lange scènes waarop ingewikkelde bewegingen van de camera's te pas kwamen, werden vlot opgenomen. Ik geloof niet, dat de verfilming van „Menschen in 't Hotel" een revolutie in het verdeelen van de rollen beteekende, daar slechts zeer weinig films een dergelijke rolverdeeling waard zijn. Vicki Baum over haar werk. Menschen, die zij gekend heeft, interessante typen, die zij op straat ziet, krantenberichten, kortom het heele leven, dat langs haar passeert, inspireert de bekende Duitsche schrijfster Vicki Baum. „Hoe lang hebt U noodig gehad om „Menschen in 't Hotel" te schrijven?" vroeg iemand haar onlangs. „Dat vraagt iedereen", antwoordde zij. „Over het schrijven heb ik niet lang gedaan, slechts veertig dagen, maar de typen en den draad van de handeling had ik al meer dan zeven jaar in mijn gedachten. Dat is altijd mijn manier van werken, ik laat het gegeven langen tijd in mijn gedachten bezinken, maar als ik eenmaal begonnen ben met het uitwerken, word ik ongeduldig en wil het manuscript zoo spoedig mogelijk gereed zien. Zoodra ik ga schrijven, sluit ik me op en werk dag en nacht door tot het klaar is. Misschien is dit niet de goede methode, maar het is de eenige manier, waarop ik het kan doen. Ik moet al mijn krachten inspannen om mijn wetk zoo goed mogelijk te maken. Na twee uur 's nacht, als mijn hart begint te kloppen van vermoeidheid, schrijf ik de beste hoofdstukken. „Voor ik naar Amerika ging, had ik nooit Engelsch gespro ken", vertelde Vicki Baum, „en ik was pas zeven maanden in de Vereenigde Staten, toen ik met Edmund Goulding begon aan de filmbewerking van „Menschen in 't Hotel". Zoo doende is mijn Engelsch eigen lijk een soort Hollywood-Ame- rikaansch. Een Engelsche, die ik een tijdje later ontmoette, kon haar lachen niet be dwingen, toen ik voortdurend allerlei, in haar ooren onge wone uitdrukkingen gebruikte." Over het vinden der typen vertelde zij: Kringelein is een type van een kantoorbediende, dat ik 2 maal beschreven heb. Flamm- chen, de steno-typiste, werkte eens voor mij, toen ik eens 'n nacht in 'n hotel te Dresden doorbracht. Wat betreft Prey sing en de samenloop van omstandighe den, die leidden tot den moord op baron Von Gaigern, dit idee kreeg ik door een kran tenbericht, waarin ongeveer hetzelfde beschreven werd. Het idee voor de danseres Grusinskaya kreeg ik toen ik een van Pavlowa's laatste opvoeringen zag. Het was zoo aandoenlijk!" John Barrymore

Krantenbank Zeeland

Noord-Bevelands Nieuws- en advertentieblad | 1932 | | pagina 6