PRIMA LEIDSCHE DEKENS
100 pCt. zuivere witte wol.
dit kan navraag lijden,
DE BIJENKORF
L. Vorststraat 42. Goes.
Zaterdag 28 October 1933,
NETTEN D9EDEL:
Woonsdag 15 November 1933
openbaar te verkoopen:
openbaarte verkoopen:
weiland en hoveniering
steenen Schuur
varkens- en Kippenhok,
Nog eenige
2e hands KACHELS
K. H. SCHIPPERS Co.
blijft af, handen thuis: het staat ge
schreven, hier, in m'n geweten. Wie
daar bezig is te schrijven: dat wil
ik U wel in een persoonlijk gesprek
vertellen, niet meer via drukletters.
Hoe dat geheimzinnig werk voort
gaat? Van dag tot dag? De ééne
keer door een boek (de Bijbel) de
andere keer door een gebeurtenis
om me heen, de derde keer wéér
anders, maar altijd gaat het via de
poort van mijn mede-weten-met-de
bijbel. U voelt wel, daar kun je
moeilijk over schrijven. Als ik op
Uw dorp kom, wil ik U liever eens
persoonlijk opzoeken en dan weet
ik dat U mij zult ontvangen. We
kennen elkaar al zoo'n beetje.
Eén vraag nog: hoe zou het toch
komen dat we als kleine kinderen
zoo wijs zijn om het te zoeken in
ons geweten en als groote menschen
zoo dwaas om het te zoeken in een
boek zonder ons geweten
Hoe komt dat? Zijn we al zóó
groot geworden dat we niet eens
meer Jezus met de pen van zijn
Heiligen Geest de vlammende let
ters in ons hart en leven laten in
scherpen? Ja, dat is het: we zijn
er te groot voor geworden, we wil
len niet meer „klein met de kleinen"
zijn, we willen allemaal reuze-groot
wezen, met geleerde boeken (die
buiten ons leven staan) met geleerde
teksten (die we buiten ons bereik
houden) en met ik-weet-niet-wat.
Dat ligt in U, dat ligt in mij, dat
ligt in ons allemaal. En ondertus-
schen zijn onze gewetens bot en
stomp gewordenals er één ding
is waaraan de wereld ziék is, en
waaraan ze dreigt onder te gaan,
dan is het daaraan. De wereld heeft
geen behoefte aan Christelijke do-
miné's en Christelijke onderwijzers.
De wereld heeft alleen behoefte aan
gewetensvolle menschen die zich
door Jezus laten nakijken, de rest
is bijzaak! Of we ook nóg zooveel
Christelijke Scholen en idem zooveel
Christelijke Kerken hebben, dat Iaat
God koud, als onze gewetens koud
zijn geworden als ijs en stomp als een
draadnagel, in al dien partij-strijd die
de wereld teistert.
Gij haalt de Bijbel aan als boék
maar daar wilt ge toch niet bij blij
ven staan? Want de bijbel als boek
zet zich voort als een geschiedenis
van leven in de vólkeren. Om Gods
stem te hooren moet ik met m'n
ééne oor luisteren naar de Bijbel, en
met m'n andera oor luisteren naar
de Geschiedenis om me heen, wat
daar te koop is. Wat zegt die ge
schiedenis op het oogenblik? Dat
er een partijstrijd is die de wereld
teistert: een strijd tusschen „goed"
en „kwaad" zeggen we misschien,
tusschen „licht" en „duisternis".
Dat kan. Als we dan maar weten
waar het licht in de duisternis over
gaat en waar het goede ophoudt en
het kwaad begint. Weten we dat
nog? Staat dat alléén in een boek?
Ik denk het wel. Dat er in deze
wereld een strijd tusschen goed en
kwaad, tusschen licht en duisternis
is nog niet het ergste, maar dat wij
misschien de verkeerde kant kiezen
in dezen strijd, dat is erg en zoo
doende licht en duisternis met el
kaar verwisselen, Licht is voor mij
over en daar waar menschen elkaar
open, vrijuit tegemoet treden, zon
der aanziens des persoons. Overal el
ders is het voor mij stik-donkere
nacht; of het nu een Christelijke, of
een Openbare duisternis is. Mijn
geweten zegt mijwacht U er voor
het beginsel van de Christelijke School
lief te hebben, zonder den mensch
lief te hebben, zonder het kind lief te
hebben, het kind, de mensch alléén,
daar gaat het om. En die vind ik
De avonden worden killer
De nachten worden kouder
Voorziet U van Brandstof en Dekens. Brandstoffen verkoopen wij niet, maar wel
gemaakt van
Koopt geen dekens van enkele guldens, denkt er om dat goedkoope koop dure koop wordt.
Dekens is een vertrouwensartikel, wij hebben metonzeLeidsche dekens het grootste succes
bij diegenen, die reeds bij ons kochten.
overal. God is overal waar menschen
Hem zoeken, tot aan het uiterste
der zee, tot bij ontuchtigen en tol
lenaars toe! Hém kunnen we niet
ontloopen; nergens, waar ook. En
de Duivel is ook altijd van
de partij; die zit ons altijd op de
hielen. In de openbare school?
nou en of! En in de Christelijke
school NIETS MINDER 1 Hoe
komt dat? Omdat de Duivel geen
monster buiten ons, maar een mon
ster IN ONS is! En hij heeft het
altijd gemunt op het beste in deze
wereld: dat smaakt Hem het lek
kerst! M'n pen zit nog vol. Maar
ik moet ophouden: de Redacteur
is toch al zoo welwillend en straks
komt er nog het antwoord aan het
Schoolbestuur óók. We eindigen
kort samenvattend wat ons gesprek
inhield:
a) iedere Vader en Moeder moet
zijn kind geestelijk weg-wijs maken.
Welke liberaal lacht daar zoo fijn
tjes alsof Godsdienst luxe was Dan
hoop ik hartelijk dat hij zijn kind
iets anders meegeeft voor dit koude
barbaarsche leven. Anders kon het
wel eens zijn dat dat jongetje of
meisje te kwader ure vroeg: „Va
der en Moeder waarom ben ik toch
geboren, als gij het niet eens weet,
waarom hebt ge dan mijn bestaan
gewild?". Of hebt ge daar nog
nooit over nagedacht dat ge Uw
kind neerzet in een God-verlaten
wereld? Dan beklaagde ik Uw plat-
vloersche leven, al bezit ge ook mil-
lioenen aan effecten, Uw leven is
straat-arm en Uw kind gaat onver
warmd, het koude bestaan tegemoet.
Niet onmogelijk dat het geestelijk
dóód-vriest, da's mede Uw schuld.
b) Wees niet bang alsgeUwkind
van huis uit geestelijke warmte hebt
meegegevenheb dan maar ver
trouwen in het leven, onverschillig
waar en op welke school Uw kind
terecht komt. Zoek nauwkeurig
wélke school de beste is en ga voor
al met de onderwijzer praten. Die
staat er anders zoo razend vreemd
voor. Hij wil geholpen wezen door
de ouders: toe, doe het dan.
c) Een Christelijke School, waar
Uw kind van Jezus verteld wordt,
is goéd, erg goed, de beste die er
te vinden is op de heele wereld;
maar zie dan ook nauw toe of er
inderdaad van Jezus verteld wordt
ofvan een politieke gods
dienstige caricatuur, die Uw kind
eens-voor-goed van Jezus zou kun
nen vervreemden. Een gewetens
vol Christelijk onderwijzer is de
beste opvoedkundige voor Uw kind,
een gewetens-looze Christelijke on
derwijzer is de allerslechtse, en
daartusschen in liggen duizende
mogelijkheden. Kijk goed uit en
Iaat ons samen eerlijk wezen. Dan
moet de Christel, onderwijzer op
z'n post blijven en zijn school
wordt een roem voor God en men
schen.
d) Een openbaar onderwijzer, schrik
daar niet aanstonds op de naam
afgaand, van terug. Er zijn hart
roerend, eigenwijze exemplaren on
der, zooals onder al Gods schepse
len. Hoe kunnen zulke menschen
opvoeders zijn van kinderen? Op
die vraag kunnen ze zelf ook geen
antwoord geven.
Maar meen niet, Vader en Moe
der, dat een onderwijzer op de o-
penbare school God niet zou kun
nen dienen. Dan ligt het aan hem
zelf. En de gewetens-volle werkers
die God overal op zijn aarde ge
plant heeft als lichten iu den dui
steren nacht, hun licht straalt door
alles heen: zelfs al kunnen ze niet
bidden, noch bijbelsche geschiede
nis vertellen, hun leven zelf is be
zig een gebed te worden; vertrouw
Uw kind gerust aan hem toe. Zoo
heeft elk z'n taak: de een op de
Openbare, de andere op de Chris
telijke School. Het is waar: de
Duivel is overal, maar God ook
voor wie hem zoekt.
Kortgene. J. J. PLANTSOEN.
Daar het antwoord van dhr. Plant
soen aan dhr. te Gussinklo hierme
de ten einde is, geven we dhr. te
Gussinklo hierbij gelegenheid tot
een slotwoord.
Redactie.
Deurwaarder G. HEIJBOER te
Kortgene, is voornemens op
des namiddags van 3'/2 uur aan
het woonhuis en ten verzoeke van
dhr. J. C. JILLE te Stroodorp we
gens vertrek in het
als: eikenh. linnenkast, 6 dito stoe
len, eikenh. tafel, eikenh. thee-
kast, pendule, eikenh. spiegel,
eikenh. bloementafels, keuken
stoelen met tafel, schilderijen,
vloerkleed, zeil, matten, glas- en
aardewerk, potten, pannen, pe
troleumstellen, eenige boeken, ar
beidersgereedschappen enz.
Betaaldag 28 Januari 1934.
De Notaris J. K. C. MATTHIJS
te Kortgene, is voornemens op
dss nams. 2 uur in het cafe „Nim
rod" te Kamperland, krachtens art.
1223 B.W. in het
1.22.30 H.A. of 2 Gem. 280 roeden
met daarop staande
te Stroodorp in de Heer Janspol-
polder, eigendom van den Heer A.
VAN DER HEMDE Az.
Te aanvaarden bij betaling uiter
lijk 15 December 1933.
Inlichtingen te bekomen bij bo-
vengenoemden Notaris, en ten kan
tore van den Notaris H. R. J. van
der Veen te Terneuzen,