NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
OPRUIMING
L. Maas Zonen - Kortgene.
Zaterdag 20 Januari 1934
40e Jaargang.
DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10
„Sperwer
boven aan".
No, 1806
Prijs der Advertentiën: van 1 tot 5 regels 50
cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon
nement aanzienlijke korting. Familieberichten
en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen
van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer
12'/2 cent.
Abonnementsprijs f 1.— per jaar bij vooruit
betaling. Franco per post f2.25 per jaar.
Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen
8 uur (wettelijken tijd). Oplaag 1800 ex.
VREDE OP AARDE.
IV
Want dit stond bij Zamenhof
voorop: wie in God gelooft, zal
ervaren, dat God liefde is. Die lief
de bezielt de geloovigen en zal van
hen uitstralen naar hun medemen-
schen. En in die liefde, met die
liefde en door die liefde zullen ze
elkander vinden. Dit mogen ze ge
rust constateeren, dat naast het ge
meenschappelijke ook nog verschil
punten bestaan. Maar deze vallen
in het niet bij dat heerlijke gemeen
schappelijk bezit. Ze zullen elkaar
verstaan en in vrede met elkaar
leven.
In 1906 verscheen dan van de
hand van Dr. Zamenhof het werk
getiteld: Homaranisme, dat wil
zeggenGrondbeginsel voor de
menschheid.
Zamenhof wenschte, dat onder
de naam God, of welke andere naam
men ook kiezen moge, de menschen
mogen verstaan die onverklaarbare
Macht, die voor velen geldt als de
oorzaak in de wereld der materie
en moraal en voor anderen slechts
als de oorzaak in de wereld der
moraal. Dat zij nooit haten, noch
bespotten, noch vervolgen, wie het
ook zij, omdat zijn geloof in die
Macht verschilt van het hunne. Dat
ieder begrijpe, hoe de ware religi
euze voorschriften uit het hart voort
komen onder de vorm van ons ge
weten en dat de voornaamste er
van is: wederzijdsche achting en
hulpbetoon.
De homaranist zal het overige als
bijkomstig beschouwen. Voor den
een zijn het formeele geboden van
God, voor den ander zijn het ver
klaringen, aan de menschheid ge
geven door haar geestelijke leer
meesters, voor een derde is het een
mengsel van leeringen, legenden
en tradities, door de menschen ge
maakt.
Door vensters van verschillende
kleur zien de menschen dezelfde
unieken Macht. De homaranisten
mogen de kleur van hun venster
niet aan anderen opdringen, dat wil
zeggen, ze mogen anderen niet
dwingen, hun God te zien precies
zooals zij dat doen. Zij moeten be
grijpen dat die anders geziene God
toch dezelfde is, de Eenige.
Zamenhof onderscheidde in de
godsdienst de kern, die bij ieder
oprecht geloovige eender moet zijn
en de omlijsting, dat is alles, wat
daar bij komt. Nu zijn er velen, die
op die omlijsting staren en de kern
uit het oog of liever uit het hart
hebben verloren.
Zamenhof stond zeer op de op
rechtheid. Hij betreurde het, dat
zoo velen zich verplicht gevoelen,
tegen hun overtuiging in zeker re
ligieus verband te blijven loopen.
Hij wenschte, dat ieder zijn oprecht
beleden godsdienst zou behouden
en er met volle overtuiging naar
zou leven. Maar zijn homaranis-
tisch grondbeginsel wil, dat belij
ders van verschillende godsdiensten,
als ze met elkaar in aanraking ko
men, zich zullen gedragen naar:
Wat gij niet wilt, dat U geschiedt,
doe dat ook aan een ander niet.
Dan pas zal er vrede op aarde
kunnen komen, vrede, door één in
gevoelen, één in willen, één in stre-
Andere tijden, andere prijzen.
Anders mag ook de apotheek niet spre
ken. Wij concurreeren niet, maar wel
passen wij onze prijzen aan bij de tijds
omstandigheden. Overtuigt U van on
ze prijzen.
„Goessche Apotheek"
Voorstad II. Telef. 399.
G. F. MARIS.
Richtingen
in de Ned. Herv. Kerk.
Dit tweede artikeltje handelt over
de Ned. Herv. Kerk.
Er is een geloofsartikel dat zegt:
Ik geloof één, heilige, algemeene,
christelijke kerk. Nu zijn, naar ik
hoop, de lezers van dit stukje toch
wel volkomen verlost van de waan
dat hun kerk waartoe zij insgelijk
behooren door doop en belijdenis,
of door het eerstgenoemde alleen,
de ééne heilige, algemeene, chris
telijke kerk is'. Dit laatste is een
zaak van geloof: de ééne heilige,
algemeene, christelijke kerk is voor
het geloof aanwezig in de vele, on
heilige, bijzondere, zelfs wel on
christelijke kerken, die op deze
aarde zijn.
Hier wordt alleen gesproken over
een zichtbare kerkformatie in Ne
derland: de Ned. Herv. Kerk. De
ze kerkformatie, die er heden is,
heeft haar geschiedenis.
In Nederland is in de 16e eeuw
eveneens de Kerkhervorming bin
nengedrongen. Eerst waren het
weinigen, later meerderen, die met
elkaar een gemeente vormden.
Maar er was veel vervolging, zoo
dat verscheidenen uitweken naar
van de nog voorradige Heeren en Jongeheeren Winterjassen en Jekkers, Garber-
dine en Loden Heeren Regenjassen met 15 pCt. extra korting op de reeds zeer
laag gestelde prijzen. Nergens zoo voordeelig. Zware Manchester Jassen vanaf
f 7.95. Manchester Broeken vanaf f 3.50. 2-pers. Kapokbedden gevuld met prima
kapok f 23.50. 3-deelige Kapokmatrassen met schuine peluw en 2 kussens in di
verse prijzen. Kapok en vulling in pondszakken vanaf 38 cent. Wollen Dekens vanaf
f 3.50. Extra groote Wollen fantasie Dekens 190x230 nu nog f 9.75. Sport-en
Pyamaflanel, pracht kwaliteit, vanaf 15 cent per el. Gekleurde flanel in rose, zalm,
blauw, groen en paars 22 cent per el. Damesschorten vanaf 98 cent. Gemolton-
neerde Heeren Borstrokken en Broeken in Jaeger en Donkergrijs vanaf f 1.20 en
hooger. Dameshemden van prima wit Katoen 90 en 95 cent. Heeren Katoenen
Hemden met korte en lange mouw vanaf 50 cent. Wit katoen Heeren Hemden
98 cent. Groote Theedoeken 60x60 1 2 cent. Graslinnen voor lakens 1 50 cM. breed
vanaf 32 cent per el en hooger. Sloopen 40 cent per stuk, deze sloop is zeldzaam
goedkoop. Blauw Keper, Grijze en Simson Werkmans jassen in alle maten enz.
Aanbevelend,
enz. enz.
het buitenland. Nu zijn in 1568
van die uigewekenen samengeko
men (predikanten en ouderlingen)
te Wesel, om een kerkorde te ont
werpen. In aansluiting hieraan zijn
in 1571 negen en twintig afgevaar
digden, waaronder vijf ouderlingen
bijeengekomen te Emden om te
spreken over: kerkorde en geloofs
belijdenis in verband met wat te
Wesel was aanvaard. En hier me
de is dan de Ned. Herv. Kerk ont
staan, die toen nog niet dien naam
droeg: men spreekt tot in de 18e
eeuw van de Gereformeerde Ker
ken. In het zooeven genoemde jaar
1571 werd van deze kerken de
eerste nationale synode gehouden,
dit is die bijeenkomst van afge
vaardigden te Emden.
Vanaf dat jaar zullen telkens die
twee punten: kerkorde en geloofs
belijdenis weer ter sprake komen,
tot de nationale synode van Dord
recht 1618—1619. Dan wordt de
geloofsbelijdenis nog eens vastge
steld. Dat zijn de drie formulieren
van eenigheid bestaande uitde
Ned. Geloofsbelijdenis, de Heidel-
bergsche Catechismus, de Dordt-
sche leerregels; en tevens wordt
de Dordtsche Kerken-orde opge
steld. Deze belijdenis en dezen ker
kenorde zouden vanaf die synode
in de Nederlandsche Gereformeer
de Kerken moeten gelden.
Maar de Dordtsche Kerkenorde
is slechts in deze provincie, en dan
nog ten gunste van de overheid ge
wijzigd, aangenomen. Zeeland, Fries
land, Groningen, Drente hadden
hun eigen Kerkorden, zoodat er in
dit opzicht in de 17e eeuw nog
geen eenheid der Herv. Kerk in
Nederland was. Die eenheid is pas
in 18 16 gekomentoen heeft Ko
ning Willem I het „Algemeen Re
glement" voor het Bestuur der Her
vormde Kerk in het Koninkrijk der
Nederlanden uitgevaardigd. Tegen
dit koninklijk besluit was nagenoeg
geen verzet. Toch is er in de loop
van de 19e eeuw een herleving
van het Gereformeerd besef geko
men, wat ten gevolge heeft gehad,
dat in 1 8 5 2 een nieuw Algemeen
Reglement tot stand kwam, wat tot
heden geldt, met tot titel: „Alge
meen Reglement voor de Hervorm
de Kerk in het Koninkrijk der Ne
derlanden." Hiermede is derhalve
de Dordtsche Kerkenorde voor de
ze Kerk vervallen.
De belijdenis, zooals deze is
uitgedrukt in de straks genoemde
formulieren van eenigheid is offici-
eel-kerkelijk nooit herzien. In Art.