NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD PRUIMING BI Fa. WED. C. PATERIK Si Donderdag 30 November BEGINT DE No. 1852 Zaterdag 25 November 1933 40e Jaargang. DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10 „Sperwer INGEZONDEN STUKKEN Prijs der Advertentiën: van 1 tot 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon nement aanzienlijke korting. Familieberichten en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer - 12Va cent. <!P Abonnementsprijs f 1.— per jaar bij vooruit betaling. Franco per post f2.25 per jaar. Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen 8 uur (wetteiijken tijd). Oplaag 1800 ex. Andere tijden, andere prijzen. Anders mag ook de apotheek niet spre ken. Wij concurreeren niet, maar wel ■^APOThttH»^ passen wij onze prijzen aan bij de tijds omstandigheden. Overtuigt U van on ze prijzen. „Goessche Apotheek" (Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie.) Zeer geachte Redactie. Zoudt U het volgend schrijven in Uw blad kunnen opnemen? Met beleefden dank. In het NoOrd-Bevelands Nieuws- en Advertentieblad van 11 Nov.'33 staat een ingezonden stukje van de heer J. J. Plantsoen met enkele vra gen inzake het nieuwe weekblad voor het Christelijk gezin: de Noord- Bevelander. Daar deze vragen van andere zijde niet werden beant woord, wil ik gaarne dat, wat op mij betrekking heeft in het zooeven genoemd stukje, met een kort woord toelichten. Mogelijk bewijs ik daar meerderen naast dhr Plantsoen een dienst mede. De bedoelde vraag is: „En waar om is één van de predikanten van Noord-Beveland bij de medewer kers niet genoemd? Is hij uitge sloten? Zoo ja, waarom? Het antwoord is: Mij is van be vriende zijde dat beteekent in dit verband, indirect van de redac tie van het nieuwe blad vlak voor het verschijnen van het eerste nummer de vraag gesteld: „Ben jij orthodox of vrijzinnig?" met deze toevoeging: „als jij vrijzinnig bent, wat hier en daar op Noord-Bevel, beweerd wordt, en als jouw naam dan onder de medewerkers komt te staan, kan dat voor het nieuwe blad nadeelig zijn." Op deze vraag heb ik mondeling geantwoord, dat ik niet weet of ik orthodox of vrijzinnig ben, en schrif telijk nog eens verklaard, dat het mij beter voorkwam dat mijn naam niet onder de medewerkers werd genoemd. Persoonlijk zou ik er de voorkeur aangeven dat het nieuwe Christe lijke weekblad althans open stond voor iedere richting op kerkelijk terrein, en dat moet zeker gelden als de Ned. Herv. Kerk in dit blad vertegenwoordigd is. De vraag naar de kerkelijke richting wordt dan secundair, d.i. zij komt op de 2e plaats. Maar dit is klaarblijkelijk niet het geval. Nu is een weekblad ver schenen wel „voor het christelijk gezin", in het algemeen, maar met een redactie, die bepaald heeft van welke richting de schrijvers moeten zijn, die aan haar blad medewer ken. Ik kan mij tot heden met die zienswijze niet vereenigen. Kats. M. HANSEN. Ned. Herv. Pred. Een hond blaft als zijn meester wordt aangegrepen. En ik zou zwijgen als ik de Waarheid Gods aangerand zie? CALVIJN. Aan het Schoolbestuur te Kortgene. Beste Vrienden, Na het bovenstaande zweeg ik liever in alle talen. Maar dat zou niet goed zijn. Daarom een kort antwoord, want de redactie wordt ongeduldig, de lezers vinden het langzamerhand langdradig en mij zelf kriebelt de pen in m'n vingers. Onze tijd kan beter besteed. Het leven is kort en het oogenblik kost baar. Ik zal mij niet op een tekst beroepen om elkaar te prikken en te steken, dat doet zoo'n zeer. Als het dan beslist noodig is, is het beter elkaar een wonde te slaan tot genezing. Immers het is het hoog ste liefdes bewijs de fouten in el kander uit alle kracht te bestrijden en zonden wég te ruimen. Daartoe het volgende: de rechte houding in ons leven eischt dat we ieder mensch ver trouwen: Jood, Heiden, Christen, Mohammedaan, kortom alles wat menschen gelaat draagt. Doen wij dat niet, dan randen wij Gods Ma jesteit in onze naaste aan. Er zijn twee manieren om iemand te doo- den; de eerste is dat we iemand een mes in zijn lichaam steken en zeggen: „zie zóó ben ik". Da's royaal, ai verzet zich ons geweten daartegen. De tweede manier is erger en schijnt hoe langer hoe meer burgerrecht in onze wereld te krijgen: je besluipt iemand van achter, in naam van een comité of bestuur, (waarom zegt ge niet wie ge zijt en onderteekend man voor man overvalt 'm en in plaats van hem te dooden, knijp j'm langzaam de adem van zijn geweten dicht. Dat is de ergste zonde die we be gaan kunnen: U overvalt me niet alleen, nee U vertrouwt me niet eens. Dat is laag, laf en dom! Vrienden, met een béétje goeie wil en die zonde is de wereld uit! Wie ooren heeft, die hoorei „Je hebt je ooren niet voor niks". 2) het fundament van elke Christe lijke school moet wezenWeder- zijdsch vertrouwen in onbeperkte mate, onverschillig of de menschen het met ons eens zijn of niet, begin daarmee, anders wordt Uw school plan één groote mislukking. Maar gij wilt blijkbaar niet iedereen ver trouwen. Waarom toch niet? On beperkte gewetensvrijheid en boven- menschelijk vertrouwen jegens el kaar, dat wisten de Joden in het jaar 100 voor Christus al: de Sy riër, de Filistijn, de Moor (hun erg ste vijanden!) Waren voor hier e- ven zoo vele mogelijkheden van het kindschap Gods! Ik beroep mij niet op een losse tekst, da's een kinderachtige quasi-ernstigspelletje, ik beroep mij op de geschiedenis van het lévende Jodendom tot he den ten dage toe, op het leven van meerdere van mijn Joodsche vrien den. Kon ik U iets van dat heilge- heim meedeelen, door dat ge me vertrouwdet, Uw leven zou stralen als de dag en Uw hart zou ruim wezen, zóó dat de heele wereld er in kan schuilen. Want het blijft eeuwig waar, vrienden, de aller hoogste, zijn licht straalt over boo- zen en goeden, Hij heeft zijn ze gen over rechtvaardigen en on- rechtvaardigen. Doch wat is de beeltenis van Uw God? die is klein benepen, anstig, ouwerwetsch, zie- kelijk, vertoont alle teekenen van een afgodsbeeld. In woord en daad. Daar moeten we elkaar van verlos sen, vrienden, ook van die daden. Het fundament van deze Christelij ke school kan voor menschen niet bestaan, hoeveel te minder voor God! Met onze daden staat het zoo: er is hier een groep menschen die in een andere groep niet alleen niet meer het kindschap Gods kun nen ontdekken, neen erger nog: de ander in het voorbij gaan nau- welijks „goeien dag" zeggen, en als het gebeurt dan met de verbe ten woede in de voorbijganger een geestelijke concurrent te zien. En nu zullen deze twee groepen sa menwerken voor een gezamenlijk planeen Christelijke School. Er is weinig geschapen verstand toe noodig om in te zien dat dit een monster-verbond is. Ik aarzel niet om te zeggen: nee, vrienden, dat is geen goed fundament; die bodem deugt niet, dat is moerassig terrein waar muskieten steken en niets anders dan geestelijke mala ria gekweekt wordt. Ruim eerst die moeras op, dan kunnen we verder zien. Maar dan is het misschien niet eens meer noodig, Dat is zeker: aan de bouw van een Christelijke school zijn we nog, lang niet toe: het moeras van wederzijdsche ver dachtmaking, dat moet weg. Liever vandaag dan morgen. Vort er mee. „Wie ooren heeft, hoore". 3) de steenen van ons Christelijk bouwplan, d.w.z. de teksten, geloofs belijdenissen enz. mogen nooit ge bruikt worden om er anderen mee <- ;:V DAMES! Ten einde ook U in de gelegenheid te stellen om direct van onze opruimingsprijzen te kunnen profi- teeren, hebben wij besloten onze uitverkoop op een Donderdag te doen aanvangen. U VINDT DAN BIJ ONS EEN GROOTE SOR TEERING AAN LAGE PRIJZEN. L. BURG B 20, 21 - MIDDELBURG.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1933 | | pagina 1