NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
ONZE PRIJZEN ZIJN LAGER
J DAN OOST TE VOREN.
WIJ RUIMEN THANS OP:
KORTGENE.
L. MAAS ZONEN.
Mo. 1810
Zaterdag 17 Februari 1934
40e Jaargang
DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10
SPERWER BESCHUIT
7 CENT PER ROL.
SPERWERONTBIJTKOEK 16, 30 CENT.
Prijs der Advertentiën: van 1 tot 5 regels 50
cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon
nement aanzienlijke korting. Familieberichten
en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen
van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer
12»/a cent.
Abonnementsprijs f 1.per jaar bij vooruit
betaling. Franco per post f2.25 per jaar.
Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen
8 uur (wettelijken tijd). Oplaag 1800 ex.
CHRISTENDOM EN STAAT.
(naar aanleiding van de jongste
gebeurtenissen in Duitschland.)
In 1917 heeft de Russische Revo
lutie schoon schip gemaaktWeg
met de KERKWeg met de KROEG
Weg met het KAPITALISME! De
drie beruchte k's waarmee men de
menschheid niet langer wilde kwel
len. Hoe men daar ook over oor-
deelen mag, dit is eerlijke taal. We
weten wat we daaraan hebben. Ve
len hebben indertijd geprotesteerd
tegen deze ontheiliging. Rusland
seinde terug: uwe verontwaardi
ging is overbodig, want de kracht
van hun Kerk bestond al sinds ja
ren niet meer.
En nu Febr. 1934 Duitschland.
Wat gebeurt daar? Veel erger din
gen! Men heeft daar het Christen
dom eenvoudig ingepalmd, onscha
delijk gemaakt, en het zwijgen op
gelegd. De Oud Testamentische
Gods voorstelling is geschrapt. Je
zus is tot een blonde Germaan en
de Bijbel tot een Germaansch boek
herschapen.
Een van de theologische profes
soren (Karl Barth) en meerdere
predikanten en gemeenteleden voe
ren sinds lang een heldhaftige strijd
tegen de Staat.
Vorige week is hun van Staats
wege het zwijgen opgelegd. Vol
gens de laatste berichten zou Karl
Barth Duitschland moeten verlaten.
Waarom?
In Juni 1933 heeft hij openlijk
verklaard tegenover predikanten en
studenten: het is beter dat het
Christendom tot een miniem aan
tal slinkt, dat wij, zooals de eerste
Christenen, in de catacomben on
der de grond samenkomen, dan dat
wij mee zouden doen met de dui
zenden en zoodoende het Christen
dom tot een Staatszaak vernederen.
Hij wees de studenten, de predi
kanten en gemeenteleden op de
ernst van hun roeping. Dat was Ju
ni 1933. Blijkbaar heeft hij juist
gezien, het is nu zoover gekomen
dat ook hem het zwijgen wordt op
gelegd. Wie meer van dit moedige
profetisch getuigen wil weten leze
de brochure die in 't Hollandsch
vertaald is onder de titel „BEZIN
NING" (prijs 50 cent.)
En nu in Nederland. Wij Neder-
landsche Christenen, hebben die
bezinning niet minder hard noodig.
De menschen, die vroeger heftig
protesteerden tegen Rusland, zij
zwegen nu in alle talen tegenover
Duitschland, waar men stilzwijgend
het Christendom uitschakelt. Waar
om vinden we dat niet erg meer?
Antwoord: omdat wij in ons
land het Christendom óók aan den
Staat ondergeschikt gemaakt heb
ben. Wij zijn al sinds jaar en dag
bezig hetzelfde te doenalleen de
vorm is anders. In dezelfde krant
waarin Karl Barth's houding bespro
ken werd. O! ironie van 's levens
toevalligheid! In dezelfde krant
stond een verslag van de vergade
ring der landstorm. Iemand spre
kend namens de landstorm eindig
de zijn geestdriftige toegejuichte
rede met de uitroep: met God,
voor Koningin en Vaderland, Oran
je Boven! (N.C.R. avondblad C. 2
Febr. 1934.)
Moeten wij onze oogen niet uit
wrijven bij zoo'n uitspraak? Niet
waar, wij weten het allen veel te
goed. Dit is geen eerbied voor het
Vorstenhuis, hier steekt duidelijk
politieke bijbedoeling achter. Maar
wat erger is: dit is aantasting van
de Heiligheid Gods. Hier wordt
Andere tijden, andere prijzen.
Anders mag ook de apotheek niet spre
ken, Wij concurreeren niet, maar, wel
passen wij onze prijzen aan hij de tijds
omstandigheden. Overtuigt U van on
ze prijzen.
„Goessche Apotheek"
Voorstad II. Teief. 399.
God ingekneld in het nauwe sche
ma van Nederland Oranje. En het
ergste is dit: dat we het niet eens
mear erg vonden.
Karl Barth als hij vluchten moet
uit Duitschland, mag gerust in Hol
land komen. Er is hier werk ge
noeg voor hem.
Wij protesteerden tegen verdwij
ning van de Russ. Kerk. Maar zou
Jezus ook niet tot ons moeten zeg
gen: Gijlieden moogt toezien an
ders zult ge desgelijks vergaan.
Gijlieden dat is: Gij en ik, wij allen,
Kortgene. J. J. PLANTSOEN.
Van bevriende, welwillende zij
de werd mij attent gemaakt op mis
verstand. Het gerucht gaat als zou
den de voorafgaande, deze en vol
gende stukjes geschreven zijn met
bepaalde partij-bedoelingen. Som
migen spraken zelfs van politieke
bij-bedoeling.
Het is altijd weldadig misverstand
weg te ruimen. Dan kan een mensch
weer vrijer ademen en té de lucht
gezuiverd. Laat ik even de lei
schoonvegenik ben noch „Vrijzin
nig," noch „Socialist" in déze stuk
jes. Ik zou het prettig vinden wan
neer men mij niet met deze etiket
ten voorzag. Idem deze artikeltjes.
Want ze hebben alléén de bedoe
ling de waarheid zoekend te vinden,
zónder oprechtheid kan niemand
God dienen, evenmin de menschen.
Of die waarheid dan voor mij, U,
of wie ook minder aangenaam is,
Een enkele greep uit de vele artikelen die wij geregeld in voorraad hebben.
Wollen Dekens 150x200 a f 2.95,170x210 a f 3.95,190x230 a f 9.75. Sport
en Pyamaflanel 13, 15, 18, 20 en 25 cent per el. Wit Flanel 20,25, 30, 35 en
40 cent en hooger. Sloopkatoen, Graslinnen, Wit Katoen, Watertwisten Geel Ka
toen tegen ongelooflijk lage prijzen. 2-pers Kapokbedden met Peluw en 2 kussens
gevuld met prima kwaliteit Kapok vanaf f 17.50 en hooger. Witte en gekleurde
Matting nu nog 35 cent per el. Gekl. Glorialinnen 25 cent. Grijze, Blauwe en
Simson Werkjassen en Broeken in diverse prijzen. Witte, Bruine en Blauwe Overalls
in alle grooten. Gewaschte tijk voor veeren, per stel, Bed, Peluw en 2 Kussens,
vanaf f 9. 70 cM. br. Oogjesgoed voor Luiers vanaf 18 cent. Wollen Kinder
dekens van f 1.50, Dubbele Kleerhangers per 6 stuks 25 ct. enz. Aanbevelend,
dat doet niet ter zake. Zij raakt
ieder mensch, omdat we er in wer
kelijkheid naar snakken. Voor die
genen is het geschreven. Dat zijn
wij dus allemaal. Niemand uitge
zonderd. Het leven wordt er alleen
maar dieper en zuiverder door. Niet
waar, het staat er zoo eenvoudig:
„het licht is gezaaid voor de op
rechte van hart." „Welzalig zijn de
oprechten van gemoed." Ieder
vare voort met de moed der op
rechtheid plus de risico. Wie zou
met minder toe kunnen? Niemand!
Zóó moeten deze stukjes gelezen
worden. Wie er iets anders uithaalt,
leest ze niet goed óf legt er
zelf eerst een heele boel in. Daar
tegen zich te verdedigen, heeft geen
zin. Dat ligt voor ieders verant
woording. Ieder doe, wat hij niet
laten kan.
Ik dank die verre vriend voor z'n
welwillende opmerking. Voeg er
nogmaals aan toe dat alle politieke
bij-bedoeling mij verre ligt. Het
eenige doel is politiek en Christen
dom beide te scheiden om der wil
le van beider behoudenis en gezond
making. Men leze toch de brochu
re's van Prof. Dr. Karl Barth en
zijn dringende oproep aan heel de
Christenheid, gemeten vanaf Duitsch
land, Frankrijk, Zwitserland, Hol
land tot in Brazilië toe! Ge
richt aan predikanten en gemeente
leden beide!
Richtingen
in de Ned. Herv. Kerk.
De Confessioneele richting is e-
veneens in de 19e eeuw ontstaan.
Het vreemde woord confessie be-
teekent belijdenis. In de confessio
neele richting zal dus de belijdenis
der Ned. Herv. Kerk een bizonde-
re plaats innemen. Inderdaad is dit
ook het geval.
In 1864 is de Confessioneele Ver-
eeniging opgericht, deze wil zijn
het orgaan van de genoemde rich
ting. Toenmaals ging dezevereeni-
ging uit „van een onbekrompen en
ondubbelzinnige instemming met
den grondslag der Kerk in hare
belijdenisgeschriften uitgedruktHet
was haar ook te doen om handha
ving der belijdenis (confessie.)
In 1893 heeft de Confess. Vereeni-
ging nieuwe statuten gekregenle
den zijn zij die verklaren in te
stemmen met de drie formulieren
van eenigheid (16181619,) omdat
die met de Bijbel in overeenstem
ming zijn. Daarnaast gaat het om
het gezag van den Bijbel en van
de Kerk.
In deze richting valt sedert 1900