NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD PHILIPS 636 A PRIJS F 285.00. Fa. K. H. Schippers Co. Zaterdag 21 October 1933 No. 1847. Zaterdag 14 October 1933 40e Jaargang. DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10 DEZE RUIMTE IS TE HUUR. A. C. VAN DER REST Voortzetting der veiling van meubelen Prijs der Advertentiën: van 1 tot 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon nement aanzienlijke korting. Familieberichten en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer - 12cent. Abonnementsprijs f 1.— per jaar bij vooruit betaling. Franco per post f2.25 per jaar. Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen 8 uur (wettelijken tijd). Oplaag 1800 ex. II) Het Kind en de School. (een vraag voor de Ouders. De geestelijke opvoeding van het kind hoort thuis in handen van Vader en Moeder, niét van derden. Ja sterker nog: Wanneer iemand ons voorlichting zou vragen (an ders niet natuurlijk, we moeten on ze meening liever niet als een on tijdig misgewas op een andermans levensakker opdringen!) als iemand voorlichting zou vragen, dan zou ik openlijk zeggen: „Vaders en Moeders weest voorzichtig wélke School ge voor Uw kind uttkiest, niet alleen da Openbare maar óók de Christelijke School, kortom élke School. Want iedere School is ge vaarlijk. Dan levert immers Vader en Moeder hun kind over aan machten die zij niet kennen! Dan kan er nog méér bedorven worden, juist omdat anderen invloed op het kind krijgen. We moeten elkaar daarom deze raad voorhoudenzorg allereerst dat ge Uw kind zelf geestelijk opvoedt en laat zelfs geen pink aan een ander over. Want dat is Uw werk: een ander kan dat niét, al verzekert hij het ook met alle legitimatie-bewijzen die er op aarde te vinden zijn. En bovendien: Wat heb ik me in te dringen tusschen ouders en kind? Daar hóór ik niet! óók niet bij de keuze van één of andere School. De verhouding Vader-Moeder-Kind is gewijde grond; hier geldt het: „Doe de schoenen van Uwe voe ten, want de plaats waarop ge staat is heilige grond." Wat Zaterdag! We zijn toch Protestanten? Bij Roomschen is dat anders. Geen ouder zal het hart hebben om zijn kinderen naar een andere School te sturen dan de Paus, Bisschop of Pastoor gezegd heeft. Wij zijn Protestanten, die het zélf moeten uitmaken, zélf ons eigen leven moeten leiden. Ik wil geen pastoor worden, die de lakens uitdeelt, en ook geen dominé die de lakens uitdeelt. Dan draaien we het Protestantisme de nek om. Protestantsch is het om te zeggen ik zal zélf weten wat mij te doen staat. Dat geldt in alles, zeker in de opvoeding van onze kinderen. Ieder heeft z'n eigen tuin te wieden en eigen weg te banen. Het Pro testantisme heeft eens voor goed alle geestelijkheid afgeschaft en ge zegd: ieder mensch draagt het geestelijk risico van zijn leven zelf met zich mee. We staan allen op één lijn, er is een gemeenschap van geloovigen" en niet een groep dominé's en onderwijzers, die la kens uitdeelt aan het volk beneden hen. Eenvoudige, gave dorpsmen- schen vooral zijn véél te goed om zóó te behandelen, en hebben een schat van geestelijke rijkdom, groo- ter dan menigeen vermoedt. Ik ben vast overtuigd: hoe meer we de ouders de geestelijke opvoeding en de beslissing over hun kinderen in handen geven, des te meer zal ook hun eigen geloofsleven bloeien. Nu verdort het vaak al heel gauw, mede door de noodlottige verzeke ring van derden, die zeggenO Vader en Moeder jullie hebt het zoo moeilijk, ik zal wel een deel van Uw verantwoording overne men. En ondertusschen gaat het leven van ouders en kinderen hard achteruit, of (wat het zelfde is) het staat stil. Maar naast de ouders zijn er toch zooveel andere invloeden en éénmaal moet het kind toch naar School en straks de wereld in. Hoe dan? Als Vader en Moeder de kinderen van huis uit veel mee gegeven hebben, dan is het vrij on verschillig waar het eenmaal te recht zal komen. Dan kan het te gen een stootje; ja zelfs als het in een bepaald ongunstige omgeving zou komen, dan zal het daar een macht ten goede tegenover stellen. Hier is het toch weer de invloed van thuis, die het 'm voor drie kwart doet; óók als de ouders er niet bij zijn. In dien zin heb ik een on-eindig vertrouwen in het leven! Maar je wilt toch tenslotte een zoo gunstig mogelijk geestelijk klimaat uitzoeken. Wat zal het worden? Een „Christelijke" of een „Open bare" School? Het antwoord kan niet moeilijk zijn: dat hangt van de plaatselijke omstandigheden af. Dat heeft ieder mensch zelf uit te ma ken al naar de plaatselijke verhou dingen in een bepaalde gemeente: ik zal niet zoo onwijs zijn iemand in een andere gemeente te zeggen zoo moet ge doen, evenmin als een ander zoo dwaas zal zijn mij te zeggen wat ik doen moet. Zelfs in een en dezelfde gemeente kunnen we dat nog niet doenieder mensch heeft dat met zijn eigen geweten uit te vechten. Het eenige antwoord wat we elkaar te geven hebben is: handel naar het geweten, dan moet ge zelf maar zien wat dat inhoudt dat kan ik niet beoordeeien, zeker niet vanuit een andere gemeente. Ik weet immers niet hoe de „Open bare" en hoe de „Christelijke" School daar is. Dat zullen we eerst hebben te onderzoeken. Want dat moeten we toch wel van elkaar weten. We mogen niet op de nóóm afgaan. Dat doet een geweten nooit die zoekt wat er achter dien naam steekt. We moeten het toch als een ge wetenszaak zien en daarom perse weigeren iedere vergadering die met gebed geopend wordt, nu ook daarom al van te voren „Christelijk" te noemen. Zoo ook elke school die de naam Christelijk draagt. We Europa heeft U meer te bieden dan U ooit gedacht heeft! Met een kunt U van dat alles genieten I VRAAGT ONS DEMONSTRATIE. Geneesmiddelen (ook Homoeopatische), Verbandstoffen, Voor: Breukbanden, Buikbanden Spataderkousen, enz. Verplegingsartikelen Wijnen, Limonades, naar: enz. Ass. Apotheker, Goes Groote sorteering Toiletartikelen en Parfumerieën Voormaatnemen, Buikbanden, Breuk banden, Spataderkousen, Recht- houders enz., desgewenscht bezoek aan huisl mogen haar daarom alléén nog niet als de beste beschouwen. Wie dat toch doet pleegt gewetensmoord aan zich zelf. Dat is het ergste wat we over ons kunnen brengen. Het zit niet in de naam, dat is heidendom, dat is Roomsch, dat is niet Pro testantsch gedacht. Het gaat om het wezen. We zullen eerst hebben te onderzoeken met de aanwijzingen van ons geweten (met Diegene, die in ons geweten schrijft, dus niet met een tekst alleen nog met leer!) of die School ook inderdaad een „Chris telijke School is. We moeten niet zoo eigenwijs zijn en denken als ik dat naambordje boven m'n leven plak dan is de zaak nu ook verder dik-in-orde. Dat is dom! We moe ten onszelf de gewetens-eisch stel len dat we na 20 eeuwen Christen dom eindelijk eens extra zullen gaan kijken wat er achter dat naambordje zoo al te koop aangeboden en ver handeld wordt. En wat zien we dan? Daarover volgende week! Kortgene. J. J. PLANTSOEN. LEVEN. Naar wij vernemen, is het eerste nummer van het vredespropaganda- blad voor Nrd.-Beveland geheel uitverkocht. Op het eind van deze maand zal No. 2 verschijnen in op laag van 500 EXEMPLAREN. Leven heeft in de pacifistische pers een goede bespreking ontvangen. Deze successen hebben tot uitbreiding der uitgave geleid. enz. voor dhr. W. J. PRIESTER te Kortgene aan diens woonhuis aldaar aan de Kaaistraat 102 op des nams. 2 uur. Betaling 7 Januari 1934. Notaris MATTHIJS, Kortgene.

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1933 | | pagina 1