NOORD-BEVELANDS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
Fa. WED. C. PATERIK
DAMES!
No. 1827.
Zaterdag 27 Mei 1933
39e Jaargang.
DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10
Dames en Meisjes
Mantels
Verkoopt sterk concurreerend
J. Sturm Cz. Wissenkerke
A. C. VAN DER REST
INGEZONDEN STUKKEN
Prijs der Advertentien: van 1 tot 5 regels 50
cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon
nement aanzienlijke korting. Familieberichten
en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen
van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer
12cent.
Abonnementsprijs f 1.per jaar bij vooruit
betaling. Franco per post f 2.25 per jaar.
Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen
8 uur (wettelijken tijd). Oplaag 1800 ex
De verbinding tusschen
Zuid- en Noord-Beveland.
Nu is het de tijd om op een
brugverbindingaan te dringen.
Met belangstelling heb ik de
nummers der laatste weken gelezen
de pogingen, welke worden aan
gewend om de verbinding tusschen
Noord- en Zuid-Beveland te ver
beteren.
Is misschien het nu om 10 uur
(N.T.) varen van den Zuid-Beve-
landschen wal, daar al een gevolg
van?
Toch meen ik met den schrijver
van gevoelen te verschillen.
Ik ben het met hem eens, dat het
batig saldo van per jaar f 10.000.
ten goede moet komen aan het
veer, dat de winst maakt, dus in
dit geval aan het veer Kortgene-
Wolphaartsdijk.
Maar inplaats van de betere ver
binding te zoeken in lagere tarieven
en meer overvaarten, geloof ik, dat
er nu moet worden gewerkt om
een vaste verbinding, dus een brug,
te krijgen.
En dit om de volgende reden.
Wat kost een brug?
Laten wij dit, gezien de cijfers
welke nu van de bruggen bij Arnhem
Ass. Apotheker
Lange Kerkstraat, GOES
Telefoon 168
Geneesmiddelen,
Homoeopathie Verbandstoffen
Bandages
Buikbanden, Breukbanden,
Spataderkousen, enz.
Toilet- en Ziekenverplegings-
artikelen, enz. enz.
Wijnen, Limonades, enz.
Vakkundige bediening!
Lage Prijzen.
\CS)CS)(<S)(tS)C5X<&X<S)CS)CS)eS)CS)
en Nijmegen zijn bekend geworden,
stellen op rond f 1.500.000—, daar
bij dan inbegrepen de opritten aan
de landzijden. Dit bedrag is, naar
ik meen, wel aan den hoogen kant.
Ik denk me dan de brug enkele
honderden meters ten Westen van
de bestaande steigers, op het meest
smalle gedeelte.
Op Zuid-Beveland zou dan de
oprit met een boog op den be-
staanden veerweg komen en op
Noord-Beveland zou dan de weg
ongeveer recht op de kerk van
Kortgene komen, wat dus een geheel
nieuw weggedeelte noodig maakt
en een doorbreking om aansluiting
met de breede dorpsstraat te krijgen.
Wat kost de brug nu in den tegen-
woordigen tijd en daarom moet
juist NU voor een brug worden ge
werkt.
We kunnen de steunuitkeeringen,
alles opgeteld (kindertoeslag, huis
huur enz.) wel stellen op ongeveer
tweederde van het loon. Voor twee
derde produceert men niets, terwijl
voor een derde meer er werk uit
de handen komt.
Zoo bezien zou een brug maar
ongeveer f 500.000.kosten, ter
wijl de arbeiders werken de machi
nes draaien, zij hun handigheid be
houden en van het grootere loon
meer kunnen besteden bij de win
keliers.
Ik denk b.v. aan De Schelde te
Vlissingen als daar de brug zou
kunnen worden gemaakt. Dan blijft
het werk in de provincie en de
provincie heeft er de voordeelen
van. Nu ligt dit bedrijf bijna stil
en met zoo een werk zullen toch
allicht enkele honderden arbeiders
minstens een half jaar werk vinden.
Nu er geen werk is, moet er naar
werk worden gezocht. In de toe
komst kunnen wij niet kijken. NU
is het noodig.
De kosten boven den steun zou
den dus op ongeveer vijfhonderd
duizend gulden worden gesteld. Het
veer brengt, naar een vermoedelijke
schatting ik heb de afrekening
over 1932 niet bij de hand wel
een 30 a 40 duizend gulden per jaar
op. Laten wij bij een brug voor-
loopig het bestaande tarief aan
houden dan is de rente van het
kapitaal-verschil tusschen steun en
loon gedekt.
De aflossing zou, evenals van de
andere bruggen, uit het Wegenfonds
kunnen geschieden. Hierin dragen
de Noord-Bevelandsche autobezit
ters ook bij.
Met een brug is er dan het voor
deel van altijd over te kunnen;
nooit meer te wachten, niet meer
te laat te komen.
Geen gevaren meer zooals nu bij
op- en afrijden, geen stagnatie bij
mist en ijsgang, geen verhindering
bij ziekenbezoek of om welke reden
men ook het eiland wil verlaten
of er op komen.
Wat hebt gij, Noord-Bevelanders,
voor voordeel van de goedkoope
treinen, welke straks weer gaan
rijden of van de touringcars, welke
des zomers naar binnen- of buiten
land rijden?
Het is niet de afstand, welke U
tegenhoudt, maar gij kunt des mor
gens niet tijdig aanwezig zijn en
kunt des avonds Uw woonplaats
niet meer bereiken.
Daarom moet gij ru tot daden
komen. Wie zwijgt, stemt toe en
als gij U niet laat hooren, dan ver
onderstelt men dat alles naar Uw
zin is. Laten enkele vooraanstaande
personen het initatief nemen en een
vereeniging Noord-Bevelandsch Be
lang oprichten. Contributie een
kwartje per jaar en per lid ter be
strijding van de te maken kosten.
Ik meen, dat dit in een der vorige
nummers reeds is voorgesteld.
Laat die vereeniging, waar noodig,
opkomen voor een vaste verbinding
en het kan niet uitblijven of men
zal eindelijk aan het verlangen te
gemoet komen. Het gaat nu zuiver
om werkverschaffing. Als straks
de tijden keeren is het wellicht
weer voor een tijd van de baan.
Duizenden metaalarbeiders hebben
nu geen werk en zij moeten toch
worden gesteund.
Ook op Noord Beveland zijn veel
werkloozen en wellicht dat de werk
gelegenheid ook hier met een vaste
verbinding grooter wordt.
Wij krijgen op ons eiland straks
goede wegen en die goede wegen
moeten dan aansluiting geven op
een brug, met in de toekomst vrijen
overtocht, zoodat gij Uw dubbele
„wegenbelasting" (veergeld) Noord-
Bevelandsche autobezitters, in Uw
zak kunt houden.
Het wachten is nu op de op
richting en het werken van een
vereeniging.
Hoe meer actie, des te spoediger
kans van slagen.
BELANGSTELLENDE.
SPREKENDE CIJFERS.
DE PROVINCIE ZEELAND BE
TAALDE aan de inwoners van
Schouwen en Duiveland voor de
tekorten op den stoombootdienst
over het dienstjaar 1931 f 10783.—
dit is per hoofd der bevolking
f 0.43. DE GEMEENSCHAP BE
TAALDE aan de inwoners van
Zeeuwsch-Vlaanderen voor de te
korten op den stoombootdienst in
datzelfde dienstjaar f 229469.dit
is per hoofd der bevolking f 2.80.
DE PROVINCIE ZEELAND ONT
VING van de inwoners van Noord-
Beveland als overschot Veer Kort
gene - Wolfaartsdijk f 12558.
Tekort Veer Kamperland - Veere
f 3224.—. Batig saldo f 9334. dit
is per hoofd der bevolking f 1.25.
Met andere woorden.
Om een bewoner van Schouwen
en Duiveland naar aan een spoor
weg gelegen station te vervoeren
betaalt de Provincie Zeeland f 0.34.
Voor een bewoner van Zeeuwsch-
Vlaanderen betaalt de gemeenschap
f 2.80.
Maar om een bewoner van Noord-
Beveland naar een aan een spoor
weg gelegen station te vervoeren
betaalt hijzelf de hooge reiskosten
en bovendien legt hem de Provincie
Zeeland aan extra belasting per
jaar nog f 1.25 op.
Hoelang zal die uitbuiting nog
duren?
DIXI.
(Buiten verantwoordelijkheid
van de Redactie.)
HEMELVAARTSDAG.
Geachte Uitgever!
In Uw blad van 23 Mei j.l. stond
een waarschuwing om op boven-
genoemden dag geen arbeid in het
openbaar te verrichten, met kans
van anders een verbaal. Nu zijn wij
in N.-Bev. daar nog niet aan ge
woon, dus de waarschuwing is zeer
op zijn plaats. Doch wat wil de
overheid eigenlijk op Hemelvaarts
dag? Wordt die gebruikt als Zondag
of als Uitgaansdag? Ik geloof van
het laatste, want men houd hier
en daar weer groote zangconcour
sen, welke een massa volk trekken.
Bij zoo'n gelegenheid staat er op
het terrein een ververschingstent,
zeer noodzakelijk. De ondernemer
hiervan en zijn helpers hebben zoo'n
dag flink werk en verdienen een
Onze étalages vormen de
grootste bezienswaardigheid
van dit seizoen en toonen U
de laatste aanbiedingen
welke de mode in binnen- en
buitenland brengt.
Wilt U verzekerd zijn van een ruime
keuze, komt dan eens bij ons zien.
Wij hebben zoowel aardige jeugdige
modellen, als mooie hoeden voor
oudere Dames.
Alles in de bekende goede pasvormen
en prijzen voor iedere beurs geschikt.
LANGE BURG B 20-21 - MIDDELBURG