was het verkrijgen van een goed camera-effect. We waren hierdoor in de gelegenheid een camera op de plaats van den hoofdportier te plaatsen, waar door de toeschouwer, evenals de portier, de geheele hal gemakkelijk kan overzien. De meeste decors staan de camera slechts een gezichtshoek van minder dan 180 graden toe, maar in dit geval was deze een volle 360 graden. Een camera volgde een persoon door de geheele hal van de draaideur tot de lift. Eea ander voordeel van het ronde model is, dat de camera zich vlug van een persoon of groep naar een ander kan wenden, daar de afstanden vrijwel gelijk zijn, voortdurend scherp is ingesteld. Vooral waar de handeling ia de hal zich rond den lessenaar concentreert. We hebben den ronden vorm vastgehouden in het geheele gebouw, niet alleen om in overeenstemming met de hal te blijven, maar ook wegens de fotografische effecten. Hoewel het hotel, dat we ontworpen hebben, chic is, hebben we overdreven luxe vermeden; het is indrukwekkend, maar niet overweldigend. Wat wij gebouwd hebben is een comfortabel modern hotel. De brievenbussen dragen een luchtdienst-insigne, het telegraafkantoor in de hal adverteert draadlooze verbinding met de schepen op zee, het geheel maakt den indruk v.an een cosmopolitisch hotel, waar menschen uit alle deelen der wereld tijdelijk verblijf nemen. Menschen komen en menschen "gaan. Niemand blijft lang. Vicki Baum schreef in haar boek: ,,Er zijn honderd deuren op iederen gang en niemand kent zijn buurman." Dat is het gevoel, wat we gepoogd hebben uit te drukken. WAT DE PERS ZEGT VAN DE FILM „MENSCHEN IN 'T HOTEL". Nieuwe Rotterdamsche Courautt Als men alles zoo over denkt, kan men toch niet ver geten, dat dit een film is, die boeit. Er is immers: afwisse ling. Het boek, het scenario dwingt tot film. Zij dwingen de camera tot voortdurende bewegelijkheid. De dingen gaan zoo snel en gelijktijdig, dat men niet lang kan blijven staan. Men kan maar brok stukken hooren, flitsen zien. Verder, verder moet de ca mera alweer, want het be langrijke gebeurt altijd ergens anders. De camera luistert te veel, zij ziet te weinig, dat is waar. Zij heeft het zoo vol- handig met de menschen in het hotel, dat zij van het hotel zelf te weinig merkt. Men voelt het, als de telefoon op de kamer van von Gaigern gaat, en er even een „requi- siet" meespeelt, de hond die den kop opsteekt. Maar Goul- ding heeft geen tijd gehad, om meer dergelijke dingen te zien. Hij moet het van spel en tekst en de vaart van Joon Grcrwford

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1933 | | pagina 9