HOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
TE HUUR
PRIMA STOFZUIGER
K. H. SCHIPPERS Co.
BIJVOEGSEL
Dames,
KOSTHUIS.
No. 1869
Zaterdag 13 April 1935
41e Jaargang,
DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10
INGEZONDEN STUKKEN
PARTIJ GERSTESTRO
DHALIA'S,
AARDBEIPLANTEN,
stalen effen en gebloemd San-
tinet voor handen.
Woonhuis te huur,
WOENSDAG 17 APRIL A.S.
ZITTING
BIJ
KORTGENE.
Prijs der Advertentiën: van 1 tot 5 regels 50
cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon
nement aanzienlijke korting. Familieberichten
en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen
van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer
12cent.
Abonnementsprijs fl.— per jaar bij vooruit
betaling. Franco per post f2.25 per jaar.
Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen
8 uur (wettelijken tijd). Oplaag 1800 ex.
DAHLIATEELT.
(vervolg)
Wanneer de stek goed beworteld
is zet men ze in potjes met het
genoemde grondmengsel.
Zet ze er zo diep mogelijk in en
spreidt de worteltjes uit. Giet ze
daarna flink nat waardoor de wor
tels door de grond omspoelt wor
den. De hergroei laat nu een paar
dagen op zich wachten en in die
tijd moeten we nog wat schermen.
Staan de blaadjes weer recht en
fris dan gaan de potjes in een kou
de bak waar men ze in de grond
ingraaft en zo spoedig mogelijk af
hardt door flink te luchten. De eers
te week lucht men alleen over dag,
daarna gaan de ramen er geheel
af, doch 's nachts er weer op. Op
die manier krijgt men korte en ge
drongen planten die omstreeks half
Mei het gehele potje doorworteld
hebben en dan gemakkelijk kunnen
worden uitgeplant op de bestemde
plaats.
Welk is nu de beste standplaats?
De dahlia prefereert een zonnige
standplaats, slecht enkele soorten
eisen halfschaduw (The World, Ra-
pallo) Een andere eis die vervuld
moet worden is een beschutte plaats
want stengels en ook de bloemen
zijn niet bestand tegen wind. In
een behoorlijke tegen sterke win
den beschutte tuin die op het Zui
den of Westen ligt zal dus de bes
te gelegenheid zijn voor voor het
telen van dahlia's. Over grondsoort
en bemesting, alsook over de ver
dere behandeling van de groeiende
en bloeiende plant zal in een an
der artikeltje nog verteld worden.
Liever ga ik nu iets zeggen over
de knolplanting.
Het is nu de tijd om de knollen
in een bak te zetten en daar voor
te kiemen. In zijn geheel wordt de
pol daarin gezet en de afzonderlij
ke knollen goed omgeven door zan
dige grond. Pas er voor op dat de
knollen niet breken want aan de
einden daarvan vormen zich het
eerst en de meeste wortels, terwijl
er in 't midden of hoger weinig of
geen ontstaan. Na 't zetten flink nat
gieten, want vocht is veel nodig
voor 't oplossen van 't reservevoed-
sel dat weer vervoerd moet wor
den naar de groeiende kiemen.
Zijn er scheuten verschenen dan
dienen we te zorgen dat die niet
te lang worden. Daarvoor is luch
ten weer vereist.
Omstreeks half Mei worden ze
in stukken gesneden, na de knollen
zeer voorzichtig uit de grond ge
licht te hebben, want het is nodig
dat zo min mogelijk worteltjes be
schadigd worden. Deze toch heeft
de jonge plant direct nodig. Heb-
ken we dit voor elkaar dan plan
ten we uit in zachte grond. Hier
in Nrd.-Beveland zal het overal no
dig zijn wat turfmolm of zand in
't plantgat te mengen. Bij 't plan
ten weer wortels uitspreiden en met
fijne grond dekken, waarna flink
wordt aangegoten. Na enige dagen
herstelt zich de plant die eerst wat
flauw hangt en groeit dan vlug door.
Uit de kraagogen kunnen nu nog
wel 1 of meer ogen uitlopen. Een
er van kan men behouden de an
dere worden bij de voet afgescheurd.
Snijd ze dus niet bij de grond af
want dan komen er 3 of meer voor
in de plaats.
(Buiten verantwoordelijkheid
van de Redactie.)
Kamperland, Maart 1935.
Geachte Redactie!
Het zij mij vergund wederom
een plaatsje in Uw blad te mogen
innemen, waarvoor ik U bij voor
baat mijn oprechten dank zeg.
Gaarne nam ik het weer op voor
de Anti-beginselen, tegenover de
Nationaal Socialistische .Beweging.
Ditmaal over de Sabbatsheiliging
en wat de N.S.B. er van maakt.
Daarom moet ik even beknopt zeg
gen wat anderen en ik daaronder
verstaan. De Sabbat, of dag die
aan de hoogste dingen door ieder
gedoopte dient te worden gebruikt
en gewijd, is voor alles Gods dag.
Daarop zoekt ieder gedoopte naar
de inspraak van zijn conciëntie,
maar voornamelijk naar de Religie
van Gods Woord en wat daarin
door hem verstaan wordt, te vieren
naar het Sabbatgebod. Ieder zoekt
dus de weg die God hem heeft
voorgesteld, geheel afgezien van de
vraag naar het allerdaagse leven.
Hij legt die dag het wekelijks ge
doe opzij om naar Gods bevel Zon
dag te houden tot Zijn eer en ver
heerlijking. Daartoe heeft hij (de
vierder) een Kerk nodig van zijn
gezindte. En wel zulk een die hem
in de gelegenheid stelt dit te doen
zonder inmenging van en tot men
selijke instellingen wat die Religie
betreft en wat instituut Kerk betreft,
niet meer dan tot saamvergadering
en stichting hoogst nodig is. Zulk
vierder weet dat Kerk en Staat bei
den staan onder de Souvereiniteit
Gods. Dat is, dat God het werke
lijk Hoofd van regering is van Kerk
en Staat en beiden hun gezag heb
ben onder de gratie van die Sou-
verein. En wel ieder in zijn afzon
derlijke roeping. Beiden staan voor
het feit dat zij Kerk of Staat niet
in hun gezag mogen laten onder
mijnen. Wil nu de Staat het gezag
over de Kerk voeren dan is dat
miskennend voor haar Bescherm
heer en treedt zij in Zijn plaats die
dit niet dulden zal. Wil de Kerk in
het gezag van de Staat treden zo
is dit voor haar, die voor hogere
beginselen saamgevoegd is, een af
dalende vernedering. Als het dan
zó staat hoe moet het dan zijn daar,
waar beiden uit het oog zijn ver
loren in hun gezags-oorsprong en
doel? Waar de Staat intreedt tot
inmenging met haar stoffelijk ma
teriaal, met haar maatschappelijke
roeping. Dan wordt er gezegd om
Christelijk Beginsel te beschermen.
De Staat kan tegenover de Kerk
beschermend optreden maar niet
verder dan haar gezag op de sa
menleving toelaat. Anders wordt zij
Sabbatschender-regeringsfactor te
genover God. Zij stelt zich daar
door in Zijn plaats en de Staat en
niet Hij beveelt wat gedaan moet
worden, niet voor Hem maar voor
eigen Souvereiniteit. Als Anti-Re
volutionair wensen wij voor ieder
vrij, als Christen naarstig sabbat-
vieren in ernstige zorgzame aanbe
veling om Gods wil. Vandaar véél
vrijheid en verdeeldheid, maar lie
ver dit, dan een prestige positie
van te moeten leven met de ziel
naar een anders inzicht en opinie
welke niet vrij is maar alleen bindt.
Nu het feit Sabbatsheiliging, Vrij
heid van Godsdienst. Onmogelijk
met enige Overheidsbemoeienis bui
ten haar terrein.
Wat de N.S.B. er in andere lan
den onder verstaat vermelden de
Nieuwsbladen dagelijks, Sabbat-
vieren en Vrijheid, ja; maar binnen
en onder de rand van een index
cijfer. Bij leven en welzijn volgende
keer in betrekking tot onze Overheid.
A. M. BARENTSEN.
TE KOOP.
bij GERARD VAN DER MAAS,
Wissenkerke.
prima afgeharde stekplanten. Leve
ring Mei. Keur uit 60 soorten.
vroege en late.
Aanbevelend,
P. C, KRAMER, Kwekerij, Wissen
kerke.
Aan SI-SO waar men mee moet
poetsen. Geen ander koperpoets
kan toetsen.
C. BEGTHEL, Wissenkerke.
Ondergetekende biedt zich weer
aan tot het
Kamperland. H. E. VAN LIEREN.
om ook kennis te maken met on
ze voortreffelijke Amilda-huidcrê-
me ontvangt U bij een tube Ivorol-
tandpasta tijdelijk een tube Amilda
gratis. I vorol in tuben van 60 en 40 ct.
Verkrijgbaar in alle voorname zaken.
„Wat Mijnhardt maakt is goed".
SCHILDERSKNECHT vraagt
eenvoudig doch goed
Br. adres J. P. SCHRIER, 76b, Co-
lijnsplaat.
LENINGEN vanaf f 500.5 pCt.
Zonder borgen. Zeer bill, voorw.
Weigering uitgesloten. Brieven p.
antw. Cred.verz. „VOLHARDING"
SCHIEDAM.
Met Mei een dienstbode beno
digd en een
staande te Kamperland.
Kamperland. I. WISSE.
Boerenleenbank te Colijnsplaat
houdt in verband met de verkie
zing der Provinciale Staten op
des avonds van 6.308.30 uur.
HET BESTUUR.
Zoals de oude zongen, SI-SO pie
pen de jongen.
F. FLIPSE-Ketelaar, Wissenkerke.