Twee Levens Hooglied 2:12b Victor. PREDIKBEURTEN. ONS FEUILLETON. door XXVII. Nu is het een feit dat naast de tallooze verschillen die er tussen de mensen bestaan, zowel in uiter lijk als in aanleg en karakter zo dat er geen twee mensen te vin den zijn die in ieder opzicht op elkaar gelijken en er op een be langrijk punt volkomen uniformi teit bestaat namelijk dat we allen, zonder enig onderscheid, van ras of huidskleur, rang of stand zoe kers en jagers naar geluk zijn en de mensheid hier alleen maar op een punt uiteen gaat, te weten wat men onder geluk verstaat. De zucht naar geluk is ons ingeschapen en behoort dus onafscheidelijk bij ons „mens" zijn. Alles wat de mensen doen of bedenken kan tot deze eigenschap worden teruggebracht en ons handelen daaruit verklaard en elk levensraadsel. Ja het raad sel van 9ns leven zelf vindt daar in zijn verklaring en oplossing. Reeds vanaf onze prille jeugd draagt ons leven het stempel van honger naar geluk en is al ons streven er op gericht een zekere trap van geluk te bereiken. Door het verzamelen van kennis en we tenschap trachten wij ons een plaats in de menselijke samenleving te veroveren en dat streven vormt de eigenlijke prikkel tot de bestu dering en beoefening daarvan, zelfs wanneer bij dat streven alleen een zuivere honger naar kennis de prik kel vormt en niet het zoeken naar materieel voordeel, dan is ook hier de bevrediging van de ons inge schapen gelukshonger, de bron waaruit dat streven opwelt. Maar dat geluk draagt een bit tere angst in zich en zij die ge tracht hebben zich aan diegeluks- bron te laven ondervinden de waar heid van de spreuk dat waar de wetenschap vermeerdert tegelijk de smart toeneemt, omdat men het tekort ontdekt dat niet kan wor den aangevuld. - En zo vergaat het op elk terrein waarop door de mens naar geluk wordt gezocht, overal een tekort, overal een niet beantwoorden aan de gekoesterde verwachtingen, 0- veral de permanente bedreiging van een plotselinge ineenstorting van ons geluksbouwsel. De Bijbel geeft ons daarvan zo'n treffend beeld in de tekening van de man die zijn schuren telkens moest vergroten om zijn gewas te kunnen bergen, en die, op de hoog te van zijn geluk gekomen, al het opgebouwde ineen zag storten en zich een „dwaas" hoorde noemen omdat hij daarop zijn geluk had gebouwd. Ons verhaal speelt zich af in de tegenwoordige tijd die op velerlei manieren de finale mislukking laat zien van het geluk en de welvaart waarop men gerekend heeft, wan neer dat bouwsel geen hechtere grondslag heeft dan die van macht en van het zicht- en tastbare. Veel moderne schrijvers die er op uit zijn hun lezers die teleurstelling te besparen, zetten er dan ook mees tal een puntr onder wanneer hun held het hoogste punt van geluk heeft bereikt, het aan de fantasie van de lezers overlatend wat er verder van terecht gekomen is. Maar die dus het leven beschrijven doen aan de waarheid te kort en proberen de dingen naar eigen hand te zetten, wat feitelijk zelfbedrog is want het leven laat zich niet dwingen en in dat opzicht geldt ook het woord dat het verderfelij ke de onverderfelijke niet beërft. Aldus niet het gebeuren met Ds Wijkhuis. Hij is de verpersoonlij king van de geloofshelden uit de jongste oorlog, die stand hebben gehouden tegenover het moderne heidendom waarmede de nazi's ons volk wilden infecteren en die met hun levens hebben bezegeld de kracht van hun geloof en het bezit van een onverwoestbaar geluk. Hier is dus wel degelijk sprake van een gelukkig einde, dat reikt over dood en graf heen en dat geworteld is in het ware leven dat door Chris tus is tot stand gebracht en door Hem zelf zo treffend is geformuleerd toen Hij zeide: „Wat baat het een mens wanneer hij de gehele we reld zou gewinnen maar schade zou lijden aan de ziel". Maar naast het persoonlijk ka rakter van deze levensschets is daar ook de meer algemene betekenis er van. In het boek „de Openba ringen" lezen we in Hoofdstuk 21 vers 5 „Ziet ik maak alle dingen nieuw" en dat nu is echt een woord voor onze tijdl De wereld is verouderd en de menselijke samenleving is vast ge lopen en ligt in puin. Dus schreeuwt de hele wereld om vernieuwing. De moderne cultuur had de krachten die in de schepping verborgen lig gen, aan zich onderworpen en wonderbaarlijk waren de gevolgen. Men wist van alles partij te trek ken en alles durfde men aan, en de mensheid, verwonderde zich over niets meer, dan alleen over één ding, te weten dat het geluk en de tevredenheid onder de mensheid die men er van verwacht had, zijn uitgebleven. Integendeel. De titani sche natuurkrachten door God in zijn arsenaal als ten Vure bewaard, tastte men aan om elkaar ten on der te brengen en langs een weg van bloed en van tranen is men tot de ontstellende ontdekking geko men dat de weg waarlangs de we reld ging, naar de ondergang voer de en dus een nieuwe weg moest worden ingeslagen wilde men het geluk en de vrede bereiken waar naar ieder mensenhart dorst. Nu daarvoor de ogen zijn open gegaan behoeft het geen verwonde ring te wekken dat allerwege met gretigheid geluisterd wordt naar degenen die zeggen het middel te hebben gevonden om de vernieuw de wereld te bereiken. Maar de wereldgeschiedenis heeft bewezen dat het daarbij aankomt op een be proeven van de geesten, want de vorige oorlogen droegen de kiemen van een volgende in zich, ondanks de nieuwe richting die men zeide te zijn ingeslagen. Nu beluisteren wij juist in deze na-oorlogse tijd de beklemmende vraag waarom al dat oorlogsleed onvruchtbaar is gebleven en domi neert de vraag waartoe het heeft moeten dienen. Het is juist die vraag die we nu, aan het einde van die gruwelijke oorlog in allerlei toon aarden vernemen, tot in het dodend pistoolschot of krakende gifbuisje toe, nu men tot de ontstellende ontdekking is gekomen een fata morgana te hebben nagejaagd, dat zich in een nevel heeft opgelost. Welke richting moet de dodende mensheid dan uit? Wie wijst haar de weg om uit deze doolhof te ge raken Wanneer de schrijver van het boek der Openbaringen een beeld wil geven van het verloop der we reldhistorie en het woelen der vol ken, dan neemt hij daartoe de zee, waaruit hij allerlei monsterdieren ziet opstijgen want dat element is gestadig in beweging, niet alleen wanneer haar golven als een fel bewogen boezem door de storm worden opgejaagd, maar ook wan neer haar vlakte zich nauwelijks rimpelt, want de stromingen hou den haar in voortdurende onrust, en diep in haar binnenste bewegen zich milliarden wezens die elkaar op leven en dood bekampen, ter wijl de wrakken op de stranden de sprekende getuige zijn van de felle worstelstrijd die op haar ver- radelijke boezem wordt gestreden. (Wordt vervolgd) U vraagt wij proberen U zo goed mo gelijk te helpen. BOEKHANDEL MARKÜSSE W1SSEKERKE Collecte Rode Kruis. Met hartelijke dank aan gevers en geefsters maakt het bestuur van de afd. Noord-Beveland van het Ned. Rode Kruis bekend, dat de collecte heeft opgebracht f 852.975 (n.l. Kamperland f 91.51s, Wisse- kerke f 233.70, Kortgene f 130.08, Kolijnsplaat f 362.75 en Kats f 34.93) terwijl de opbrengst van Geersdijk nog onbekend is. Tevens werd in het tijdvak van 1 Januari 1948 tot heden aan giften ontvangen: via dokter Maas f 29.— via zuster Weststrate f 10.—en via de heer Schuil f 5. Oud Geref. Kerk Kamperland. A.s. Woensdagavond 7 uur Ds de Reuver van Terneuzen. Rectificatie. In het verslagje van de oprich tingsvergadering van deNoord-Be- velandse bond van ouden van da gen, in het nummer van verleden week, is een fout geslopen. Als doel van de bond staat vermeld het be zorgen van een gezellige oude dag, dit moet echter zijn: het bezorgen van een onbezorgde oude dag. Zondagdienst artsen. Zondag a.s. doen dienst Dr L. G. Gelderman en Dr V. 'tHart. Met blijdschap geven wij kennis van de geboorte van ons zoontje en broertje Cornelis Marinus. C. Boeij. M. Boeij - Nijsse en kinderen. Kortgene, 14 Juli 1948. Het huwelijk van J. J. Jansen en M. W. Flipse vindt plaats 28 juli 1948, des na middags 3 uur. Kerkelijke inzegening door de Wel Eerw. Heer Ds F. Don in de Oost- kerk te Middelburg. Middelburg, Noordpoortplein 8, Wissekerke, O.-Achterweg 234, Juli 1948. Gelegenheid tot feliciteren van 5 tot 6 uur in de Bogaardzaal. Toekomstig adres: Wagenaarstraat 10. Heden ontsliep zacht en kalm onze lieve vrouw en der kinderen zorgzame moeder, behuwd- en grootmoeder Cornelia de Haze geboren van der Moere, in de leeftijd van bijna 53 jaar. Zwaar valt ons dit verlies. Kamperland: M. de Haze. P. de Haze. T. de Haze - Geelhoed. Corrie. P. Koole-de Haze. L. L. Koole. Keesje. Corrie. Kortgene T. Wolse-de Haze. W. Wolse. Kamperland: T. de Haze en verloofde. Jan. Jo. Rinus. Ko. Kamperland, 14 Juli 1948. Bij ons vertrek naar Canada groe ten wij nog alle familie, vrienden en bekenden, met een hartelijk vaar wel en tot weerziens. H. Bosseiaar.. A. Bosseiaar - Imanse. Nelly, jo. Huibert. juli 1948. s.s. „Tabinta". Chatham R R 5. Ontario - Canada.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1948 | | pagina 2