NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Ruim het restje Vliegen op. SHELL-ONTVLEKKER Shell Meubel- en Vloerglans SHELL-AUTO-GLANS Fa. K. H. SCHIPPERS Co. No. 1846 Zaterdag 7 October 1933 40e Jaargang. DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10 DEZE RUIMTE IS TE HUUR. A. C. VAN DER REST Prijs der Advertentiën: van 1 tot 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon nement aanzienlijke korting. Familieberichten en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer - 12 '/2 cent. Abonnementsprijs f 1.— per jaar bij vooruit betaling. Franco per post f2.25 per jaar. Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen 8 uur (wettelijken tijd). Oplaag 1800 ex. Vorige week werd bekend gemaakt dat het antwoord van dhr Plant soen in boekvorm, tegen betaling, verkrijgbaar gesteld zou worden. Door zeer drukke werkzaamheden is het ons echter onmogelijk binnen zoo korten tijd het boekje klaar te hebben, waarom wij besloten het alsnog in dit blad op te nemen. Daar het antwoord echter veel en veel te groot is om het in een keer op te nemen, zoo zal het elke week in opvolgende gedeelten ver schijnen. Mochten er NA de ver schijning nog antwoorden op bin nenkomen zoo zullen die ook nog opgenomen worden, zulks om het praatje de kop in te drukken dat het schoolbestuur en dhr te Gus- sinklo den pas werden afgesneden REDACTIE. Wij zijn allen voor den dood opge roepen en niemand kan voor de an der sterven, leder mensch moet met zijn eigen leven in den dood kampen Ik zal dan niet bij U zijn en gij zult niet bij mij zijn. DUS MOET IEDER ZELF WETEN WAT HEM ALS GË- LOOVIGE TE DOEN STAAT. (Luther.) Zeer Geachte Heer, Uw woord is een weder-woord dubbel waard; het schoolbestuur te Kortgene geeft zijdelingsche toe spelingen op mijn persoon, blijft dus niet zakelijk. Vandaar dat ik U het eerst beantwoord. U vat de zaak ernstig op; ik ook; daarom kunnen we met elkaar praten. Ons gesprek heeft meer dan een eng persoonlijk belang van twee men- schen. Dus is het goed dit gesprek te voeren ten aanhoore van ieder die mee wil lezen en mee wil luis teren; alle bewoners van Noord- Beveland, wien het toch allereerst aangaat alle Vaders en Moeders die vroeg of laat hiermee van doen krijgen De Christelijke opvoeding van het kind. Ieder kind dat opgevoed wordt zonder het besef bij te brengen van God, die zóóver is dat Hemel en aarde Hem niet kunnen bevatten en zóó nabij is dat wij niet aan Hem kunnen voorbijgaan, ieder klein we zentje dat zonder dat besef opgroeit is een leven zonder hart gelijk. Ie dere Vader en Moeder die dit ver zuimt, ontneemt zijn kind het beste enleeft zelf ook niet diep genoeg. Dat durf ik rond-uit tegen ieder zeggen. Ieder kind vraagt naar God en vraagt óm God en wil daarbij geholpen wezen. Die taak leg ik op de schouders van elke Vader en Moeder met het volle gewicht van de verantwoor delijkheid. Ik wil van geen tusschen- komst van derden weten, van nie mand, wie ook. Ik vertrouw dat U een eerste klas onderwijzer zijt om de kinderen bijbelsche geschiedenis te vertellen ik vertrouw dat de dominé, die U op het oog hebt een eerste klas dogmaticus is (ofschoon je juist voor kinderen géén dogma ticus moet wezen in de geijkte zin!) maar Vader's en Moeder's plaats kunt gij niet innemen. En dat mogen we ook niet doen, nooit en nergens. Zedelijke verantwoordelijkheid is nooit over te dragen op derden, dat is Roomsch. Zeker niet inzake op voeding. Dat weet U beter dan ik. Was het zoo bij de opvoeding van kinderen dan zou de natuur in plaats van alleen een Vader en Moeder bij elke wieg ook nog een Christe lijke onderwijzer en een Christelij ke dominé gezet hebben. Nu deed zij wijzer en plaatste er „alléén" een zorgzame Moeder en een toegewij de Vader. Derden komen hier niet eens in aanmerking. Wij moeten ook die plaats niet willen innemen, die komt ons niet toe. Neemt U of ik die taak over dan wordt dat lap werk. Dat zegt mij mijn geweten: wat de eene mensch is opgedragen kan geen ander voor hem doen. Moet dat na 4 eeuwen Hervorming nog gezegd worden? Om het eens over-duidelijk te zeggen: lie ver één stotterend, stuntelig gebed van een Moeder met haar kind dan ik-weet-niet-hoeveel gebeden van dominé's en onderwijzers. Liever één onbeholpen, voor een buiten staander smakeloos-verteid verhaal van Jezus, rechtstreeks van Moeders lippen dan ik-weet-niet-hoeveel Christelijke verhalen van de eerste de beste verteller, onverschillig wie of ge nu dominé of Christelijke onderwijzer zijt. Waarom? In het ééne geval, waar Moeder en kind bezig zijn te probeeren elkander in busjes van Wij hebben nog voorraad SHELLTOX 7,o L. 45 cent. >/4 L. 110 cent. 'I2 L. 185 cent. Compleete Spuit met '/io L. 1 20 ct. Shelltox kan overal gebruikt worden zonder gevaar van beschadiging. Werkt ra dicaler dan elk ander middel daardoor toch billijk in 't gebruik. Tevens ontvangen verwijdert vet, olie en teer en andere vuile vlekken. vloeibaar, wrijft gemakkelijk uit, hierdoor ook zuinig, tevens voorkomt het gladde vloeren waardoor U geen kans op vallen hebt vloeibaar voor kapbedekking en carrosserie, moet zuinig gebruikt worden, geeft dan ook de beste resultaten. Koopt één of meer dezer Shell-Wonderen bij Voor: Geneesmiddelen (ook Homoeopatische), Verbandstoffen, Bandages, Breukbanden, Buikbanden Spataderkousen, enz. Verplegingsartikelen Wijnen, Limonades, naar: enz. Ass. Apotheker, Goes Groote sorteering Toiletartikelen en Parfumerieën Voor maatnemen, Buikbanden, Breuk banden, Spataderkousen, Recht- houders enz., desgewenscht bezoek aan huisl van God te vertellen, hebben we waarlijk te doen met Christelijke opvoeding, in het ander geval hebben we te doen met Christelijk onderwijs. Dat is een hemelsbreed verschil. Wie dat niet ziet is blind, stéke- blind. De wereld heeft op het oo- genblik evenveel te veel aan Chris telijk onderwijs op de scholen, wat ze aan Christelijke opvoeding in de gezinnen te kort komt. En nu zijn er zulke dwaze menschen die mee- nen het één met het andere goed te kunnen maken. Was het leven een optelsom, dan zou het gaan. Maar nu ons samen-ieven met el kander een organische eenheid is, kunnen we niet het ééne nalaten, zonder dat het zijn schadelijke in vloed over het geheel merkbaar en pijnlijk Iaat gevoelen. De voorbeel den zijn voor het grijpen. Moeder en Vader, bezig met hun kind, wor den samen drie kleine wezentjes, die weten dat ze nog maar heel weinig van God hebben gezien; met dat kleine beetje gaan ze samen zoeken: dat is Christelijke opvoe ding. „Klein met de kleinen wor den ze groot met hun God." Maar zoodra derden ingrijpen: tien tegen één of het gaat radicaal mis, die moeten hun autoriteit ophouden, die doen meestal alsof ze de wijs heid in pacht hebben en in plaats van klein met de kleinen te worden maken ze zich meestal groot voor de kinderen en worden ze ker niet groot voor God. Vandaar de geringe invloed van het Chris telijk onderwijs op de kinder-ziel. Vader en Moeder weten wat hun kind noodig heeft, maken het fijn gevoelig, teer en ontvankelijk voor Gods geheimenissen; zij kunnen het kind in wezen raken en verande ren, door één enkel verhaal en één enkel gebed. Dat is Christelijke op voeding. Maar het Christelijk on derwijs, door derden gegeven, maakt veelzins stomp, ongevoelig, ruw, het ontaardt in „lessen" die gegeven worden, in plaats van levenskansan

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1933 | | pagina 1