NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Amsterdam - Batavia No. 2368 Zaterdag 17 April 1948 51e Jaargang Samenstelling en vervaardiging van atoombommen. DRUK EB UÏTGAVE A. 8. M. G8ARKUSSE TE WiSSENKERKE TELEFOON »o 308 GIRO No. 32622 Abonnementsprijs f 1.50 per jaar. - Franco per post f 3 00. - Advertenties 5 cent per mm - 2250 betalende abonné's. Wie verre reizen doet Reisverslag door D. Metselaar. De reis was bijzonder interes sant. Een grote 4-motorige „Con stellation", met een kleine 60 men sen aan boord, bracht ons vlug en ook veilig naar Batavia. Je krijgt niet in het minst het gevoel van gevaar. Alles gaat even vanzelfspre kend en is perfect georganiseerd. Na het opstijgen werd via een luidspreker meegedeeld waar de volgende stopplaats zou zijn, n.l. Cairo en dat we op een hoogte van bijna 6000 meter met een snelheid van ongeveer 400 km per uur vlo gen. Het was zwaar bewolkt toen we opstegen, maar eenmaal boven de wolken was het prachtig zonnig weer en lekker warm. Als een wat ten deken lagen de wolken beneden ons. Van de grond was niets te zien, maar toen we boven de Ardennen kwamen, werd het ook beneden helder. Wij zagen de Rijn onder ons en even later bereikten we de Al pen. Een imposant gezicht, die ge weldige witbesneeuwde bergmas- sieven onder je te zien wegschui ven. De zon bewerkte prachtige schaduweffecten en de grote meren bij Luzern leken kleine plasjes. Boven Italië werd het weer be wolkt tot bij Napels. De stad met de Vesuvius konden we goed on derscheiden, gelegen aan de blauwe golf van Napels. Daarna staken we de Middelandse Zee over en be reikten tegen de avond de Afrikaan se kust, waarachter de onafzienbare woestijn zich uitstrekte. In het donker landden we in Cairo, waar we vorstelijk ontvangen wer den in het eigen K.L.M. hotel, vlak bij het vliegveld. Het was koud in de woestijn en in de open haard brandde een houtvuur. Het licht'was half gedempt en donkere Egyptische bedienden met witte jassen tot aan de grond, waarover een gekleurde lendengordel, stonden keurig in een halve cirkel opgesteld. Om nooit te vergeten, dit oosters tafreel. De volgende dag vlogen we over het Suezkanaal, dwars over Arabië naar Basrah aan de Perzische golf. Niets dan doodse verlatenheid en maar een enkele maal zagen we een nederzetting of een weg dwars door de woestijn. Basrah ligt aan de mond van de Tigris en is een heel belangrijke petroleumhaven. Langs de rivier liggen dadeltuinen, waartussen de inlandse hutten en vijvertjes en ka nalen, uit de lucht een schilderach tig gezicht. In deze buurt moet het Paradijs gelegen hebben. Ik kan het me voorstellen! Het was er heerlijk warm en in een keurig aan gelegd plantsoen bloeiden volop Hollandse bloemen, zoals Iothyrus, goudsbloemen enz. Op een grasveld middenin deed een Mohammedaans Brits-Indiër, welke later met ons meevloog, z'n middaggebed, soms ■staande, soms met z'n hoofd tegen de grond gedrukt, het gezicht naar Mekka. Na enkele uren verder naar Ka rachi. Weer over woestijnen, nu af gewisseld met even kale rotspar tijen. Aan de andere kant de Per zische golf. We landden 's avonds in Karachi in Pakistan. Zo'n lan ding bij avond is ook erg aardig:. Uit de lucht zie je duidelijk de lich ten van het vliegveld en de lan dingsbaan is aan weerszijden af gebakend met honderden lichtjes, waartussen het toestel netjes wordt neergezet, waarna het naar het hoofdgebouw taxiet. In Karachi bleven we tot half twee in de nacht. In het K.L.M.- restaurant werden wij goed verzorgd, zoals altijd tijdens het vliegen en op de stopplaatsen. Complete maal tijden werden tijdens het vliegen opgediend, afgewisseld met koffie, thee, een glas port of cherry en zoetigheden. Tijdens de nachtvluchten sliepen we of deden een poging daartoe. Mijzelf lukte dit goed en 'k werd pas wakker toen het al volop dag was. 'k Was net klaar met scheren toen het bevel „riemen vastmaken" verscheen boven de stuurcabine, zoals altijd bij opstijgen en landen. We waren in Calcutta. Het was er tropisch heet, al vroeg in de morgen. Veel was er niet te zien, want we mochten niet buiten het hoofdgebouw, maar we werden bezig gehouden met een goed ont bijt. Daarna weer verder naar Bang kok. Gedeeltelijk over water, ge deeltelijk langs de kust van Birma. Om 3 uur waren we aan de grond. In de douaneloods bleek, dat we een kostbare vracht vervoerd had den. Een lading goud werd name lijk uitgeladen 1 Na ons verkleed en op Indische wijze gebaad te hebben in het K.L.M.-hotel „Plaswijck", werden we naar de stad gereden, waar ons een gids verschillende bouwwer ken liet zien. Pagode's, tempels en monumenten. Later hebben we in de Chinezenwijk een poosje rond gewandeld, waar we genoten van dit echt oosters stadsbeeld, zoals dat ook hier in Batavia te zien is. De volgende morgen startten we voor de laatste oversteek. Vlogen o- ver Siam en Malakka, de Riouw-ar- chipel met vele eilanden en eiland jes, langs Sumatra en kwamen plus minus 12 uur boven Java. Uit de lucht is Batavia ook een heel mooie stad. Alles ziet er Hol lands-proper uit, rode daken tus sen palmbomen en flinke gebouwen. Later bleek, dat door de oorlog het onderhoud veel geleden heeft. Op het vliegveld werd ik verwel komd door een ambtenares van het Departement van Volksgezondheid, welke mij mijn adres wees, waar ik later per K.L.M.-bus werd afge zet. De reis was ten einde. Het „geheim" van de atoombom Voor de bom barst. Hoe is de bom nu eigenlijk in gericht? Dit is het probleem, dat zelfs de Duitsers hun aanvankelijke voorsprong deed verliezen. Welke materialen er ook gebruikt worden: uranium of het nog gevaarlijker plutonium, zwaar water of grafiet bij de samenstelling van het wa pen zal de lading bijeengebracht moeten worden en dan is het de kunst om de explosie niet op dat ogenblik, doch pas veel later op het gewenste doel te veroorza ken. Men heeft wel verondersteld, dat de lading heel eenvoudig in twee afzonderlijke delen gesplitst bleef, elk in een ongevaarlijke hoeveel heid. Daar de Amerikaanse geleer den aanvankelijk proeven namen met afschietinrichtingen, om de aan vullende massa explosieven op het juiste moment in de overige lading te brengen, werd algemeen aange nomen dat ook in de Amerikaanse atoombom een soort kanon was aangebracht. Deze afschietinrichting zou dan de plutoniumkogel in de kortst mogelijke tijd binnen de o- verige plutonium brengen en een onmiddellijke explosie teweegbren gen. Ook plutonium bezit een gewichts- grens waar beneden geen ontplof fing is te duchten, maar deze cri- tische hoeveelheid ligt betrekkelijk laag en daarom kan de lading nim mer uit slechts twee delen bestaan, doch houdt men de explosieve stof voor een bom van bv. 15 kg. ge scheiden in een tiental afzonderlijke delen. Een vernuftig ballistiek sy steem brengt deze brokken op het juiste tijdstip bijeen en dan pas worden de neutronen afgeschoten die de kettingreactie in het pluto nium moet veroorzaken. De complete bom weegt iets meer dan 100 kg. Hoeveel zijn er? Uiteraard heeft de regering der Verenigde Staten redenen om haar juiste voorraad grondstoffen en on derdelen voor atoomwapens geheim te houden. Ook dit heeft aanleiding gegeven tot de meest wonderlijke geruchten. Welke hoeveelheden pro duceert Amerika? Bezitten andere landen ook atoombommen? Hoe veel stuks liggen er gereed in de geheimzinnige wapensmidsen van Siberië? Wat is er waar van fabrie ken in Argentinië? Het zou neerkomen op een schijn baar simpel rekensommetje. Plutonium, dat het uranium 235 reeds lang heeft verdrongen omdat het een atomische energie van hon derdvoudige sterkte bevat, ligt niet voor het opscheppen. Plutonium is een nieuw element, dat in de na tuur niet voorkomt, maar gemaakt wordt uit uranium. Voor de fabri cage is het noodzakelijk een ket tingreactie aan de gang te brengen in een zg. uraniumzuil, waarbij neutronen van uranium 235 wor den „opgeslokt" door enkele aan wezige kernen van uranium 238. Er ontstaat dan een nieuw atoom (een uramium 239), dat een elec tron uitzendt en overgaat in nep-, tunium g3Np239. Dit neptunium slin gert ook een bêtadeeltje van zich af en gaat dan over in één atoom plutonium. Als men dan eindelijk voldoende atomen plutonium heeft samenge bracht om iets met dit metaal te kunnen doen, moet het eerst nog gezuiverd worden, waarbij slechts een veertiende gedeelte van de stof overblijft 1 Onder de dreiging van de Duit se voorsprong heeft Amerika de massa-productie van plutonium op energieke wijze ter hand genomen. Er bleef geen tijd voor aarzelen of onderzoek, welke methode van

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1948 | | pagina 1