NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
De post pi
ïr autogiro.
No. 2330
Zaterdag 19 Juli 1947
50e Jaargang
„GETUIGEN VAN JEHOVA" WORDEN VERVOLGD
IN ALLE LANDEN.
Honderden millioenen geschriften en
een eigen radiozender
bazuinen het uit:
„Millioenen mensen, die nu leven,
zullen nooit sterven!"
DRUK EN UITGAVE A. 0. M. MARKUSSE TE WISSEMERKE TELEFOON Ra. 308 - GIRO No. 32622
Abonnementsprijs f 1.50 per jaar. - Franco per post f 3.00. - 2240 betalende abonné's.
Geruchten komen en gaan. Plotse
ling duiken zij op en nemen volte-
dig bezit van de situatie. Even plot
seling verdwijnen zij weer, worden
niet meer gehoord, om later, in an
dere vorm soms, weer tevoorschijn
te komen. Vooral nieuwe bewegin
gen, zowel politieke als religieuze,
plegen aan dit euvel mank te gaan.
Een afgelegen plek. Donker. Stil.
Een oude boer wandelt langzaam
naar huis. Een dichte mist sluit hem
steeds meer in. En dan plotseling
een witte gedaante, die met gillen
de stem krijst: „Zo ge tegen ons
zijt, weest dan bereid te sterven".
Wij allen hebben deze geruchten
gehoord, die nu eens hier, dan weer
daar opdoken en waarvan wij de
juiste toedracht nooit te weten kwa
men. En wij verbinden er een naam
aan„Jehova's Getuigen", halen on
ze schouders op en lachen slechts.
Maar wie zijn eigenlijk deze
„Getuigen van Jehova"
Het begon in 1872, toen Charles
Taze Russell, een Presbyteriaans
geestelijke, een bijbelgenootschap
oprichtte in Allegheny in de Vere
nigde Staten, om „een grondige
studie van de Schrift" te onderne
men. Russell's persoonlijke uitleg
van de bijbel is nu nog het dogma
van de „Getuigen". De naam van
deze beweging stamt van het 43ste
hoofdstuk van |esaja, dat luidt: „Gij
zijt mijn getuigen, spieekt de Heer,
gij zijt Mijn dienaar, dien Ik ver
koren heb".
De leer is zeer eenvoudig en
slechts gebasseerd op datgene, wat
in de bijbel staat. Daarom zijn de
volgelingen gekant tegen iedere ge
organiseerde religie, omdat zij in
de bijbel geen enkele rechtvaardi
ging kunnen vinden voor -een kerk
of welke hiërarchie dan ook. Zij
voorspellen het mensdom, dat op
een goede dag vóór het jaar 1984
de trompet van Gabriël zal weer
klinken en de stem van Christus
zal aankondigen, dat het einde daar
is. God's discipelen zullen van de
hemel neerdalen, om de strijd van
Armageddon te strijden en het Eeu
wige Godsrijk zal op aarde geves
tigd worden.
De enige menselijke wezens, die
zullen blijven leven, zullen „jeho-
vah's Getuigen" zijn. Daarom gelo
ven zij, dat het hun zending is om
zoveel mogelijk mensen tot hun ge
loof te bekeren, hetgeen zij doen
door colportage op straat en aan
de huizen van religieuze tractaatjes,
door het laten spelen van religieu
ze gramefoonplaten en zoveel mo
gelijk reclame voor hun leer te maken
De „getuigen" geloven niet in va
gevuur of paradijs. „Als je dood
bent," zeggen zij, „dan ben je dood."
Maar op de Dag des Oordeels
zullen alle rechtvaardigen, die dan
leven, door blijven leven in deze
hemel op aarde. Vandaar hun slag
zin: „Millioenen mensen, die nu
leven, zullen nooit sterven!"
BROOKLYN,
HET „ZAKENCENTRUM"
Om hun ideeën kenbaar te ma
ken, hebben zij hun eigen radio
station in Brooklyn, het hart van
New York. Zij hebben meer dan
1.500.000 boeken, 11.000.000 pam
fletten en 12.000.000 tijdschriften
per jaar uitgegeven in 88 talen.
Van 1919 tot 1946 verkochten zij
meer dan 468.000.000 boeken en
pamfletten, inderdaad een onge
looflijk aantal.
Deze „zaken" worden op echt
Amerikaanse wijze gedaan in een
prachtig, modern ingericht, acht
verdiepingen hoog gebouw in Brook
lyn, met eigen staf en directeuren,
waaraan verbonden verschillende
eigen inrichtingen, landbouwbedrij
ven voor hun eigen melkvoorzie-
ning.
De meesten zijn arm, maar toch
worden ook vele welgestelden on
der hen geteld, zoals doktoren, in
genieurs, advocaten. Ongeveer drie
millioen „getuigen" zijn momenteel
over de wereld verspreid.
VERVOLGD,
IN ALLE LANDEN.
Natuurlijk stuiten zij steeds op
grote moeilijkheden. Vooral in de
oorlog zijn zij in alle landen zeer
vervolgd, omdat zij iedere normale
burgerplicht weigerden, zoals stem
men, militairen dienst en erkenning
van de nationale vlag. Bij de as-
mogendheden werden zij voor pro
geallieerd, bij de geallieerden voor
pro-nazie uitgekreten. In Duitsland
behoorden zij tot de eerste slacht
offers van de concentratiekampen.
In Canada was de beweging geheel
bij de wet verboden; in Engeland
werden sommigen van de leiders
in de gevangenis geworpen. In de
Verenigde Staten zijn zij neerge
slagen, werden hun pamfletten ver
brand, hun kinderen van de open
bare scholen verbannen. Velen kwa
men in de gevangenis terecht. In
Nederland werden zij zeer vervolgd
PLANNEN VAN P.T.T.
en bijna uitgeroeid door de nazi's.
Momenteel groeit de beweging
nog steeds, tot zij op een goede
dag zal verdwijnen en het mensdom
zich alleen nog maar zekere ge
ruchten bij tijd en wijle zal herin
neren. En lachend de schou
ders zal ophalen, of zich huiverend
zal afvragen, waar de Eeuwige
Waarheid gezocht moet worden.
van O.
(Nadruk verboden.)
Een oude droom kan
Nu bij het steeds toenemende
luchtverkeer de post naar het bui
tenland voor het grootste gedeelte
reeds per vliegtuig vervoerd wordt,
zijn vanzelfsprekend vragen gerezen,
hoe ook^in ons land zelf met be
hulp van het vliegtuig een vluggere
postverbinding mogelijk kan wor
den gemaakt.-
Al voor de oorlog bestonden er
plannen, om de luchtpost, die op
het vliegveld Waalhaven aankwam,
per autogiro naar het hoofdpost
kantoor te 's Gravenhage over te
brengen. Met een dergelijke dienst
wilde men het langdurig grondver-
voer uitschakelen en tijd winnen,
welke anders bij het autovervoer
verloren gaat. Een daklanding, zo
als in Amerika geschiedde, wilde
men niet uitvoeren; het afgeven
van de post zou uitsluitend ge
schieden door boven het kantoor
stil te staan in de luchten de zak
ken langs, een lijn te laten zakken.
Maar de autoriteiten verleenden
geen vergunning voor het experi
ment en daar een vliegtuig volgens
het luchtvaartreglement niet lager
dan 400 meter boven de bebouwde
kom mag vliegen, kon deze ver
binding niet tot stand komen.
Nu bleek, dat ook in Amerika het
vervoer van vliegveld naar post
kantoor v.v. geen groot succes ge
worden was. 6 Juli 1939 werd on
der overweldigende belangstelling
een dienst per autogiro geopend
te Philadelphia. Vijf keer per dag
vloog het Kei Iet-toestel heen en
weer. Maar ondanks deze. groot
scheepse opzet, het speciaal gebouw
de postkantoor met radiostation,
weerberichtendienst en „landings
dak", waren de uitkomstig niet
lonend. In de vele geïllustreerde
tijdschriften waren reeds toekomst
fantasieën verschenen: vliegvelden
werkelijkheid worden.
op de daken van alle wolkenkrab
bers, en boven het gewoel van de
stad gen lucht vol met molenvlieg
tuigen, temidden waarvan verkeers
agenten op post „hangen". Voor
lopig zullen deze luchtkastelen
geen werkelijkheid worden, ook al
hebben ondernemende Amerikanen
de fabricage op grote schaal van
z.g. hélicoptères ter hand genomen.
Er mogen dan particulieren zijn, die
het vliegen daarmede als sport be
schouwen, van geregelde diensten
van dak tot dak is nog geen sprake.
Toch is, vooral in Nederland,
aan het hefvliegtuig de toekomst
voor het postvervoer. De bestaan
de binnenlandse luchtlijnen bezitten
n.l. alle het bezwaar, dat de afstan
den van de stad naar het vliegveld
te.groot zijn, zodat ontzaglijk veel
tij'if verloren gaat met het vervoer
per auto naar en van de plaatsen,
waar de machines de post kunnen
opnemen en afgeven. Wat blijft er
over van het voordeel, dat een
luchtpostverbinding op korte afstand
biedt, indien de gewonnen tijd
bijkans overschreden wordt door
het extra vervoer langs de weg?
Zo lang dus de vliegtuigen niet
de ramen van de postkantoren in-
eri uitvliegen, is de enige oplossing
bepaalde toestellen in de onmiddel
lijke nabijheid der kantoren te la
ten opstijgen en landen. Het toe
stel, dat daarvoor alleen bruikbaar
is, heet op dit ogenblik hélicoptère.
PTT pakt de zaken niet zo groot
scheeps aan als de Amerikanen.
Maar langzaam en zeker worden
de plannen voorbereid. Nog is de
tijd niet rijp, maar zullen over en
kele jaren onze daken niet een gans
ander beeld geven?
De opbrengst te Kamperland voor
Pro Rege heeft bedragen f 434.—.