NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD STEEDS VOORRADIG. L. MAAS ZONEN. No. 1824. Zaterdag 26 Mei 1934 40e Jaargang, DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10 SPERWER BESCHUIT 8 CENT PER ROL. SPERWERONTBIJTKOEK 16, 30 CENT. INGEZONDEN MEDEDEELING. Prijs der Advertentiën: van 1 tot 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon nement aanzienlijke korting. Familieberichten en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer 12'li cent. Abonnementsprijs f 1.— per jaar bij vooruit betaling. Franco per post f2.25 per jaar. Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen 8 uur (wettelijken tijd). Oplaag 1800 ex. De hieronder staande overden king was door ]an Plantsoen nog geschreven voor dit blad. Mogen deze woorden gelezen en overdacht worden. Ze zijn in strijd neergeschreven; niet met de be doeling van: zoo is het en niet anders, maar wel willen ze een heenwijs zijn naar God en diens openbaring. Kats. M. H. GODSDIENST EN DIENEN VAN GOD. Wanneer dienen wij nu eigenlijk God? Als wij bidden? ter kerk gaan? uit Zijn woord lezen Inéén woord: als wij godsdienstig zijn? Dienen wij Hem dan? Dat kan. Maar het kan evengoed niet. Het is bést mogelijk (en in de meeste gevallen is het inderdaad zoo) dat wij bidden, doch zonder den Hei ligen Geest. Dan is ons gebed zon de, een ijdel verhaal van woorden. Wij kunnen wel ter kerk gaan, maar uit andere overweging dan gedre ven door den Heiligen Geest. Dan is het een vergadering van menschen waar eigenlijk niets gebeurt, een ver gadering die ons niet verandert of vernieuwt, voor toeschouwer en deelgenoot ijdel, dat wil zeggen „leeg". Hoeveel gebeden zijn er „leeg", zooveel godsdienst „ijdel- heid en kwelling des Geestes" Maar hoe kunnen we dan God die nen, als godsdienst op alle punten vastloopt? Want dat doet het! Bij ieder! Er is een goddelijke bedoe ling, ook achter elke mislukking. En achter onze godsdienstige ver legenheid is er een regelrechte goddelijke inwerking te bespeuren. God zelf staat er achter! Hij wil juist (en het is Zijn ondergrondsche werkzaamheid in ons leven!) dat ons gebed zal doodloopen in zich zelf. Want zie, als wij met onze menschelijke godsdienstigheid aan het eind zijn van onze kracht, dan, dan verschijnt God blinkende. Dan overschaduwt de Heer zelf ons. Vroeger, toen we wandelden naar het goeddunken van ons booze godsdienstige hart, toen stond ons gebed kaarsrecht, een toonbeeld van godsvrucht. En nu, nu wordt het een snik, een roepen, een schrei en, dat meer spreekt dan alle gods dienstige talen ter wereld. Een ge bed, dat zichzelf is, maar geen roe pen in het wilde weg. Het schijnt wel alsof het in vaagheid vervliegt maar het is niet zoo: het is een vaagheid die de Vader zelf opvangt. Hij weet wat maaksel wij zijn Waar wij aan het eind van onze kracht zijn, daar begint God zelf met Zijn'werk. Hij is meerder dan ons hart, meerder dan ons gebed, meerder dan een preek, meerder dan een kerkgang. Meerder dan al onze vroomheid samen. Daarom neemt hij het zelf ook weg, Hij holt het van binnen uit, opdat we ons alleen op Hem zouden verla ten. Als godsdienst ons niet tot dat inzicht brengt, dan verwijdert het ons steeds verder van den leven den God, mplaats van Hem te na deren. Al onze gebeden, al ons spreken over God is niets anders bij Hem dan vrome praatjes, als het ons niet het besef bij brengt dat Zijn werk dieper en heerlijker en grooter is: wijder dan de heme len en dieper dan de zeëen! Want God zelf heeft een plan met ons voor, dat zich aan ons le ven gaat voltrekken. Eer wij Hem dienen, bewijst Hij een dienst aan ons. Vroeger toen meenden we met ons gebed God een handje te hel pen. Tot dat het vastliep. God zelf liet het vastloopen; „ik neem het weg door de ademtocht des Geestes." En nu, nu bidden wij niet meer maar de Geest zelve bidt in ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. Vroeger, toen lazen we in Gods Woord en meenden dat dat dienen van God was. We zagen neer op hen, die het niet deden. We plaat sen ons op een voetstuk, de wereld was eng en klein. En nu? Nu le zen wij niet meer in Gods Woord, maar Gods Woord leest in ons. En onze levens worden in Gods ge duchte hand gelegd, die al ons slecht gedrag, mag het vroom zijn of niet (want ook onze vroomheid is voor God niet bestemd!)gerecht zal onderzoeken! En wat blijkt nu? God bouwt niet op onze wer ken, op onze gebeden, Hij sticht Roode en Witte Port f 1.— p. fl. Schilletjes f 1.— p. fl. Advocaat, Samos, Voorburg, Diverse Likeuren Cognac en verschillende soorten wijn, waaronder fij ne Cantenac, Brandewijn en Jenever. Alles aan con- curreerende prijzen. Aanbevelend: KORTGENE. Brieng is medicien mee uut stad, zegt U tegen de vrachtrijder. Waarom zegt U er niet bij: „Uit de Goessche Apotheek"?? Voorstad 11. Telef. 499. De apotheek garandeert U betrouw baarheid. Hoedt U voor kwakzalverij! zijn troon boven dat alles in het luchtledige, op de wolken 1 Dat wis ten we niet. Wij staan als men schen allen naast elkaar en God staat boven ons allen! Wat komt er een verademing in ons leven, een ruimte als God zoo tot ons gaat spreken. O Heer, ge omringt ons daar ge ons in ruimte stelt. Wij zijn als de Koningin van Scheba, in ons is geen geest meer, we staan buiten ons zelf. We heb ben geen tijd meer om aan ons ge bed, aan eigen vroomheid te den ken, als zou dat het zijn waarom het gaat. God heeft dat alles uit onze hand genomen. Wij zijn er van verlost en een gansch nieuw bedrijf komt er op de schouwplaats van ons leven. Vroeger dachten we klein van God en groot van ons zelf (dat gaat altijd samen!), nu wordt Hij grooter en grooter. Hij, die zijn troon op starren sticht en grondvest op de wolken Wat dunkt U zou Hij dan steunen op Uw vroomheid en stichtelijkheid? Laat U overschaduwen door de Allerhoogste. Laat U omsluiten door Zijn huiverende tegenwoordigheid. Wordt eindelijk maar eens moe van Uw vroomheid. Gij moogt in Gods ruimte ingaan en uitgaan en vrede vinden, ja, we zijn thuis, bij Vader zelf, zooals een kind, dat moege speeld is komt en rust vindt, waar het alleen rust kan vinden. Het leven is dieper dan we wis ten. En geen wonder: wij hebben het niet zoo gemaakt, maar God zelf. Als het dieplood van het Ko ninkrijk Gods in deze wereld wordt neergelaten, dan krijgt alles ande re afmetingen. Ook Uw leven, ook Uw vroomheid. Ze houdt op, en er komt iets nieuws. In de volheid van onze gebeden en van heel ons godsdienstig wij bleven er vroe ger in steken. Er gaapte achter deze volheid een vreeselijke leeg te. Totdat wij het zien, totdat God het ons openbaart, dat hij ons ach ter die leegte opvangt. Want die Geest getuigt met onzen Geest dat wij kinderen Gods zijn, de Geest, waardoor wij roepen (eigenlijk staat er „schreien") Abbah, Vader. Meer is niet noodig. Het andere is zelfs schadelijk, omdat het zich niet houdt binnen zijn grenzen. Als we meenen iets voor God te doen, hetzij door onze deugd, het zij door onze klaagzang van zonde (want dat is de omgekeerde eigen gerechtigheid, onze zonden dier baar te maken!) daar zijn we nog met een vroom spel bezig. Maar als we ons overgeven, zoo maar aan Hem, die niets vraagt, doch ons alleen met zijn Grootheid wil overschaduwen, daar krijgen we ons leven uit zijn hand terug. Heer, wat is de mensch dat ge zijner ge denkt, het menschenkind dat ge hem bezoekt 1 Gij, die Uw troon op star ren sticht, en grondvest op de wol ken Gij draagt ook mijn leven, niet in zijn rijkdom maar juist in zijn leegte, die we zoo graag stop pen met gebeden en vroomheid. Welgelukzalig die op U betrouwt en niet op zijn gebed, noch op zijn vroomheid, want achter beide gaapt een leegte. En Gij Heer hebt het zoo gevuld. Wie dat weet is gered. Er is nu eenmaal een armoede die rijkdom is. Met God springen we over de muur van onze godsdiens tigheid heen. Nu, Hij zelf zet ons in een nauwe wereld. En wij zeg gen alleen dit eene tot Hem. „Wij zullen geen andere Goden voor Uw aangezicht dienen." „Help ons oarmhartig Heer, Uw Grooten Naam ter Eer." Wie zoo God dient, ligt een nieu we wereld open. Het oude is voor bij gegaan, ziet het is alles nieuw geworden, nieuw ons gebed, nieuw onze kerkgang, nieuw ons geloof. En de akker van ons leven ligt o- pen voor het zaaisel van het Ko ninkrijk En God staat er borg voor het zal zekerlijk vrucht dragen. J. J. P. RADIO-DISTRIBUTIE. Velen hebben zich reeds afge vraagd wat Radio-distributie of ra dio-centrale wel beteekent. In een paar woorden is dat niet te zeg gen. Toch willen wij trachten in zoo kort mogelijk bestek U het ge heim te verklaren. Is er verschil tusschen een toe stel en radio-centrale? Ja, en wel een zeer groot. Niet in dien zin, dat radio-centrale minder is, want het tegendeel is waar. Een radio centrale geeft U altijd betere kwa liteit muziek dan een toestel, omdat er geen kosten gespaard worden om het volmaakte te be reiken. Alle toestellen, zelfs de duurste, hebben het gebrek of te veel lage tonen te laten hooren. Daar komt nog bij, dat geen enkel toestel volmaakt afgeleverd wordt. En dat is logisch, omdat elke fa brikant elk najaar met iets nieuws moet komen. Deed hij dat niet, maar zou hij een toestel leveren, dat 10 jaar absoluut goed bleef, dan kon hij zijn fabriek wel sluiten. De radio-centrale heeft echter absoluut de allerbeste kwaliteit muziek te leveren, omdat iemand die aange sloten wordt, jarenlang plezier moet hebben van zijn aansluiting en luid spreker. De speciale radio-luid spreker, die een centrale U levert is aangepast bij elke centrale af zonderlijk en heeft het voordeel gegarandeerd vrij te zijn van slijta ge. Zoodoende heeft een abonne altijd iets, dat veel beter is dan een toestel. Koopt men een toestel, dan heeft men meer onkosten onderhoud en stroom. Ter vergelijking onder staande tabels: Een toestel f 159.50 5 jaar stroomverbruik voor 5 uur per dag f 123.75 1 stel lampen in 5 jaar (wat te weinig is) f 44. f 327.25

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1934 | | pagina 1