.SPORT- De Uq lisis Carls dier m land legering gast landverhuizing bevorderen onze zilveren vogels om in Saoedie- Arabië te landen. Nu blijft nog slechts één vliegveld tussen Amster dam en Batavia open. Intussen wordt ernstig overwogen om he lemaal zonder tussenlanding de luchtverbinding in stand te houden. Kees Broekman steeds snel ler. De jonge Nederlandse hard rijder op de schaats, Kees Broek man, die op 't ogenblik in Noor wegen vertoefd is daar de schrik van alle kampioenen. Zijn kansen op de titel bij de Europese en we reldkampioenschappen staan uit stekend. Noorse reders onderscheiden. Uit erkentelijkheid voor de steun, welke enkele Noorse reders ons land hebben gegeven door direct na de bevrijding in Nederland op drachten voor de bouw van nieu we sehepen te plaatsen zijn zij be noemd tot officier in de Orde van Oranje Nassau. Julius Caesar naar Rusland. Het Italiaanse slagschip „Julius Caesar" is op weg naar Rusland. De Italiaanse regering heeft het aan de Sovjet-Unie afgestaan in ruil voor een groot deel van de oor logsschuld, welke haar land nog moest betalen. Griep niet Italiaans. Knappe doktoren zijn tot de ontdekking gekomen, dat de thans heersende griep niet uit Italië afkomstig is en er dus een onverdiende blaam op het maccaroni-land is geworpen. De griep komt uit Frankrijk. Extra schip naar Indonesië. Omdat sinds enkele weken het lucht verkeer voor passagiers naar Bata via is stilgelegd zal het m.s. „Ta- binta" een speciale reis naar de tropen maken om daar de vergeefs op hun „Constellation" wachtende menigte-naar Indonesië af te voe ren. Maandag begint Europa's autofestijn Acht en twintig Nederlanders schreven in! Als Maandag a.s. in 7 steden van Europa de starters van een paar honderd vreemdsoortig uitge doste automobielen worden ingedrukt en een keur van uitgelezen rijders zich vier dagen en vier nachten in een hevige strijd zal wikkelen om een parcours van 3096 km met zo min mogelijk strafpunten af te leggen, dan is eindelijk na bijna 10 jaren de befaamde „Ralley Monte Carlo" weer herrezen. En voor de eerste maal in de geschiedenis van deze sterrit voert de hoofdroute door ons land, waar de top van de prestatierit ligt en de colonne zal terugbuigen naar het Zuiden. Monte Carlo is een naam, die altijd tot de verbeelding spreekt en zo lang een „ralley" naar dat verre oord van spel en vermaak nog bui tten onze grenzen langsging, heeft de nuchtere Nederlander zich hoog stens afgevraagd wie er zo gek zou zijn aan iets dergelijks mee te doen. Wagens en berijders worden ge waagd aan poolijs, bergsneeuw, Bal kanwegen, of erger. Er blijft geen tijd om onderweg in een hotel te slapen, men moet eenvoudig voort, afwisselend aan het stuur, bivakke rend in de auto, sneeuwruimend of gaten dichtend voor de wagen uit lopen, eigen reparaties verrichten, de weg zoeken en voortals maar voort Ja, zo'n enkele Nederlander die meedeed heeft er wel eens een prijs mee gewonnen: dr Sprenger van Eyk behaalde in 1929 zelfs de over winning (met een slordige 250.000 francs) en de bekende Ford-rijder Bakker-Schut bezette in 1936 de vierde plaats (met iets minder francs, maar toch genoeg om het inschrijf geld van 8.000 francs terug te verdienen). Maar dit jaar is de belangstelling zo toegenomen, dat reeds 28 Ne derlandse équipes intekenden. Daar onder bevindt zich ook M. Gatso- nides (met Hillman), die wij een goede kans op een eervolle plaats geven omdat deze auto-ontwerper in tal van races een uitstekend fi guur sloeg. En ook: een Amster damse taxichauffeur met zijn blok- band. De startplaatsen. Zeven startplaatsen zijn er dit jaar. Monte Carlo is ér natuurlijk één van. De Zuidelijkste is Lissa bon en de rijders daar vandaan ma ken alleen het laatste gedeelte van het parcours Reims-Parijs-Monte Carlo me$ omdat de toevoerweg al lang gènoeg is. De Italianen star ten uit Florence en ontmoeten in Zwitserland al hun collega's op de tocht naar het Noorden. Oost- en Midden-Europa verenigen zich aan de start te Praag en wisselen te Straatsburg op de hoofdroute. De Scandinaviërs kiezen Stockholm of Oslo en rijden naar Amsterdam, waar hun trefpunt is. Engelsen en Amerikanen kiezen waarschijnlijk grotendeels Glasgow en de weg over Folkstone-Boulogne naar Luxem burg, waar zij weer naar het Noor den moeten afbuigen. We zien dus, dat vrijwel alle rij ders Nederland zullen passeren, waartoe in Amsterdam en Venlo officiële tijdcontröle's ingesteld zijn. In Hengelo (O) en Den Haag oefent de KNAC, die in ons land de or ganisatie verzorgt, passage-contróle uit. Door ons land. Ongetwijfeld zal deze sterrit door onze provincies Limburg, Noord- Brabant, Gelderland, Overijsel, U- trecht, Noord-Holland en Zuid-Hol land langs de hoofdwegen grote be langstelling trekken. Al moeten wij er natuurlijk rekening mee houden, dat geen gesloten colonne passeert, maar af en toe een wagen en soms een klein groepje. Veel hindernissen zullen deze tus sen haakjes binnen onze grenzen niet ondervinden, want streng is de winter hier tot nog toe niet ge weest, de wegen verkeren in uit stekende conditie, sneeuw wordt bij ons onmiddellijk geruimd en terrein moeilijkheden komen dus niet voor. Anders is het op de toevoerwe gen, vooral die uit Praag en Flo rence, die over nauwelijks begaan bare bergpassen voeren en dus wel enige voorzorgen als sneeuwkettin gen en -schoppen, voorruit-ont- dooiers en verwarmingsinrichtingen vergen. We zullen dus wel wat vreemd opgetuigde voertuigen, be- modderd en besmeurd, voorzien van hele batterijen koplampen, takels, reserve-onderdelen, gereedschappen en dergelijke voorbij zien trekken. En ook het interieur heeft meestal een gedaanteverwisseling ondergaan om de extra benzinetanks, de slaap plaatsen, mondvoorraad en de kaar- tentafel te kunnen bergen. De laatste loodjes. En als de gehele tocht binnen de gestelde tijd volbracht wordt? Dan zijn de rijders er nog niet, want om er een eerlijke wedstrijd van te maken en alle toevallige weers- en weggesteldheden van de verschil lende routes naar Monte Carlo uit te schakelen, worden alle deelne mers daar nog eens onderworpen aan een klassementsproef. Dit jaar een snelheids-regelmatigheid proef. Men moet namelijk twee gedeelten van een 3 maal te rijden route zo snel mogelijk, maar met steeds het zelfde gemiddelde af leggen. De uitkomst hiervan alsook het aantal strafpunten voor afwijkingen van de sterrit bepalen uiteindelijk de klassificatie van de winnaars. Zaterdag vinden dan als van ouds plaats het „Concours de comfort" en het „Concours de bonne prestation des monteurs" met na afloop het Rallye-bal. Een vreemdsoortig gezelschap heeft zich dan inmiddels in Monte Carlo verzameld: men ziet er dikke pelzen en eskimo-costuums, die niet bepaald aan het klimaat van de Rivièra zijn aangepast. Er zijn baar den gegroeid tijdens de tocht, die de heren der schepping nu vol trots laten staan. En ge kunt er zeker van zijn, dat ook dit jaar tientallen onverstaanbare talen de toch al zo veel gewende vorstendommers weer tot wanhoop zullen brengen! Kou en griep heerscbt allerwegen!.. Mijnhardt Poeders zijn een zegen! DAMMEN. Dinsdagavond speelde in 't Veer huis te Wolfaartsdijk de Vlissingse Damclub D.I.D. tegen Kamperland de competitie-wedstrijd voor de le klasse van de Zeeuwse Dambond. De gedetailleerde uitslag was: Vlissingen - Kamperland 1. D. Valkier - P. Koole 2-0. 2. O. Hellinga - J. J. Nelisse afgebr. 3. P. van Belzen - P. Bouterse 1-1. 4. M. Maas-C. Zwemer 2-0. 5. N. Pieterse-P. C. Flikweert 0-2. 6. E. Verschoor - M. J. Leendertse 1-1. 7. J. Koster - G. M. Leendertse 0-2. 8. P. van Oorschot - P. J. Wilderom 0-2. 9. J. van Belle-Th. A. Koole 0-2. 10. J. Geljon-J. F. Bouwense 0-2. Voorlopige uitslag 6-12 in het voordeel van Kamperland. Emigratie is „op mars" (Van onze emigratie-medewerker) De emigratie bevindt zich in een groei-stadium. Men weet, dat de Nederlandse regering vlak na de bevrijding wei nig lust vertoonde haar aan te moe digen, hoewel 22%—-23% der be volking te kennen had gegeven graag naar het buitenland te wil len gaan om zich daar een nieuw bestaan te verwerven. Neen, zei de regering, we hebben onze men sen zelf te hard nodig voor de wederopbouw. Intussen heeft de situatie een geheel ander aanzien gekregen. Er is werkloosheid gekomen (50.000), zij het in betrekkelijk geringe om vang. De landbouw ziet geen kans alle boerenzoons en anderen, die een eigen bedrijf wensen te bezit ten op te nemen. Bovendien mag men zich afvragen of de regering er verantwoordelijk voor mag wor den gesteld, dat als er in een later tijdsbestek geen werkgelegenheid mocht bestaan voor bepaalde per sonen, die nu de kans voorbij moes ten laten gaan om in het buiten land werk te accepteren, in dat geval werkloos worden. Hoe de regering er ook over denkt, feit is, dat zij bewust een andere richting is ingeslagen en emigratie thans daadwerkelijk be vordert. Minister Drees heeft nog in zijn nieuwjaarsboodschap ver klaard, dat hij de emigratie, spe ciaal naar Canada, een zeer be langrijk middel vindt ter oplossing van het bevolkingsvraagstuk en geenszins beschouwt als verzwak king van de volkskracht. Dus: emigratie in het belang van Nederland zelf. Intussen heeft de Nederlandse regering niet stil gezeten en daad werkelijk de hand aan de ploeg geslagen. Met Frankrijk werd een emigratieverdrag getekend ten be hoeve van boeren en landarbeiders. Met Brazilië is Nederland in on derhandeling over een emigratie overeenkomst, waartoe een gemeng de commissie in het leven is ge roepen, die tot opdracht heeft een credietverlening te ontwerpen, waar door de kolonisatie van Braziliaan se zijde kan worden bevorderd; met Argentinië worden eveneens besprekingen gevoerd en worden de verschepingsmogelijkheden in 1949 door de verbouwing van en kele tankboten en het inleggen van schepen van een Australische scheep vaartmaatschappij ruimer. De emigratie naar Canada ver-

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1949 | | pagina 2