NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
ONZE NAAIMACHINES
KORTGENE. L MAAS ZONEN.
No. 1828
Zaterdag 23 Juni 1934
40e Jaargang.
f!
DRUK EN UITGAVE A. G. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10
SPERWER BESCHUIT
8 CENT PER ROL.
SPERWERONTBIJTKOEK 16, 30 CENT.
PUROL
1
KNIPCURSUS.
KNIPCURSUS
Het adres voor meubelen
is steeds:
Fa. D. DE PREE ZONEN.
munten uit door haar geruischloozen gang en
groote duurzaamheid. De machines worden
geleverd met 5 jaar garantie. Aanbevelend,
Prijs der Advertentiën: van 1 tot 5 regels 50
cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon
nement aanzienlijke korting. Familieberichten
en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen
van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer
- 12'/2 cent.
Abonnementsprijs fl.— per jaar bij vooruit
betaling. Franco per post f2.25 per jaar.
Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen
8 uur (wettelijken tijd). Oplaag 1800 ex.
TALENTEN.
Het leven moet in dienende, op
bouwende arbeid besteed worden.
Maar wat zijn de resultaten, zijn de
menschenlevens toch uiteenloopend
Sommige levens verspreiden zegen,
andere onheil; sommige bestaan al
leen in het zoeken van genot, an
dere in niets anders dan het door
maken van ellende. Als jonge plant
jes uit de grond komen, zijn ze
bijna alle even onaanzienlijk, maar
het eene blijft een grassprietje en
het andere wordt een eikeboom.
Toch was dit verschil in de kiem
reeds in beginsel aanwezig. En zoo
is er ook onder de kinderen reeds
een verschil in aanleg. Die aange
boren gaven worden talenten ge
noemd, sinds Christus in de gelij
kenis der talenten ook zijn licht
geworpen heeft op de oorzaken van
die verschillende levensresultaten.
(Matth. 2514-30)
Onder alle millioenen menschen
zijn er geen twee volkomen gelijk
in aanleg. Om duidelijk te zijn ver
eenvoudigt de gelijkenis dus het in
gewikkelde probleem en spreekt
slechts van drie menschen met één
twee en vijf talenten. De meeste
menschen die met een gewone
aanleg hebben maar één talent.
Dat is nog niet zoo weinig, want
een talent was een som van een
paar duizend gulden. Met één ta
lent kan nog veel gedaan worden.
Gelukkig gelijken dan ook niet al
le menschen met gewone aanleg op
die ontrouwe dienstknecht met het
eene talent. Velen van hen behoo-
ren tot de getrouwe dienstknechten
't is zelfs een schare, die niemand
tellen kan die in moeizame,
trouwe arbeid hun talent verdub
belen.
En helaas zijn er onder de be
voorrechten met twee en vijf ta
lenten vele ontrouwen. Ze begra
ven hun talenten of ze verspillen
ze alleen ten bate van zich zelve.
Droevig die levens, waarbij in de
voortgang er van blijkt, dat ze niet
beantwoorden aan de schoone ver
wachtingen, die bij het begin ge
koesterd mochten worden.
Terecht wordt in de gelijkenis de
nadruk gelegd op het verschillend
gebruik, dat van het leven gemaakt
kan worden. Het is de trouw, die
gewaardeerd wordt, niet het resul
taat. Tien talenten is meer dan vier,
maar de verdubbeling van vijf op
tien, van twee op vier, van een op
twee, vertegenwoordigt dezelfde
trouw.
Maar nu blijft de beklemmende
vraag, vanwaar die ongelijkheid in
talenten.
Het verschil tusschen vijf en één
talent is groot, maar één talent is
nog een heele rijkdom, in de we
reld zijn evenwel stumpers, de on-
gelukkigen naar lichaam en geest
die veel minder dan één talent be
zitten, slechts een tiende of hon
derdste van de rijkdom, die ieder
normaal menschenleven vertegen
woordigt. En dan zijn er de nood
lottige omstandigheden, die maken,
dat talenten niet tot ontwikkeling
kunnen komen. Wat baten lichaams
kracht en verstand bij werkloosheid!
De talenten liggen in ons, de gun
stige omstandigheden buiten ons.
Welk een zegen vertegenwoordigen
ze, maar wat zijn er veel ongunsti
ge omstandigheden! Wij menschen
van de tegenwoordige tijd voelen
het als een eisch van rechtvaardig
heid, als een Christelijke eisch geen
ongelijkheid te scheppen, en zie in
de Schepping is zeer groote onge
lijkheid. Is daar dan soms groote
onrechtvaardigheid? De gelijkenis
gaat daar niet diep op in; de na
druk ligt op het gebruiken van de
ontvangen talenten, maar een klei
ne glimp wordt er toch op gewor
pen. Uitdrukkelijk wordt vermeld,
dat de heer der talenten ze niet
willekeurig ongelijk verdeelde maar
naar elk in staat was te gebruiken.
Het is evenwel duidelijk, dat deze
trek van de gelijkenis niet zonder
meer op het werkelijke leven kan
overgebracht worden, want de le
venstalenten maken juist geschikt
om het leven goed te besteden. En
de kinderen in de wieg, die toch
in onverdienste gelijk zijn, hebben
juist verschillende aanleg, ongelijke
talenten. Hoe kan men nu blijmoe
dig zijn eene talent of deeltje van
een talent gebruiken, als het hart
in opstand komt tegen die ongelijk
heid? Daarop wijst de gelijkenis
ook. Door dat gevoel van onte
vredenheid worden veel levens on
vruchtbaar gemaakt. Daarom is
eenig licht daarover zoo noodig.
Veel is over die ongelijkheid ge
dacht. De Hindoes, Brahmanen,
Boeddhisten en Theosofen geloo-
ven juist in de rechtvaardigheid van
die ongelijkheid bij de geboorte.
Ze gelooven in zielsverhuizing, en
dus een is in vorig leven verdiend,
hoe het volgend leven beginnen zal.
Dit geloof maakt gelaten, maar niet
blijmoedig öf krachtig.
In onze tijd hebben velen geen
ander geloof dan dit: slechts blin
de krachten regelen de loop der
dingendus geen waarom of waar
toe, geen besef, dat de voorhanden
talenten goed gebruikt moeten wor
den, geen hoop, geen moed
Het Evangelie schenkt juist een
hoop- en moedgevend geloof. Het
getuigt, dat de wereld en het leven
een doel hebben, omdat de schep
ping het aanzijn dankt den Schepper,
die de Vader in de hemelen is. En
een schepping zonder ongelijkheid,
waarin alles aan alles gelijk zou
zijn, is ondenkbaar. De ongelijkheid
is dus niet buiten de wil van den
Schepper, ligt dus in het wezen der
geschapen dingen.
De ongelijkheid wordt niet naar
willekeur toegekend, zegt de gelij
kenis. Hoe dan wel? We zien in
het leven, dat er is oorzaak en ge
volg, erfelijkheid, de loop der din
gen, vaste regels, al kennen we
slechts ten deele. Dus toch blinde
krachten? We zien in het leven,
dat liefde het lot van ongelukkigen
kan verzachtendat kan mensche-
liefde reeds, hoeveel te meer dan
Gods Liefde! En daatoe moeten nu
juist de één, twee en vijf talenten
dienen om mee te deelen aan de
genen, die minder hebben.
We kennen slechts ten deele,
slechts de aanvang van het leven.
Een talent kan aangroeien tot twee,
twee tot vier enz. Zoo kan ook
een deel van een talent eenmaal een
volwaardig talent worden en dan
weer verder aangroeien.
Er is hoop, ook voor de zwaar -
beproefden met slechts een deel van
een talent, die in hun kleine kring
wat dankbaarheid, wat warmte en
liefde hebben doen blijken. Ook zij
kunnen dienstknechten zijn, die
daarin over weinig getrouw zijn
geweest en over veel gezet zullen
worden. G. FLIPSE.
Doorzitten
I
Stukloopen
Zonnebrand
EEN COLLECTE VOOR HET
NEOERLANDSCH
BIJBELGENOOTSCHAP.
In de meeste plaatsen onzer pro
vincie zal, evenals in overig Ne
derland, op Vrijdag 29 Juni a.s.
een collecte worden gehouden met
bus of lijst voor het Nederlandsch
Bijbelgenootschap.
Op dien datum zal het n.l. 120
jaar geleden zijn, dat het Genoot
schap werd opgericht.
Nog steeds is onder ons volk te
weinig bekend, welk groot werk
dit oude genootschap verricht in
Nederland en Indië.
Wekelijks gaan gemiddeld meer
dan 1000 volledige bijbels uit het
Bijbelhuis te Amsterdam en als re
gel nog grooter getallen Bijbelge
deelten, Nieuwe Testamenten, Bij
belboeken voor slechtzienden en
blinden, Indische uitgaven, enz. wel
ke dikwijls verre beneden kost
prijs verkrijgbaar worden gesteld.
Bovendien worden door de 250
afdeelingen van het N.B.G. de Bij
bels vaak verspreid tegen vermin
derde prijzen, of zoo noodig ge
heel kosteloos.
Vooral echter het taalwerk in
Indië, waar reeds in 32 talen de
Bijbel geheel of gedeeltelijk is uit
gegeven en dat voor de zending
van zoo bijzonder groote beteekenis
is, eischt groote bedragen.
Het tekort bedroeg in 1931 en
1932 samen f 38.000 en wordt voor
1933 en 1934 ook geraamd op
f 38.000, totaal dus f 76.000, ver
minderd met f 18.000 aan legaten
blijft 58.000.
De kosten van den arbeid in Ned.
Indië, dat gezegende en belangrij
ke werk, bedragen over de vier
genoemde jaren f 126.000. De sub
sidies daarvoor verminderen. Er
moet dus op andere wijze in voor
zien worden.
Stopzetten zou beteekenen ver
nietiging vau moeizamen en kost
baren studie-arbeid, gedurende ve
le jaren verricht.
Wij mogen er zeker wel op re
kenen, dat Christelijk Nederland het
zoover niet wil laten komen? Ook
Zeeland zal ongetwijfeld willen
meewerken, om op 29 Juni, den
gedenkdag van het 120-jarig bestaan,
een bedrag bijeen te brengen, waar
door het ontstane tekort weer wordt
weggewerkt.
De 29e Juni zij de dag van een
enthousiaste actie voor ons Bijbel
genootschap, dat zooals bekend
bestaat uit en den steun geniet
van personen uit zoo goed als al
le Protestantsche kerkelijke groe
pen en richtingen.
Namens de Prov. Zeeland
van het N.B.G.
Ds. v. d. Most van Spijk te Kortgene,
Voorzitter.
A. de Lange te Goes,
Secretaris.
Ds. M. v. d. Vis te Goes,
Penningmeester.
Bij genoegzame deelname zal een
gegeven worden te Colijnsplaat
aanvang 3 Juli. Zij die hieraan
wenschen deel te nemen, kunnen
zich opgeven en inlichting bekomen
bij L. de Waal, Schoenmaker en
bij Mej. J. Adriaanse, Gediplomeerd
Coupeuse, Kats.
COLIJNSPLAAT.