hoohp-bewelambs
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Spooksteden in Siberië
No. 2356
Zaterdag 24 Januari 1948
51e Jaargang
Dank zijjAmerika
DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE TELEFOON No 308 - GIRO No. 32622
Abonnementsprijs f 1.50 per jaar. - Franco per past f 3.00. - 2240 betalende abonné's.
Repatriërenden.
De afd. Noord-Beveland van het
N.R.K. meldt, dat 25 December 1947
per s.s. „Volendam" van Batavia
zijn vertrokken:
Mam. H. Plasse, Spuidijk B 109,
Kamperland.
Marn. C. de Wilde, Zuidkerkstraat
B 120, Kolijnsplaat.
Marn. M. de Wit, Oostkaaidijk B 67,
Kamperland.
Vermoedelijke aankomst te Rot
terdam 26 Januari 1948.
Gemeenteraadsvergadering
Wissekerke.
Maandag vergaderde de raad on
der voorzitterschap van burgemees
ter van der Maas. Afwezig de heer
J. C. Noordhoek.
De voorzitter sprak een Nieuw
jaarsrede uit waarin hij naast een
opsomming van de belangrijkste
momenten in het afgelopen jaar
ten opzichte van het sluitend ma
ken van de begroting voor het nieu
we jaar optimistische geluiden liet
horen.
De heer Kramer dankte als oud
ste raadslid de voorzitter voor de
uitgesproken gelukwensen.
Besloten werd aan de stichting
Econ. Techn. Instituut een subsidie
van 10 cent per inwoner toe te
kennen.
Het voorstel van B en W tol
aanleg en huur van een sportveld
bij de hofstede van C.J. Schippers
te Kamperland werd na ampele
bespreking aangenomen met de
stemmen van de heren Bustraan en
Kramer tegen.
Besloten werd te verklaren dat
de instandhouding der openbare
lagere school te Wissekerke door
artikel 22bis der l.o.-wet 1920 wordt
gevorderd.
Na enige bespreking werd beslo
ten tot opheffing van de gemeen
schappelijke regeling Dienst Open
bare Werken Bevelanden en instel
ling van een nieuwe gemeenschap
pelijke regeling waarbij de gemeen
te 's Heer Arendskerke als centrum
gemeente optreedt.
Tot leden van de commissie tot
wering van schoolverzuim werden
in de vacature H. N. de Nie en
Ds Six-Dijkstra benoemd de heren
U. Schuil en Ds Postma.
Bij de rondvraag vraagt de heer
Zuijdweg of de bouw der woning
wetwoningen niet vlugger kan ge
schieden, waarop de voorzitter ant
woordt dat dit naast personeelge-
brek ook te wijten is aan materi
aalgebrek. Verder vraagt de heer
Zuijdweg of al een oplossing is ge
vonden voor het beschikbaar stel
len van een terrein voor het pak
huis voor de heer Wilderom. De
voorzitter zegt dat dit niet het ge
val is maar dat B en W terzake
attent blijven.
De heer M. J. Noordhoek klaagt
over het geringe politietoezicht te
Geersdijk.
De heer Bustraan vroeg de put
ten in het trottoir te Kamperland
te lichten.
De heer Leendertse vestigde nog
maals de aandacht op de plannen
tot demping der sloten aan de Mo
lenweg te Kamperland.
De heer Kramer informeerde naar
het plan van uitbreiding voor Kam
perland waarop de voorzitter me
dedeelde dat momenteel het defini-
In Amerika spreekt men van
de „spooksteden in Siberië". Dui-
zelingwekkenden cijfers, ontleend
aan het Russische vijfjarenplan, ge
ven een schrikwekkend beeld van
de industrialisatie achter de Oeral. In
1950 produceert de Sowjet-Unie
19.500.000 ton gietijzer, 25.400.000
ton staal, 250.000.000 ton steenkool,
35.400.000 ton olie, 127.000.000 ton
graan, 3.100.000 ton ruwe katoen.
Vijf en veertig nieuwe hoogovens
worden gebouwd, mijnen worden
gemechaniseerd, nieuwe machine
fabrieken openen hun poorten voor
de oedarniks, de stootarbeiders van
het communisme.
In het jaar 1950 zal volgens de
berekeningen in het staalcentrum
Chelyabinsk meer staal gemaakt
worden dan in het Japan van voor
de oorlog, meer dan in Zweden,
in Finland, Polen, Hongarije en
Roemenië tezamen. En meer nog
dan ooit de Franse industie wist
te verwerken.
Onmetelijke rijkdommen liggen
verborgen onder de ontoegankelij
ke moerassen: zout in Usolye-Si-
birskoye, ijzererts rond Petrovsk,
steenkolen in Kurznetsk, olie, goud,
platina, het uranium voor de atoom
bom
In de hel van Kytlim delven
dwangarbeiders ruim tachtig pro
cent van de wereldproductie aan
tieve ontwerp nog niet gereed is.
De heer de Smit vroeg of er te
Wissekerke nog een monument voor
oorlogsslachtoffers wordt opgericht
waarop de voorzitter mededeelde
dat dit op korte termijn zal geschie
den hetzij van gemeentewege hetzij
van particuliere zijde.
Verder vroeg de heer de Smit
de straatverlichting 's morgens een
uur langer te laten branden waar
tegen zij dan 's avonds een uur
later ontstoken zou kunnen worden.
Voorzitter zegt toe dit te zullen
bekijken,
Hierna sluiting.
edele metalen.
En 's nachts hangt boven deze
spooksteden de rose gloed van
hoogovens, mijnen, cokesfabrieken,
boortorens en constructie-werk-
plaatsen. Dan ziet men de blauw
witte steekvlammen der altijd be
drijvige lasapperaten weerspiegelen
achter het glas van onafzienbare
wapenfabrieken.
Wie hebben deze industrieën
daar gebouwd?
Twaalfduizend deskundigen.
Zesduizend Amerikaanse ingeni
eurs en nog eens zesduizend ande
re buitenlandse deskundigen legden
de grondslagen van de nieuwe in
dustriesteden in Siberië. De Ameri
kanen, die nu radeloos hun handen
wringen, omdat aan de Oostelijke
kim het sterkste leger ter wereld
van de zwaarste wapenen voorzien
wordt, die zelfde Amerikanen ga
ven zelf de stoot tot de ontwik
keling van Ruslands Ruhr-gebied.
Wereldsteden verrezen in een woes
tenij.
Terwijl Stalin nog cijferde over
zijn eerste plan, om van zijn land-
bouwstaat een leidende mogendheid
te maken, deden Amerikanen hun
eerste „zaken" met de bolsjewisten.
Terwijl de wereldpers keer op keer
de val voorspelde van de Sowjet-
leiders, leverde Henry Ford auto's
en tractors tot een bedrag van
dertig millioen dollar in vier jaar.
En hij was niet de eerste
Volgens het Amerikaanse tijd
schrift „The Outlook and Indepen
dant" van 14 Januari 1931 waren
de voornaamste adviseurs van Mos
kou Amerikanen. Colonel Hugh L.
Cooper had de leiding bij de bouw
van de Dnjeprstroi, de grootste
stuwdammen op aarde; Thomas
C. Campbell, de grootste farmer
van de V.S., mechaniseerde de
staatsbroederijenRalph Budd, de
president van de Great Northern
Railway, reorganiseerde de Sowjet-
spoorwegen en het gehele trans
portwezen Henry Ford bouwde de
reusachtige automobielfabrieken in
Nisjni-Nowgorod; volgens deleen
en pachtwet leverde de U.S.A. voor
elf milliard dollar aan de U.S.S.R.
De goederen bestonden uit machi
nes en complete fabrieks-instaila-
ties, waarmee duizend nieuwe fa
briekscomplexen zijn ingericht. Nu
wordt elk onderdeeltje honderdvou
dig gecopiëerd en vullen de Sow-
jets fabriek na fabriek met het mo
dernste materiaal.
In 1900 woonden er in Siberië
nog geen zeven millioen mensen.
Op dit moment werken er veertig
millioen Als straks nieuwe
atlassen verschijnen met bijgewerkte
kaarten van de Sowjet-republieken,
zullen daar veertig steden méér
op staan met een aantal inwoners
van honderdduizend tot anderhalf
millioen. Het zijn de cijfers van
Victor a Kravchenko.
Nu weigerden de Amerikaanse
bankiers, om Rusland het crediet
van zes milliard dollars te verlenen,
dat President Roosevelt op Yalta
aan Stalin beloofde. Wall-street is
geschrokken van de krachten die
Amerika zelf heeft ontketend.
's Nachts in hun droom zien de
Yankee's de rosse gloed boven de
spooksteden van Siberië. In „Gods
own country" leest men de laatste
berichten over de langste spoorlijn,
de sterkste locomotief, de beste
steenkool, de machtigste tractor
in Rusland. Men spreek over „Sa
tans own country", des duivels ei
gen land.
Alleen de bannelingen
bleven.
Siberië veranderde van aanzien.
De goudaders van Yakoetsk wer
den onbelangrijk. Er liggen kolen
velden. Nu bouwt men er schach
ten en verrijst een nieuw industrie
gebied, al wijst de thermometer da
gelijks 70 graden onder nul. In het
hartje van de Kozakk-steppe, eer
tijds het jachtterrein van Genghia
Khan, ligt nu Jezhorgan, de „koper
ketel" van Sowjet-Rusland. Het is
op één na de rijkste kopermijn ter
JEKATERINENBURG, de stad waai de laatste Czaar van Rusland
met zijn ganse familie in een kelder vermoord werd, de hoofdstad
van Oost-Rusland, heet nu Sverdlovsk en die naam duidt het cen
trum aan van een Russisch Ruhr-gebied, de wapensmidse van de
Sovjets.
Daar in de barre steppen van Siberië verrijzen de nieuwe ste
den als paddestoelen uit de grond. Kolenmijnen, machinehallen, staal
fabrieken. Hoogovens steken hoog uit boven de grauwe vlakten. Over
één der wegen, waarlangs eens de onbekende banneling Joseph Stalin
de dwangarbeid tegemoet ging, rollen nu de onafzienbare rijen vracht
wagens, tractoren en tanks naar 't Westen