NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD ONZE PRIJZEN ZIJN LAGER J DAN OOST TE VOREN. WIJ RUIMEN THANS OP: KORTGENE. L. MAAS ZONEN. Mo. 1810 Zaterdag 17 Februari 1934 40e Jaargang DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10 SPERWER BESCHUIT 7 CENT PER ROL. SPERWERONTBIJTKOEK 16, 30 CENT. Prijs der Advertentiën: van 1 tot 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon nement aanzienlijke korting. Familieberichten en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer 12»/a cent. Abonnementsprijs f 1.per jaar bij vooruit betaling. Franco per post f2.25 per jaar. Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen 8 uur (wettelijken tijd). Oplaag 1800 ex. CHRISTENDOM EN STAAT. (naar aanleiding van de jongste gebeurtenissen in Duitschland.) In 1917 heeft de Russische Revo lutie schoon schip gemaaktWeg met de KERKWeg met de KROEG Weg met het KAPITALISME! De drie beruchte k's waarmee men de menschheid niet langer wilde kwel len. Hoe men daar ook over oor- deelen mag, dit is eerlijke taal. We weten wat we daaraan hebben. Ve len hebben indertijd geprotesteerd tegen deze ontheiliging. Rusland seinde terug: uwe verontwaardi ging is overbodig, want de kracht van hun Kerk bestond al sinds ja ren niet meer. En nu Febr. 1934 Duitschland. Wat gebeurt daar? Veel erger din gen! Men heeft daar het Christen dom eenvoudig ingepalmd, onscha delijk gemaakt, en het zwijgen op gelegd. De Oud Testamentische Gods voorstelling is geschrapt. Je zus is tot een blonde Germaan en de Bijbel tot een Germaansch boek herschapen. Een van de theologische profes soren (Karl Barth) en meerdere predikanten en gemeenteleden voe ren sinds lang een heldhaftige strijd tegen de Staat. Vorige week is hun van Staats wege het zwijgen opgelegd. Vol gens de laatste berichten zou Karl Barth Duitschland moeten verlaten. Waarom? In Juni 1933 heeft hij openlijk verklaard tegenover predikanten en studenten: het is beter dat het Christendom tot een miniem aan tal slinkt, dat wij, zooals de eerste Christenen, in de catacomben on der de grond samenkomen, dan dat wij mee zouden doen met de dui zenden en zoodoende het Christen dom tot een Staatszaak vernederen. Hij wees de studenten, de predi kanten en gemeenteleden op de ernst van hun roeping. Dat was Ju ni 1933. Blijkbaar heeft hij juist gezien, het is nu zoover gekomen dat ook hem het zwijgen wordt op gelegd. Wie meer van dit moedige profetisch getuigen wil weten leze de brochure die in 't Hollandsch vertaald is onder de titel „BEZIN NING" (prijs 50 cent.) En nu in Nederland. Wij Neder- landsche Christenen, hebben die bezinning niet minder hard noodig. De menschen, die vroeger heftig protesteerden tegen Rusland, zij zwegen nu in alle talen tegenover Duitschland, waar men stilzwijgend het Christendom uitschakelt. Waar om vinden we dat niet erg meer? Antwoord: omdat wij in ons land het Christendom óók aan den Staat ondergeschikt gemaakt heb ben. Wij zijn al sinds jaar en dag bezig hetzelfde te doenalleen de vorm is anders. In dezelfde krant waarin Karl Barth's houding bespro ken werd. O! ironie van 's levens toevalligheid! In dezelfde krant stond een verslag van de vergade ring der landstorm. Iemand spre kend namens de landstorm eindig de zijn geestdriftige toegejuichte rede met de uitroep: met God, voor Koningin en Vaderland, Oran je Boven! (N.C.R. avondblad C. 2 Febr. 1934.) Moeten wij onze oogen niet uit wrijven bij zoo'n uitspraak? Niet waar, wij weten het allen veel te goed. Dit is geen eerbied voor het Vorstenhuis, hier steekt duidelijk politieke bijbedoeling achter. Maar wat erger is: dit is aantasting van de Heiligheid Gods. Hier wordt Andere tijden, andere prijzen. Anders mag ook de apotheek niet spre ken, Wij concurreeren niet, maar, wel passen wij onze prijzen aan hij de tijds omstandigheden. Overtuigt U van on ze prijzen. „Goessche Apotheek" Voorstad II. Teief. 399. God ingekneld in het nauwe sche ma van Nederland Oranje. En het ergste is dit: dat we het niet eens mear erg vonden. Karl Barth als hij vluchten moet uit Duitschland, mag gerust in Hol land komen. Er is hier werk ge noeg voor hem. Wij protesteerden tegen verdwij ning van de Russ. Kerk. Maar zou Jezus ook niet tot ons moeten zeg gen: Gijlieden moogt toezien an ders zult ge desgelijks vergaan. Gijlieden dat is: Gij en ik, wij allen, Kortgene. J. J. PLANTSOEN. Van bevriende, welwillende zij de werd mij attent gemaakt op mis verstand. Het gerucht gaat als zou den de voorafgaande, deze en vol gende stukjes geschreven zijn met bepaalde partij-bedoelingen. Som migen spraken zelfs van politieke bij-bedoeling. Het is altijd weldadig misverstand weg te ruimen. Dan kan een mensch weer vrijer ademen en té de lucht gezuiverd. Laat ik even de lei schoonvegenik ben noch „Vrijzin nig," noch „Socialist" in déze stuk jes. Ik zou het prettig vinden wan neer men mij niet met deze etiket ten voorzag. Idem deze artikeltjes. Want ze hebben alléén de bedoe ling de waarheid zoekend te vinden, zónder oprechtheid kan niemand God dienen, evenmin de menschen. Of die waarheid dan voor mij, U, of wie ook minder aangenaam is, Een enkele greep uit de vele artikelen die wij geregeld in voorraad hebben. Wollen Dekens 150x200 a f 2.95,170x210 a f 3.95,190x230 a f 9.75. Sport en Pyamaflanel 13, 15, 18, 20 en 25 cent per el. Wit Flanel 20,25, 30, 35 en 40 cent en hooger. Sloopkatoen, Graslinnen, Wit Katoen, Watertwisten Geel Ka toen tegen ongelooflijk lage prijzen. 2-pers Kapokbedden met Peluw en 2 kussens gevuld met prima kwaliteit Kapok vanaf f 17.50 en hooger. Witte en gekleurde Matting nu nog 35 cent per el. Gekl. Glorialinnen 25 cent. Grijze, Blauwe en Simson Werkjassen en Broeken in diverse prijzen. Witte, Bruine en Blauwe Overalls in alle grooten. Gewaschte tijk voor veeren, per stel, Bed, Peluw en 2 Kussens, vanaf f 9. 70 cM. br. Oogjesgoed voor Luiers vanaf 18 cent. Wollen Kinder dekens van f 1.50, Dubbele Kleerhangers per 6 stuks 25 ct. enz. Aanbevelend, dat doet niet ter zake. Zij raakt ieder mensch, omdat we er in wer kelijkheid naar snakken. Voor die genen is het geschreven. Dat zijn wij dus allemaal. Niemand uitge zonderd. Het leven wordt er alleen maar dieper en zuiverder door. Niet waar, het staat er zoo eenvoudig: „het licht is gezaaid voor de op rechte van hart." „Welzalig zijn de oprechten van gemoed." Ieder vare voort met de moed der op rechtheid plus de risico. Wie zou met minder toe kunnen? Niemand! Zóó moeten deze stukjes gelezen worden. Wie er iets anders uithaalt, leest ze niet goed óf legt er zelf eerst een heele boel in. Daar tegen zich te verdedigen, heeft geen zin. Dat ligt voor ieders verant woording. Ieder doe, wat hij niet laten kan. Ik dank die verre vriend voor z'n welwillende opmerking. Voeg er nogmaals aan toe dat alle politieke bij-bedoeling mij verre ligt. Het eenige doel is politiek en Christen dom beide te scheiden om der wil le van beider behoudenis en gezond making. Men leze toch de brochu re's van Prof. Dr. Karl Barth en zijn dringende oproep aan heel de Christenheid, gemeten vanaf Duitsch land, Frankrijk, Zwitserland, Hol land tot in Brazilië toe! Ge richt aan predikanten en gemeente leden beide! Richtingen in de Ned. Herv. Kerk. De Confessioneele richting is e- veneens in de 19e eeuw ontstaan. Het vreemde woord confessie be- teekent belijdenis. In de confessio neele richting zal dus de belijdenis der Ned. Herv. Kerk een bizonde- re plaats innemen. Inderdaad is dit ook het geval. In 1864 is de Confessioneele Ver- eeniging opgericht, deze wil zijn het orgaan van de genoemde rich ting. Toenmaals ging dezevereeni- ging uit „van een onbekrompen en ondubbelzinnige instemming met den grondslag der Kerk in hare belijdenisgeschriften uitgedruktHet was haar ook te doen om handha ving der belijdenis (confessie.) In 1893 heeft de Confess. Vereeni- ging nieuwe statuten gekregenle den zijn zij die verklaren in te stemmen met de drie formulieren van eenigheid (16181619,) omdat die met de Bijbel in overeenstem ming zijn. Daarnaast gaat het om het gezag van den Bijbel en van de Kerk. In deze richting valt sedert 1900

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1934 | | pagina 1