NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD De post pi ïr autogiro. No. 2330 Zaterdag 19 Juli 1947 50e Jaargang „GETUIGEN VAN JEHOVA" WORDEN VERVOLGD IN ALLE LANDEN. Honderden millioenen geschriften en een eigen radiozender bazuinen het uit: „Millioenen mensen, die nu leven, zullen nooit sterven!" DRUK EN UITGAVE A. 0. M. MARKUSSE TE WISSEMERKE TELEFOON Ra. 308 - GIRO No. 32622 Abonnementsprijs f 1.50 per jaar. - Franco per post f 3.00. - 2240 betalende abonné's. Geruchten komen en gaan. Plotse ling duiken zij op en nemen volte- dig bezit van de situatie. Even plot seling verdwijnen zij weer, worden niet meer gehoord, om later, in an dere vorm soms, weer tevoorschijn te komen. Vooral nieuwe bewegin gen, zowel politieke als religieuze, plegen aan dit euvel mank te gaan. Een afgelegen plek. Donker. Stil. Een oude boer wandelt langzaam naar huis. Een dichte mist sluit hem steeds meer in. En dan plotseling een witte gedaante, die met gillen de stem krijst: „Zo ge tegen ons zijt, weest dan bereid te sterven". Wij allen hebben deze geruchten gehoord, die nu eens hier, dan weer daar opdoken en waarvan wij de juiste toedracht nooit te weten kwa men. En wij verbinden er een naam aan„Jehova's Getuigen", halen on ze schouders op en lachen slechts. Maar wie zijn eigenlijk deze „Getuigen van Jehova" Het begon in 1872, toen Charles Taze Russell, een Presbyteriaans geestelijke, een bijbelgenootschap oprichtte in Allegheny in de Vere nigde Staten, om „een grondige studie van de Schrift" te onderne men. Russell's persoonlijke uitleg van de bijbel is nu nog het dogma van de „Getuigen". De naam van deze beweging stamt van het 43ste hoofdstuk van |esaja, dat luidt: „Gij zijt mijn getuigen, spieekt de Heer, gij zijt Mijn dienaar, dien Ik ver koren heb". De leer is zeer eenvoudig en slechts gebasseerd op datgene, wat in de bijbel staat. Daarom zijn de volgelingen gekant tegen iedere ge organiseerde religie, omdat zij in de bijbel geen enkele rechtvaardi ging kunnen vinden voor -een kerk of welke hiërarchie dan ook. Zij voorspellen het mensdom, dat op een goede dag vóór het jaar 1984 de trompet van Gabriël zal weer klinken en de stem van Christus zal aankondigen, dat het einde daar is. God's discipelen zullen van de hemel neerdalen, om de strijd van Armageddon te strijden en het Eeu wige Godsrijk zal op aarde geves tigd worden. De enige menselijke wezens, die zullen blijven leven, zullen „jeho- vah's Getuigen" zijn. Daarom gelo ven zij, dat het hun zending is om zoveel mogelijk mensen tot hun ge loof te bekeren, hetgeen zij doen door colportage op straat en aan de huizen van religieuze tractaatjes, door het laten spelen van religieu ze gramefoonplaten en zoveel mo gelijk reclame voor hun leer te maken De „getuigen" geloven niet in va gevuur of paradijs. „Als je dood bent," zeggen zij, „dan ben je dood." Maar op de Dag des Oordeels zullen alle rechtvaardigen, die dan leven, door blijven leven in deze hemel op aarde. Vandaar hun slag zin: „Millioenen mensen, die nu leven, zullen nooit sterven!" BROOKLYN, HET „ZAKENCENTRUM" Om hun ideeën kenbaar te ma ken, hebben zij hun eigen radio station in Brooklyn, het hart van New York. Zij hebben meer dan 1.500.000 boeken, 11.000.000 pam fletten en 12.000.000 tijdschriften per jaar uitgegeven in 88 talen. Van 1919 tot 1946 verkochten zij meer dan 468.000.000 boeken en pamfletten, inderdaad een onge looflijk aantal. Deze „zaken" worden op echt Amerikaanse wijze gedaan in een prachtig, modern ingericht, acht verdiepingen hoog gebouw in Brook lyn, met eigen staf en directeuren, waaraan verbonden verschillende eigen inrichtingen, landbouwbedrij ven voor hun eigen melkvoorzie- ning. De meesten zijn arm, maar toch worden ook vele welgestelden on der hen geteld, zoals doktoren, in genieurs, advocaten. Ongeveer drie millioen „getuigen" zijn momenteel over de wereld verspreid. VERVOLGD, IN ALLE LANDEN. Natuurlijk stuiten zij steeds op grote moeilijkheden. Vooral in de oorlog zijn zij in alle landen zeer vervolgd, omdat zij iedere normale burgerplicht weigerden, zoals stem men, militairen dienst en erkenning van de nationale vlag. Bij de as- mogendheden werden zij voor pro geallieerd, bij de geallieerden voor pro-nazie uitgekreten. In Duitsland behoorden zij tot de eerste slacht offers van de concentratiekampen. In Canada was de beweging geheel bij de wet verboden; in Engeland werden sommigen van de leiders in de gevangenis geworpen. In de Verenigde Staten zijn zij neerge slagen, werden hun pamfletten ver brand, hun kinderen van de open bare scholen verbannen. Velen kwa men in de gevangenis terecht. In Nederland werden zij zeer vervolgd PLANNEN VAN P.T.T. en bijna uitgeroeid door de nazi's. Momenteel groeit de beweging nog steeds, tot zij op een goede dag zal verdwijnen en het mensdom zich alleen nog maar zekere ge ruchten bij tijd en wijle zal herin neren. En lachend de schou ders zal ophalen, of zich huiverend zal afvragen, waar de Eeuwige Waarheid gezocht moet worden. van O. (Nadruk verboden.) Een oude droom kan Nu bij het steeds toenemende luchtverkeer de post naar het bui tenland voor het grootste gedeelte reeds per vliegtuig vervoerd wordt, zijn vanzelfsprekend vragen gerezen, hoe ook^in ons land zelf met be hulp van het vliegtuig een vluggere postverbinding mogelijk kan wor den gemaakt.- Al voor de oorlog bestonden er plannen, om de luchtpost, die op het vliegveld Waalhaven aankwam, per autogiro naar het hoofdpost kantoor te 's Gravenhage over te brengen. Met een dergelijke dienst wilde men het langdurig grondver- voer uitschakelen en tijd winnen, welke anders bij het autovervoer verloren gaat. Een daklanding, zo als in Amerika geschiedde, wilde men niet uitvoeren; het afgeven van de post zou uitsluitend ge schieden door boven het kantoor stil te staan in de luchten de zak ken langs, een lijn te laten zakken. Maar de autoriteiten verleenden geen vergunning voor het experi ment en daar een vliegtuig volgens het luchtvaartreglement niet lager dan 400 meter boven de bebouwde kom mag vliegen, kon deze ver binding niet tot stand komen. Nu bleek, dat ook in Amerika het vervoer van vliegveld naar post kantoor v.v. geen groot succes ge worden was. 6 Juli 1939 werd on der overweldigende belangstelling een dienst per autogiro geopend te Philadelphia. Vijf keer per dag vloog het Kei Iet-toestel heen en weer. Maar ondanks deze. groot scheepse opzet, het speciaal gebouw de postkantoor met radiostation, weerberichtendienst en „landings dak", waren de uitkomstig niet lonend. In de vele geïllustreerde tijdschriften waren reeds toekomst fantasieën verschenen: vliegvelden werkelijkheid worden. op de daken van alle wolkenkrab bers, en boven het gewoel van de stad gen lucht vol met molenvlieg tuigen, temidden waarvan verkeers agenten op post „hangen". Voor lopig zullen deze luchtkastelen geen werkelijkheid worden, ook al hebben ondernemende Amerikanen de fabricage op grote schaal van z.g. hélicoptères ter hand genomen. Er mogen dan particulieren zijn, die het vliegen daarmede als sport be schouwen, van geregelde diensten van dak tot dak is nog geen sprake. Toch is, vooral in Nederland, aan het hefvliegtuig de toekomst voor het postvervoer. De bestaan de binnenlandse luchtlijnen bezitten n.l. alle het bezwaar, dat de afstan den van de stad naar het vliegveld te.groot zijn, zodat ontzaglijk veel tij'if verloren gaat met het vervoer per auto naar en van de plaatsen, waar de machines de post kunnen opnemen en afgeven. Wat blijft er over van het voordeel, dat een luchtpostverbinding op korte afstand biedt, indien de gewonnen tijd bijkans overschreden wordt door het extra vervoer langs de weg? Zo lang dus de vliegtuigen niet de ramen van de postkantoren in- eri uitvliegen, is de enige oplossing bepaalde toestellen in de onmiddel lijke nabijheid der kantoren te la ten opstijgen en landen. Het toe stel, dat daarvoor alleen bruikbaar is, heet op dit ogenblik hélicoptère. PTT pakt de zaken niet zo groot scheeps aan als de Amerikanen. Maar langzaam en zeker worden de plannen voorbereid. Nog is de tijd niet rijp, maar zullen over en kele jaren onze daken niet een gans ander beeld geven? De opbrengst te Kamperland voor Pro Rege heeft bedragen f 434.—.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1947 | | pagina 1