aanzien gekregen. Er
is werkloosheid gekomen (50.000),
zij het in betrekkelijk geringe om
vang. De landbouw ziet geen kans
alle boerenzoons en anderen, die
een eigen bedrijf wensen te bezit
ten op te nemen. Bovendien mag
men zich afvragen of de regering
er verantwoordelijk voor mag wor
den gesteld, dat als er in een later
tijdsbestek geen werkgelegenheid
mocht bestaan voor bepaalde per
sonen, die nu de kans voorbij moes
ten laten gaan om in het buiten
land werk te accepteren, in dat
geval werkloos worden.
Hoe de regering er ook over
denkt, feit is, dat zij bewust een
andere richting is ingeslagen en
emigratie thans daadwerkelijk be
vordert. Minister Drees heeft nog
in zijn nieuwjaarsboodschap ver
klaard, dat hij de emigratie, spe
ciaal naar Canada, een zeer be
langrijk middel vindt ter oplossing
van het bevolkingsvraagstuk en
geenszins beschouwt als verzwak
king van de volkskracht.
Dus: emigratie in het belang van
Nederland zelf.
Intussen heeft de Nederlandse
regering niet stil gezeten en daad
werkelijk de hand aan de ploeg
geslagen. Met Frankrijk werd een
emigratieverdrag getekend ten be
hoeve van boeren en landarbeiders.
Met Brazilië is Nederland in on
derhandeling over een emigratie
overeenkomst, waartoe een gemeng
de commissie in het leven is ge
roepen, die tot opdracht heeft een
credietverlening te ontwerpen, waar
door de kolonisatie van Braziliaan
se zijde kan worden bevorderd;
met Argentinië worden eveneens
besprekingen gevoerd en worden
de verschepingsmogelijkheden in
1949 door de verbouwing van en
kele tankboten en het inleggen van
schepen van een Australische scheep
vaartmaatschappij ruimer.
De emigratie naar Canada ver-