NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD ONZE NAAIMACHINES KORTGENE. L MAAS ZONEN. No. 1828 Zaterdag 23 Juni 1934 40e Jaargang. f! DRUK EN UITGAVE A. G. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10 SPERWER BESCHUIT 8 CENT PER ROL. SPERWERONTBIJTKOEK 16, 30 CENT. PUROL 1 KNIPCURSUS. KNIPCURSUS Het adres voor meubelen is steeds: Fa. D. DE PREE ZONEN. munten uit door haar geruischloozen gang en groote duurzaamheid. De machines worden geleverd met 5 jaar garantie. Aanbevelend, Prijs der Advertentiën: van 1 tot 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon nement aanzienlijke korting. Familieberichten en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer - 12'/2 cent. Abonnementsprijs fl.— per jaar bij vooruit betaling. Franco per post f2.25 per jaar. Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen 8 uur (wettelijken tijd). Oplaag 1800 ex. TALENTEN. Het leven moet in dienende, op bouwende arbeid besteed worden. Maar wat zijn de resultaten, zijn de menschenlevens toch uiteenloopend Sommige levens verspreiden zegen, andere onheil; sommige bestaan al leen in het zoeken van genot, an dere in niets anders dan het door maken van ellende. Als jonge plant jes uit de grond komen, zijn ze bijna alle even onaanzienlijk, maar het eene blijft een grassprietje en het andere wordt een eikeboom. Toch was dit verschil in de kiem reeds in beginsel aanwezig. En zoo is er ook onder de kinderen reeds een verschil in aanleg. Die aange boren gaven worden talenten ge noemd, sinds Christus in de gelij kenis der talenten ook zijn licht geworpen heeft op de oorzaken van die verschillende levensresultaten. (Matth. 2514-30) Onder alle millioenen menschen zijn er geen twee volkomen gelijk in aanleg. Om duidelijk te zijn ver eenvoudigt de gelijkenis dus het in gewikkelde probleem en spreekt slechts van drie menschen met één twee en vijf talenten. De meeste menschen die met een gewone aanleg hebben maar één talent. Dat is nog niet zoo weinig, want een talent was een som van een paar duizend gulden. Met één ta lent kan nog veel gedaan worden. Gelukkig gelijken dan ook niet al le menschen met gewone aanleg op die ontrouwe dienstknecht met het eene talent. Velen van hen behoo- ren tot de getrouwe dienstknechten 't is zelfs een schare, die niemand tellen kan die in moeizame, trouwe arbeid hun talent verdub belen. En helaas zijn er onder de be voorrechten met twee en vijf ta lenten vele ontrouwen. Ze begra ven hun talenten of ze verspillen ze alleen ten bate van zich zelve. Droevig die levens, waarbij in de voortgang er van blijkt, dat ze niet beantwoorden aan de schoone ver wachtingen, die bij het begin ge koesterd mochten worden. Terecht wordt in de gelijkenis de nadruk gelegd op het verschillend gebruik, dat van het leven gemaakt kan worden. Het is de trouw, die gewaardeerd wordt, niet het resul taat. Tien talenten is meer dan vier, maar de verdubbeling van vijf op tien, van twee op vier, van een op twee, vertegenwoordigt dezelfde trouw. Maar nu blijft de beklemmende vraag, vanwaar die ongelijkheid in talenten. Het verschil tusschen vijf en één talent is groot, maar één talent is nog een heele rijkdom, in de we reld zijn evenwel stumpers, de on- gelukkigen naar lichaam en geest die veel minder dan één talent be zitten, slechts een tiende of hon derdste van de rijkdom, die ieder normaal menschenleven vertegen woordigt. En dan zijn er de nood lottige omstandigheden, die maken, dat talenten niet tot ontwikkeling kunnen komen. Wat baten lichaams kracht en verstand bij werkloosheid! De talenten liggen in ons, de gun stige omstandigheden buiten ons. Welk een zegen vertegenwoordigen ze, maar wat zijn er veel ongunsti ge omstandigheden! Wij menschen van de tegenwoordige tijd voelen het als een eisch van rechtvaardig heid, als een Christelijke eisch geen ongelijkheid te scheppen, en zie in de Schepping is zeer groote onge lijkheid. Is daar dan soms groote onrechtvaardigheid? De gelijkenis gaat daar niet diep op in; de na druk ligt op het gebruiken van de ontvangen talenten, maar een klei ne glimp wordt er toch op gewor pen. Uitdrukkelijk wordt vermeld, dat de heer der talenten ze niet willekeurig ongelijk verdeelde maar naar elk in staat was te gebruiken. Het is evenwel duidelijk, dat deze trek van de gelijkenis niet zonder meer op het werkelijke leven kan overgebracht worden, want de le venstalenten maken juist geschikt om het leven goed te besteden. En de kinderen in de wieg, die toch in onverdienste gelijk zijn, hebben juist verschillende aanleg, ongelijke talenten. Hoe kan men nu blijmoe dig zijn eene talent of deeltje van een talent gebruiken, als het hart in opstand komt tegen die ongelijk heid? Daarop wijst de gelijkenis ook. Door dat gevoel van onte vredenheid worden veel levens on vruchtbaar gemaakt. Daarom is eenig licht daarover zoo noodig. Veel is over die ongelijkheid ge dacht. De Hindoes, Brahmanen, Boeddhisten en Theosofen geloo- ven juist in de rechtvaardigheid van die ongelijkheid bij de geboorte. Ze gelooven in zielsverhuizing, en dus een is in vorig leven verdiend, hoe het volgend leven beginnen zal. Dit geloof maakt gelaten, maar niet blijmoedig öf krachtig. In onze tijd hebben velen geen ander geloof dan dit: slechts blin de krachten regelen de loop der dingendus geen waarom of waar toe, geen besef, dat de voorhanden talenten goed gebruikt moeten wor den, geen hoop, geen moed Het Evangelie schenkt juist een hoop- en moedgevend geloof. Het getuigt, dat de wereld en het leven een doel hebben, omdat de schep ping het aanzijn dankt den Schepper, die de Vader in de hemelen is. En een schepping zonder ongelijkheid, waarin alles aan alles gelijk zou zijn, is ondenkbaar. De ongelijkheid is dus niet buiten de wil van den Schepper, ligt dus in het wezen der geschapen dingen. De ongelijkheid wordt niet naar willekeur toegekend, zegt de gelij kenis. Hoe dan wel? We zien in het leven, dat er is oorzaak en ge volg, erfelijkheid, de loop der din gen, vaste regels, al kennen we slechts ten deele. Dus toch blinde krachten? We zien in het leven, dat liefde het lot van ongelukkigen kan verzachtendat kan mensche- liefde reeds, hoeveel te meer dan Gods Liefde! En daatoe moeten nu juist de één, twee en vijf talenten dienen om mee te deelen aan de genen, die minder hebben. We kennen slechts ten deele, slechts de aanvang van het leven. Een talent kan aangroeien tot twee, twee tot vier enz. Zoo kan ook een deel van een talent eenmaal een volwaardig talent worden en dan weer verder aangroeien. Er is hoop, ook voor de zwaar - beproefden met slechts een deel van een talent, die in hun kleine kring wat dankbaarheid, wat warmte en liefde hebben doen blijken. Ook zij kunnen dienstknechten zijn, die daarin over weinig getrouw zijn geweest en over veel gezet zullen worden. G. FLIPSE. Doorzitten I Stukloopen Zonnebrand EEN COLLECTE VOOR HET NEOERLANDSCH BIJBELGENOOTSCHAP. In de meeste plaatsen onzer pro vincie zal, evenals in overig Ne derland, op Vrijdag 29 Juni a.s. een collecte worden gehouden met bus of lijst voor het Nederlandsch Bijbelgenootschap. Op dien datum zal het n.l. 120 jaar geleden zijn, dat het Genoot schap werd opgericht. Nog steeds is onder ons volk te weinig bekend, welk groot werk dit oude genootschap verricht in Nederland en Indië. Wekelijks gaan gemiddeld meer dan 1000 volledige bijbels uit het Bijbelhuis te Amsterdam en als re gel nog grooter getallen Bijbelge deelten, Nieuwe Testamenten, Bij belboeken voor slechtzienden en blinden, Indische uitgaven, enz. wel ke dikwijls verre beneden kost prijs verkrijgbaar worden gesteld. Bovendien worden door de 250 afdeelingen van het N.B.G. de Bij bels vaak verspreid tegen vermin derde prijzen, of zoo noodig ge heel kosteloos. Vooral echter het taalwerk in Indië, waar reeds in 32 talen de Bijbel geheel of gedeeltelijk is uit gegeven en dat voor de zending van zoo bijzonder groote beteekenis is, eischt groote bedragen. Het tekort bedroeg in 1931 en 1932 samen f 38.000 en wordt voor 1933 en 1934 ook geraamd op f 38.000, totaal dus f 76.000, ver minderd met f 18.000 aan legaten blijft 58.000. De kosten van den arbeid in Ned. Indië, dat gezegende en belangrij ke werk, bedragen over de vier genoemde jaren f 126.000. De sub sidies daarvoor verminderen. Er moet dus op andere wijze in voor zien worden. Stopzetten zou beteekenen ver nietiging vau moeizamen en kost baren studie-arbeid, gedurende ve le jaren verricht. Wij mogen er zeker wel op re kenen, dat Christelijk Nederland het zoover niet wil laten komen? Ook Zeeland zal ongetwijfeld willen meewerken, om op 29 Juni, den gedenkdag van het 120-jarig bestaan, een bedrag bijeen te brengen, waar door het ontstane tekort weer wordt weggewerkt. De 29e Juni zij de dag van een enthousiaste actie voor ons Bijbel genootschap, dat zooals bekend bestaat uit en den steun geniet van personen uit zoo goed als al le Protestantsche kerkelijke groe pen en richtingen. Namens de Prov. Zeeland van het N.B.G. Ds. v. d. Most van Spijk te Kortgene, Voorzitter. A. de Lange te Goes, Secretaris. Ds. M. v. d. Vis te Goes, Penningmeester. Bij genoegzame deelname zal een gegeven worden te Colijnsplaat aanvang 3 Juli. Zij die hieraan wenschen deel te nemen, kunnen zich opgeven en inlichting bekomen bij L. de Waal, Schoenmaker en bij Mej. J. Adriaanse, Gediplomeerd Coupeuse, Kats. COLIJNSPLAAT.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1934 | | pagina 1