NOORD-BEVELANDS NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD Fa. WED. C. PATERIK DAMES! No. 1827. Zaterdag 27 Mei 1933 39e Jaargang. DRUK EN UITGAVE A. G. M. MARKUSSE TE WISSENKERKE - TELEFOON No. 10 Dames en Meisjes Mantels Verkoopt sterk concurreerend J. Sturm Cz. Wissenkerke A. C. VAN DER REST INGEZONDEN STUKKEN Prijs der Advertentien: van 1 tot 5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent. Bij abon nement aanzienlijke korting. Familieberichten en daarop betrekking hebbende dankbetuigingen van 1 tot 6 regels 75 cent, iedere regel meer 12cent. Abonnementsprijs f 1.per jaar bij vooruit betaling. Franco per post f 2.25 per jaar. Toezending advertentiën tot Vrijdagmorgen 8 uur (wettelijken tijd). Oplaag 1800 ex De verbinding tusschen Zuid- en Noord-Beveland. Nu is het de tijd om op een brugverbindingaan te dringen. Met belangstelling heb ik de nummers der laatste weken gelezen de pogingen, welke worden aan gewend om de verbinding tusschen Noord- en Zuid-Beveland te ver beteren. Is misschien het nu om 10 uur (N.T.) varen van den Zuid-Beve- landschen wal, daar al een gevolg van? Toch meen ik met den schrijver van gevoelen te verschillen. Ik ben het met hem eens, dat het batig saldo van per jaar f 10.000. ten goede moet komen aan het veer, dat de winst maakt, dus in dit geval aan het veer Kortgene- Wolphaartsdijk. Maar inplaats van de betere ver binding te zoeken in lagere tarieven en meer overvaarten, geloof ik, dat er nu moet worden gewerkt om een vaste verbinding, dus een brug, te krijgen. En dit om de volgende reden. Wat kost een brug? Laten wij dit, gezien de cijfers welke nu van de bruggen bij Arnhem Ass. Apotheker Lange Kerkstraat, GOES Telefoon 168 Geneesmiddelen, Homoeopathie Verbandstoffen Bandages Buikbanden, Breukbanden, Spataderkousen, enz. Toilet- en Ziekenverplegings- artikelen, enz. enz. Wijnen, Limonades, enz. Vakkundige bediening! Lage Prijzen. \CS)CS)(<S)(tS)C5X<&X<S)CS)CS)eS)CS) en Nijmegen zijn bekend geworden, stellen op rond f 1.500.000—, daar bij dan inbegrepen de opritten aan de landzijden. Dit bedrag is, naar ik meen, wel aan den hoogen kant. Ik denk me dan de brug enkele honderden meters ten Westen van de bestaande steigers, op het meest smalle gedeelte. Op Zuid-Beveland zou dan de oprit met een boog op den be- staanden veerweg komen en op Noord-Beveland zou dan de weg ongeveer recht op de kerk van Kortgene komen, wat dus een geheel nieuw weggedeelte noodig maakt en een doorbreking om aansluiting met de breede dorpsstraat te krijgen. Wat kost de brug nu in den tegen- woordigen tijd en daarom moet juist NU voor een brug worden ge werkt. We kunnen de steunuitkeeringen, alles opgeteld (kindertoeslag, huis huur enz.) wel stellen op ongeveer tweederde van het loon. Voor twee derde produceert men niets, terwijl voor een derde meer er werk uit de handen komt. Zoo bezien zou een brug maar ongeveer f 500.000.kosten, ter wijl de arbeiders werken de machi nes draaien, zij hun handigheid be houden en van het grootere loon meer kunnen besteden bij de win keliers. Ik denk b.v. aan De Schelde te Vlissingen als daar de brug zou kunnen worden gemaakt. Dan blijft het werk in de provincie en de provincie heeft er de voordeelen van. Nu ligt dit bedrijf bijna stil en met zoo een werk zullen toch allicht enkele honderden arbeiders minstens een half jaar werk vinden. Nu er geen werk is, moet er naar werk worden gezocht. In de toe komst kunnen wij niet kijken. NU is het noodig. De kosten boven den steun zou den dus op ongeveer vijfhonderd duizend gulden worden gesteld. Het veer brengt, naar een vermoedelijke schatting ik heb de afrekening over 1932 niet bij de hand wel een 30 a 40 duizend gulden per jaar op. Laten wij bij een brug voor- loopig het bestaande tarief aan houden dan is de rente van het kapitaal-verschil tusschen steun en loon gedekt. De aflossing zou, evenals van de andere bruggen, uit het Wegenfonds kunnen geschieden. Hierin dragen de Noord-Bevelandsche autobezit ters ook bij. Met een brug is er dan het voor deel van altijd over te kunnen; nooit meer te wachten, niet meer te laat te komen. Geen gevaren meer zooals nu bij op- en afrijden, geen stagnatie bij mist en ijsgang, geen verhindering bij ziekenbezoek of om welke reden men ook het eiland wil verlaten of er op komen. Wat hebt gij, Noord-Bevelanders, voor voordeel van de goedkoope treinen, welke straks weer gaan rijden of van de touringcars, welke des zomers naar binnen- of buiten land rijden? Het is niet de afstand, welke U tegenhoudt, maar gij kunt des mor gens niet tijdig aanwezig zijn en kunt des avonds Uw woonplaats niet meer bereiken. Daarom moet gij ru tot daden komen. Wie zwijgt, stemt toe en als gij U niet laat hooren, dan ver onderstelt men dat alles naar Uw zin is. Laten enkele vooraanstaande personen het initatief nemen en een vereeniging Noord-Bevelandsch Be lang oprichten. Contributie een kwartje per jaar en per lid ter be strijding van de te maken kosten. Ik meen, dat dit in een der vorige nummers reeds is voorgesteld. Laat die vereeniging, waar noodig, opkomen voor een vaste verbinding en het kan niet uitblijven of men zal eindelijk aan het verlangen te gemoet komen. Het gaat nu zuiver om werkverschaffing. Als straks de tijden keeren is het wellicht weer voor een tijd van de baan. Duizenden metaalarbeiders hebben nu geen werk en zij moeten toch worden gesteund. Ook op Noord Beveland zijn veel werkloozen en wellicht dat de werk gelegenheid ook hier met een vaste verbinding grooter wordt. Wij krijgen op ons eiland straks goede wegen en die goede wegen moeten dan aansluiting geven op een brug, met in de toekomst vrijen overtocht, zoodat gij Uw dubbele „wegenbelasting" (veergeld) Noord- Bevelandsche autobezitters, in Uw zak kunt houden. Het wachten is nu op de op richting en het werken van een vereeniging. Hoe meer actie, des te spoediger kans van slagen. BELANGSTELLENDE. SPREKENDE CIJFERS. DE PROVINCIE ZEELAND BE TAALDE aan de inwoners van Schouwen en Duiveland voor de tekorten op den stoombootdienst over het dienstjaar 1931 f 10783.— dit is per hoofd der bevolking f 0.43. DE GEMEENSCHAP BE TAALDE aan de inwoners van Zeeuwsch-Vlaanderen voor de te korten op den stoombootdienst in datzelfde dienstjaar f 229469.dit is per hoofd der bevolking f 2.80. DE PROVINCIE ZEELAND ONT VING van de inwoners van Noord- Beveland als overschot Veer Kort gene - Wolfaartsdijk f 12558. Tekort Veer Kamperland - Veere f 3224.—. Batig saldo f 9334. dit is per hoofd der bevolking f 1.25. Met andere woorden. Om een bewoner van Schouwen en Duiveland naar aan een spoor weg gelegen station te vervoeren betaalt de Provincie Zeeland f 0.34. Voor een bewoner van Zeeuwsch- Vlaanderen betaalt de gemeenschap f 2.80. Maar om een bewoner van Noord- Beveland naar een aan een spoor weg gelegen station te vervoeren betaalt hijzelf de hooge reiskosten en bovendien legt hem de Provincie Zeeland aan extra belasting per jaar nog f 1.25 op. Hoelang zal die uitbuiting nog duren? DIXI. (Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie.) HEMELVAARTSDAG. Geachte Uitgever! In Uw blad van 23 Mei j.l. stond een waarschuwing om op boven- genoemden dag geen arbeid in het openbaar te verrichten, met kans van anders een verbaal. Nu zijn wij in N.-Bev. daar nog niet aan ge woon, dus de waarschuwing is zeer op zijn plaats. Doch wat wil de overheid eigenlijk op Hemelvaarts dag? Wordt die gebruikt als Zondag of als Uitgaansdag? Ik geloof van het laatste, want men houd hier en daar weer groote zangconcour sen, welke een massa volk trekken. Bij zoo'n gelegenheid staat er op het terrein een ververschingstent, zeer noodzakelijk. De ondernemer hiervan en zijn helpers hebben zoo'n dag flink werk en verdienen een Onze étalages vormen de grootste bezienswaardigheid van dit seizoen en toonen U de laatste aanbiedingen welke de mode in binnen- en buitenland brengt. Wilt U verzekerd zijn van een ruime keuze, komt dan eens bij ons zien. Wij hebben zoowel aardige jeugdige modellen, als mooie hoeden voor oudere Dames. Alles in de bekende goede pasvormen en prijzen voor iedere beurs geschikt. LANGE BURG B 20-21 - MIDDELBURG

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1933 | | pagina 1