1 „DE ZEEUWSCHE PAPIER COMMISSIEHANDEL" Fa. PIET OGHTMAN. OFFREERT AAN H.H. WINKE LIERS ENWEDERVERKOOPERS, STERK CONCURREEREND, VOOR DE A.S. SCHOONMAAK: INGEZONDEN STUKKEN op te merken het streven naar re organisatie van de Ned. Herv. Kerk, wijziging van de bestuursinrichting der Kerk als middel tot Kerk-her- stelKerkrechtelijke handhaving der belijdenis, derhalve wordt de Ker kelijke tucht beklemtoond. In 1906 is opgericht de Gerefor meerde Bond, die toen heette „Ge reformeerde Bond tot vrijmaking der Ned. Herv. Kerken" maar in 1909 werd deze naam veranderd in „Gereformeerde Bond tot verbrei ding en verdediging van de waar heid in de Nederlandsche Hervorm de (Gereformeerde) Kerk." Het doel, zooals dat omschreven wordt in het Kerkelijk Handboek v. Alphen (1934) is: „naar uitwij zen van de Heilige Schrift, opge vat in overeenstemming met de drie Formulieren van Eenigheid (16181619,) te arbeiden tot ver breiding en verdediging der Gere formeerde Waarheid in het midden van de Nederl. Herv. (Geref.) Kerk, om mede daardoor te komen tot oprichting van de Hervormde Ker ken uit haar diepen val en tot we- derverkrijging van hare plaats in het midden van ons volk, haar van ouds door den Heere aangewezen, met vasthouding aan de Dordtsche Kerkorder 1619." Bij dezen Gereformeerde Bond valt wel op zijn vasthouden aan 1618—1619. Ook is merkwaardig dat deze Geref. Bond niet kan mee gaan met de Confessioneele Ver- eeniging. De Kohlbruggianen zijn meer als een theologische richting te beschou wen, dan als een Kerkelijk-politie- ke groep. Zij zelf willen eerder Ge reformeerden genoemd worden dan heeten naar een hunner voorman nen: Dr. H. F. Kohlbriigge (1803 1875.) Nadruk wordt gelegd op het WOORD van God. Dat moet het doen. Menschelijke activiteit of or ganisatie kan het niet. Hiermede is het overzicht van de richtingen in de Ned. Herv. Kerk ten einde. In een slotartikeltje zou ik gaarne nog enkele opmerkingen willen neerschrijven. KATS. M. HANSEN. OVERDAAD SCHAADT. TE VEEL KALI IS EVENMIN GOED ALS TE WEINIG. Er dreigt een lang niet denkbeel dig gevaar. Enkele jaren aaneen zijn de prijzen van kali, in verge lijking met andere kunstmeststof fen zeer hoog geweest. Ze werden geregeld op hetzelfde peil gehou den, terwijl de prijzen der andere kunstmeststoffen met vele percenten daalden. Dat de kalimijnen alle in handen waren van één groote combinatie, was aan dezen hoogen prijs niet vreemd. Toen echter in Spanje een be langrijk kaligebied in exploitatie kwam en men vandaar ook de Ne derlandsche markt ging voorzien, kwam al spoedig veranderingen. Voor de gebruikers, boeren en tuin ders, is het te hopen, dat pogingen om deze nieuwe producenten in de combinatie op te nemen, mislukken. De resultaten hebben de kunst- mestgebruikers ervaren; de prijzen daalden tot ongeveer de helft van voorheen. Nu kan weer kali gebruikt wor den, wat in de laatste jaren veel te wenschen overliet. Er wordt dan ook heel druk gekocht. Men moet echter niet gaan over drijven en nu maar eens dubbel en dwars gaan geven. Zoo ergens, dan is bij het bemesten met kali de maat kostelijk. Dat wil niet zeggen, dat men als bij den uitgehongerde, be ginnen moet met mondjesmaat. Men kan gerust geven de giften, die men vroeger als de meest rendabele wist. Hier hangt zooveel van grond soort en gewas af, dat men moei lijk hoeveelheden kan opgeven. Houdt men zich bij de giften, die men in normale tijden uitstrooide, dan is men op den veiligsten weg. Mits men toen goed bemestte. Wij waarschuwen er echter tegen dat men abnormaal groote hoeveel heden zal geven. Noch het gewas noch den bodem komt dit ten goe de en soms, zooals bij aardappe len, zal de kwaliteit schaden. Een goede gift is een practische gift. Abnormaal hooge giften zijn een verkwisting. Dit komt niet te pas in dezen tijd. REDACTIE. GROSSIERDERIJ Lange Nobelstraat. ZiERIKZEE. Rollen en vellen wit en ge kleurd Kastpapier, wit en ge kleurd Kastpapier met schulp- rand, rolletjes a 10 M. losse Kastranden, koperen en cellu loid Punaises. Goud-, Zilver-, Koper- en Groenbrons. Maho nie-, Noten- en Eiken Meubel- politoer. Amerikaansche Boen was „met den Arend1', Reckits' en Erdal Poetsartikelen, Be zems en Borstelwaren. Prima zeemleder in alle prijzen. Bij zondere aanbieding in sponsen. DE LEVENSKOERS. I Het leven wordt zeer terecht vaak vergeleken met een reis, en menigmaal is het een moeilijke reis. Soms kan een enkele afwijking van de juiste koers tot onmiddellijk zichtbare ondergang leiden, zooals een misstap op een smal bergpad. Maar meestal zijn de gevolgen niet direct zichtbaar: een schip op de oceaan, dat uit de koers raakt, ver gaat niet ineens, alleen het einde kan toch niet de behouden haven zijn. 't Is dus noodig de aard van die eerste, haast onmerkbare afwijkin gen te kennen en Christus onze trouwe levensleidsman, heeft ons daarin het juiste inzicht gegeven. Bij zijn voorbereiding voor de eigen grootsche levenstaak herkende hij het gevaarlijke karakter van die geringe afwijkingen en, hoewel er niemand bij tegenwoordig was, is er ons iets ter leering over meege deeld. Wanneer het kwaad zich in af zichtelijke gedaante aan ons ver toont, is het zelden een verzoeking voor ons. Maar welgemeende vrien denraad gemakkelijk te bereiken re sultaten kunnen het zijn. Daar is de vriendenraad van Petrus aan zijn meester om toch niet de lijdensweg te gaan. Dat is verzoeking en het antwoord als een donderslag is: „Ga weg achter mij, Satan!" Rondom is de woestijn met hier en daar een steen en in het lichaam is de knaging van de honger (zie Lukas4:l13.) Wat is brood toch een eerste levensbehoefteAls daar maar in voorzien wordt! Dat is de groote kwestie voor de menschheid en voor den enkeling. En voor den eenzame in de woestijn, die nog niet zoolang geleden bij de doop in de Jordaan de verzekerdheid heeft ontvangen van de geheel eenige Iiefdf en het welbehagen van den Vader in de hemelen, nu een goede raad„Zeg tot dezen steen, dat hij brood worde." Is dat nu ook voor ons, men- schen van de twintigste eeuw, een verzoeking? Mogen we dan niet om brood verlangen? Zeer zeker mogen we streven naar vervulling van de levensbehoeften en zelfs naar levensvreugden. Het zondige ligt hierin: om STEEN EN tot brood te willen maken. Maar zulke pogingen tot tooverij zijn toch geen verzoeking uit de levensprak tijk van het heden Alleen in sprookjes is sprake van een tafel- tje-dek-je. Ook nu is er een toovermiddel om zooiets tot stand te brengen, namelijk het geld. Geen wonder dan ook, dat de heele wereld er naar jaagt, want daarmee kunt ge zonder zelf een vinger uit te ste ken in ieder hotel de tafel gedekt krijgen. Maar het gebruik van geld is toch niet zondig? Dat hangt er van af. Het geld is iets heel bijzonders, daardoor raakt menig levensschip uit de koers Een klein stukje ijzer, dicht bij het kompas gelegen, veroorzaakt een miswijzing, en een klein beetje goud, als 't maar na aan het hart ligt, voert van de juiste levenslijn. Dan is het onmogelijk om tot het Koninkrijk Gods in te gaan. Meestal vragen wij menschen ons niet nauwkeurig af, HOE we aan onze verlangens voldoen, A L S er maar aan voldaan wordt. En wan- weer we dan door onze wonderlij ke middeltjes in onze levensbehoef ten en vreugden hebben voorzien, dan blijkt, dat we toch niet ver zadigd zijn, dat het leven onvol daan is, dat we toch nog steenen voor brood hebben. Op die gevaarlijke verzoeking is Christus' antwoord: „Er is geschre ven, dat de mensch bij brood al leen niet zal leven, maar bij alle woord Gods." De weg volgens Gods woord voor het verwerven van het dagelijksch brood is die van de arbeid, van het dienend besteden van het leven. Zeker het brood is Gods gave, want de menschelijke arbeid bij het zaai en en opwassen van het graan is vruchteloos als niet van boven zon neschijn en regen komt, maar toch wordt geen van Gods gaven tot zegen als de mensch niet gehoor zaam de weg gaat van arbeid, in spanning, strijd. En alles wat ver kregen wordt door slimmigheden, of door het domme geld, of door het van zich afschuiven der levens moeilijkheden op anderen, is slechts schijn, steenen tot brood! Dat geldt voor alle levenster reinen. Gezondheid gave Gods, maar niet bestaanbaar zonder lichamelij ke inspanning en matigheid. Wetenschap en kunst, gaven van hoofd en hart zijn er voor noodig maar al brengt boek of radio U de geestesschatten nog zoo dichtbij, zonder geestelijke inspanning kun nen ze niet toegeeigend worden en blijven ze onverteerbare steenen voor de geest. 't Geluk der liefde wat is on danks het begeerig jagen van de menschen op dit gebied veel on verzadigdheid door het miskennen van de Goddelijke levenswet; het geluk is niet verkrijgbaar door ne men, stelen, koopen, afbreken; al leen door levensopbouw, door ver antwoordelijkheden te aanvaarden, door tegenover het ontvangen het geven te stellen. En verlangt Uw hart naar hooger geestelijk leven, naar de levensver nieuwing, naar het kindschap Gods? 't Is een genadegave; volg niette min gehoorzaam de weg van Gods woord; stel U niet tevreden met uiterlijke godsdienstigheden, die an ders zouden blijken steenen voor brood te zijn, maar: „Zoek, bid zonder ophouden, bekeer U, onder houd de geboden, strijd om in te gaan Kamperland. G. FLIPSE. (Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie.) Den Haag, 6 Febr. 1934. M.M. Naar aanleiding van het ingezon den stuk van den Heer P. Noord- hoek „Iets over dansen," opgeno men in Uw nummer van het Noord- Bevelands Nieuws- en Advertentie blad d.d. 3 Februari 1934, verzoek ik U beleefd het volgende in Uw blad te plaatsen; Op sommige punten heeft dhr. N gelijk, maar overigens neemt hij de allures vaneen zedelijkheidsapostel aan. Het zou aanbevelenswaardig zijn als de Heer N. een poosje in een groote stad zou vertoeven, dan kon hij iets van het werkelijk le ven leeren kennen, waarvan hij volgens zijn ingezonden stuk niet erg goed van op de hoogte blijkt te zijn. En als de Heer N. er zoo een voorstander van is om in de vrije natuur te dansen, dan zou ik hem willen aanraden in Noord-Be veland aan NAAKTCULTUUR te gaan doen. Dat is werkelijk beter dan in een besloten kroeg te zitten, waar „Tubercen de poriën binnen kunnen sluipen." U bij voorbaat dankend voor de plaatsruimte, teeken ik met de mees te hoogachting. H. W. PAASE. (Een trouw lezer van Uw Blad.) Weigeliaplein 73. Den Haag. NOGMAALS EN VOOR HET LAATST: HET DANSEN. In een artikel van vele regelen druks heeft Piet Noordhoek in het laatst verschenen nummer van ons blad gepoogd over het dansen be langrijke dingen te zeggen. Kort samengevat stond er in het stuk (als wij de bedoeling niet verkeerd hebben gevat tenminste:) dans niet, want het dansen is moreel (d.i. zede lijk) niet verantwoord! Wij willen daar, met minder woorden, na ampele overweging, het onze van zeggen. Da dans, als uiting van vreugde en bij primitie ve volken van droefenis, is niet slecht Het Oude Testament met al zijn strenge wetten heeft herhaal-

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1934 | | pagina 2