824 A
834 A
636 A
Prijzen en bijzonderheden der Philips
Superinductie ontvangapparaten.
Fa. K. H. SCHIPPERS Co.
prijs 1 115.»
prijs f 142.50
220.-
w
prijs f 285.-
prijs
een school omdat Gods Woord tot
een ieder mensch zegt: Leer de
jonge de eerste beginselen naar den
eisch zijns wegs, en als hij oud
geworden is zal hij daar niet af
wijken. Dit geldt niet alleen voor
Gereformeerden maar ook voor Her
vormden. En die dit niet doet vol
doet niet aan zijn doopsbelofte. Wat
heeft het onze voorvaderen niet ge
kost om den Bijbel op school te
krijgen en te houden; maar in de
laatste helft van de vorige eeuw
is het den liberalen met de Room-
schen gelukt de school van den Bij
bel te berooven. Zelfs het verzoek
schrift om behoud, met ruim 4 maal
honderdduizend handteekeningen
mocht niet baten. Is het dan niet
onze zedelijke plicht om, nu het
mogelijk is, het ontroofde weer te
rug te winnen?
Het is onze vaste overtuiging dat
we dezen weg in moeten en zagen
liever dat velen zich bij ons aan
sloten dan dat ze ons tegenwerken.
Nadat de jeugd van dat Woord be
roofd is, is er over het algemeen
een groote losbandigheid te bemer
ken en zien we een wereld vol
goddeloosheid. Doch ook de gevol
gen worden meer en meer gevoeld.
Mochten we allen of zeker de
grootste meerderheid weer terug-
keeren tot die oude paden, dan was
er verwachting op een betere toe
komst.
U Mijnheer de Redacteur danken
we voor de plaatsruimte.
Het Bestuur der schoolver-
eeniging te Kortgene.
Geachte Redactie.
Tot mijn spijt zie ik mij nogmaals
gedwongen me in de bekende
schoolkwestie te mengen naar aan
leiding van het ingezonden stuk
in het vorig nummer, temeer om
dat het zijdelings betrekking heeft
op de „Christelijke" school in het
algemeen. Het lijkt mij toe dat men
nog het juiste inzicht mist. Ieder
ouder hier in Nederland heeft het
recht zijn kinderen DAT onderwijs
en DIE opvoeding te geven die hij
voor zijn kroost wenscht; volgens
het natuurlijk ouderrecht en volgens
de wet „de Visser" met inachtne
ming van de bepalingen daarin
neergelegd. Wat men van de ge
meenten vraagt is geen gunst, maar
is een recht. Een gemeente is ver
plicht een verzoek, dat voldoet aan
de voorschriften, in te willigen.
Wanneer een gemeente een wet
niet loyaal uitvoert, doet ze onrecht,
't Is niet meer als vroeger toen de
regeering haar zorg uitstrekte over
de helft der bevolking, ieder is nu
gelijk berechtigd. 'tls maar jammer
dat er nog altijd schijnen te zijn,
die aan een ander misgunnen, wat
men zelf met hand en tand vast
houdt.
Wanneer men nota neemt van
den inhoud van bedoeld stuk, dan
krijgt men eenigzins een indruk of
men hier op N.-Bevel. een halve
eeuw ten achteren is; de versleten
argumenten, die een vijftig jaar ge
leden opgeld deden, worden ook
nu weer gehoord. Zoo is daar het
punt van de verdraagzaamheid on
der de jeugd. Ik zou den inzender
den raad willen geven een kijkje
te nemen op die dorpen van ons
eiland, waar reeds jaren lang een
Bijz. school naast een Openbare
bestaat, dan zal hij zien, dat het
met die samenleving nogal losloopt.
Wanneer de geachte inzender
vertelt, dat de ouders in de gees
telijke behoeften moeten voorzien,
dan heeft hij daarin gelijk, zooals
het trouwens ook hun plicht is,
voor het andere onderwijs te zor
gen. Ik zou het nog een beetje wil
len aandikken en verwijzen naar
Deuternomium 6, waar staat van
deze dingen„Gij zult ze uwen
kinderen INSCHERPEN en daarvan
spreken als ge in uw huis zit en
als ge op den weg gaat; en als ge
nederligt en als gij opstaat." Dus
niet een uurtje cathechisatie in de
week, maar den ganschen dag door.
Feitelijk zou het zoo moeten zijn,
wat in Israel ging, dat de ouders
hun kroost 's ochtends en 's avonds
om zich heen verzamelden. In on
zen modernen tijd is daar helaas
geen sprake meer van. Wanneer de
vader na zijn volbrachte, zware
dagtaak, het werk heeft neergelegd,
is hij versleten en te vermoeid om
dit inspannende werk der geeste
lijke verzorging te verrichten en
jammer genoeg, ook meestal niet
bekwaam voor. God heeft in zijn
genade de Christelijke school ge
geven 0111 vaders taak te verlich
ten. Aan de heeren predikanten la
ten we dan gaarne de leer van de
dogmatiek over; dit ter geruststel
ling van degenen, die vreezen dat
op school het hoofd van het kind
met dogma's zal worden volgestopt.
Moet men met deze dingen op
school al beginnen, en niet wach
ten tot de rijpere jeugd? Neen, „uit
den mond der kinderkens en der
zuigelingen hebt Gij U lof bereid".
Men kan er nooit te vroeg mee
beginnen.
Kan iemand, die instemt met on
ze geloofsbelijdenis, de 12 art. des
geloofs, vrede hebben met de neu
trale school. Ik meen van niet: „Gij
zult den Heere uwen God liefheb
ben uit geheel uw hart en uit ge
heel uwe ziel en uit geheel uw
verstand en uit geheel uwe kracht.
Hierbij kan men de opvoeding maar
niet willekeurig buitensluiten. Chris
tus moet het middelpunt wezen van
alles, ook van onderwijs en op
voeding. Kan men daar dan onzij
dig tegenover staan of mee mar-
chandeeren. Geenszins. Christus
stelt er zelfs de hemelsche zalig
heid van afhankelijk „Wie mij be
lijden zal voor de menschen, die
zal ik ook belijden voor mijn Va
der die in de hemelen is, maar die
mij verloochenen zal voor de men
schen, die zal ik ook verloochenen
voor mijn Vader die in de Heme
len is.
Het oprichten van een Christel,
school gebeurt niet uit een aardig
heidje, maar uit noodzaak.
Wissenkerke. A. TE GUSSINKLO.
DE PRAKTIJK VAN HET
HITLERIANISME.
Men schrijft ons uit Brussel:
Toevallig te Brussel vertoevende,
waren wij in de gelegenheid, een
en ander te vernemen over de er
varingen van talrijke naar België
uitgeweken Duitschers, welke er
varingen geheel in overeenstemming
zijn met wat over deze kwestie den
laatsten tijd in Uw blad is mede
gedeeld. Het betreft hier ervaringen
van te goeder naam en faam bekend
staande lieden, en wij durven om
de betrouwbaarheid der gegevens
geheel instaan.
Het eerste geval betrof een jong
ingenieur, welke „verdacht werd
van Marxistische neigingen"
midden in de nacht werd deze man
van zijn bed gelicht en naar een
gevangenis gevoerd. Daar werd hij
meerdere malen mishandeld. Toch
was zijn lot nog gunstig vergele
ken bij dat van andere gevangenen,
vertelde hij. Het ergste was, dat
men meermalen op een dag de kre
ten hoorde van degenen die werden
mishandeld. Getuige heeft medege
maakt, dat de bekende pacifist Kurt
Hiller krankzinnig is geworden als
een gevolg der mishandeling. Het
gelukte getuige te ontvluchten ze
nuwziek kwam hij te Brussel aan,
waar hem dadelijk hulp verleend
werd. Trouwens, de zenuwen van
alle uitgeweken hebben ernstig ge
leden. Men ziet het de menschen
dadelijk aan, wat zij te verduren
hebben gehad. De eerste dagen, dat
zij hier vrij zijn, loopen zij schuw
rond, en durven nog geen woord
spreken. Dan langzamerhand, als
zij eindelijk beseffen, dat zij hier
veilig zijn, komende ervaringen los.
De andere ervaring is die van een
architect, die in een concentratie
kamp werd opgesloten, omdat hij
huizen met platte daken bouwde,
wat als „onduitsch" werd be
schouwd.
Het is merkwaardig, dat alle ver
klaringen vrijwel eensluidend zijn.
In Duitschland heerscht een toe
stand van volkomen rechteloosheid.
Zij, die zich laten verblinden door
de zg. verdienste van het Hitier-
systeem: de strijd tegen het com
munistisch gevaar, vergeten dat het
Duitsche regime veel en veel erger
is dan het communistisch regime.
Zooals één der uitgewekenen, geen
zins Marxistisch aangelegd, zelf
verklaarde.
België is, als ons land, een vei
lig toevluchtsoord voor degenen
die over de grenzen konden komen.
Het wordt den vluchtelingen heel
gemakkelijk gemaakt, en men pro
beert hen aan werk te helpen. Het
aantal neemt nog voortdurend toe.
De Fransche geest schijnt van
het dictatoriale systeem ook al
héél weinig te willen weten. In
België bestaat het fascisme practisch
niet, en waar het ontluiken wil,
treedt het gezag zeer krachtig op.
En hoe denkt het publiek over
het huidige Duitschland? Wij wa
ren in de gelegenheid in een der
grootste Brusselsche bioscopen een
film bij te wonen, waar juist de
herdenking van de slag bij Tan-
nenberg werd vertoond. Deze pro-
voceercnde, militairistische film
werd door het Belgische publiek
zwijgend aangezien, zonder eenig
protest. Wat zou dit baten? Men
I
2-krings, 4-lamps tafeltoestel
(zonder luidspreker.)
2-krings, 4-lamps toestel met ingebouwde electro dynamische luidspr.
IMS»" 034 A
4-krings, 4-lamps toestel met ingebouwde electro dynamische
luidspreker dit apparaat bezit automatische sluierings-compensa-
tie en een elektorschakeling.
4-krings, 7-lamps toestel met een speciaal voor dit toestel ont
worpen electro dynamische luidspreker, een volmaakte sluierings-
compensatie, elektorschakeling, met geluidlooze afstemming en
een indirect verhitte penthode eindlamp met een vermogen van 9 watt.
Uit voorraad leverbaar door de:
PHILIPS SERVICE