vlastrekken Scheermesjes PREDIKBEURTEN. I. P. VAN DER MOERE gespeeld heeft met iemand die het spel beter machtig is dan hij zelf, kent wel de eigenaardige ervaring dat men zich voelt als een gebon- dene. Elke zet die ge doet past in het plan vande tegenpartij. Ge zet een pion vooruit en ge neemt zijn raadsheer; ge droomt een o- genblik van overwinning. Later be merkt ge dat uw tegenpartij dat juist zo gewild heeft; elke zet van u paste in zijn plan. Hij heeft al vijf, zes zetten vooruit gedacht en hij heeft reeds elke mogelijkheid overwogen. Hij heeft heel uw spel in zijn handen. Na verloop van tijd, als het spel in volle gang is, wordt het u duidelijk dat ge niets anders kunt doen dan wat hij wilt dat ge doen zultuw spel is tevoren door hem bedacht en geleid en uitgelokt en ge kunt alleen zijn wil volbren gen. Elke zet van u zal straks er toe meewerken om zijn triomf nog groter te maken". Heeft deze tekening, toegepast op het grote wereldgebeuren, ons niets te zeggen Geeft ze ons niet de, sleutel in handen voor de op lossing van menig levensraadsel? Zijn wij, kortzinnige mensen, die alleen maar aanzien wat voor ogen is, niet vaak een pion in de hand van de grote Meester, ter berei king van zijn doel met ons en met de wereld? De gehele wereld is nu één gro te ontredderde chaos geworden en alles wat met veel beleid en met inspanning van alle krachten in de loop der jaren is opgebouwd, ligt in puin, zowel het nationale als het particuliere bezit is grotendeels verdwenen en een schuld, die al leen in astronomische getallen kan worden uitgedrukt, moeten de vol ken nog vele jaren na zich slepen als een blijvende belemmering voor de wederopbloei van handel en industrie. Wat kan de bedoeling van dit alles zijn? Wie is in dit levens schaakspel de meerdere? Het is God die in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid de zondige menselijke sa menleving zodanig heeft ingericht dat zij op elk gebied een dualistisch karakter draagt, die als twee te genovergestelde zuilen het gebouw der samenleving moeten schragen, waar zij elkaar aanvullen en, waar nodig, corrigeren. Elke overdrijving of verwaarlozing van een der te genover elkaar staande pijlers kan de oorzaak worden voor conflicten en botsingen, waarom het de eis is aan beiden recht te doen weder varen. Het oude China heeft dit reeds eeuwen geleden begrepen en heeft, om dit tot uitdrukking te brengen, een symbool dat men gebeiteld vindt op de oude stenen trommels van China en dat als inscriptie voorkomt in boeken die gedurende tientallen eeuwen, van generatie op generatie, doorgegeven werden, dat het vaatwerk versiert uit over oude tijden, zowel als van het vaatwerk dat nog heden gemaakt wordt. Het wordt verwerkt in weef sel, stuk voor stuk tot borduurwerk samengevoegd, in heldere kleuren boven tuinpoorten geschilderd, als zonnebeeld boven de winkels aan gebracht. Het is een cirkel waarbinnen vast aaneengesloten yang en yin, (licht en donker) elk dragende het karakter van de ander, beiden zich volkomen aan de ander aanpassend. Om de cirkel bevindt zich een achthoek van diagrammen, acht figuren van lijnen, gebroken ofon- gebroken. Tegenover het diagram van de warmte staat dat van de koude, tegenover de hemel staat de aarde („aarde" dat is de bereide akker om het zaad des hemels te ont vangen). Zo vindt men de wereld verdeeld in het scheppende en in het ontvangende, beweging en rust, man en vrouw, licht cn duister, kracht en traagheid, actief en pas sief, geestelijk en stoffelijk alles in eeuwige tegenstelling en toch in eeuwige gemeenschap. En nu is voor de mensheid de enige mystie ke levensmogelijkheid en levens voorwaarde deze: de tegenstellin gen die op elk levensterrein be staan, en die als twee machtige zuilen de wereld moeten schragen, in harmonie te houden opdat de wereldbasis in evenwicht blijve. Er schuilt dan ook veel econo mische en staatkundige wijsheid in de Oud-Testamentische spreuk dat armen en rijken (kapitaal en arbeid) elkaar op de wereldmarkt moeten ontmoeten en God beiden gemaakt 'heeft (Spr. 222). Het is alleen maar de vraag hoe die ont moeting plaats heeft, dus zoals God het bedoeld heeft (dus met een handdruk) of, volgens de com munist, met de vuist! Het moet gaan in de samenle ving óm Synthese en niet om An tithese. Het gaat om het paradoxale om de dualiteit der menselijke sa menleving in toepassing te bren gen en die naar Gods Raad die nen moet om deze gebroken en zondige wereld te helen en bewoon baar te maken en daardoor toe te bereiden voor de algehele vernieu wing. Aan deze toekomstige- dictator zal het laatste woord zijn! Het Welfare-werk in de hospitalen Denkt U toch niet mevrouw, dat handwerken een kunst is, die al leen vrouwen verstaan. Ik heb werk stukken gezien, die op tentoonstel lingen niet zouden misstaan en die door mannen waren gemaakt. Door volwassen kerels, die zich krom gelachen zouden -hebben als je ze een jaar geleden voorspeld had, dat ze met naald en draad nog eens goede resultaten zouden be reiken en die het idee van „een handwerkje" met echt mannelijke superioriteit verwierpen, totdat ze zelf begonnen, omdat ze anderen zagen handwerken. Dat gebeurde toen ze in het militaire hospitaal terecht kwamen, omdat ze gewond of ziek waren. Daar lagen ze in bed, werden goed verpleegd, maar ze verveelden zich, want je kunt toch niet de gehele lange dag lezen. Toen kwam de welfare-werkster van het Neder landse Roode Kruis aan hun bed en stelde voor, dat ze ook eens zouden proberen om iets te maken met hun handen: een speelgoed beest, een kleedje, leerwerk of een kruissteekpatroon op een theemuts of een kussen. Die welfare-werkster kenden ze, omdat ze boeken bracht, omdat ze allerlei dagelijkse proble men als boodschappen in de stad voor ze oploste en omdat ze ook bij belangrijker vraagstukken raad en bemiddeling gaf en zo enigzins mogelijk een oplossing trachtte te bereiken. Als zo'n Rode Kruis-wel- fare dan zei „probeer het eens", dan probeerden ze het. Anderen deden het toch ook. Het resultaat is meestal dat ze telkens moeilijker werkjes gaan doen, ingewikkelder patronen na werken en zelfs ontwerpen; en vooral dat ze er plezier in krijgen en onder het werk vergeten dat ze ziek zijn en dat ze arme kerels zijn die in een hospitaal liggen, terwijl anderen Hun genezing komt dat in de meeste gevallen ten goede; want een patient, die voortdurend ligt te piekeren over zijn toestand en over zijn toekomst, gaat niet vooruit zo als een ander, die het onvermijde lijke aanvaardt en die belangstel ling heeft en die daardoor zijn stemming op peil houdt. Het wel fare-werk van het Nederlandse Roode Kruis in de militaire hospi talen is dus een soort geestelijke verpleging en het wordt als zoda nig gewaardeerd door patiënten zowel 'als doktoren. In het begin ging het natuurlijk wat stroef - dat is altijd zo als er nieuwe dingen worden ingevoerd- maar nu ze gewerkt hebben, heb ben de welfare-werksters van het Nederlandse Rode Kruis haar plaats veroverd in de Militaire Hospitalen van Assen, Nijmegen, Arnhem, Doorn Zeist, Den Haag, Amersfoort, U- trecht. In de beide laatst genoem de plaatsen zijn twee militaire hos pitalen en in beide werkt het Ne derlandse Rode Kruis, terwijl er ook een welfare-werkster is, die de verspreid liggende militairen be zoekt en tracht te helpen. Tarieven Door het weer van de laatste weken moet het meeste vlas met de hand getrokken worden. De lig ging van het gewas is in sommige gevallen zelfs zo abnormaal, dat tegen de overeengekomen tarieven niet kan worden gewerkt. De sociale commissie van de Stichting voor de Landbouw heeft daarom aan de plaatselijke commis sies geadviseerd, om voor derge lijke gevallen hogere tarieven goed te keuren, waarbij richtlijnen zijn verstrekt voor het aanbrengen van eventuele verhogingen. Aanvragen voor het bepalen van een hoger tarief dienen gericht te worden aan de plaatselijke secre tarissen van de Stichting voor de Landbouw. Ned. Herv. Kerk Kolijnsplaat. Zondag a.s. Voorm. dhr Sleeboom van Kamperland en nam. Ds Nutbey van Wilhelminadorp. Ger. Gem. Kortgene. Zondag a.s. 10, 2.30 en 6.30 uur dhr H. van Gilst van den Zondagdienst artsen. A.s. Zondag doen dienst Dr Bruyn- zeel en Dr Maas. Heden werden wij door Gods goedheid verblijd met de geboorte van een zoon, die wij BVB annus Anfthoni© noemden. B. Dijke. J. Dijke- Koopman. Deventer, 2e Weerdsweg 44. In plaats van kaarten. Verloofd: Cornells J. Amesz en Krina S= de Moor Amsterdam r,™ ,o Kamperland 27 'ul' 1948- X J. Beye en To Co Hag© hebben de eer U kennis te geven van hun voorgenomen huwelijk, waarvan de voltrekking zal plaats hebben D.V. op 28 Juli a.s. Wissekerke, 16 Juli 1948. Voorstraat A 103. Provincialeweg A 262s. Huibregt Groenleer en Marie van Damme hebben de eer U kennis te geven van hun voorgenomen huwelijk, waarvan de voltrekking zal plaats hebben D.V. Donderdag 18 Augus tus a.s. Huwelijksinzegening in de Ned. Herv. Kerk te Kerkwerve, om 2.30 uur, door de WelEerw. Heer Ds F. v.d. Grift. Kolijnsplaat A 6a in.n Kerkwerve K 15 Jul1 Voor de vele bewijzen van deel neming, ontvangen na het overlij den van onze geliefde vrouw, moe der, behuwd- en grootmoeder Jacoba WilSemöna Kramer? Abrahams©, betuigen wij langs deze weg onze hartelijke dank. Fam. G. J. Kramer. Wissekerke, Juli 1948. Officiële Publicatie Distributiedienst ,,De Bevelanden". Uitreiking van bonkaarten in de week van 26 tot en met 31 Juli 1948. Dinsdag te Kolijnsplaat voorm. huisno's B 1 t.e.m. 60, namiddag B 61 t.e.m. B 120. Donderdag te Kamperland voorm. huisno's B 241 t.e.m. B 300, namiddag B 301 t.e.m. B 360. Vrijdag te Kortgene voorm. huisno's 281 t.e.m. 350, namiddag 351 en hoger. Zittingen voorm. 10 tot 12 uur en namiddag 13.30 tot 15.30 uur. Abonnee ielt voor twee 65 cent per 10 stuks Magnefiek 125 cent per 10 stuks Politie 80 cent per 10 stuks Helvetia 150 cent per 10 stuks B 182, KAMPERLAND.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1948 | | pagina 2