NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Ruim het restje Vliegen op.
SHELL-ONTVLEKKER
Shell Meubel- en Vloerglans
SHELL-AUTO-GLANS
Fa. K. H. SCHIPPERS Co.
No. 1846
Zaterdag 7 October 1933
40e Jaargang.
DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10
DEZE RUIMTE IS TE HUUR.
A. C. VAN DER REST
Prijs der Advertentiën: van 1 tot 5 regels 50
cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon
nement aanzienlijke korting. Familieberichten
en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen
van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer
- 12 '/2 cent.
Abonnementsprijs f 1.— per jaar bij vooruit
betaling. Franco per post f2.25 per jaar.
Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen
8 uur (wettelijken tijd). Oplaag 1800 ex.
Vorige week werd bekend gemaakt
dat het antwoord van dhr Plant
soen in boekvorm, tegen betaling,
verkrijgbaar gesteld zou worden.
Door zeer drukke werkzaamheden
is het ons echter onmogelijk binnen
zoo korten tijd het boekje klaar te
hebben, waarom wij besloten het
alsnog in dit blad op te nemen.
Daar het antwoord echter veel
en veel te groot is om het in een
keer op te nemen, zoo zal het elke
week in opvolgende gedeelten ver
schijnen. Mochten er NA de ver
schijning nog antwoorden op bin
nenkomen zoo zullen die ook nog
opgenomen worden, zulks om het
praatje de kop in te drukken dat
het schoolbestuur en dhr te Gus-
sinklo den pas werden afgesneden
REDACTIE.
Wij zijn allen voor den dood opge
roepen en niemand kan voor de an
der sterven, leder mensch moet met
zijn eigen leven in den dood kampen
Ik zal dan niet bij U zijn en gij zult
niet bij mij zijn. DUS MOET IEDER
ZELF WETEN WAT HEM ALS GË-
LOOVIGE TE DOEN STAAT.
(Luther.)
Zeer Geachte Heer,
Uw woord is een weder-woord
dubbel waard; het schoolbestuur
te Kortgene geeft zijdelingsche toe
spelingen op mijn persoon, blijft
dus niet zakelijk. Vandaar dat ik
U het eerst beantwoord. U vat de
zaak ernstig op; ik ook; daarom
kunnen we met elkaar praten. Ons
gesprek heeft meer dan een eng
persoonlijk belang van twee men-
schen. Dus is het goed dit gesprek
te voeren ten aanhoore van ieder
die mee wil lezen en mee wil luis
teren; alle bewoners van Noord-
Beveland, wien het toch allereerst
aangaat alle Vaders en Moeders
die vroeg of laat hiermee van doen
krijgen
De Christelijke opvoeding
van het kind.
Ieder kind dat opgevoed wordt
zonder het besef bij te brengen van
God, die zóóver is dat Hemel en
aarde Hem niet kunnen bevatten en
zóó nabij is dat wij niet aan Hem
kunnen voorbijgaan, ieder klein we
zentje dat zonder dat besef opgroeit
is een leven zonder hart gelijk. Ie
dere Vader en Moeder die dit ver
zuimt, ontneemt zijn kind het beste
enleeft zelf ook niet diep
genoeg. Dat durf ik rond-uit tegen
ieder zeggen. Ieder kind vraagt
naar God en vraagt óm God en
wil daarbij geholpen wezen. Die
taak leg ik op de schouders van
elke Vader en Moeder met het
volle gewicht van de verantwoor
delijkheid. Ik wil van geen tusschen-
komst van derden weten, van nie
mand, wie ook. Ik vertrouw dat U
een eerste klas onderwijzer zijt om
de kinderen bijbelsche geschiedenis
te vertellen ik vertrouw dat de
dominé, die U op het oog hebt een
eerste klas dogmaticus is (ofschoon
je juist voor kinderen géén dogma
ticus moet wezen in de geijkte zin!)
maar Vader's en Moeder's plaats
kunt gij niet innemen. En dat mogen
we ook niet doen, nooit en nergens.
Zedelijke verantwoordelijkheid is
nooit over te dragen op derden, dat
is Roomsch. Zeker niet inzake op
voeding. Dat weet U beter dan ik.
Was het zoo bij de opvoeding van
kinderen dan zou de natuur in plaats
van alleen een Vader en Moeder
bij elke wieg ook nog een Christe
lijke onderwijzer en een Christelij
ke dominé gezet hebben. Nu deed
zij wijzer en plaatste er „alléén" een
zorgzame Moeder en een toegewij
de Vader. Derden komen hier niet
eens in aanmerking. Wij moeten ook
die plaats niet willen innemen, die
komt ons niet toe. Neemt U of ik
die taak over dan wordt dat lap
werk. Dat zegt mij mijn geweten:
wat de eene mensch is opgedragen
kan geen ander voor hem doen.
Moet dat na 4 eeuwen Hervorming
nog gezegd worden? Om het
eens over-duidelijk te zeggen: lie
ver één stotterend, stuntelig gebed
van een Moeder met haar kind dan
ik-weet-niet-hoeveel gebeden van
dominé's en onderwijzers. Liever
één onbeholpen, voor een buiten
staander smakeloos-verteid verhaal
van Jezus, rechtstreeks van Moeders
lippen dan ik-weet-niet-hoeveel
Christelijke verhalen van de eerste
de beste verteller, onverschillig wie
of ge nu dominé of Christelijke
onderwijzer zijt. Waarom? In het
ééne geval, waar Moeder en kind
bezig zijn te probeeren elkander
in busjes van
Wij hebben nog voorraad SHELLTOX
7,o L. 45 cent. >/4 L. 110 cent. 'I2 L. 185 cent. Compleete Spuit met '/io L. 1 20 ct.
Shelltox kan overal gebruikt worden zonder gevaar van beschadiging. Werkt ra
dicaler dan elk ander middel daardoor toch billijk in 't gebruik. Tevens ontvangen
verwijdert vet, olie en teer en andere vuile vlekken.
vloeibaar, wrijft gemakkelijk uit, hierdoor ook zuinig, tevens voorkomt het gladde
vloeren waardoor U geen kans op vallen hebt
vloeibaar voor kapbedekking en carrosserie, moet zuinig gebruikt worden, geeft dan
ook de beste resultaten. Koopt één of meer dezer Shell-Wonderen bij
Voor: Geneesmiddelen
(ook Homoeopatische),
Verbandstoffen,
Bandages,
Breukbanden,
Buikbanden
Spataderkousen, enz.
Verplegingsartikelen
Wijnen, Limonades,
naar: enz.
Ass. Apotheker, Goes
Groote sorteering
Toiletartikelen en
Parfumerieën
Voor maatnemen, Buikbanden, Breuk
banden, Spataderkousen, Recht-
houders enz., desgewenscht bezoek
aan huisl
van God te vertellen, hebben we
waarlijk te doen met Christelijke
opvoeding, in het ander geval hebben
we te doen met Christelijk onderwijs.
Dat is een hemelsbreed verschil.
Wie dat niet ziet is blind, stéke-
blind. De wereld heeft op het oo-
genblik evenveel te veel aan Chris
telijk onderwijs op de scholen, wat
ze aan Christelijke opvoeding in de
gezinnen te kort komt. En nu zijn
er zulke dwaze menschen die mee-
nen het één met het andere goed
te kunnen maken. Was het leven
een optelsom, dan zou het gaan.
Maar nu ons samen-ieven met el
kander een organische eenheid is,
kunnen we niet het ééne nalaten,
zonder dat het zijn schadelijke in
vloed over het geheel merkbaar en
pijnlijk Iaat gevoelen. De voorbeel
den zijn voor het grijpen. Moeder
en Vader, bezig met hun kind, wor
den samen drie kleine wezentjes,
die weten dat ze nog maar heel
weinig van God hebben gezien; met
dat kleine beetje gaan ze samen
zoeken: dat is Christelijke opvoe
ding. „Klein met de kleinen wor
den ze groot met hun God." Maar
zoodra derden ingrijpen: tien tegen
één of het gaat radicaal mis, die
moeten hun autoriteit ophouden,
die doen meestal alsof ze de wijs
heid in pacht hebben en in plaats
van klein met de kleinen te worden
maken ze zich meestal groot voor
de kinderen en worden ze
ker niet groot voor God. Vandaar
de geringe invloed van het Chris
telijk onderwijs op de kinder-ziel.
Vader en Moeder weten wat hun
kind noodig heeft, maken het fijn
gevoelig, teer en ontvankelijk voor
Gods geheimenissen; zij kunnen het
kind in wezen raken en verande
ren, door één enkel verhaal en één
enkel gebed. Dat is Christelijke op
voeding. Maar het Christelijk on
derwijs, door derden gegeven, maakt
veelzins stomp, ongevoelig, ruw, het
ontaardt in „lessen" die gegeven
worden, in plaats van levenskansan