vlastrekken
Scheermesjes
PREDIKBEURTEN.
I. P. VAN DER MOERE
gespeeld heeft met iemand die het
spel beter machtig is dan hij zelf,
kent wel de eigenaardige ervaring
dat men zich voelt als een gebon-
dene. Elke zet die ge doet past in
het plan vande tegenpartij. Ge
zet een pion vooruit en ge neemt
zijn raadsheer; ge droomt een o-
genblik van overwinning. Later be
merkt ge dat uw tegenpartij dat
juist zo gewild heeft; elke zet van
u paste in zijn plan. Hij heeft al
vijf, zes zetten vooruit gedacht en
hij heeft reeds elke mogelijkheid
overwogen. Hij heeft heel uw spel
in zijn handen. Na verloop van tijd,
als het spel in volle gang is, wordt
het u duidelijk dat ge niets anders
kunt doen dan wat hij wilt dat ge
doen zultuw spel is tevoren door
hem bedacht en geleid en uitgelokt
en ge kunt alleen zijn wil volbren
gen. Elke zet van u zal straks er
toe meewerken om zijn triomf nog
groter te maken".
Heeft deze tekening, toegepast
op het grote wereldgebeuren, ons
niets te zeggen Geeft ze ons niet
de, sleutel in handen voor de op
lossing van menig levensraadsel?
Zijn wij, kortzinnige mensen, die
alleen maar aanzien wat voor ogen
is, niet vaak een pion in de hand
van de grote Meester, ter berei
king van zijn doel met ons en met
de wereld?
De gehele wereld is nu één gro
te ontredderde chaos geworden en
alles wat met veel beleid en met
inspanning van alle krachten in de
loop der jaren is opgebouwd, ligt
in puin, zowel het nationale als
het particuliere bezit is grotendeels
verdwenen en een schuld, die al
leen in astronomische getallen kan
worden uitgedrukt, moeten de vol
ken nog vele jaren na zich slepen
als een blijvende belemmering voor
de wederopbloei van handel en
industrie.
Wat kan de bedoeling van dit
alles zijn? Wie is in dit levens
schaakspel de meerdere? Het is
God die in Zijn ondoorgrondelijke
wijsheid de zondige menselijke sa
menleving zodanig heeft ingericht
dat zij op elk gebied een dualistisch
karakter draagt, die als twee te
genovergestelde zuilen het gebouw
der samenleving moeten schragen,
waar zij elkaar aanvullen en, waar
nodig, corrigeren. Elke overdrijving
of verwaarlozing van een der te
genover elkaar staande pijlers kan
de oorzaak worden voor conflicten
en botsingen, waarom het de eis
is aan beiden recht te doen weder
varen.
Het oude China heeft dit reeds
eeuwen geleden begrepen en heeft,
om dit tot uitdrukking te brengen,
een symbool dat men gebeiteld
vindt op de oude stenen trommels
van China en dat als inscriptie
voorkomt in boeken die gedurende
tientallen eeuwen, van generatie
op generatie, doorgegeven werden,
dat het vaatwerk versiert uit over
oude tijden, zowel als van het
vaatwerk dat nog heden gemaakt
wordt. Het wordt verwerkt in weef
sel, stuk voor stuk tot borduurwerk
samengevoegd, in heldere kleuren
boven tuinpoorten geschilderd, als
zonnebeeld boven de winkels aan
gebracht.
Het is een cirkel waarbinnen
vast aaneengesloten yang en yin,
(licht en donker) elk dragende het
karakter van de ander, beiden zich
volkomen aan de ander aanpassend.
Om de cirkel bevindt zich een
achthoek van diagrammen, acht
figuren van lijnen, gebroken ofon-
gebroken.
Tegenover het diagram van de
warmte staat dat van de koude,
tegenover de hemel staat de aarde
(„aarde" dat is de bereide akker
om het zaad des hemels te ont
vangen). Zo vindt men de wereld
verdeeld in het scheppende en in
het ontvangende, beweging en rust,
man en vrouw, licht cn duister,
kracht en traagheid, actief en pas
sief, geestelijk en stoffelijk alles in
eeuwige tegenstelling en toch in
eeuwige gemeenschap. En nu is
voor de mensheid de enige mystie
ke levensmogelijkheid en levens
voorwaarde deze: de tegenstellin
gen die op elk levensterrein be
staan, en die als twee machtige
zuilen de wereld moeten schragen,
in harmonie te houden opdat de
wereldbasis in evenwicht blijve.
Er schuilt dan ook veel econo
mische en staatkundige wijsheid
in de Oud-Testamentische spreuk
dat armen en rijken (kapitaal en
arbeid) elkaar op de wereldmarkt
moeten ontmoeten en God beiden
gemaakt 'heeft (Spr. 222). Het is
alleen maar de vraag hoe die ont
moeting plaats heeft, dus zoals
God het bedoeld heeft (dus met
een handdruk) of, volgens de com
munist, met de vuist!
Het moet gaan in de samenle
ving óm Synthese en niet om An
tithese. Het gaat om het paradoxale
om de dualiteit der menselijke sa
menleving in toepassing te bren
gen en die naar Gods Raad die
nen moet om deze gebroken en
zondige wereld te helen en bewoon
baar te maken en daardoor toe te
bereiden voor de algehele vernieu
wing.
Aan deze toekomstige- dictator
zal het laatste woord zijn!
Het
Welfare-werk
in de hospitalen
Denkt U toch niet mevrouw, dat
handwerken een kunst is, die al
leen vrouwen verstaan. Ik heb werk
stukken gezien, die op tentoonstel
lingen niet zouden misstaan en die
door mannen waren gemaakt. Door
volwassen kerels, die zich krom
gelachen zouden -hebben als je ze
een jaar geleden voorspeld had,
dat ze met naald en draad nog
eens goede resultaten zouden be
reiken en die het idee van „een
handwerkje" met echt mannelijke
superioriteit verwierpen, totdat ze
zelf begonnen, omdat ze anderen
zagen handwerken.
Dat gebeurde toen ze in het
militaire hospitaal terecht kwamen,
omdat ze gewond of ziek waren.
Daar lagen ze in bed, werden goed
verpleegd, maar ze verveelden zich,
want je kunt toch niet de gehele
lange dag lezen. Toen kwam de
welfare-werkster van het Neder
landse Roode Kruis aan hun bed
en stelde voor, dat ze ook eens
zouden proberen om iets te maken
met hun handen: een speelgoed
beest, een kleedje, leerwerk of een
kruissteekpatroon op een theemuts
of een kussen. Die welfare-werkster
kenden ze, omdat ze boeken bracht,
omdat ze allerlei dagelijkse proble
men als boodschappen in de stad
voor ze oploste en omdat ze ook
bij belangrijker vraagstukken raad
en bemiddeling gaf en zo enigzins
mogelijk een oplossing trachtte te
bereiken. Als zo'n Rode Kruis-wel-
fare dan zei „probeer het eens",
dan probeerden ze het. Anderen
deden het toch ook.
Het resultaat is meestal dat ze
telkens moeilijker werkjes gaan
doen, ingewikkelder patronen na
werken en zelfs ontwerpen; en
vooral dat ze er plezier in krijgen
en onder het werk vergeten dat ze
ziek zijn en dat ze arme kerels
zijn die in een hospitaal liggen,
terwijl anderen
Hun genezing komt dat in de
meeste gevallen ten goede; want
een patient, die voortdurend ligt te
piekeren over zijn toestand en over
zijn toekomst, gaat niet vooruit zo
als een ander, die het onvermijde
lijke aanvaardt en die belangstel
ling heeft en die daardoor zijn
stemming op peil houdt. Het wel
fare-werk van het Nederlandse
Roode Kruis in de militaire hospi
talen is dus een soort geestelijke
verpleging en het wordt als zoda
nig gewaardeerd door patiënten
zowel 'als doktoren.
In het begin ging het natuurlijk
wat stroef - dat is altijd zo als er
nieuwe dingen worden ingevoerd-
maar nu ze gewerkt hebben, heb
ben de welfare-werksters van het
Nederlandse Rode Kruis haar plaats
veroverd in de Militaire Hospitalen
van Assen, Nijmegen, Arnhem, Doorn
Zeist, Den Haag, Amersfoort, U-
trecht. In de beide laatst genoem
de plaatsen zijn twee militaire hos
pitalen en in beide werkt het Ne
derlandse Rode Kruis, terwijl er
ook een welfare-werkster is, die de
verspreid liggende militairen be
zoekt en tracht te helpen.
Tarieven
Door het weer van de laatste
weken moet het meeste vlas met
de hand getrokken worden. De lig
ging van het gewas is in sommige
gevallen zelfs zo abnormaal, dat
tegen de overeengekomen tarieven
niet kan worden gewerkt.
De sociale commissie van de
Stichting voor de Landbouw heeft
daarom aan de plaatselijke commis
sies geadviseerd, om voor derge
lijke gevallen hogere tarieven goed
te keuren, waarbij richtlijnen zijn
verstrekt voor het aanbrengen van
eventuele verhogingen.
Aanvragen voor het bepalen van
een hoger tarief dienen gericht te
worden aan de plaatselijke secre
tarissen van de Stichting voor de
Landbouw.
Ned. Herv. Kerk Kolijnsplaat.
Zondag a.s. Voorm. dhr Sleeboom
van Kamperland en nam. Ds Nutbey
van Wilhelminadorp.
Ger. Gem. Kortgene.
Zondag a.s. 10, 2.30 en 6.30 uur
dhr H. van Gilst van den
Zondagdienst artsen.
A.s. Zondag doen dienst Dr Bruyn-
zeel en Dr Maas.
Heden werden wij door Gods
goedheid verblijd met de geboorte
van een zoon, die wij
BVB annus Anfthoni©
noemden.
B. Dijke.
J. Dijke-
Koopman.
Deventer, 2e Weerdsweg 44.
In plaats van kaarten.
Verloofd:
Cornells J. Amesz
en
Krina S= de Moor
Amsterdam r,™ ,o
Kamperland 27 'ul' 1948-
X J. Beye
en
To Co Hag©
hebben de eer U kennis te geven
van hun voorgenomen huwelijk,
waarvan de voltrekking zal plaats
hebben D.V. op 28 Juli a.s.
Wissekerke, 16 Juli 1948.
Voorstraat A 103.
Provincialeweg A 262s.
Huibregt Groenleer
en
Marie van Damme
hebben de eer U kennis te geven
van hun voorgenomen huwelijk,
waarvan de voltrekking zal plaats
hebben D.V. Donderdag 18 Augus
tus a.s.
Huwelijksinzegening in de Ned.
Herv. Kerk te Kerkwerve, om 2.30
uur, door de WelEerw. Heer Ds
F. v.d. Grift.
Kolijnsplaat A 6a in.n
Kerkwerve K 15 Jul1
Voor de vele bewijzen van deel
neming, ontvangen na het overlij
den van onze geliefde vrouw, moe
der, behuwd- en grootmoeder
Jacoba WilSemöna Kramer?
Abrahams©,
betuigen wij langs deze weg onze
hartelijke dank.
Fam. G. J. Kramer.
Wissekerke, Juli 1948.
Officiële Publicatie
Distributiedienst
,,De Bevelanden".
Uitreiking van bonkaarten in de
week van 26 tot en met 31
Juli 1948.
Dinsdag te Kolijnsplaat voorm.
huisno's B 1 t.e.m. 60, namiddag
B 61 t.e.m. B 120. Donderdag te
Kamperland voorm. huisno's B 241
t.e.m. B 300, namiddag B 301 t.e.m.
B 360. Vrijdag te Kortgene voorm.
huisno's 281 t.e.m. 350, namiddag
351 en hoger. Zittingen voorm. 10
tot 12 uur en namiddag 13.30 tot
15.30 uur.
Abonnee ielt voor twee
65 cent per 10 stuks
Magnefiek
125 cent per 10 stuks
Politie
80 cent per 10 stuks
Helvetia
150 cent per 10 stuks
B 182, KAMPERLAND.