NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
STEEDS VOORRADIG.
L. MAAS ZONEN.
No. 1824.
Zaterdag 26 Mei 1934
40e Jaargang,
DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10
SPERWER BESCHUIT
8 CENT PER ROL.
SPERWERONTBIJTKOEK 16, 30 CENT.
INGEZONDEN
MEDEDEELING.
Prijs der Advertentiën: van 1 tot 5 regels 50
cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon
nement aanzienlijke korting. Familieberichten
en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen
van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer
12'li cent.
Abonnementsprijs f 1.— per jaar bij vooruit
betaling. Franco per post f2.25 per jaar.
Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen
8 uur (wettelijken tijd). Oplaag 1800 ex.
De hieronder staande overden
king was door ]an Plantsoen nog
geschreven voor dit blad.
Mogen deze woorden gelezen en
overdacht worden. Ze zijn in strijd
neergeschreven; niet met de be
doeling van: zoo is het en niet
anders, maar wel willen ze een
heenwijs zijn naar God en diens
openbaring.
Kats. M. H.
GODSDIENST EN DIENEN VAN GOD.
Wanneer dienen wij nu eigenlijk
God? Als wij bidden? ter kerk
gaan? uit Zijn woord lezen Inéén
woord: als wij godsdienstig zijn?
Dienen wij Hem dan? Dat kan.
Maar het kan evengoed niet. Het
is bést mogelijk (en in de meeste
gevallen is het inderdaad zoo) dat
wij bidden, doch zonder den Hei
ligen Geest. Dan is ons gebed zon
de, een ijdel verhaal van woorden.
Wij kunnen wel ter kerk gaan, maar
uit andere overweging dan gedre
ven door den Heiligen Geest. Dan
is het een vergadering van menschen
waar eigenlijk niets gebeurt, een ver
gadering die ons niet verandert of
vernieuwt, voor toeschouwer en
deelgenoot ijdel, dat wil zeggen
„leeg". Hoeveel gebeden zijn er
„leeg", zooveel godsdienst „ijdel-
heid en kwelling des Geestes"
Maar hoe kunnen we dan God die
nen, als godsdienst op alle punten
vastloopt? Want dat doet het! Bij
ieder! Er is een goddelijke bedoe
ling, ook achter elke mislukking.
En achter onze godsdienstige ver
legenheid is er een regelrechte
goddelijke inwerking te bespeuren.
God zelf staat er achter! Hij wil
juist (en het is Zijn ondergrondsche
werkzaamheid in ons leven!) dat
ons gebed zal doodloopen in zich
zelf. Want zie, als wij met onze
menschelijke godsdienstigheid aan
het eind zijn van onze kracht, dan,
dan verschijnt God blinkende. Dan
overschaduwt de Heer zelf ons.
Vroeger, toen we wandelden naar
het goeddunken van ons booze
godsdienstige hart, toen stond ons
gebed kaarsrecht, een toonbeeld
van godsvrucht. En nu, nu wordt
het een snik, een roepen, een schrei
en, dat meer spreekt dan alle gods
dienstige talen ter wereld. Een ge
bed, dat zichzelf is, maar geen roe
pen in het wilde weg. Het schijnt
wel alsof het in vaagheid vervliegt
maar het is niet zoo: het is een
vaagheid die de Vader zelf opvangt.
Hij weet wat maaksel wij zijn
Waar wij aan het eind van onze
kracht zijn, daar begint God zelf
met Zijn'werk. Hij is meerder dan
ons hart, meerder dan ons gebed,
meerder dan een preek, meerder
dan een kerkgang. Meerder dan al
onze vroomheid samen. Daarom
neemt hij het zelf ook weg, Hij
holt het van binnen uit, opdat we
ons alleen op Hem zouden verla
ten. Als godsdienst ons niet tot dat
inzicht brengt, dan verwijdert het
ons steeds verder van den leven
den God, mplaats van Hem te na
deren. Al onze gebeden, al ons
spreken over God is niets anders
bij Hem dan vrome praatjes, als
het ons niet het besef bij brengt
dat Zijn werk dieper en heerlijker
en grooter is: wijder dan de heme
len en dieper dan de zeëen!
Want God zelf heeft een plan
met ons voor, dat zich aan ons le
ven gaat voltrekken. Eer wij Hem
dienen, bewijst Hij een dienst aan
ons. Vroeger toen meenden we met
ons gebed God een handje te hel
pen. Tot dat het vastliep. God zelf
liet het vastloopen; „ik neem het
weg door de ademtocht des Geestes."
En nu, nu bidden wij niet meer
maar de Geest zelve bidt in ons
met onuitsprekelijke verzuchtingen.
Vroeger, toen lazen we in Gods
Woord en meenden dat dat dienen
van God was. We zagen neer op
hen, die het niet deden. We plaat
sen ons op een voetstuk, de wereld
was eng en klein. En nu? Nu le
zen wij niet meer in Gods Woord,
maar Gods Woord leest in ons. En
onze levens worden in Gods ge
duchte hand gelegd, die al ons
slecht gedrag, mag het vroom zijn
of niet (want ook onze vroomheid
is voor God niet bestemd!)gerecht
zal onderzoeken! En wat blijkt
nu? God bouwt niet op onze wer
ken, op onze gebeden, Hij sticht
Roode en Witte Port f 1.— p. fl. Schilletjes f 1.—
p. fl. Advocaat, Samos, Voorburg, Diverse Likeuren
Cognac en verschillende soorten wijn, waaronder fij
ne Cantenac, Brandewijn en Jenever. Alles aan con-
curreerende prijzen. Aanbevelend:
KORTGENE.
Brieng is medicien mee uut stad, zegt
U tegen de vrachtrijder.
Waarom zegt U er niet bij:
„Uit de Goessche Apotheek"??
Voorstad 11. Telef. 499.
De apotheek garandeert U betrouw
baarheid. Hoedt U voor kwakzalverij!
zijn troon boven dat alles in het
luchtledige, op de wolken 1 Dat wis
ten we niet. Wij staan als men
schen allen naast elkaar en God
staat boven ons allen!
Wat komt er een verademing in
ons leven, een ruimte als God zoo
tot ons gaat spreken. O Heer, ge
omringt ons daar ge ons in ruimte
stelt. Wij zijn als de Koningin van
Scheba, in ons is geen geest meer,
we staan buiten ons zelf. We heb
ben geen tijd meer om aan ons ge
bed, aan eigen vroomheid te den
ken, als zou dat het zijn waarom
het gaat. God heeft dat alles uit
onze hand genomen. Wij zijn er
van verlost en een gansch nieuw
bedrijf komt er op de schouwplaats
van ons leven. Vroeger dachten we
klein van God en groot van ons
zelf (dat gaat altijd samen!), nu
wordt Hij grooter en grooter. Hij,
die zijn troon op starren sticht en
grondvest op de wolken Wat
dunkt U zou Hij dan steunen op
Uw vroomheid en stichtelijkheid?
Laat U overschaduwen door de
Allerhoogste. Laat U omsluiten door
Zijn huiverende tegenwoordigheid.
Wordt eindelijk maar eens moe van
Uw vroomheid. Gij moogt in Gods
ruimte ingaan en uitgaan en vrede
vinden, ja, we zijn thuis, bij Vader
zelf, zooals een kind, dat moege
speeld is komt en rust vindt, waar
het alleen rust kan vinden.
Het leven is dieper dan we wis
ten. En geen wonder: wij hebben
het niet zoo gemaakt, maar God
zelf. Als het dieplood van het Ko
ninkrijk Gods in deze wereld wordt
neergelaten, dan krijgt alles ande
re afmetingen. Ook Uw leven, ook
Uw vroomheid. Ze houdt op, en er
komt iets nieuws. In de volheid van
onze gebeden en van heel ons
godsdienstig wij bleven er vroe
ger in steken. Er gaapte achter
deze volheid een vreeselijke leeg
te. Totdat wij het zien, totdat God
het ons openbaart, dat hij ons ach
ter die leegte opvangt. Want die
Geest getuigt met onzen Geest dat
wij kinderen Gods zijn, de Geest,
waardoor wij roepen (eigenlijk staat
er „schreien") Abbah, Vader. Meer
is niet noodig. Het andere is
zelfs schadelijk, omdat het zich niet
houdt binnen zijn grenzen.
Als we meenen iets voor God te
doen, hetzij door onze deugd, het
zij door onze klaagzang van zonde
(want dat is de omgekeerde eigen
gerechtigheid, onze zonden dier
baar te maken!) daar zijn we nog
met een vroom spel bezig. Maar
als we ons overgeven, zoo maar
aan Hem, die niets vraagt, doch
ons alleen met zijn Grootheid wil
overschaduwen, daar krijgen we ons
leven uit zijn hand terug. Heer,
wat is de mensch dat ge zijner ge
denkt, het menschenkind dat ge hem
bezoekt 1 Gij, die Uw troon op star
ren sticht, en grondvest op de wol
ken Gij draagt ook mijn leven,
niet in zijn rijkdom maar juist in
zijn leegte, die we zoo graag stop
pen met gebeden en vroomheid.
Welgelukzalig die op U betrouwt
en niet op zijn gebed, noch op zijn
vroomheid, want achter beide gaapt
een leegte. En Gij Heer hebt het
zoo gevuld. Wie dat weet is gered.
Er is nu eenmaal een armoede die
rijkdom is. Met God springen we
over de muur van onze godsdiens
tigheid heen. Nu, Hij zelf zet ons
in een nauwe wereld. En wij zeg
gen alleen dit eene tot Hem. „Wij
zullen geen andere Goden voor Uw
aangezicht dienen." „Help ons
oarmhartig Heer, Uw Grooten Naam
ter Eer."
Wie zoo God dient, ligt een nieu
we wereld open. Het oude is voor
bij gegaan, ziet het is alles nieuw
geworden, nieuw ons gebed, nieuw
onze kerkgang, nieuw ons geloof.
En de akker van ons leven ligt o-
pen voor het zaaisel van het Ko
ninkrijk En God staat er
borg voor het zal zekerlijk vrucht
dragen. J. J. P.
RADIO-DISTRIBUTIE.
Velen hebben zich reeds afge
vraagd wat Radio-distributie of ra
dio-centrale wel beteekent. In een
paar woorden is dat niet te zeg
gen. Toch willen wij trachten in
zoo kort mogelijk bestek U het ge
heim te verklaren.
Is er verschil tusschen een toe
stel en radio-centrale? Ja, en wel
een zeer groot. Niet in dien zin,
dat radio-centrale minder is, want
het tegendeel is waar. Een radio
centrale geeft U altijd betere kwa
liteit muziek dan een toestel,
omdat er geen kosten gespaard
worden om het volmaakte te be
reiken. Alle toestellen, zelfs de
duurste, hebben het gebrek of te
veel lage tonen te laten hooren.
Daar komt nog bij, dat geen enkel
toestel volmaakt afgeleverd wordt.
En dat is logisch, omdat elke fa
brikant elk najaar met iets nieuws
moet komen. Deed hij dat niet,
maar zou hij een toestel leveren,
dat 10 jaar absoluut goed bleef, dan
kon hij zijn fabriek wel sluiten. De
radio-centrale heeft echter absoluut
de allerbeste kwaliteit muziek te
leveren, omdat iemand die aange
sloten wordt, jarenlang plezier moet
hebben van zijn aansluiting en luid
spreker. De speciale radio-luid
spreker, die een centrale U levert
is aangepast bij elke centrale af
zonderlijk en heeft het voordeel
gegarandeerd vrij te zijn van slijta
ge. Zoodoende heeft een abonne
altijd iets, dat veel beter is dan een
toestel. Koopt men een toestel, dan
heeft men meer onkosten onderhoud
en stroom. Ter vergelijking onder
staande tabels:
Een toestel f 159.50
5 jaar stroomverbruik
voor 5 uur per dag f 123.75
1 stel lampen in 5
jaar (wat te weinig is) f 44.
f 327.25