NOOHD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Toch Vrede §p aarde Het kind No. 2403 Zaterdag 18 December 1948 52e Jaargang in de gaskamer DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUS3E TE WISSEKERKE TELEFOON No. 308 GIRO No. 32622 Abonnementsprijs f 1.50 per jaar. - Franco per post f 3.00. - Advertenties 5 cent per mm - 2250 betalende abonné's. De mens van onze tijd kan moeilijk meer geloven in de vredesgedachte van Kerstmis. Met nog maar amper de ellende van vijf bange oorlogsjaren achter ons en het po litiek geharrewar rondom is het moeilijk voor ons om ons in te leven in een sfeer van Vrede en Licht, waarin het Kerstfeest ons tracht te vangen. Wij willen de geest te zeer meten naar de realiteit der dagelijkse dingen. Het valt ons moeilijk om hierover heen te stappen en ons cynisme ten opzichte van de vervulling der belofte-do'or-de-eeuwen te" laten varen. Op het eerste gezicht valt het ons niet kwalijk te ne men, dat wij zo stug zijn geworden onder de slagen van de tijd. Zo hoopten wij lange jaren, dat de nederlaag van Duitsland de gewenste vrede in onze wereld zou brengen. Maar vandaag leven wij nog steeds bij een wapenstilstand, die tot stand kwam, omdat de vijand werd verpletterd. Zeker, de legers in Europa zijn niet meer in beweging, maar andere wapenstilstanden, en we denken alleen maar aan Palestina én China, zijn weer overgegaan in complete oorlogen. De geschiedenis van Europa leert ons, dat er nooit een langere vrede is geweest dan van vijftig jaar. Dit betekent dus, dat geen enkel geslacht het geluk heeft mogen smaken te kunnen leven in een tijdperk, waarin niet de machtigen der aarde tegen elkaar te velde trokken. Door de eeuwen heen heeft immer het geweeklaag van de gewonden op de slagvelden en het geween der eenzamen thuis geklonken. Welke waarde heeft dan vandaag, in 1948, de Kerst boodschap voor de mens? Is er ook maar de minste reden om ons af tê wenden van de leermeester der historie? Wij menen van ja! Want wij moeten ons gevoel, onze geest, niet afstemmen op de lijdensweg, die de mensheid, vaak tegen haar eigen wil in, gaat. Ondanks de droefenissen van vandaag en ondanks alle ellende van het verleden, voelen wij immers diep in ons hart, dat het Kerstfeest ieder jaar opnieuw ons de kracht geeft om weer nieuwe moed te vatten. Het is altijd die be lofte van het goede in de tijd, dat de duisternis van het jaar, de winter, op haar dieptepunt is gekomen. Juist als de zwaarmoedigheid ons dreigt te overmannen, is daar die boodschap van Kerstmis, die onze geest weer opfrist en tot een moedig voortgaan maant. Maar is die belofte van de Vrede op aarde dan niet een illusie, die ons telkens wordt ingegeven, maar nooit wordt vervuld? Kan er Vrede op aarde zijn, als de oorlogen en de dreiging er van nooit een einde nemen? Zeker kan dat, want de Vrede van Kerstmis belooft niet, dat de wapenen voor immer zullen rusten. De Vrede van Kerstmis dragen wij zelf bij ons. Ieder mens verlangt naar rust en vrede in zijn eigen ziel, die maar al te vaak een kampplaats is van tegenstrijdigheden. Daar moet in de eerste plaats vrede worden gesticht. En ieder Kerstfeest herinnert ons er aan, dat we daarvoor bij ons zelf eens te rade moeten gaan. De resultaten van zo'n vredesconferentie bij onszelf bepalen of we kunnen meedelen in het Licht, dat het Kerstfeest over de wereld doet schijnen. Daarom is het overbodig om weg te schuilen achter een cynische houding ten opzichte van het wereldgebeuren. Ons Kerstfeest is niet afhankelijk van factoren van buitenaf. Het is een feest van de geest, niet van de wereld politiek. Daar ligt niet slechts het zwaartepunt, maar juist de kern, waar alles om draait. Voor Malik Zelincka was het le ven nooit veel waard geweest. Na de oorlog, toen hij in het Ameri kaanse vluchtelingenkamp Friedens- burg terecht was gekomen, had hij gehoopt, dat het weldra beter zou worden, maar de loop der gebeur tenissen had ook toen een bittere ontgoocheling gebracht. In het voorjaar, toen hij Karin had leren kennen, waren er enkele maan den vol geluk in zijn leven geweest. Karin, het blonde meisje uit Slowa kije, dat met haar moeder naar Duits land was gevlucht. De beide vrou wen waren dodelijk vermoeid in Friedensburg aangekomen en de moeder was haar uitputting niet te- boven gekomen. Een week na de aankomst in het kamp was ze over leden en begraven op het kerkhof, waar vele duizenden slachtoffers van de naffc-terreur rustten. Want Friedensburg, met zijn vreedzame naam, was tien jaar lang een oord van verschrikking geweest. In de barakken, waar nu de vluchtelingen woonden, huisden eerst Duitsers en later duizenden vreemdelingen van allerlei nationaliteiten, die door Himmlers SS benden werden be waakt, getreiterd en afgeslacht. Op de hoeken van het kamp stonden nog de wachttorens, waarop vroe ger de dreigende mitrailleurs ston den en de zeven omheiningen van prikkeldraad liepen nog steeds rond het barakken-complex. Malik had direct na de aankomst van Karin en haar moeder een stille sympathie voor hen beiden opgevat en na de begrafenis kwam het meis je bij hem haar troost zoeken. Waar om begreep hij zelf niet. Hij, die met zijn kreupele voet telkens werd afgekeurd voor emigratie naar Ca nada, Nederland, Zuid-Afrika of waarheen dan ook, moest hij met zijn verbitterd hart een bedroefde helpen? Ze hadden dan ook weinig ge sproken, die avond. Malik zat op een steen op het kleine grasveldje, dat in de ene hoek van het kamp was opgeschoten; zijn scherp ge tekend gelaat naar de grond gewend. In zijn versleten battle-dress leek hij een afgetobde strijder, die vele oorlogen over zich heen had zien gaan. In werkelijkheid was hij am per vier en twintig jaar en stond aan het begin van zijn leven. Maar zoals gezegd, voor Malik Kerstvertelling door W. Graafland. was er weinig reden om plezier in zijn bestaan te hebben. Opgegroeid in de sloppen van Belgrado was hij jong vertrouwd geraakt met het laagste niveau van de Balkan-sa menleving. Zijn vader had hij nooit gekend en zijn moeder liet hem met zijn drie jaar oudere broertje alleen achter op de wereld, toen zij met een mes in de rug in de steeg ach ter hun woning werd gevonden. Zijn vijftienjarige broer had kans gezien om altijd voldoende geld te krijgen om voor hen beiden eten te kopen en daarom had de oude Alexandrov, die een klein kroegje dreef, henjwel in huis willen nemen. Voor deze goede daad legde hij beslag op het hele hebben en houden van zijn moeder. Vijf jaren waren zo voorbijgegaan, tot de Duitsers Belgrado bombar deerden en zijn broer omkwam in een gevecht met twee SS-soldaten. Samen met een jongen van zijn leef tijd vluchtte hij de bergen in en bij een partisanengroep werd hem het idealisme van de vrijheidsoorlog bij gebracht. Het was een leven vol ontberin gen geweest, daar in de bergen van Montenegro. Toen Malik hoorde, dat er andere partisanen waren, die weer strijd leverden tegen het leger, waartoe hijzelf behoorde, had hij trouw gezworen aan Michailowitz, hun generaal. Wat hadden ze de Duitsers soms dwars gezeten! Hele veldslagen waren er geleverd in Kroatië en telkens kwamen de par tisanen als overwinnaars uit de strijd. Maar hartverheffend waren de ta ferelen niet, die de guerilla-oorlog zijn soldaten bood. Executies, moord partijen, brandstichting en roof wa ren aan de orde van de dag. Het leven was ruw en vol gevaren. In het voorjaar van 1944 trof een Duitse granaat een boom, waarach ter Malik verborgen lag. Een dikke tak, die naar beneden stortte, trof zijn rechtervoet en maakte hem kreu pel voor het leven. Sindsdien had hij dienst gedaan in een veldhos pitaal en met het einde van de Duitse macht op de Balkan had hij de vlucht moeten nemen voor de Rode terreur tegen Michailowitz' partisanen. „Ik heb vele mensen zien sterven, Karin", zei Malik tot het meisje, dat naast hem zat. „Het is voor ve len een verlossing uit de ellende".

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1948 | | pagina 1