NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Radio-Centrale steeds goedkoper. LUIDSPREKERS Complete aansluiting met luidspreker f 29.50. Radio-Centrale. Piano- en Orgellessen voor Wissenkerke Kamperland Bierum een zeer grote part ij profiteert thans Aanbevelend, SCHOONMAAKARTIKELEN. KORTGENE. J.A.WOLSE. No. 1891 Zaterdag 14 September 1935 42e Jaargang. DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10 SPERWER CACAO Adr. B. Holster Onderwijzer te Kats dirigent van zangkoren en muziekgezelschappen. AMBACHTSTEKENSCHOOL VOOR NOORD-BEVELAND. ZATERDAG 19 OCTOBER VAN 16 SEPT.-21 SEPT., HERDERS BOTERHAMMESJES VANAF 15 CENT PER STUK, KLEINE BAZAR, WISSENKERKE. Prijs der Advertentiën: van 1 tot 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon nement aanzienlijke korting. Familieberichten en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer 12'/i cent. 80 CENT PER KILOPAK 45 CENT PER PONDSPAK Abonnementsprijs f 1.— per jaar bij vooruit betaling. Franco per post 12.25 per jaar Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen 8 uur (wettelijken tijd). Oplaag 1800 ex. DE ZOMERPOSTZEGELS. In verband met de nieuwe cam pagne, die begin September weer geopend is, heeft het Hoofdcomite voor de Zomerpostzegels een be spreking belegd met vertegenwoor digers der plaatselijke comite's in de gemeenten boven de 20.000 in woners. De conferentie was buitengewoon nuttig en belangrijk. Niet alleen dat het Hoofdcomite verschillende in overweging zijnde maatregelen aan het oordeel der aanwezigen kon toetsen, dat over en weer ervarin gen werd uitgewisseld, maar ook werd deze gelegenheid benut om bezwaren, die men in de praktijk had ondervonden, te bespreken. Zo kwam naar vrijwel algemeen oordeel vast te staan, dat de maan den van Juni tot September, we gens de daarin vallende 2 vacan- tie maanden Juli en Augustus, slecht gekozen zijn. Bovendien is Juni bijkans geheel verloren gegaan wegens het te laat verschijnen der postzegels. Beter acht men de maanden Mei en Juni. Dan heerst er in de kringen der medewerkers aan de kinderzegel- acte veelvuldig het gevoel, dat de zomerpostzegel als het ware een concurrent is van de kinderpostze gel. Er zal door samenwerking en samenspreking naar gestreefd die nen te worden om dit wanbegrip uit de wereld te helpen. Want een misvatting heerst hier zeker. De uitgifte der zomerpostzegels is een geheel nieuw experiment. De kinderpostzegels zijn meer in het bijzonder weldadigheidszegels hier dragen sentiment en medege voel tot de koop bij. Bovendien spreekt een postzegel voor het kind tot de massa, en zeker in de tijd .van Kerstfeest en Nieuwjaar. Daar komt bij dat in Nederland heel wat instellingen op philantro- pisch gebied door particuliere gif ten in stand worden gehouden. Op het gebied van liefdadigheid doet men in ons land nooit tevergeefs een beroep op hen, die wat kun nen missen. De zomerpostzegels beogen door een algemene, vrijwillige, maar mi nimale heffing culturele en [sociale zaken in stand te houden, die als gevolg van het inkrimpen van Overheidssubsidies en particuliere bijdragen in gevaar komen. Al is voor menigeen de postze- gelbijdrage een ontlasting van zijn belastingbiljet, de opbrengst moet toch voornamelijk komen van de grote massa, die voor culturele en sociale zaken iets over heeft, al is het nog zo weinig. Er is dus een wezenlijk verschil in doelstelling tussen zomer- en kinderpostzegel. Al zal dat thans natuurlijk nog niet door de brede massa verstaan worden. Als alle mensen, die schrijven in de vier maanden dat de zomerpostzegels verkrijgbaar zijn, deze bijzondere postzegels ook gebruikten, zou de opbrengst zeker drie millioen zijn. Als de Ne derlanders, die boven de leerplich tige leeftijd zijn, maar vijf cent in al de vier maanden offerden, kwam er drie ton binnen. Als allen, die familieberichten als huwelijken, on dertrouw, geboorten annonceren, en dus in een stemming zijn om wat te offeren, in de maand Sep tember alleen maar zomerpostze gels gebruikten, zou dat al enige tonnen in het laatje brengen. En zo zou men door kunnen gaan. Als enz. Maar voordat allen hun plicht in dezen begrijpen, zal nog veel propaganda nodig zijn. Evenwel staat men thans voor de taak, die men op zich heeft ge nomen, en men was algemeen van oordeel dat men die taak zo goed mogelijk vervullen moet. Vooral ook om het pad te effenen voor de volgende jaren. Hoe meer de zomerpostzegel er thans ingaat, hoe meer andere groepen, die vol gende jaren van de opbrengst zul len profiteren, er baat bij zullen hebben. In zekeren zin verricht men thans baanbrekerswerk en dat moet dubbel goed geschieden. Daarom is September ingeleid met een grootse campagne. Met medewerking der pers, der radio- verenigen, der bioscopen, kortom van allerlei organen die de massa bereiken, hoopt het Zomerpostzegel- comite te slagen in zijn streven en veel geld bijeen te brengen ten be hoeve der noodlijdende orkesten en der arbeidverschaffing van hen, die wegens lichamelijke en geeste lijke gebreken in het gewone le ven geen plaats kunnen krijgen. Geeft te Kats, Colijnsplaat en Kortgene Stelt zich beschikbaar als Adres: Achterstraat 52, Kats. voor de cursus 1935-'36 aanvangende 's middags 2 uur in het gebouw der O.L. School te Kortgene, bij de di recteur C. M. Schot te Kortgene zowel mondeling als schriftelijk. A. MAAS, Voorzitter. W. v. d. LINDE, Secretaris. Wij kochten Hoogste kwaliteit Bezems (prima) Borstels (handwerk) Dweilen (van Heek) Zemen, Sponsen, Tandenborstels en speciale Kunsttandborstels. Laagste prijzen.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1935 | | pagina 1