NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
PHILIPS 636 A
PRIJS F 285.00.
Fa. K. H. Schippers Co.
Zaterdag 21 October 1933
No. 1847.
Zaterdag 14 October 1933
40e Jaargang.
DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10
DEZE RUIMTE IS TE HUUR.
A. C. VAN DER REST
Voortzetting der
veiling van meubelen
Prijs der Advertentiën: van 1 tot 5 regels 50
cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon
nement aanzienlijke korting. Familieberichten
en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen
van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer
- 12cent.
Abonnementsprijs f 1.— per jaar bij vooruit
betaling. Franco per post f2.25 per jaar.
Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen
8 uur (wettelijken tijd). Oplaag 1800 ex.
II) Het Kind en de School.
(een vraag voor de Ouders.
De geestelijke opvoeding van het
kind hoort thuis in handen van
Vader en Moeder, niét van derden.
Ja sterker nog: Wanneer iemand
ons voorlichting zou vragen (an
ders niet natuurlijk, we moeten on
ze meening liever niet als een on
tijdig misgewas op een andermans
levensakker opdringen!) als iemand
voorlichting zou vragen, dan zou
ik openlijk zeggen: „Vaders en
Moeders weest voorzichtig wélke
School ge voor Uw kind uttkiest,
niet alleen da Openbare maar óók de
Christelijke School, kortom élke
School. Want iedere School is ge
vaarlijk. Dan levert immers Vader
en Moeder hun kind over aan
machten die zij niet kennen! Dan
kan er nog méér bedorven worden,
juist omdat anderen invloed op het
kind krijgen. We moeten elkaar
daarom deze raad voorhoudenzorg
allereerst dat ge Uw kind zelf
geestelijk opvoedt en laat zelfs geen
pink aan een ander over. Want
dat is Uw werk: een ander kan
dat niét, al verzekert hij het ook
met alle legitimatie-bewijzen die
er op aarde te vinden zijn. En
bovendien: Wat heb ik me in te
dringen tusschen ouders en kind?
Daar hóór ik niet! óók niet bij de
keuze van één of andere School.
De verhouding Vader-Moeder-Kind
is gewijde grond; hier geldt het:
„Doe de schoenen van Uwe voe
ten, want de plaats waarop ge staat
is heilige grond."
Wat Zaterdag! We zijn toch
Protestanten? Bij Roomschen is dat
anders. Geen ouder zal het hart
hebben om zijn kinderen naar een
andere School te sturen dan de
Paus, Bisschop of Pastoor gezegd
heeft. Wij zijn Protestanten, die
het zélf moeten uitmaken, zélf ons
eigen leven moeten leiden. Ik wil
geen pastoor worden, die de lakens
uitdeelt, en ook geen dominé die
de lakens uitdeelt. Dan draaien
we het Protestantisme de nek om.
Protestantsch is het om te zeggen
ik zal zélf weten wat mij te doen
staat. Dat geldt in alles, zeker in
de opvoeding van onze kinderen.
Ieder heeft z'n eigen tuin te wieden
en eigen weg te banen. Het Pro
testantisme heeft eens voor goed
alle geestelijkheid afgeschaft en ge
zegd: ieder mensch draagt het
geestelijk risico van zijn leven zelf
met zich mee. We staan allen op
één lijn, er is een gemeenschap
van geloovigen" en niet een groep
dominé's en onderwijzers, die la
kens uitdeelt aan het volk beneden
hen. Eenvoudige, gave dorpsmen-
schen vooral zijn véél te goed om
zóó te behandelen, en hebben een
schat van geestelijke rijkdom, groo-
ter dan menigeen vermoedt. Ik ben
vast overtuigd: hoe meer we de
ouders de geestelijke opvoeding en
de beslissing over hun kinderen in
handen geven, des te meer zal ook
hun eigen geloofsleven bloeien. Nu
verdort het vaak al heel gauw,
mede door de noodlottige verzeke
ring van derden, die zeggenO
Vader en Moeder jullie hebt het
zoo moeilijk, ik zal wel een deel
van Uw verantwoording overne
men. En ondertusschen gaat het
leven van ouders en kinderen hard
achteruit, of (wat het zelfde is)
het staat stil.
Maar naast de ouders zijn er
toch zooveel andere invloeden en
éénmaal moet het kind toch naar
School en straks de wereld in.
Hoe dan? Als Vader en Moeder
de kinderen van huis uit veel mee
gegeven hebben, dan is het vrij on
verschillig waar het eenmaal te
recht zal komen. Dan kan het te
gen een stootje; ja zelfs als het in
een bepaald ongunstige omgeving
zou komen, dan zal het daar een
macht ten goede tegenover stellen.
Hier is het toch weer de invloed
van thuis, die het 'm voor drie
kwart doet; óók als de ouders er
niet bij zijn. In dien zin heb ik een
on-eindig vertrouwen in het leven!
Maar je wilt toch tenslotte een zoo
gunstig mogelijk geestelijk klimaat
uitzoeken. Wat zal het worden?
Een „Christelijke" of een „Open
bare" School? Het antwoord kan
niet moeilijk zijn: dat hangt van de
plaatselijke omstandigheden af. Dat
heeft ieder mensch zelf uit te ma
ken al naar de plaatselijke verhou
dingen in een bepaalde gemeente:
ik zal niet zoo onwijs zijn iemand
in een andere gemeente te zeggen
zoo moet ge doen, evenmin als een
ander zoo dwaas zal zijn mij te
zeggen wat ik doen moet. Zelfs in
een en dezelfde gemeente kunnen
we dat nog niet doenieder mensch
heeft dat met zijn eigen geweten
uit te vechten. Het eenige antwoord
wat we elkaar te geven hebben is:
handel naar het geweten, dan moet
ge zelf maar zien wat dat inhoudt
dat kan ik niet beoordeeien, zeker
niet vanuit een andere gemeente.
Ik weet immers niet hoe de „Open
bare" en hoe de „Christelijke"
School daar is. Dat zullen we eerst
hebben te onderzoeken. Want dat
moeten we toch wel van elkaar
weten. We mogen niet op de nóóm
afgaan. Dat doet een geweten nooit die
zoekt wat er achter dien naam steekt.
We moeten het toch als een ge
wetenszaak zien en daarom perse
weigeren iedere vergadering die
met gebed geopend wordt, nu ook
daarom al van te voren „Christelijk"
te noemen. Zoo ook elke school
die de naam Christelijk draagt. We
Europa heeft U meer te bieden dan U ooit gedacht heeft! Met een
kunt U van dat alles genieten I
VRAAGT ONS DEMONSTRATIE.
Geneesmiddelen
(ook Homoeopatische),
Verbandstoffen,
Voor:
Breukbanden,
Buikbanden
Spataderkousen, enz.
Verplegingsartikelen
Wijnen, Limonades,
naar: enz.
Ass. Apotheker, Goes
Groote sorteering
Toiletartikelen en
Parfumerieën
Voormaatnemen, Buikbanden, Breuk
banden, Spataderkousen, Recht-
houders enz., desgewenscht bezoek
aan huisl
mogen haar daarom alléén nog niet
als de beste beschouwen. Wie dat
toch doet pleegt gewetensmoord aan
zich zelf. Dat is het ergste wat we
over ons kunnen brengen. Het zit
niet in de naam, dat is heidendom,
dat is Roomsch, dat is niet Pro
testantsch gedacht. Het gaat om het
wezen. We zullen eerst hebben te
onderzoeken met de aanwijzingen
van ons geweten (met Diegene, die
in ons geweten schrijft, dus niet met
een tekst alleen nog met leer!) of die
School ook inderdaad een „Chris
telijke School is. We moeten niet
zoo eigenwijs zijn en denken als ik
dat naambordje boven m'n leven
plak dan is de zaak nu ook verder
dik-in-orde. Dat is dom! We moe
ten onszelf de gewetens-eisch stel
len dat we na 20 eeuwen Christen
dom eindelijk eens extra zullen gaan
kijken wat er achter dat naambordje
zoo al te koop aangeboden en ver
handeld wordt.
En wat zien we dan?
Daarover volgende week!
Kortgene. J. J. PLANTSOEN.
LEVEN.
Naar wij vernemen, is het eerste
nummer van het vredespropaganda-
blad voor Nrd.-Beveland geheel
uitverkocht. Op het eind van deze
maand zal No. 2 verschijnen in op
laag van 500 EXEMPLAREN. Leven
heeft in de pacifistische pers een
goede bespreking ontvangen. Deze
successen hebben tot uitbreiding
der uitgave geleid.
enz. voor dhr. W. J. PRIESTER
te Kortgene aan diens woonhuis
aldaar aan de Kaaistraat 102 op
des nams. 2 uur.
Betaling 7 Januari 1934.
Notaris MATTHIJS, Kortgene.