NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD OPRUIMING L. Maas Zonen - Kortgene. Zaterdag 20 Januari 1934 40e Jaargang. DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10 „Sperwer boven aan". No, 1806 Prijs der Advertentiën: van 1 tot 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon nement aanzienlijke korting. Familieberichten en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer 12'/2 cent. Abonnementsprijs f 1.— per jaar bij vooruit betaling. Franco per post f2.25 per jaar. Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen 8 uur (wettelijken tijd). Oplaag 1800 ex. VREDE OP AARDE. IV Want dit stond bij Zamenhof voorop: wie in God gelooft, zal ervaren, dat God liefde is. Die lief de bezielt de geloovigen en zal van hen uitstralen naar hun medemen- schen. En in die liefde, met die liefde en door die liefde zullen ze elkander vinden. Dit mogen ze ge rust constateeren, dat naast het ge meenschappelijke ook nog verschil punten bestaan. Maar deze vallen in het niet bij dat heerlijke gemeen schappelijk bezit. Ze zullen elkaar verstaan en in vrede met elkaar leven. In 1906 verscheen dan van de hand van Dr. Zamenhof het werk getiteld: Homaranisme, dat wil zeggenGrondbeginsel voor de menschheid. Zamenhof wenschte, dat onder de naam God, of welke andere naam men ook kiezen moge, de menschen mogen verstaan die onverklaarbare Macht, die voor velen geldt als de oorzaak in de wereld der materie en moraal en voor anderen slechts als de oorzaak in de wereld der moraal. Dat zij nooit haten, noch bespotten, noch vervolgen, wie het ook zij, omdat zijn geloof in die Macht verschilt van het hunne. Dat ieder begrijpe, hoe de ware religi euze voorschriften uit het hart voort komen onder de vorm van ons ge weten en dat de voornaamste er van is: wederzijdsche achting en hulpbetoon. De homaranist zal het overige als bijkomstig beschouwen. Voor den een zijn het formeele geboden van God, voor den ander zijn het ver klaringen, aan de menschheid ge geven door haar geestelijke leer meesters, voor een derde is het een mengsel van leeringen, legenden en tradities, door de menschen ge maakt. Door vensters van verschillende kleur zien de menschen dezelfde unieken Macht. De homaranisten mogen de kleur van hun venster niet aan anderen opdringen, dat wil zeggen, ze mogen anderen niet dwingen, hun God te zien precies zooals zij dat doen. Zij moeten be grijpen dat die anders geziene God toch dezelfde is, de Eenige. Zamenhof onderscheidde in de godsdienst de kern, die bij ieder oprecht geloovige eender moet zijn en de omlijsting, dat is alles, wat daar bij komt. Nu zijn er velen, die op die omlijsting staren en de kern uit het oog of liever uit het hart hebben verloren. Zamenhof stond zeer op de op rechtheid. Hij betreurde het, dat zoo velen zich verplicht gevoelen, tegen hun overtuiging in zeker re ligieus verband te blijven loopen. Hij wenschte, dat ieder zijn oprecht beleden godsdienst zou behouden en er met volle overtuiging naar zou leven. Maar zijn homaranis- tisch grondbeginsel wil, dat belij ders van verschillende godsdiensten, als ze met elkaar in aanraking ko men, zich zullen gedragen naar: Wat gij niet wilt, dat U geschiedt, doe dat ook aan een ander niet. Dan pas zal er vrede op aarde kunnen komen, vrede, door één in gevoelen, één in willen, één in stre- Andere tijden, andere prijzen. Anders mag ook de apotheek niet spre ken. Wij concurreeren niet, maar wel passen wij onze prijzen aan bij de tijds omstandigheden. Overtuigt U van on ze prijzen. „Goessche Apotheek" Voorstad II. Telef. 399. G. F. MARIS. Richtingen in de Ned. Herv. Kerk. Dit tweede artikeltje handelt over de Ned. Herv. Kerk. Er is een geloofsartikel dat zegt: Ik geloof één, heilige, algemeene, christelijke kerk. Nu zijn, naar ik hoop, de lezers van dit stukje toch wel volkomen verlost van de waan dat hun kerk waartoe zij insgelijk behooren door doop en belijdenis, of door het eerstgenoemde alleen, de ééne heilige, algemeene, chris telijke kerk is'. Dit laatste is een zaak van geloof: de ééne heilige, algemeene, christelijke kerk is voor het geloof aanwezig in de vele, on heilige, bijzondere, zelfs wel on christelijke kerken, die op deze aarde zijn. Hier wordt alleen gesproken over een zichtbare kerkformatie in Ne derland: de Ned. Herv. Kerk. De ze kerkformatie, die er heden is, heeft haar geschiedenis. In Nederland is in de 16e eeuw eveneens de Kerkhervorming bin nengedrongen. Eerst waren het weinigen, later meerderen, die met elkaar een gemeente vormden. Maar er was veel vervolging, zoo dat verscheidenen uitweken naar van de nog voorradige Heeren en Jongeheeren Winterjassen en Jekkers, Garber- dine en Loden Heeren Regenjassen met 15 pCt. extra korting op de reeds zeer laag gestelde prijzen. Nergens zoo voordeelig. Zware Manchester Jassen vanaf f 7.95. Manchester Broeken vanaf f 3.50. 2-pers. Kapokbedden gevuld met prima kapok f 23.50. 3-deelige Kapokmatrassen met schuine peluw en 2 kussens in di verse prijzen. Kapok en vulling in pondszakken vanaf 38 cent. Wollen Dekens vanaf f 3.50. Extra groote Wollen fantasie Dekens 190x230 nu nog f 9.75. Sport-en Pyamaflanel, pracht kwaliteit, vanaf 15 cent per el. Gekleurde flanel in rose, zalm, blauw, groen en paars 22 cent per el. Damesschorten vanaf 98 cent. Gemolton- neerde Heeren Borstrokken en Broeken in Jaeger en Donkergrijs vanaf f 1.20 en hooger. Dameshemden van prima wit Katoen 90 en 95 cent. Heeren Katoenen Hemden met korte en lange mouw vanaf 50 cent. Wit katoen Heeren Hemden 98 cent. Groote Theedoeken 60x60 1 2 cent. Graslinnen voor lakens 1 50 cM. breed vanaf 32 cent per el en hooger. Sloopen 40 cent per stuk, deze sloop is zeldzaam goedkoop. Blauw Keper, Grijze en Simson Werkmans jassen in alle maten enz. Aanbevelend, enz. enz. het buitenland. Nu zijn in 1568 van die uigewekenen samengeko men (predikanten en ouderlingen) te Wesel, om een kerkorde te ont werpen. In aansluiting hieraan zijn in 1571 negen en twintig afgevaar digden, waaronder vijf ouderlingen bijeengekomen te Emden om te spreken over: kerkorde en geloofs belijdenis in verband met wat te Wesel was aanvaard. En hier me de is dan de Ned. Herv. Kerk ont staan, die toen nog niet dien naam droeg: men spreekt tot in de 18e eeuw van de Gereformeerde Ker ken. In het zooeven genoemde jaar 1571 werd van deze kerken de eerste nationale synode gehouden, dit is die bijeenkomst van afge vaardigden te Emden. Vanaf dat jaar zullen telkens die twee punten: kerkorde en geloofs belijdenis weer ter sprake komen, tot de nationale synode van Dord recht 1618—1619. Dan wordt de geloofsbelijdenis nog eens vastge steld. Dat zijn de drie formulieren van eenigheid bestaande uitde Ned. Geloofsbelijdenis, de Heidel- bergsche Catechismus, de Dordt- sche leerregels; en tevens wordt de Dordtsche Kerken-orde opge steld. Deze belijdenis en dezen ker kenorde zouden vanaf die synode in de Nederlandsche Gereformeer de Kerken moeten gelden. Maar de Dordtsche Kerkenorde is slechts in deze provincie, en dan nog ten gunste van de overheid ge wijzigd, aangenomen. Zeeland, Fries land, Groningen, Drente hadden hun eigen Kerkorden, zoodat er in dit opzicht in de 17e eeuw nog geen eenheid der Herv. Kerk in Nederland was. Die eenheid is pas in 18 16 gekomentoen heeft Ko ning Willem I het „Algemeen Re glement" voor het Bestuur der Her vormde Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden uitgevaardigd. Tegen dit koninklijk besluit was nagenoeg geen verzet. Toch is er in de loop van de 19e eeuw een herleving van het Gereformeerd besef geko men, wat ten gevolge heeft gehad, dat in 1 8 5 2 een nieuw Algemeen Reglement tot stand kwam, wat tot heden geldt, met tot titel: „Alge meen Reglement voor de Hervorm de Kerk in het Koninkrijk der Ne derlanden." Hiermede is derhalve de Dordtsche Kerkenorde voor de ze Kerk vervallen. De belijdenis, zooals deze is uitgedrukt in de straks genoemde formulieren van eenigheid is offici- eel-kerkelijk nooit herzien. In Art.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1934 | | pagina 1