NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
OPRUIMING
L. Maas Zonen - Kortgene.
No. 1807
Zaterdag 27 Januari 1934
40e Jaargang,
DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10
Sperwer
haven aan'
Prijs der Advertentiën: van 1 tot 5 regels 50
cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon
nement aanzienlijke korting. Familieberichten
en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen
van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer
- 12'/2 cent.
Abonnementsprijs f 1.per jaar bij vooruit
betaling. Franco per post f2.25 per jaar.
Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen
8 uur (wetteiijken tijd). Oplaag 1800 ex.
VREDE OP AARDE.
Slot
We hebben gezien, dat Zamen-
hof op het punt van godsgienst ab
solute verdraagzaamheid wilde.
Vraagt men een homaranist naar
zijn godsdienst, dan zal hij b.v.
antwoorden: Ik ben een hervormd
homaranist, of, ik ben gereformeerd
homaranist enz., wat wil zeggen
Ik weet, dat we niet dezelfde gods
dienst hebben, maar ik erken, dat
ze gelijkwaardig zijn; ik reik Ude
broederhand.
De homaranist laat ieder zijn
eerlijke overtuiging, hij twist met
niemand over verschillen en be
weert ook nooit, dat zijn godsdienst
beter is dan die van een ander. Zoo
kan hij met ieder in vrede leven.
Heeft het verschil in godsdienst
vele menschen van elkaar verwij
derd, niet minder is dit het gevoel
met het talenverschil. Ook die kloof
wilde Z. overbruggen. Hij wilde, dat
ieder naast zijn moedertaal ook nog
Esperanto zou lecren.
Indien eenmaal Esperanto overal
onderwezen wordt, kunnen inwo
ners van verschillende landen, als
ze met elkaar willen spreken of
correspondeeren, deze taal gebrui
ken. De een behoeft dan den an
der zijn taal niet op te dringen, een
stilzwijgende erkenning van de ge
lijkwaardigheid der talen, een toe
steken weer van de broederhand.
Vooral op internationale congres
sen zou het gebruik van Esperanto
als voertaal leiden tot beter begrij
pen, tot meer waardeering wat weer
bevordelijk zou zijn voor de vrede.
De wereldoorlog ligt eenige ja
ren achter ons, een korle tijd voor
hen, die begrepen, welk een jam
mer en ellende hij bracht, een lan
ge tijd voor die ongevoeligen, die
opnieuw het vuur van de haat
trachten aan te wakkeren.
Maar de meerderheid zoekt naar
een middel, om een herhaling er
van te voorkomen. Zoo zijn verschil
lende volken tot de volkenbond
toegetreden. Zij gevoelen dat er
iets voor de vrede gedaan moet
worden. Zij vergaderen, nemen be
sluiten, maar het gaat niet naar
wensch. Te weinig is de volken
bond een bond gebleken, een band
die bindt. Het verstand overheerscht
te veel het gevoel. Te veel ziet
men de verschillen, te veel verliest
men het groote doel uit het oog. Het
gevoel spreekt te weinig, het ge
voel, dat wel de verschillen op
merkt, maar ze van minder belang
acht dan het gemeenschappelijke,
dat de volken bindt. En naast het
gevoel moet er de wil zijn, het
ernstige streven, de moeizame weg
naar omhoog op te gaan, de weg
naar de vrede.
Kome er eenmaal een volken
bond, waarin een ernstige wil ver
wezenlijken zal, wat gezond ver
stand en diep gevoel noodig oor-
deelen! Alleen met dit trio; ver
stand, gevoel en wil is het schoone
einddoel te bereiken.
Trekken dan hiermede de zoeken
de mensch op! Dan rijst ook voor
hem, zooals voor de Wijzen uit het
Oosten, uit het nevelig duister die
schitterende ster, die met lieflijk
geflonker hem zal lokken en voor
gaan op de weg, die hij zoo gaar-
WEET dat wij kassabons uitgeven
en U zoodoende 3 pCt. reductie krijgt
bij contante betaling?
„Qoesscbe Apotheek".
Voorstad 11.
Telef. 399.
ne wil bewandelen, maar zoo moei
lijk kan vinden, de weg, die uit
loopt op, Vrede op Aarde.
G. F. MARIS.
Richtingen
in de Ned. Herv. Kerk.
In het vorige stukje staan twee druk-
foutjes: le kolom, regel 8 van
boven: hun kerk, waartoe zij ins-
gelijk behooren, lees: waartoe zij
mogelijk behooren. 2e kolom, regel
30 van beneden: de Dordtsche Ker
kenorde is slechts in deze provin
cie aangenomen, lees: in drie
provincies.
Wanneer we de Ned. Herv. Kerk
beschouwen zooals deze in 1934
is, bemerken we dat de bestuursor
ganisatie van 1816 (herzien 1852)
nog van kracht is, en eveneens dat
de belijdenisgeschriften van 1618
1619 officieel-kerkrechtelijk niet zijn
gewijzigd. We constateeren even
zeer dat er binnen deze Kerk ver
schillende richtingen bestaan,
Dat kan ook wel niet anders:
een kerkformatie bestaat uit men
schen, en menschen verschillen on
derling in allerlei; naar lichamelij
ke en naar geestelijke gesteldheid.
Het woord: „zooveel hoofden, zoo
veel zinnen" geldt evenzeer op dit
terrein. Het is ook te begrijpen dat
van de nog voorradige Heeren en Jongeheeren Winterjassen en Jekkers, Garber-
dine en Loden Heeren Regenjassen met 1 5 pCt. extra korting op de reeds zeer
laag gestelde prijzen. Nergens zoo voordeelig. Zware Manchester Jassen vanaf
f 7.95. Manchester Broeken vanaf f 3.50. 2-pers. Kapokbedden gevuld met prima
kapok f 23.50. 3-deelige Kapokmatrassen met schuine peluw en 2 kussens in di
verse prijzen. Kapok en vulling in pondszakken vanaf 38 cent. Wollen Dekens vanaf
f 3.50. Extra groote Wollen fantasie Dekens 190x230 nu nog f 9.75. Sport-en
Pyamaflanel, pracht kwaliteit, vanaf 1 5 cent per el. Gekleurde flanel in rose, zalm,
blauw, groen en paars 22 cent per el. Damesschorten vanaf 98 cent. Gemolton-
neerde Heeren Borstrokken en Broeken in Jaeger en Donkergrijs vanaf f 1.20 en
hooger. Dameshemden van prima wit Katoen 90 en 95 cent. Heeren Katoenen
Hemden met korte en lange mouw vanaf 50 cent. Wit katoen Heeren Hemden
98 cent. Groote Theedoeken 60x60 1 2 cent. Graslinnen voor lakens 1 50 cM. breed
vanaf 32 cent per el en hooger. Sloopen 40 cent per stuk, deze sloop is zeldzaam
goedkoop. Blauw Keper, Grijze en Simson Werkmans jassen in alle maten enz.
enz. enz. Aanbevelend,
degenen, die min of meer dezelfde
overtuiging hebben met elkander
contact zoeken, zoo ontstaan de
groepeeringen binnen éénzelfde ver
band. Dan komt er in dit geval nog
iets bij: er moge in een bepaald
jaar een geloofsbelijdenis zijn opge
steld, een bepaalde organisatie zijn
vastgelegd, de tijd gaat door, de
tijdgeest blijft niet dezelfde, de in
vloed van een en ander zal merk
baar zijn. De mogelijkheid van nieu
we gezichtspunten, zoo goed als
die van het verouderen van wat
eertijds kon gelden, doet zich voor.
We vinden binnen de Herv. Kerk
heden de navolgende richtingen:
de Evangelische, de Vrijzinnige, de
Confessioneele, de Etische richting,
de Kohlbruggianen en de Gerefor
meerde Bond.
Over elk van deze een toelich
tend woord.
Men verwarre de Evangelische
richting binnen de Herv. Kerk niet
met de Bond van Vrije Evangeli
sche Gemeenten in Nederland. De
genen die tot deze laatstgenoem
den behooren zijn geen Ned Her
vormden.
In van Alphen's Nieuw Kerkelijk
Handboek (1934) wordt dit van de
Evangelische Richting geschreven:
Zij vormt de „Nederlandsche Evan
gelische Vereeniging" en deze „stelt
zich ten doel de handhaving en
verspreiding van de beginselen der
Evangelische richting, d.i. de rich
ting van die Protestanten, die bij
prijsstelling op hunne persoonlijke
zienswijze, samengaan in het op den
voorgrond stellen van Jezus Chris
tus en zijn Evangelie volgens de
H. Schrift, in Hem en in Zijn woord
erkennend Gods hoogste openbaring.
Er valt bij deze richting een po
sitief leerbegrip waar te nemen:
de Christus wordt beleden als de
God-mensch„de ware mensch, ge
schapen naar Gods beeld en gelij
kenis, en dus van Gods geslacht,
juist daarin Gods Zoon", en zij heeft
een liberaal Kerkbegrip(dit niet
in staatkundige zin bedoeld, waar
hier beteekent: ruim, vrij) allen, die
naar hun gewetens-conscientie Chris
tus willen belijden, moeten plaats
vinden in de Christelijke Kerk.
Deze richting hield als zoodanig
haar eerste samenkomst te Zwolle
in 1874. Nog steeds wordt daar de
jaarvergadering gehouden.
We zouden de Evangelischen een
vrijere, midden richting binnen de
Herv. Kerk kunnen noemen.
KATS.
M. HANSEN.