Nieuw Weekblad voor de Cinematografie.
„Menschen in 't Hotel"! Hoe lang is er naar dit groote filmwerk niet in
spanning uitgezien. De roman van Vicky Baum had overal, in alle landen
een zeldzame belangstelling getrokken, was in tientallen talen overgebracht
en de oplagen werden niet bij duizenden, maar in de kleinere landen bij
tienduizenden en in de grootere bij honderdduizenden geteld. Dat het ver-
langen zou opkomen om 't op den filmband te brengen, lag voor de hand.
Maar voor een zóó veelgelezen werk brengt dit groote bezwaren mee. Ieder
kent het verhaal, kent de personen en wil deze natuurlijk liefst zóó op het
witte doek zien, als ze in z'n verbeelding bestaan.
Metro Goldwyn Mayer heeft in de jaren van haar bestaan tal van
beteekenende ei^ belangrijke filmwerken gebracht.
Wij behoeven ze hier niet te noemen, ieder kent ze. Maar onder deze
filmwerken neemt „Mensohen in 't Hotel" een der allerbelangrijkste plaatsen in.
Het is weergaloos knap.
Men zal deze film niet éénmaal gaan zien, maar meerdere malen. En telkens
weer nieuwe schoonheden ontdekken.
Dat is de juiste waarde van een oprecht filmwerk.
Het Vaderland
schrijft o.a.: De roman van Vicki Baum is zoo intens knap, hij verraad zulk
een geweldige menschenkennis, dat daarom alleen dit boek van groot
belang is.
Dit boek heeft een fel be
wogen uiterlijkheid.
Dat dit boek zou worden
verfilmd was een zekerheid.
Alleen begrijpen wij niet waar
om het niet veel eerder is
gebeurd.
Film en roman kunnen nim
mer volmaakt parallel loopen.
Deze film is een „All-Star-
Cast", dat beteekent, dat men
alle hoofdrollen heeft bezet
door sterren.
Zulk een rolverdeeling is
een eerbewijs. In tal van jaren
heeft Hollywood niet zooveel
beroemdheden in één film
samengebracht.
Welnu, men heeft dezen
roman tot zijn volle recht doen
komen. Zij, die hem niet ge
lezen hebben, zien hier een
uiterst boeiende reeks gebeur
tenissen, die zich weliswaar in
een bijzonder snel tempo vol
trekken, maar die een hecht en
sluitend* geheel vormen. En zij,
Lewis Stone