NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD OPRUIMING L. Maas Zonen - Kortgene. No. 1807 Zaterdag 27 Januari 1934 40e Jaargang, DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10 Sperwer haven aan' Prijs der Advertentiën: van 1 tot 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon nement aanzienlijke korting. Familieberichten en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer - 12'/2 cent. Abonnementsprijs f 1.per jaar bij vooruit betaling. Franco per post f2.25 per jaar. Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen 8 uur (wetteiijken tijd). Oplaag 1800 ex. VREDE OP AARDE. Slot We hebben gezien, dat Zamen- hof op het punt van godsgienst ab solute verdraagzaamheid wilde. Vraagt men een homaranist naar zijn godsdienst, dan zal hij b.v. antwoorden: Ik ben een hervormd homaranist, of, ik ben gereformeerd homaranist enz., wat wil zeggen Ik weet, dat we niet dezelfde gods dienst hebben, maar ik erken, dat ze gelijkwaardig zijn; ik reik Ude broederhand. De homaranist laat ieder zijn eerlijke overtuiging, hij twist met niemand over verschillen en be weert ook nooit, dat zijn godsdienst beter is dan die van een ander. Zoo kan hij met ieder in vrede leven. Heeft het verschil in godsdienst vele menschen van elkaar verwij derd, niet minder is dit het gevoel met het talenverschil. Ook die kloof wilde Z. overbruggen. Hij wilde, dat ieder naast zijn moedertaal ook nog Esperanto zou lecren. Indien eenmaal Esperanto overal onderwezen wordt, kunnen inwo ners van verschillende landen, als ze met elkaar willen spreken of correspondeeren, deze taal gebrui ken. De een behoeft dan den an der zijn taal niet op te dringen, een stilzwijgende erkenning van de ge lijkwaardigheid der talen, een toe steken weer van de broederhand. Vooral op internationale congres sen zou het gebruik van Esperanto als voertaal leiden tot beter begrij pen, tot meer waardeering wat weer bevordelijk zou zijn voor de vrede. De wereldoorlog ligt eenige ja ren achter ons, een korle tijd voor hen, die begrepen, welk een jam mer en ellende hij bracht, een lan ge tijd voor die ongevoeligen, die opnieuw het vuur van de haat trachten aan te wakkeren. Maar de meerderheid zoekt naar een middel, om een herhaling er van te voorkomen. Zoo zijn verschil lende volken tot de volkenbond toegetreden. Zij gevoelen dat er iets voor de vrede gedaan moet worden. Zij vergaderen, nemen be sluiten, maar het gaat niet naar wensch. Te weinig is de volken bond een bond gebleken, een band die bindt. Het verstand overheerscht te veel het gevoel. Te veel ziet men de verschillen, te veel verliest men het groote doel uit het oog. Het gevoel spreekt te weinig, het ge voel, dat wel de verschillen op merkt, maar ze van minder belang acht dan het gemeenschappelijke, dat de volken bindt. En naast het gevoel moet er de wil zijn, het ernstige streven, de moeizame weg naar omhoog op te gaan, de weg naar de vrede. Kome er eenmaal een volken bond, waarin een ernstige wil ver wezenlijken zal, wat gezond ver stand en diep gevoel noodig oor- deelen! Alleen met dit trio; ver stand, gevoel en wil is het schoone einddoel te bereiken. Trekken dan hiermede de zoeken de mensch op! Dan rijst ook voor hem, zooals voor de Wijzen uit het Oosten, uit het nevelig duister die schitterende ster, die met lieflijk geflonker hem zal lokken en voor gaan op de weg, die hij zoo gaar- WEET dat wij kassabons uitgeven en U zoodoende 3 pCt. reductie krijgt bij contante betaling? „Qoesscbe Apotheek". Voorstad 11. Telef. 399. ne wil bewandelen, maar zoo moei lijk kan vinden, de weg, die uit loopt op, Vrede op Aarde. G. F. MARIS. Richtingen in de Ned. Herv. Kerk. In het vorige stukje staan twee druk- foutjes: le kolom, regel 8 van boven: hun kerk, waartoe zij ins- gelijk behooren, lees: waartoe zij mogelijk behooren. 2e kolom, regel 30 van beneden: de Dordtsche Ker kenorde is slechts in deze provin cie aangenomen, lees: in drie provincies. Wanneer we de Ned. Herv. Kerk beschouwen zooals deze in 1934 is, bemerken we dat de bestuursor ganisatie van 1816 (herzien 1852) nog van kracht is, en eveneens dat de belijdenisgeschriften van 1618 1619 officieel-kerkrechtelijk niet zijn gewijzigd. We constateeren even zeer dat er binnen deze Kerk ver schillende richtingen bestaan, Dat kan ook wel niet anders: een kerkformatie bestaat uit men schen, en menschen verschillen on derling in allerlei; naar lichamelij ke en naar geestelijke gesteldheid. Het woord: „zooveel hoofden, zoo veel zinnen" geldt evenzeer op dit terrein. Het is ook te begrijpen dat van de nog voorradige Heeren en Jongeheeren Winterjassen en Jekkers, Garber- dine en Loden Heeren Regenjassen met 1 5 pCt. extra korting op de reeds zeer laag gestelde prijzen. Nergens zoo voordeelig. Zware Manchester Jassen vanaf f 7.95. Manchester Broeken vanaf f 3.50. 2-pers. Kapokbedden gevuld met prima kapok f 23.50. 3-deelige Kapokmatrassen met schuine peluw en 2 kussens in di verse prijzen. Kapok en vulling in pondszakken vanaf 38 cent. Wollen Dekens vanaf f 3.50. Extra groote Wollen fantasie Dekens 190x230 nu nog f 9.75. Sport-en Pyamaflanel, pracht kwaliteit, vanaf 1 5 cent per el. Gekleurde flanel in rose, zalm, blauw, groen en paars 22 cent per el. Damesschorten vanaf 98 cent. Gemolton- neerde Heeren Borstrokken en Broeken in Jaeger en Donkergrijs vanaf f 1.20 en hooger. Dameshemden van prima wit Katoen 90 en 95 cent. Heeren Katoenen Hemden met korte en lange mouw vanaf 50 cent. Wit katoen Heeren Hemden 98 cent. Groote Theedoeken 60x60 1 2 cent. Graslinnen voor lakens 1 50 cM. breed vanaf 32 cent per el en hooger. Sloopen 40 cent per stuk, deze sloop is zeldzaam goedkoop. Blauw Keper, Grijze en Simson Werkmans jassen in alle maten enz. enz. enz. Aanbevelend, degenen, die min of meer dezelfde overtuiging hebben met elkander contact zoeken, zoo ontstaan de groepeeringen binnen éénzelfde ver band. Dan komt er in dit geval nog iets bij: er moge in een bepaald jaar een geloofsbelijdenis zijn opge steld, een bepaalde organisatie zijn vastgelegd, de tijd gaat door, de tijdgeest blijft niet dezelfde, de in vloed van een en ander zal merk baar zijn. De mogelijkheid van nieu we gezichtspunten, zoo goed als die van het verouderen van wat eertijds kon gelden, doet zich voor. We vinden binnen de Herv. Kerk heden de navolgende richtingen: de Evangelische, de Vrijzinnige, de Confessioneele, de Etische richting, de Kohlbruggianen en de Gerefor meerde Bond. Over elk van deze een toelich tend woord. Men verwarre de Evangelische richting binnen de Herv. Kerk niet met de Bond van Vrije Evangeli sche Gemeenten in Nederland. De genen die tot deze laatstgenoem den behooren zijn geen Ned Her vormden. In van Alphen's Nieuw Kerkelijk Handboek (1934) wordt dit van de Evangelische Richting geschreven: Zij vormt de „Nederlandsche Evan gelische Vereeniging" en deze „stelt zich ten doel de handhaving en verspreiding van de beginselen der Evangelische richting, d.i. de rich ting van die Protestanten, die bij prijsstelling op hunne persoonlijke zienswijze, samengaan in het op den voorgrond stellen van Jezus Chris tus en zijn Evangelie volgens de H. Schrift, in Hem en in Zijn woord erkennend Gods hoogste openbaring. Er valt bij deze richting een po sitief leerbegrip waar te nemen: de Christus wordt beleden als de God-mensch„de ware mensch, ge schapen naar Gods beeld en gelij kenis, en dus van Gods geslacht, juist daarin Gods Zoon", en zij heeft een liberaal Kerkbegrip(dit niet in staatkundige zin bedoeld, waar hier beteekent: ruim, vrij) allen, die naar hun gewetens-conscientie Chris tus willen belijden, moeten plaats vinden in de Christelijke Kerk. Deze richting hield als zoodanig haar eerste samenkomst te Zwolle in 1874. Nog steeds wordt daar de jaarvergadering gehouden. We zouden de Evangelischen een vrijere, midden richting binnen de Herv. Kerk kunnen noemen. KATS. M. HANSEN.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1934 | | pagina 1